mgr Ewa Szmaglińska.doc

(32 KB) Pobierz

JAK SIĘ POROZUMIEWAĆ CZEKAJĄC NA SŁOWA?

KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA W SŁUŻBIE DZIECI NIEMÓWIĄCYCH

I SŁABO MÓWIĄCYCH

mgr Ewa Szmaglińska – Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej

 

Uczestnicy warsztatu poznają / opanują:

·        w sposób ogólny: specyfikę funkcjonowania dzieci niemówiących i słabo mówiących oraz rolę komunikacji wspomagającej w procesie profilaktyki zaburzeń zachowania i komunikacji tych dzieci;

·        w sposób szczegółowy:

-        elementy podstawowej diagnozy funkcjonalnej z zakresu potrzeb i kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego i słabo mówiącego,

-        kryteria doboru indywidualnych metod i środków komunikacji wspomagającej,

-        wprowadzanie i rozwijanie systemu sygnałów lub symboli,

-        strategie dokonywania wyboru spośród sygnałów lub symboli;

·        w sposób praktyczny: przykładowe sygnały komunikacji przedsymbolicznej oraz znaki z zakresu systemów MAKATON, PCS i PIKTOGRAMÓW wraz z ich zastosowaniem.

Warsztat ma na celu wskazanie sposobów komunikacji z dziećmi niemówiącymi i słabo mówiącymi oraz roli komunikacji wspomagającej w procesie rozwijania mowy werbalnej u tych dzieci. Określone powyżej treści warsztatu zostaną przedstawione na przykładzie wprowadzania wewnętrznie zintegrowanego systemu komunikacji wspomagającej i alternatywnej w Samorządowym Przedszkolu Specjalnym nr 100 w Krakowie obejmującym specjalistyczną opieką dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Prezentacja zagadnień szkolenia przewiduje zastosowanie zdjęć oraz filmów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin