Badanie przyczyn wypadków przy pracy.pdf

(855 KB) Pobierz
sprawozdanie I.indd
III.
BADANIE
OKOLICZNOŚCI
I PRZYCZYN
WYPADKÓW
PRZY PRACY
27
53566145.014.png 53566145.015.png 53566145.016.png 53566145.017.png 53566145.001.png 53566145.002.png 53566145.003.png 53566145.004.png
BADANIE OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKÓW PRZY PRACY
W toku programowania działań prewencyjnych
PIP, ukierunkowanych na ochronę zdrowia i życia za-
trudnionych, istotne znaczenie mają dane umożliwia-
jące identyfikację obszarów największych zagrożeń
zawodowych, tj. branż, miejsc, procesów, czynności,
przy których dochodzi najczęściej do wypadków przy
pracy. Zgodnie z ustawowymi uprawnieniami, Pań-
stwowa Inspekcja Pracy bada okoliczności i przyczy-
ny wszystkich zgłoszonych wypadków śmiertelnych,
ciężkich i zbiorowych, a następnie określa strategię
przedsięwzięć zapobiegawczych.
W 2007 r. inspektorzy pracy zbadali okolicz-
ności i przyczyny 2516 wypadków przy pracy ,
w tym 402 zbiorowych. W zdarzeniach tych urazom
uległy 3 153 osoby, spośród których 593 poniosły
śmierć, a 1 085 doznało ciężkich obrażeń ciała.
Wypadki przy pracy zbadane przez PIP
Liczba poszkodowanych w wypadkach
Rok
Liczba zbadanych wypadków
w tym:
ogółem
śmiertelnych
ciężkich
ogółem
2 516
3 153
593
1 085
2007
w tym zbiorowych
402
1 039
86
133
ogółem
2 408
3 045
521
995
2006
w tym zbiorowych
414
1 051
80
102
ogółem
2 515
3 172
549
1 029
2005
w tym zbiorowych
413
1 070
76
129
Źródło: dane PIP
Podobnie jak w poprzednich latach, ponad 90%
poszkodowanych w wypadkach przy pracy, które
były przedmiotem analiz PIP, stanowili pracowni-
cy. Na podstawie informacji uzyskanych od policji
i prokuratury inspektorzy badali również wypadki
z udziałem osób o innym statusie zatrudnienia niż
pracowniczy, w tym samozatrudniających się . Mimo
iż świadczenie pracy przez osoby samozatrudnia-
jące się , zwłaszcza na placach budów, stało się
w ostatnich latach powszechne, nie towarzyszy temu
zjawisku istotny wzrost liczby zgłoszeń o wypad-
kach (na co na pewno ma wpływ brak obowiązku
informowania PIP o zdarzeniach wypadkowych ww.
podmiotów).
Status zatrudnienia poszkodowanych w wypadkach przy pracy zbadanych przez PIP
2007
2006
Liczba poszkodowanych
Liczba poszkodowanych
Status zatrudnienia
w tym:
w tym:
ogółem
ze skutkiem
śmiertelnym
z ciężkimi
obrażeniami
ciała
ogółem
ze skutkiem
śmiertelnym
z ciężkimi
obrażeniami
ciała
pracownicy
2 873
512
982
2 778
445
913
osoby samozatrudniające się
39
15
10
16
3
9
osoby wykonujące pracę na innej
podstawie niż stosunek pracy
241
66
93
251
73
79
Źródło: dane PIP
W strukturze wiekowej poszkodowanych, w po-
równaniu z poprzednimi okresami sprawozdawczymi,
nie zaszły istotne zmiany – nadal najliczniejszą grupę
stanowiły osoby z przedziałów wiekowych 19–29
i 40–49 lat.
Nie zmieniła się również struktura poszkodowa-
nych wg stażu pracy w zakładzie, w którym ulegli
wypadkom. Dominowały w dalszym ciągu osoby
o stażu krótszym niż 1 rok .
Istotne znaczenie przy ocenie skali tego problemu
ma fakt coraz powszechniejszego stosowania krótko-
terminowych umów o pracę. Blisko 40% ogólnej
liczby poszkodowanych w wypadkach przy pracy
zatrudniano na podstawie umów o pracę na czas
określony, co nie sprzyja – zwłaszcza w małych zakła-
dach – trwałej poprawie warunków pracy.
Wypadkom ulegały najczęściej osoby wykonujące
prace, przy których występuje najwyższy poziom ry-
53566145.005.png 53566145.006.png 53566145.007.png 53566145.008.png 53566145.009.png 53566145.010.png
SPRAWOZDANIE GIP Z DZIAŁALNOŚCI PIP W 2007 r.
zyka zawodowego. Dominowali robotnicy budowlani
robót stanu surowego i pokrewni – 12,5% (w ogólnej
liczbie poszkodowanych), kierowcy pojazdów – 8,6%
oraz robotnicy budowlani robót wykończeniowych
i pokrewni – 5,6%. W stosunku do 2006 r. zauważa się
przy tym wzrost udziału, w ogólnej liczbie poszkodo-
wanych, robotników budowlanych stanu surowego
i pokrewnych – o ponad 4 pkt. proc. Osoby repre-
zentujące wymienione zawody przeważały również
wśród ofiar wypadków śmiertelnych.
Wykres 10. Poszkodowani w wypadkach
(wg wieku)
Wykres 11. Poszkodowani w wypadkach
(wg stażu pracy)
18 lat
i poniżej
19–29
30–39
40–49
50–59
60 lat
i powyżej
mniej niż
1 rok
1–2 lata
3–5 lat
6–8 lat
9–15 lat
2007
2006
2005
2007
2006
2005
Poszkodowani w zbadanych przez inspektorów
wypadkach byli zatrudniani najczęściej w zakładach
należących do sekcji: przetwórstwo przemysłowe
– 32,1% (ogólnej liczby), budownictwo – 23,7%, han-
del i naprawy – 9,2%, transport, gospodarka magazy-
nowa i łączność – 6,5% oraz obsługa nieruchomości
i firm – 5,9%.
– 14,7% (poszkodowanych w wypadkach ogółem),
kierowanie środkami transportu lub obsługa innych
urządzeń ruchomych z własnym napędem – 12,7%,
praca narzędziami zmechanizowanymi i niezmecha-
nizowanymi – 10,2%, jazda środkami transportu w roli
pasażera – 9,9%, obsługa maszyn – podawanie i od-
biór (materiałów, wyrobów i półwyrobów itp.) – 8,2%
oraz transport ręczny – 6,3%.
W 2007 r., podobnie jak w poprzednich okresach
sprawozdawczych, najwięcej zbadanych przez PIP
wypadków miało miejsce przy produkcji – 23,6%
(ogółu zbadanych wypadków), na drogach publicz-
nych – 21,1%, na budowach nowych obiektów – 12,9%
oraz w miejscach prowadzenia rozbiórki, wyburzania
i remontu starych obiektów budowlanych – 8%.
Wypadki zbiorowe miały miejsce najczęściej na
drogach publicznych – 46,5% (zbadanych zdarzeń
tej kategorii); w dalszej kolejności znalazły się: miej-
sca produkcji – 10,9%, tereny budowy nowych
obiektów – 6,2%, miejsca prowadzenia rozbiórki, wy-
burzania i remontu starych obiektów budowlanych
– 5,7%.
Do urazów śmiertelnych także dochodziło najczę-
ściej na drogach publicznych – 23,9%, w miejscach
produkcji – 12%, na terenach budowy nowych
obiektów – 12%; w miejscach prowadzenia rozbiórki,
wyburzania i remontu starych obiektów budowlanych
– 9,6% oraz w kopalniach – 7,1%.
Czynności wykonywane w trakcie pracy, przy
których dochodziło najczęściej w 2007 r. do urazów
to: poruszanie się (chodzenie, bieganie, wchodzenie
na, schodzenie z, wchodzenie do, wychodzenie z itp.)
Podobnie jak w poprzednich latach, niepokoi
fakt utrzymywania się wysokiego udziału – w ogól-
nej liczbie zdarzeń – wypadków, które zdarzyły się
na drogach publicznych i placach budów. W przy-
padku dróg publicznych, gdzie urazom ulegają
pracownicy wszystkich branż i zawodów, a także
inni uczestnicy ruchu drogowego, możliwości od-
działywania prewencyjnego na pracodawców są
ograniczone. Sprowadzają się one praktycznie do
egzekwowania przepisów prawa pracy, zwłaszcza
w zakresie czasu pracy i profilaktycznych badań
lekarskich; istota problemu tkwi jednak w dużym
nasileniu i niewłaściwej organizacji ruchu kołowego
oraz złym stanie dróg.
Najwięcej wypadków śmiertelnych miało miej-
sce podczas kierowania środkami transportu i przy
obsłudze innych urządzeń ruchomych z własnym
napędem – 137 ofiar (co 4 poszkodowany w wypad-
ku śmiertelnym), przemieszczania się (chodzenie,
bieganie, wchodzenie na, schodzenie z, wchodzenie
do itp.) – 104 oraz przy pracy narzędziami zmechani-
zowanymi i niezmechanizowanymi – 65.
2005
53566145.011.png
 
BADANIE OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKÓW PRZY PRACY
Wykres 12. Najczęściej poszkodowani wg zawodów w wypadkach ogółem (w %)
pracownicy usług ochrony
formierze odlewniczy, spawacze, blacharze, monterzy konstrukcji
mechanicy maszyn i urządzeń
robotnicy obróbki drewna, stolarze meblowi i pokrewni
elektrycy
kowale, hartownicy, ślusarze i pokrewni
robotnicy pomocniczy w górnictwie i budownictwie ogólnym
robotnicy budowlani robót wykończeniowych i pokrewni
kierowcy samochodów
robotnicy budowlani robót stanu surowego i pokrewni
0 2 4 6 8 10 12 14
2007
2006
2005
53566145.012.png
 
SPRAWOZDANIE GIP Z DZIAŁALNOŚCI PIP W 2007 r.
Wykres 13. Najczęściej poszkodowani wg zawodów w wypadkach śmiertelnych
(w %)
robotnicy obróbki drewna, stolarze meblowi i pokrewni
operatorzy pojazdów wolnobieżnych i pokrewni
mechanicy maszyn i urządzeń
formierze odlewniczy, spawacze, blacharze, monterzy konstrukcji
górnicy i robotnicy obróbki kamienia
robotnicy budowlani robót wykończeniowych i pokrewni
kowale, hartownicy, ślusarze i pokrewni
elektrycy
robotnicy pomocniczy w górnictwie i budownictwie ogólnym
robotnicy budowlani robót stanu surowego i pokrewni
kierowcy samochodów
2007
2006
0 5 10 15 20
2005
53566145.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin