Instrukcja bhp dla sprzedawcy mat budowlanych.pdf

(66 KB) Pobierz
20.Instr. dla sprzedawcy marketu bud..p65
INSTRUKCJA BHP
SPRZEDAWCY W MARKECIE BUDOWLANYM
I. CZYNNOŒCI PRZED ROZPOCZÊCIEM PRACY
1. Sprawdziæ porz¹dek oraz stan oœwietlenia i wyposa¿enia u¿ywanego na stoisku.
2. Na³o¿yæ odzie¿ robocz¹ (kombinezon firmowy, ubranie robocze) i ochronn¹ (kask, rêkawi-
ce itp.).
3. W przypadku rega³ów wysokiego sk³adowania (ponad 1,8 m) pracownicy s¹ zobowi¹zani
nosiæ kaski ochronne.
II. ZASADY BEZPIECZNEGO WYKONYWANIA PRACY
1. Utrzymywaæ ³ad i porz¹dek w miejscu pracy.
2. O ile to mo¿liwe, towary nale¿y przemieszczaæ, uk³adaæ na rega³ach i zdejmowaæ za pomo-
c¹ urz¹dzeñ transportowych (np. wózków podnoœnikowych), a dopiero gdy nie ma takiej
mo¿liwoœci – rêcznie.
3. Przy rêcznym przenoszeniu towarów nale¿y przestrzegaæ dopuszczalnych norm dŸwigania.
4. Towary nale¿y uk³adaæ na rega³ach lub w stosach wg asortymentów i rodzajów.
5. Nie wolno za³adowywaæ rega³ów ponad dopuszczalne obci¹¿enie podane na metryczce
(wywieszce) rega³owej.
6. Nale¿y przestrzegaæ zasady, ¿e elementy ciê¿sze sk³ada siê na ni¿szych pó³kach, l¿ejsze na
wy¿szych.
7. Nie zastawiaæ przejœæ i dróg komunikacyjnych paletami, pojemnikami, towarami lub tp.
8. Do zdejmowania lub uk³adania towarów na wy¿szych pó³kach nale¿y u¿ywaæ przeznaczo-
nych do tego celu przejezdnych podestów lub podnoœników oraz drabin rozstawnych.
9. Po ustawieniu przejezdnej drabiny lub podestu nale¿y je zablokowaæ, tak aby niemo¿liwe
by³o ich przesuniêcie (np. przez podniesienie kó³ka jezdnego).
10. Podczas wnoszenia lub znoszenia towarów po drabinie:
– nie wolno schodziæ ty³em do drabiny,
– nie wolno wnosiæ (znosiæ) ciê¿arów przekraczaj¹cych 12 kg,
– jedna rêka musi byæ wolna, aby móc trzymaæ siê drabiny lub porêczy.
11. W sklepie nie wolno:
– u¿ywaæ elektrycznych lub gazowych urz¹dzeñ grzewczych,
– paliæ tytoniu.
III. CZYNNOŒCI PO ZAKOÑCZENIU PRACY
1. Uporz¹dkowaæ teren stoiska.
2. Odstawiæ urz¹dzenia pomocnicze, takie jak wózki, drabiny itp., na sta³e, przeznaczone dla
nich miejsce.
3. Poinformowaæ prze³o¿onego i (lub) pracowników drugiej zmiany o ewentualnych uszko-
dzeniach sprzêtu, rega³ów itp.
IV. POSTÊPOWANIE W SYTUACJACH AWARYJNYCH
1. W razie zauwa¿enia po¿aru lub innego zagro¿enia zaalarmowaæ otoczenie, podj¹æ próbê
likwidacji zagro¿enia (jeœli jest to mo¿liwe), a nastêpnie powiadomiæ prze³o¿onych.
24664279.001.png 24664279.002.png
2. W razie w¹tpliwoœci co do stanu bezpieczeñstwa pracy, pracownik ma prawo przerwaæ
pracê i zwróciæ siê do prze³o¿onego o wyjaœnienie sytuacji.
3. Ka¿dy zaistnia³y wypadek przy pracy nale¿y niezw³ocznie zg³osiæ prze³o¿onemu, a miejsce
pracy, w którym dosz³o do wypadku, zabezpieczyæ przed dostêpem osób niepowo³anych.
......................
.........................................
(data)
(podpis kierownika)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin