ORZ na stanowisku kuriera.pdf

(375 KB) Pobierz
str_36_37_38.indd
Bezpieczeństwo
Kurier
• Charakterystyka stanowiska
• Ocena ryzyka zawodowego
Ryszard Bryła
Wykładowca,
szkoleniowiec,
autor publikacji
z zakresu BHP.
W YMAGANIA DOTYCZĄCE STANOWISKA
Pracownik powinien:
• posiadać prawo jazdy kategorii B (wskazana
praktyka w prowadzeniu pojazdów),
• posiadać wymagane szkolenia, także w zakresie
BHP,
• przejść wymagane badania lekarskie,
• posiadać zaświadczenie o niekaralności,
• być dyspozycyjny.
Kurier korzysta ze służbowych samochodów: oso-
bowych lub osobowo-ciężarowych, garażowanych
na terenie firmy kurierskiej.
U WAGI DOTYCZĄCE OCENY RYZYKA
Metoda wg Polskiej Normy
PN-N 18002/2000
Oceny ryzyka zawodowego dokonamy tutaj w spo-
sób zgodny z Polską Normą PN-N 18002/2000.
Przyjmiemy szacowanie ryzyka w skali trójstop-
niowej – R [1(M), 2(S), 3(D)], zgodnie z zasadami
przedstawionymi w tab. 1. Według Polskiej Normy
ryzyko zawodowe zawiera w sobie dwa najważniej-
sze elementy:
• stopień prawdopodobieństwa wystąpienia nie-
bezpiecznego zdarzenia (oznaczmy przez „P”),
• ciężkość przewidywanych następstw tego niebez-
piecznego zdarzenia (oznaczmy przez „C”).
Ryzyko małe (M), co oznacza, że poziom ryzyka jest
akceptowalny, przy jednoczesnym jego monitoringu.
Ryzyko średnie (S), co oznacza, że poziom ryzyka
jest akceptowalny, przy jednoczesnym podjęciu
C HARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY
Pracownik jest zatrudniony w firmie kurierskiej. Do
jego zadań należy:
• dostarczanie przesyłek kurierskich do zakładów
pracy i klientów indywidualnych na określonym
obszarze kraju,
• pobieranie przesyłki z magazynu własnego firmy,
magazynów lub hurtowni innych firm lub bezpo-
średnio z biur poszczególnych zakładów,
• dostarczanie przesyłek do innych magazynów
lub hurtowni, do innych zakładów albo klientów
indywidualnych.
36 Promotor 6/08
22742982.003.png
 
Bezpieczeństwo
Ciężkość następstw (C)
Stopień prawdopodobieństwa (P)
1. Mała (M)
2. Średnia (S)
3. Duża (D)
1. Mało prawdopodobne (M)
Małe (1)
Małe (1)
Średnie (2)
2. Prawdopodobne (S)
Małe (1)
Średnie (2)
Duże (3)
3. Wysoce prawdopodobne (D)
Średnie (2)
Duże (3)
Duże (3)
Tab. 1. Matryca ryzyka – szacowanie ryzyka zawodowego w skali trójstopniowej
stopniowych działań, mających na celu poprawę
stanu bezpieczeństwa pracy w zakładzie.
Ryzyko duże (D), co oznacza, że poziom ryzyka
jest nieakceptowany i istnieje konieczność podjęcia
natychmiastowych działań poprawiających stan
bezpieczeństwa w firmie.
U WAGA
Przedstawioną tutaj kartę oceny ryzyka należy trakto-
wać jako przykładową i dostosować ją do konkretnego
stanowiska pracy. W każdym bowiem zakładzie istnie-
je nieco inna specyfika zagrożeń i o tym najlepiej wie
zespół powołany do oceny ryzyka zawodowego.
K ARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO DL A STANOWISKA KURIERA WG PN-N 18002/2000
Przed korektą
Po korekcie
Lp.
Zagrożenie
(zdarzenie)
Źródło
zagrożenia
Możliwe
skutki
zagrożenia
Środki profilaktyczne
Uwagi
o realiza-
cji zadań
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1.
Powierzch-
nie, na
których jest
możliwy
upadek
(upadek na
tym samym
poziomie)
Śliskie i nierów-
ne powierzchnie
dróg i pomiesz-
czeń
Potłuczenia,
złamania
kończyn,
zwichnięcia,
urazy we-
wnętrzne
SS S
Stosowanie przez pracownika wła-
ściwego obuwia, na podeszwach
antypoślizgowych. Zachowanie
szczególnej ostrożności
SMM
2.
Różnica
poziomów
(upadek
na niższy
poziom)
Przemieszczanie
się po schodach
wewnątrz
i zewnątrz
budynków
Potłuczenia,
złamania
kończyn,
urazy
wewnętrzne
SS S
Stosowanie odpowiedniego
obuwia. Zachowanie szczególnej
ostrożności
SMM
3.
Ruchome
i stałe obiek-
ty drogowe
(wypadek
drogowy)
Zderzenie
prowadzonego
pojazdu z innymi
pojazdami lub
stałymi obiekta-
mi drogowymi.
Potrącenie przez
pojazdy w trak-
cie przechodze-
nia przez jezdnię
Śmierć,
kalectwo
DS D
Przestrzeganie podstawowych
zasad obowiązujących w ruchu
drogowym, a m.in. zasady ograni-
czonego zaufania oraz zasady za-
chowania szczególnej ostrożności.
Zapewnienie pełnej sprawności
pojazdu poprzez terminowe
przeglądy, właściwą konserwację
i bieżące naprawy. Zachowanie
wzmożonej uwagi podczas prze-
chodzenia przez jezdnię
DMS
4.
Obciążenie
fizyczne
pracą
(nadmierny
wysiłek
fizyczny)
Podnoszenie
i przenoszenie
zbyt dużych
ciężarów
Wystąpienie
przepukliny,
zawału serca
lub uszkodze-
nie układu
kostno-sta-
wowego
DS D
Właściwie prowadzone szkolenia.
Przestrzeganie norm obowią-
zujących podczas transportu
indywidualnego. Przestrzeganie
wymaganych lekarskich badań
profilaktycznych.
W razie konieczności stosowanie
sprzętu pomocniczego (m.in.
wózków ręcznych) podczas
pobierania i dostarczania towaru
z/do magazynów. Przestrzeganie
podstawowych zasad ergonomii
w czasie transportu ręcznego
SMM
5.
Zmienne
warunki at-
mosferyczne
Występowanie,
w zależności od
pory roku, ni-
skich lub wyso-
kich temperatur.
Opady deszczu
albo śniegu
Przezię-
bienie lub
przegrzanie
organizmu
SS S
Zapewnienie sprawnego systemu
ogrzewania kabiny kierowcy. Sto-
sowanie przez pracownika odzieży
przystosowanej do warunków
zewnętrznych
SMM
C* – ciężkość, P* – prawdopodobieństwo , R* – ryzyko
www.promotor.elamed.pl 37
22742982.004.png 22742982.005.png
 
Bezpieczeństwo
Przed korektą
Po korekcie
Lp.
Zagrożenie
(zdarzenie)
Źródło
zagrożenia
Możliwe
skutki
zagrożenia
Środki profilaktyczne
Uwagi
o realiza-
cji zadań
6.
Przedmioty
ostre lub
szorstkie
Ostre krawędzie
przenoszonych
lub przewożo-
nych towarów,
opakowań lub
odłamki szkła
Rany cięte
i kłute.
Otarcia
naskórka
SS S
Zachowanie szczególnej
ostrożności. Stosowanie w razie
konieczności prawidłowo
dobranych rękawic ochronnych
SMM
7.
Hałas
i wibracje
Używanie pojaz-
du nadmiernie
wyeksploatowa-
nego, słabe wy-
ciszenie kabiny,
niewłaściwy fotel
kierowcy
Choroby
narządu
słuchu
i układu
mięśniowo-
-kostnego
SS S
Zapewnienie pełnej sprawności
używanego pojazdu.
Przestrzeganie normatywów
czasu pracy
MMM
8.
Czynniki
chemiczne
– trujące,
drażniące,
uczulające
Spaliny, benzy-
na, olej napędo-
wy, smary
Śmiertelne
zatrucie, cho-
roby układu
oddechowe-
go, alergie
DS D
Zapewnienie dobrej izolacji kabiny
kierowcy od otoczenia. Unikanie
załączania silnika w zamkniętym
pomieszczeniu. Stosowanie w ra-
zie konieczności przy obsłudze
pojazdu środków ochrony indywi-
dualnej (rękawic ochronnych)
SMM
9.
Czynniki
biologiczne
– wirusy
Kontakty służ-
bowe z wieloma
osobami. Nara-
żenie na zmien-
ne warunki
atmosferyczne
Choroby
układu od-
dechowego,
przeziębienia
SS S
Przestrzeganie badań
profilaktycznych. Stosowanie
ubioru odpowiedniego do
warunków pogodowych.
Poddawanie się szczepieniom
ochronnym
SMM
10.
Agresja osób
Napad rabun-
kowy w związku
z dostarczaniem
wartościowych
przesyłek. Agre-
sywne reakcje
mieszkańców
i konkretnie
odbiorców prze-
syłek w miejscu
ich dostarczenia
Urazy ciała,
kalectwo
DS D
Prawidłowo prowadzone
szkolenia. Przestrzeganie
przyjętych procedur. Zachowanie
szczególnej ostrożności
DMS
11.
Agresja
zwierząt
Pogryzienie
przez zwierzęta
domowe (psy)
na terenie pose-
sji lub w miesz-
kaniu
Urazy ciała,
kalectwo
DS D
Przestrzeganie procedur.
Zaopatrzenie pracownika w środki
obezwładniające
DMS
12.
Pożar
i wybuch
Niesprawna
instalacja elek-
tryczna pojazdu.
Nieostrożne
obchodzenie się
z materiałami
łatwo palnymi
i wybuchowymi.
Pożar magazy-
nu, w którym
składowane
są towary
przeznaczone
do transportu.
Elektryczność
statyczna
Śmierć,
oparzenia
ciała
DS D
Przeprowadzanie okresowej
kontroli instalacji elektrycznej
pojazdu. Zachowanie środków
ostrożności podczas załadunku,
transportu i wyładunku
substancji łatwo palnych.
Znajomość zasad postępowania
w czasie zaistnienia pożaru lub
wybuchu. Przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa pożarowego
w magazynie własnym
SMM
13.
Obciążenie
emocjonalne
(stres)
Zbyt duże wyma-
gania w stosun-
ku do możliwo-
ści pracownika.
Nerwowość
i pośpiech przy
wykonywaniu
zadań. Praca
w godzinach
nadliczbo-
wych. Konflikty
międzyludzkie,
m.in. w trakcie
doręczania prze-
syłek. Mobbing
Choroby ogól-
noustrojowe.
Choroby
układu
nerwowego
SS S
Dostosowanie wymagań do
możliwości psychofizycznych
pracownika. Przestrzeganie
norm dotyczących czasu pracy.
Doskonalenie metod instruktażu
i szkoleń. Ustalenie jasnych zasad
wynagradzania, premiowania
i kar regulaminowych. Częste
rozmowy kierownictwa zakładu
z pracownikami i wyjaśnianie
zaistniałych problemów
MMM
* C – ciężkość, P* – prawdopodobieństwo, R* – ryzyko
38 Promotor 6/08
22742982.001.png 22742982.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin