ZESTAW ZIELONY (II TERMIN)
Zad.1. Prawo tollendo ponens, I. pr. de Morgana-podaj zapis w języku naturalnym, zastosuj metodę skróconą o,1 oraz podaj przykłady
Prawo tollendo ponens
(pvq)^~p→q Jeżeli piotr jest studentem matematyki lub Piotr prawnikiem a ponadto wiemy że Piotr nie jest studentem to jest prawnikiem.
p/1 q/0
(1v0)^~1→0
1v0→0
1→0
0
I. pr. de Morgana: ~(p^q)≡ -p v –q Jeżeli nie jest prawdą że J jest studentem i jest adwokatem, to nie jest prawdą, że J jest studentem lub nie jest prawdą że J jest adwokatem. p=1 q=1-(-1^1) ≡ -1 v -1-1 ≡ 0 v 0 0≡0 1
Zad.2.Wyjaśni pojęcia: KONWERSJA , OBWERSJA, podaj po 2 przykłady w języku naturalnym oraz podaj przykłady słowne
OBWERSJA: podaj 2 przykłady.
S a P → S e P` Jeżeli każdy pies jest ssakiem to żadne psy nie są nie ssakami.
S i P → S o P’ Jeżeli niektóre psy są ssakami to niektóre psy nie są nie ssakami.
KONWERSJA: podaj 2 przykłady.
S e P → P e S Jeżeli żadny pies nie jest ssakiem to żadne ssaki nie są psami.
S i P → P i S Jeżeli niektóre psy są ssakami to niektóre ssaki są psami.
Zad.3. Wyprowadź konkluzje z przesłanek:
MiP PeM
Sam MiS
SiP SoP
III figura IV figura
Zad.4. Podaj zapis w języku naturalnym oraz podaj przykład:
Zasada sprzeczności : ~(p^~q) zdania względem siebie sprzeczne nie mogą być zarazem prawdziwe. Nieprawdą jest że Piotr jest studentem polonistyki i nie jest studentem ekonomii.
Zasada wyłączonego środka: 2 zdania względem siebie sprzeczne, nie mogą być oba fałszywe. p v ~ p (kot jest ssakiem lub kot nie jest ssakiem.
Zasada podwójnego przeczenia: p ≡ ~ (~ p) P to nieprawda że nie P
Zad.5. Zdanie „kwadrat to równoboczny prostokąt” jest przykładem definicji: (NIE JESTEM PEWNA WARIANTÓW ODPOWIEDZI)
a/sprawozdawczej
b/regulującej (to chyba jest poprawna odpowiedź)
c/arbitralnej
Zad.6. Jednoargumentowy funktor prawdziwościowy to:
a/implikacja
b/ negacja
c/ alternatywa rozłączajaca
UWAGI:
TO POPRZEDNIO BYŁ ZESTAW NIEBIESKI, WIEM OD KOLEŻANEK ŻE ZESTAWY SĄ POMIESZANE KOLORAMI I PYTANIAMI RÓWNIEŻ. BYWAJA WTRACONE PYTANIA TESTOWE ZE STARYCH TESTÓW.
Goll_