3TOM WYKŁADY PISMA ŚWIĘTEGO russel.pdf

(1188 KB) Pobierz
WYKŁADY
WYKŁADY
PISMA ŚWIĘTEGO
„Ścieżka sprawiedliwych, jako światłość jasna, która im dalej,
tym bardziej świeci aż do dnia doskonałego.”
TOM III
Przyjdź Królestwo Twoje
„A królestwo i władza, i dostojeństwo królewskie pod wszystkim niebem dane
będzie ludowi świętych najwyższych miejsc, którego królestwo będzie królestwo
wieczne, a wszystkie zwierzchności jemu służyć i onego słuchać będą” – Dan. 7:27;
Obj. 5:10.
ZRZESZENIE WOLNYCH BADACZY PISMA ŚWIĘTEGO
WYDAWNICTWO „NA STRAŻY”
Kraków, ul. św. Filipa 13/16
PRACĘ TĘ POŚWIĘCONO
Królowi Królów i Panu Panów
DLA POŻYTKU
JEGO OFIAROWANYCH ŚWIĘTYCH
WYCZEKUJĄCYCH PRZYSPOSOBIENIA SYNOWSKIEGO
I
284121023.001.png
„WSZYSTKICH, KTÓRZY NA KAŻDYM MIEJSCU WZYWAJĄ
IMIENIA PAŃSKIEGO”,
„DOMOWNIKÓW WIARY”
A TAKŻE
WZDYCHAJĄCEMU I CIERPIĄCEMU STWORZENIU, OCZEKUJĄCEMU
OBJAWIENIA SIĘ SYNÓW BOŻYCH.
Ażeby wszyscy poznali, jaka jest społeczność tajemnicy, która od początku
świata była ukryta w Bogu.” „Którą hojnie pokazał przeciwko nam we
wszelkiej mądrości, oznajmiwszy nam tajemnicę woli swojej według
upodobania swego, które był postanowił w samym
Sobie, aby w rozrządzeniu zupełności czasów
w jedno zgromadził wszystkie rzeczy
w Chrystusie”
Efez. 3:4,5,9; 1:8-10.
Książkę tę napisał w 1890 roku Pastor Charles T. Russell
OD WYDAWCÓW
Królestwo Boże, najczęściej wspominane w związku z nawróceniem świata, zawsze było
najważniejszym zagadnieniem dla chrześcijan. Kiedy kościoły zaznały słodyczy powodzenia w
zwróceniu na siebie uwagi świata, nie miały zamiaru wierzyć, że Królestwo to stanie się
rzeczywistością dopiero po powrocie Chrystusa. Ale obecnie, gdy istnienie niezliczonych rzesz
niewierzących dowodzi, że marzenia o nawróceniu świata dalekie są od ziszczenia, chrześcijanie,
myśląc o zaprowadzeniu Królestwa Bożego na ziemi, łączą je z koniecznością powrotu Chrystusa.
Niniejsza książka, napisana w roku 1890, przywróciła „staremu światłu” jego słuszny blask.
Ukazane tu Królestwo Boże obejmuje wszystko, co jest tak piękne i drogie w nadziei chrześcijańskiej.
Wiele grup badających Biblię przyjęło myśl o ziemskim Królestwie Bożym, jakie miało towarzyszyć
powrotowi Chrystusa. Nikt jednak nie przedstawił tej wspaniałej nadziei Królestwa dla „wszystkiego
ludu”, tak jak na kartach niniejszych książki.
Wielu otwarło oczy na rolę, jaką w Piśmie Świętym zajmuje Izrael. Nie da się uniknąć czytania o
Izraelu w Piśmie Świętym, czy w codziennej prasie. Niniejsza książka śledzi proroctwa
przedstawiające odrodzenie Izraela począwszy od „najmłodszych” gałęzi „drzewa figowego” (Mat.
24:32). To Boskie postanowienie dotyczyło właściwego ludu i nastąpiło we właściwym czasie i
miejscu. Jakże wspaniałe to było wypełnienie proroctwa! Odrodzenie Izraela jest niepowtarzalnym i
niezrównanym w historii dowodem na prawdziwość Biblii i wprawia w zakłopotanie nawet
najbardziej zatwardziałych jej krytyków.
Z entuzjazmem oddajemy tę książkę w ręce Czytelników. Jej gruntowne przestudiowanie z
pewnością okaże się bardzo budujące i nada nową treść modlitwie „Przyjdź Krolestwo Twoje”.
Przypisy wydawców oznaczone są numerami. Pozostałe przypisy poczynił autor.
W YDAWCY , 1996
„Przyjdź Królestwo Twoje”
PRZEDMOWA AUTORA
TEN Tom został napisany w 1890 roku i od tamtego czasu wydawano go wielokrotnie w różnych
językach. Zamierzone są także kolejne jego wydania. Mamy tysiące świadectw poświęconego ludu
Bożego o korzyściach, jakie odnieśli dzięki temu Tomowi, pijąc z głębokich źródeł żywych wód
Słowa Bożego. Ufamy, że błogosławieństwo to nie przestanie płynąć, aż ostatecznie, za sprawą
Królestwa, znajomość chwały Bożej napełni całą ziemię tak, jak głębokości morza są napełnione
wodami.
Chociaż nie rościmy sobie pretensji do czegokolwiek w rodzaju natchnienia przy pisaniu
W YKŁADÓW P ISMA Ś WIĘTEGO , to jednak jesteśmy zadowoleni, że w brzasku nowej dyspensacji światło
Prawdy świeci tak jasno, a Boski Plan jest tak oczywisty, że prawie nic z tego Tomu nie musiałoby
być zmienione, gdyby pisany był dzisiaj – 26 lat później.
Było to coraz bardziej widoczne wraz z upływem lat Czasu Końca, szczególnie odkąd
chronologicznie wkroczyliśmy w wielki Siódmy Dzień. Praca żniwa rozwijała się i nadal się rozwija,
pomimo iż w pewnym okresie przypuszczaliśmy, że dzieło żniwa zostanie w pełni dokonane wraz z
zakończeniem Czasów Pogan. Było to jedynie przypuszczenie, które okazało się bezpodstawne, gdyż
działanie sierpa Prawdy i zbieranie dojrzałego ziarna po październiku roku 1914 postępuje naprzód
jak nigdy przedtem. Doprawdy, wielka Wojna Światowa w niespotykanym dotąd stopniu przebudziła
i rozwinęła niezależne myślenie. Wszystko to przyczynia się do zrywania kajdanów ignorancji,
przesądów i uprzedzeń oraz do uwolnienia tych, którzy pragną poznać i czynić wolę Pańską,
postępując śladami Jezusa.
Cieszymy się z dalszej sposobności służenia naszemu wielkiemu Królowi w dziele gromadzenia
Jego wybranych wokół Prawdy. Z zadowoleniem spoglądamy na przychodzących do Prawdy, którzy
przygotowują się do „wesela”. Jak widać, „drzwi” nie są jeszcze zamknięte, jakkolwiek
przewidujemy, że przed upływem dłuższego czasu – może jednego, dwóch albo trzech lat – liczba
wybranych zostanie uzupełniona i wszyscy przejdą za zasłonę, a drzwi zostaną zamknięte.
Przyznajemy, że odnowa Izraela nie dokonała się tak szybko, jak przewidywaliśmy. Niemniej
jednak zdaje się, że jak dotąd Żydzi znajdują w Palestynie wspaniałe schronienie i bez wątpienia
liczni ich współwyznawcy z obszarów objętych działaniami wojennymi, szczególnie z Polski, radzi
byliby znaleźć się w Palestynie, gdyby nadarzyła się taka sposobność. Trudno przewidzieć, jaki
wpływ na sprawę Izraela może mieć zakończenie wojny. Będąc pełni nadziei powinniśmy przyjąć
wyczekującą postawę. Wygląda na to, że przeżycia, których doświadczają Żydzi, skłonią wreszcie
wielu z nich do udania się do swojej ojczyzny. Nigdy nie oczekiwaliśmy jednak, że wszyscy Żydzi
tam powrócą. Myśleliśmy raczej, że będzie to reprezentatywna grupa spośród nich, jak to miało
miejsce w przypadku niewoli babilońskiej, z której powróciło jedynie około 52 tys. Żydów, mimo że
do Babilonu poszły wielkie zastępy.
Powracający reprezentują tych, którzy są pełni wiary w Pana i Jego obietnice i będą oni bez
wątpienia uznani za przedstawicieli całego narodu. Przypominamy naszym czytelnikom, że gdy ten
Tom był pisany, sami Żydzi w niewielkim stopniu wyrażali zamiar udania się do Palestyny. Obecnie
syjonizm stał się bardzo popularny i zajął stałe miejsce w sercach Izraelitów. Pomimo iż był to
początkowo syjonizm świecki, to jednak stopniowo zwrócił się ku odczuciom i nadziejom religijnym.
Wielka Piramida Egipska rozważana w tym Tomie nie przestała być przedmiotem zainteresowania
autora. Korytarz Zstępujący nadal wyobraża proces upadku ludzkości pod panowaniem grzechu i
śmierci. Pierwszy Korytarz Wstępujący ciągle wyobraża Wiek Zakonu – Boskie Przymierze z
Izraelem zawarte na Synaju i postępowanie tego ludu pod panowaniem Zakonu. Wielka Galeria nadal
wyobraża wzniosłe wyżyny nauki Chrystusa i Jego naśladowców w obecnym Wieku Ewangelii.
Stopień w górnym zakończeniu Wielkiej Galerii ciągle wyobraża światowy przełom, wznoszący
człowieka na wyższy poziom. Połączenie pomiędzy szczytem Wielkiej Galerii i pomieszczeniami nad
Komnatą Króla nadal wyobraża duchową obecność naszego Pana podczas żniwa tego Wieku,
począwszy od 1874 roku.
Nie było naszym celem stawianie świadectwa Wielkiej Piramidy, zwanej niekiedy Biblią w
kamieniu, obok czy też na równi ze Słowem Bożym, czyli Pismami Starego i Nowego Testamentu,
które pozostają niezmiennie najważniejszym autorytetem. Wierzymy jednak, że budowla ta, tak różna
od wszystkich innych, została zaprojektowana przez Pana, aby być piramidą oraz świadectwem w
pośrodku i przy granicy ziemi egipskiej (Izaj. 19:19). Ma ona z całą pewnością inne znaczenie niż
pozostałe dzieła sztuki czy zabytki z tamtej odległej epoki.
Kto naprawdę pojął Boski Plan Wieków, będzie zachwycony cudownym jego potwierdzeniem w
Wielkiej Piramidzie. Powinno się więc o niej czytać z równie żywym zainteresowaniem, jak w czasie
pierwszego wydania tej książki, ponieważ znaczenie świadectwa Wielkiej Piramidy nie zmieniło się.
Jesteśmy przekonani, że nowi czytelnicy tego Tomu otrzymają za jego pośrednictwem równie bogate
błogosławieństwo jak ci, co czytali go dawniej. W ten sposób będziemy mogli wspólnie uwielbiać
Boga i w procesie zupełnego wejścia do chwalebnego Królestwa Syna Bożego cieszyć się udzielonym
przez Niego światłem i pociechą.
Królestwo Mesjasza nazywane jest niekiedy Królestwem Bożym, jako że znajduje się ono pod
bezpośrednim zarządem Mesjasza, a w związku z tym wszystkie Jego prawa, zarządzenia i sądy
pozostają w ścisłej zgodności z niezmiennym Boskim porządkiem. Tak więc modlitwie: „Przyjdź
Królestwo Twoje; Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi” powinna towarzyszyć myśl, że
naszym pragnieniem jest osiągnięcie doskonałości wymaganej pod panowaniem i rządem
Niebiańskiego Ojca, a nadzieją i oczekiwaniem – tysiącletnie królowanie Chrystusa, które opanuje
bunt ziemi i doprowadzi ludzkość do takiej jedności z Bogiem, w jakiej znajdują się doskonali
aniołowie w niebie.
Ustanawianie Królestwa Mesjasza odbywa się w kilku etapach. Najpierw w Parousii uwielbiony
Jezus ożywia, czyli wskrzesza śpiących członków Ciała Chrystusowego. Jest to pierwszy akt
wykonawczy władzy Wielkiego Króla, nader wywyższonego przez Boga dziedzica wspaniałej
obietnicy Abrahamowej. Jego Ciało musi być skompletowane, zanim obejmie On oficjalnie urząd
Króla świata. Natchnione Słowo Boże potwierdza to: „Gdy się Chrystus, on żywot wasz pokaże, tedy
i wy z nim ukażecie się w chwale” – Kol. 3:4. W następnej kolejności Mistrz zajmie się żyjącymi
członkami swego Ciała – Kościołem. Jak jest to pokazane w przypowieściach o grzywnach i
talentach, wszyscy Jemu poświęceni muszą przejść przez sąd Mistrza dotyczący przydatności bądź
nieprzydatności do Królestwa, a zupełna liczba wybranych musi znaleźć się i być uwielbiona przez
„przemienienie” zmartwychwstania, ponieważ „ciało i krew królestwa Bożego odziedziczyć nie
mogą” (1 Kor. 15:50). Wtedy przejęta zostanie władza nad światem. Uwielbiony Chrystus będzie
żądał, a Ojciec da mu narody w dziedzictwo, a osiadłość jego granice ziemi. „I będzie ich rządził
laską żelazną, jako statki garncarskie skruszeni będą” – Psalm 2; Obj. 2:27.
Owo objawienie Syna Człowieczego dla świata, które dokona się przez ujęcie władzy i
dopuszczenie, by świat przeszedł przez wielką próbę anarchii, zbliża się z całą pewnością. Po wojnie
nastąpi krótki okres triumfu kościelnictwa. Tak katolicy jak i protestanci będą mieli udział w tym
triumfie, a książęta polityczni i finansowi będą ich popierać mając nadzieję na przedłużenie swej
władzy. Możemy spodziewać się, że w tym czasie kościelnictwo będzie gwałtownie sprzeciwiać się
prawdziwym naśladowcom Jezusa, co spowoduje poważne prześladowania, może nawet aż do
śmierci. Triumf Babilonu będzie jednak krótki. Niebawem wyrok, który już został ogłoszony, zostanie
wykonany i Babilon, jak wielki kamień młyński, zostanie wrzucony w morze – w anarchię,
zniszczenie, z którego nigdy się już nie podniesie.
Niedługo potem, według opisu biblijnego, możemy spodziewać się zupełnego upadku obecnej
cywilizacji. Lecz najciemniejszy moment ludzkiej krańcowości będzie czasem Boskiej sposobności.
Mesjasz, Wybraniec Boży, przejmie kontrolę i ogłosi pokój wzburzonym narodom oraz sprawi, że
zamieszanie obróci się w porządek, łzy w radość, a rozpacz w uwielbienie. Tak oto w strasznym bólu
narodzi się Królestwo Mesjaszowe, lecz jego chwalebny wynik wynagrodzi nad miarę „czas
uciśnienia, jakiego nie było odkąd narody poczęły być”. Mamy powiedziane: „Przyjdą do pożądanego
od wszystkich narodów” – Aggieusz 2:8. 1
1 KJ „Ziści się pragnienie wszystkich narodów” – przyp.tłum.
284121023.002.png
Modlitwą autora jest, aby strony tego dzieła nieustannie przynosiły błogosławieństwo ludowi
Pańskiemu i dodawały czci Imieniowi Bożemu.
C HARLES T. R USSELL
Brooklyn, N.Y.,
1 października 1916 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin