TRANSPORT I SPEDYCJA W HANDLU ZAGRANICZNYM.doc

(55 KB) Pobierz

R 13 TRANSPORT I SPEDYCJA W HANDLU ZAGRANICZNYM

Transport ma fundamentalną rolę w gospodarce. Dostawca->producent->dystrybutor->sklepy->klient

àUmożliwia fizyczny przepływ między ogniwami

·         TRANSPORT MORSKI – NAJWAŻNIEJSZA GAŁĄŹ. CECHY:

o       Nieograniczona struktura ładunkowa dostaw

o       Silna degresja jednostkowa kosztów (im więcej, tym jednostkowo taniej)

o       Łatwy dostęp do gł. centrów handlu

o       Nieograniczony zasięg

Formy transportu morskiego

o       Żegluga liniowa (regularna!) [nota bookingowa]

Konkretny przewoźnik, konkretne linie

Dominacja ładunków drobnicowych (masa i wymiaryàkontenery)

Regularna obsługa portów

Stawki frachtowe

Brak zależności od jednego załadowcy – wynajmuje powierzchnię statkuàimp./eksp.

o       Żegluga trampowa(nieregularna)

Dominacja ład. masowych

1 imp./eksp. Wynajmuje w całości 1 statek

Brak regularnej obsługi portów, tylko na zlecenie

Nie ma standardowych stawek frachtowych

Zależność od 1 załadowcy

àcharterparties[1]– umowa w żegludze trampowej (w żegludze liniowej umowa blokingowa)

o       Kabotaż – żegluga wzdłuż wybrzeża

èkonferencje żeglugowe – zrzeszają przewoźników w tr. Regular.; kartele kontrolujące ceny

èoutsider tolerowany/nietolerowanyànie należy do karteli: trudno działać poza konferencją

èkonsument morski

èagenci:

Makler okrętowy reprezentuje armatora, ten negocjuje umowę z załadowcą

Makler frachtujący reprezentuje załadowcę

èporty

1)     Akwatorium – awanport, reda (doki, baseny portowe, reda, itd. + Terytorium – zaplecze lądowe

2)     Porty bazowe (Rotterdam, Amsterdam, Hamburg) główne porty świata, koncentracja ładunków, stąd dalej; Porty dowozowe: pomocne, służebne wobec bazowych (porty bałtyckie tylko dowozowe)

3)     Porty uniwersalne (większość); porty specjalistyczne (np. gazoport)

èŻegluga śródlądowa (uzupełnienie morskiego)

Wysoka uniwersalność środków transportu

Gł. barki, zestawy barek

Ok. 2000 ton towaru może

Duże możliwości przewozowe -> relatywnie niskie koszty własne

Nieregularność przewozów (poziom wody, stan infrastruktury)

Słabe rozmieszczenie szlaków wodnych

Systemy w Europie

o       Europa zachodnia – Ren

o       Europa południowa – Dunaj

è szlaki mn. Wymagania: minimalna głębokość 2,1-2,5m na trasie; w Polsce niedoinwestowane i zamiera

 

·         Transport DROGOWY

o       Duży zasięg (zależny od infrastruktury)

o       Dopasowanie szlaków do osadnictwa i produkcji, centra handlowe

o       Dostawa typu „dom-dom”

o       Uniwersalne środki transportu (zestaw drogowy: TIR – naczepa i ciągnik)

o       Szybkość (większa niż morski)

o       Średnio 20-30 ton (obciążenia dróg!)

è europalety

·         Transport kolejowy

o       Duży zasięg – uzależniony od infrastruktury

o       Dostosowanie do sieci osadniczej i produkcyjnej

o       Stosunkowo duża prędkość

o       Dostęp do centrum miasta

o       Uniwersalność środków transportu

o       Wagon ok. 40 ton ładunku

o       Relatywnie krótki czas transportu

o       Relatywnie tani środek transportu

o       Silna degresja kosztów

o       Spadek bilansu prędkości

o       COTIF – konwencja o Międzynarodowym przewozie kolejowym (załącznik B-CIM) (głównie w UE)

o       SMGS – Umowa o Międzynarodowej Komunikacji Towarowej (kraje b. ZSRR)

o       PPW – przepisy użytkowania wagonów w kolejowej komunikacji międzynarodowej itd.

o       Problem – szerokość torów

§         Normalnotorowa – 1,435m

§         Szerokotorowa – większa od nor.

§         Wąskotorowa – mniejsza od nor.

Rosja, WNP 1,52 m

Finlandia i Norwegia 1,524 m

Portugalia 1,665 m

Hiszpania 1,674 m

o       Transport lotniczy

§         Koszty wysokie, ale bardzo szybki

§         Antonow (Rus1) najwięcej – 140 ton

§         Towary b. drogie a  „małe”

§         Poczta

§         Mało portów lotniczych („przemysłowych”)

Gałąź/czynnik

Koszt

Dostępność

Szybkość

Rzetelność

Wielkość przesyłki

Samochodowy

 

Kolejowy

 

Ż. Śródlądowej

 

Morski

 

Lotniczy

 

rurociągowy

2

 

3

 

4

 

5

 

1

 

6

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

2

 

3

 

4

 

4

 

1

 

-

1

 

2

 

2

 

2

 

2

 

-

5

 

4

 

3

 

2

 

6

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPEDYCJAorganizacja procesu i towarzyszących mu czynności w wyniku czego towar znajdujący się w określonym miejscu zostaje przetransportowany w inne (morska, lądowa, lotnicza) (obsługa targów i wystaw, przewozy ponadgabarytowe, obsługa przemysłu samochodowego)

·         Spedytor zarządza procesem przemieszczania się towaru oraz spełnia dodatkowe funkcje (transport towaru, magazynowanie, pakowanie, znakowanie, ubezpieczenie, itd.)

·         Umowa spedycji – podstawowy dokument regulujący prawa, obowiązki i odpowiedzialność stron w zakresie realizacji usług spedycyjnych;

·         Zlecenie spedycyjne określa konkretne terminy i warunki w odniesieniu do danej partii towarów powierzonych spedytorowi do obsługi w ramach ogólnej umowy spedycyjnej, lub też, w przypadku braku takowej, zlecenie spedycyjne stanowi umowę spedycji

·         Instrukcja wysyłkowa szczegółowe uzupełnienie zlecenia spedycyjnego (ramowego) udzielonego w ramach umowy spedycji i zawiera informacje typu: środek transportu, data, godzina, miejsce załadunku, waga brutto, netto, opakowanie itd.

DOKUMENTY (handlowe i finansowe)

·         Handlowe

o       Faktura (gł. dokument handlowy)èw handlu międzynarodowym (fakturę handlową wystawia i potwierdza eksporter!):

§         Faktura celna (eksporter wystawia)

§         Faktura konsularna (Szczegółowe informacje, specjalny formularz)

§         Faktura pro forma (może pełnić funkcję oferty, zdobyć wcześniej licencje, koncesje)

o       Dokumenty transportowe

§         Listy przewozowe

1) transportmorski – CONOSAMENTà papier wartościowy! à skutki dla rozliczeń, stwierdza zawarcie um. o transporcie morskim, definiuje parametry usługi, ważne elementy usługi) rodzaje conosamentu:

·         Czysty – brak klauzul restrykcyjnych

Brudny – zabrudzony wpisaniem klauzul restrykcyjnych w trakcie ładowania towaru na statek (jakość towaru, stan towaru =/= opis kontraktu) wystawia kapitan (w praktyce I oficer), może zablokować płatność

·         C. na towary załadowane – już na statku, znamy statek i czas!

C. na towary przyjęte do załadunku – mają być, nie wiemy, kiedy i jakim statkiem wypłynie

·         Podział ze względu na sposób zbywania praw:

Conosament Imienny – cesja praw, notariusz

C. na zlecenie – indos

C. na okaziciela – najprostszy, wręczenie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin