Svadhyaya Magazyn Krija Jogi(1.1_2003).doc

(273 KB) Pobierz

SVADHYAYA

Magazyn Krija Jogi

nr 1.1

 

WSTĘP……………………..……………………..………………………………………………….…………..str. 2

 

PARAMAHAMSA HARIHARANANDA

Przesłanie urodzinowe………………………………………………………………………….………….str. 3

Proces Kultywowania Duszy…………………………..……………………..…………...……….str. 4

Symbol Krija Jogi……………………..……………………..……………………..………..…….……..str. 6

 

PARAMAHAMSA PRAJNANANANDA

Przesłanie „Cierpliwość i modlitwa w chwili kryzysu”……………………..………...str. 7

Guru Purnima - Dzień Guru…………………………………..……………………..……………...str. 7

Powrót do Boga……………………………..……………………..……………………..……..…………str. 10

Medytacja……………..……………………..……………………..……………….……………….……… str. 12

 

SWAMI SHUDDHANANDA GIRI

Duchowość w życiu……………………..……………………..……………………...……………….. str. 13

Cel życia……………………..……………………..……………………..………………..…………………str. 16

Życie w świadomości……………………..……………………..……………………..……………… str. 23

Modlitwa życia…………………………………..……………………..……………………..…………… str. 26

 

MISTRZOWIE KRIJA JOGI

Babadżi……………………..……………………..…………………………………………..……….……… str.26

Nauki Babadżiego………………………………………..……………………..………………….. str. 27

 

SWIĘCI I MISTRZOWIE INDII

Anandamaji Ma……………………..……………………..……………………...……………….….. str. 29

Anandamaji Ma odwiedza Babę……………………..……………………..……………….……. str. 32

 

SWIĘTE PISMA

Bhagawad Gita 16.1……………………..………………………………………..………….……….. str. 34

Jogasutry Patandżalego 1.1……………………..……………………..…………………..…….. str. 37

 

GURU NAUCZA……………………..……………………..……………………..……….……….…… str. 42

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2002 Stowarzyszenie Krija Jogi w Polsce. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 1995-2002 Kriya Yoga Institute. All rights reserved.

Kontakt: stowarzyszenie@krijajoga.pl

Internet: www.krijajoga.pl

SVADHYAYA
Paramahamsa Hariharananda

 

Svadhyaya to poszukiwanie duszy w twoim każdym działaniu. Dosłowne znaczenie tego słowa oznacza studiowanie pism świętych, które służą urzeczywistnieniu Jaźni. Metaforyczne znaczenie wywodzi się od znaczenia dwóch rdzeni słownych: sva - dusza i adhyaya - studiowanie. Svadhyaya oznacza studiowanie Jaźni. Dusza oddycha w dzień i w nocy. Svadhyaya to poszukiwanie Duszy w każdym oddechu przy jednoczesnej miłości do Boga. Svadhyaya jest Kultywowaniem Duszy.

 

 

 

WSTĘP

 

Svadhyaya - magazyn o Kultywowaniu Duszy

Jak pisze Paramahamsa Hariharananda w swoim komentarzu do Bhagawadgity, który prezentujemy w tym wydaniu magazynu, svadhyaya oznacza studiowanie i kultywowanie duszy. Mamy więc nadzieję, że zamieszczone artykuły staną się pomocnym narzędziem w procesie poznawania samego siebie.

Chociaż magazyn nasz zawiera nauki mistrzów i nauczycieli Krija Jogi, nie jest on skierowany wyłącznie do osób praktykujących tą technikę. Treści prezentowane w magazynie svadhyaya nie ograniczają się do nazwy określonej dyscypliny duchowej - są raczej esencją nauki o praktycznych aspektach szeroko pojmowanej duchowości życia codziennego. Dlatego wyrażamy nadzieję, iż artykuły zamieszczone w naszym magazynie posłużą jako inspiracja dla czytelników, którzy zapragną poświęcić swój czas na ich lekturę.


Treść

Kolejne działy magazynu svadhyaya przedstawiają nauki nauczycieli Krija Jogi, sylwetki mistrzów i świętych osób Indii oraz interpretacje świętych pism. Paramahamsa Hariharananda objaśnia znaczenie kultywowania duszy; mówi też o metaforycznym znaczeniu symbolu Krija Jogi. Paramahamsa Prajnanananda wyjaśnia znaczenie święta Guru w swoim wykładzie "Guru Purnima", w którym przedstawia genezę powstania tej starożytnej tradycji. Mówi też o medytacji i naszej drodze powrotnej do Boga. Swami Shuddhananda nawiązuje do praktycznych aspektów życia - mówi o celu, duchowości i świadomości w naszym życiu.

Nie zabraknie też opisu sylwetki Mahawatara Babadżiego - współczesnego wskrzesiciela nauki Krija Jogi. W dziale "Święci i Mistrzowie Indii" odnajdziemy opisy wyjątkowej świętej minionego wieku - Anandamaji Ma, która wielokrotnie spotkała się z Babą Hariharanandą.

Święte pisma są nieodzownym drogowskazem w podróży do celu, dlatego w magazynie zamieszczamy interpretację Bhagawad Gity i Jogasutr Patandżalego. Polecamy też uwadze praktyczne nauki Paramahamsy Hariharanandy, które prezentujemy w dziale "Guru naucza".

Praktyczna duchowość jest esencją nauki Krija Jogi, niech więc przedstawione treści nie pozostaną pustymi słowami i znajdą swe zastosowanie w naszym codziennym życiu


Subskrypcja

Istnieje możliwość pozostawienia swojego adresu e-mail, by być informowanym o kolejnych wydaniach magazynu. W tym celu prosimy o wypełnienie ramki w lewym dolnym rogu ekranu. Wszelkie inne zapytania można też kierować na adres: stowarzyszenie@krijajoga.pl


Prawa autorskie

Wszelkie prawa autorskie dotyczące treści przedstawianych w Magazynie "Svadhyaya" są własnością Stowarzyszenia Krija Jogi oraz Kriya Yoga Institute.

 

 

Przesłanie urodzinowe Paramahamsy Hariharanandy w dniu jego 95. urodzin
 

Moje kochane i boskie Dusze,

Czas przemija. Jestem wdzięczny Bogu i Mistrzom, że mogę być w tej świątyni ciała przez okres 95. lat, aby kochać Boga i służyć wam wszystkim. Moje życie nie jest dla mnie, lecz dla was wszystkich.

Prawdziwym celem życia jest urzeczywistnienie Boga. Dlatego też, nie powinno się niepotrzebnie marnować czasu. Czas to Bóg. Spożytkuj każdą chwilę czasu i każdy oddech. Moc Boga wdycha z wewnątrz. Kochaj Boga, poszukuj i urzeczywistnij Go. Nikt nie wie jak długo oddech będzie obecny w tym ciele, dlatego medytuj i posuwaj się naprzód na ścieżce duchowej. Ja spożytkowałem swoje życie i wypełniłem cel. Moje życie jest życiem spełnionym. Pamiętam powiedzenie w sanskrycie:

kshamaya dayaya premna sunritena arjavena ca
vashikuryat jagat sarvam vinayena ca sevaya

Oznacza to: "Podbij cały świat poprzez wybaczanie, współczucie, miłość, słodkie i miłe słowa, prostotę, pokorę i służbę".

Praktykowałem to w moim życiu i chcę, byś wprowadził wszystkie te wartości do swojego życia.

Chociaż fizycznie jestem z dala od was, to duchowo jestem z wami wszystkimi.

Dzisiaj, 27 maja 2002 roku, modlę się do Boga i Guru, aby pobłogosławili was wszystkich. Wszyscy medytujcie i cieszcie się boską szczęśliwością.

Pokorny,
Hariharananda

 

PROCES KULTYWOWANIA DUSZY
Paramahamsa Hariharananda

 

 

Medytacja oznacza, że nie posiadasz poczucia ciała ani świata. To tak jakbyś spał, lecz w rzeczywistości nie śpisz. Fizycznie śpisz, jednak duchowo jesteś przebudzony.

Wystarczy, byś tylko skupił swoją duszę siedem centymetrów wewnątrz czaszki, w punkcie-atomie. Wykonaj wtedy jeden oddech i dotknij Go, kochaj Go i zanurz się w Nim, a stracisz poczucie ciała i świata oraz znikną wszystkie twe myśli. Osiągniesz wtedy prawdziwie bezforemny stan - stan błogości, spokoju, boskości, rzeczywistości i Prawdy. Na tym polega kultywowanie duszy. Bez tego bezforemnego stanu praktyka religijna jest jedynie religijną grą - są to rytuały odległe od Prawdy.

Kto pragnie Prawdy? Wszyscy są ograniczeni w zrozumieniu Prawdy, ponieważ byli uczeni, że gra religijna jest prawdziwą religią. Nie wiedzą o tym, że muszą medytować, by osiągnąć Prawdę i dotrzeć do Jaźni. Zewnętrzne formy oddawania czci pozbawione szczerego pragnienia zjednoczenia z Bogiem oraz brak medytacji, są formą zaspokojenia zmysłów i same w sobie w efekcie końcowym powodują ukrycie Jaźni pod maską ułudy, iluzji i błędu. W tej formie, zewnętrzne ceremonie oddawania czci i rytuały są zaledwie pokazem, grą i wiodą nas na manowce odległe od Prawdy. Prawdziwa religia oznacza zjednoczenie z Bogiem, który jest Jaźnią. Upaniszada Kena (1.2) mówi:

"Jako że On jest uchem ucha, umysłem umysłu, mową mowy, życiem życia i okiem oka, rozsądny człowiek, zaprzestający utożsamiania się ze zmysłami i wyrzekający się tego świata staje się nieśmiertelny".

Nie da się odczuć Brahmana, Prawdy, przy zastosowaniu pięciu organów zmysłów, dwunastu par nerwów i dwudziestu czterech elementów cielesnych, poprzez samo wychwalanie Go. Podobnie nie da się osiągnąć Brahmana poprzez ceremonie czy filozoficzne spekulacje, afirmacje, czy wyobrażenia. Mądrość można poczuć jedynie poprzez atom. Prawdziwie inteligentną osoba jest ta, która szczerze pragnie samourzeczywistnienia i medytuje, by osiągnąć najwyższy cel. Aby osiągnąć urzeczywistnienie, by poznać wszechprzenikającą Jaźń, należy w pokorze zbliżyć się do prawdziwego mistrza, wypytywać go, by zrozumienie było jasne, i skłonić go, aby udzielił swej boskiej wiedzy, aby natknął cię boską energią i prowadził w medytacji. Spróbuj. Posmakuj. Bądź. Musisz medytować coraz więcej i więcej. Następnie powinieneś zastosować swoją medytację w życiu codziennym. Obserwuj Boga w każdym swoim ruchu, myśli, pracy, czy usposobieniu. Stopniowo nauczysz się oddzielić swoją osobowość czy ego od swej prawdziwej Jaźni. Dostrzeżesz, że to Bóg jest wykonawcą w każdej twojej myśli i działaniu. Upaniszada Kena (2.4) mówi: "Brahmana prawdziwie poznaje się wtedy, gdy poznaje się Go w każdym ze stanów świadomości; zaprawdę tak osiąga się nieśmiertelność. Skoro poprzez własną Jaźń osiąga się siłę, to przez wiedzę osiągana jest nieśmiertelność".

Przeznaczeniem naszego życia jest samourzeczywistnienie, poznanie Jaźni. Aleksander Pope, poeta XVIII wieku powiedział:, "Zatem poznaj siebie; ośmiel się badać nie Boga, a siebie. Najlepszym sposobem badania rodzaju ludzkiego jest badanie człowieka!"
Bóg nie jest daleko, jest w tobie, a ty jesteś w Nim. Bóg jest wszechobecny we wszystkim ożywionym i nieożywionym. Kiedy to rozumiesz, odczuwasz, że twoja codzienna praca nie jest pracą, lecz wielbieniem Boga, a twoje życie staje się boskie. Na tym polega Krija Joga. Joga oznacza jednoczyć się z Boskością. "Kri" oznacza "pracować" a "ja" (sanskr. ya) to dostrzeganie tego, że Bóg jest wykonawcą każdej czynności. Kiedy odczuwasz, że Bóg jest wszystkim, wtedy wszystko jest Boskością. Nie postrzegasz już wtedy świata, rzeczy i ludzi jako obiektów służących zaspokojeniu twoich zmysłów, które są używane i kontrolowane przez twoje ego.
W naszych związkach z innymi zbyt często błędnie lokujemy naszą wewnętrzną świadomość Jaźni i postrzegamy naszą jaźń i jaźń innych poprzez perspektywę naszego ego, zapominając o tym, że wszystko jest Bogiem. Dla przykładu, w życiu rodzinnym często dochodzi do sytuacji, w której mąż stara się dominować nad żoną i na odwrót. Również dzieci mogą być wtedy postrzegane jako "przedłużenie" ciał czy ego rodziców; są one traktowane jako obiekt, którym należy się cieszyć. W rzeczywistości wszelkie związki rodzinne służą temu, by w miłości pomagać sobie nawzajem w osiągnięciu najwyższego celu samourzeczywistnienia.

Istotnie wszelkie związki z rzeczami i ludźmi służą, by pomóc w rozwoju duchowym. W ten sposób praca staje się wielbieniem. Przedkładanie dobra własnego we własnych obowiązkach i przekonaniach oraz nie baczenie na własna prawdziwą Jaźń jest najlepszym przepisem na rozczarowanie, złudzenie i depresję.

Nic nie możemy zabrać ze sobą po śmierci: ani rodziny, ani dobrobytu, domu, imienia, czy sławy. Jedyną rzeczą, którą możesz wtedy zabrać jest twój dobrobyt duchowy. Bhagawadgita (Bg. 4,42) mówi: "Twoim jedynym przeznaczeniem jest urzeczywistnienie Boga". Twoja rodzina służy twojemu urzeczywistnieniu Boga. Cały twój organizm jest organizmem Boga. Psalmy w Piśmie Świętym mówią: "Bądź spokojny i wiedz, że ty (ja) jesteś Bogiem".

Związki z innymi pozbawione Boskości, czyli takie, w których nie postrzega się każdego i wszystkiego jako Boga, są tym samym, co wypełnianie rytuałów bez medytacji i wiedzy. Obie te rzeczy są powierzchowne i prowadzą do ponownego narodzenia się. Poznanie, że Bóg jest wszystkim, odnajdywanie Jaźni wewnątrz i postrzeganie tego, że Bóg jest wykonawcą prowadzi do nieśmiertelności - jedności z Brahmanem. Prowadzi to do miejsca odległego od ludzkiego stadium bytu i negatywnych rzeczy z tym związanych. To wiedzie prosto do spokoju, radości, szczęśliwości, miłosierdzia, dobroci, miłości, słodyczy, czystości i boskości.

Każdy, tak bogaty, jak i biedny, wykształcony lub nie, powinien medytować. Wszyscy powinni medytować, gdyż w każdym płynie oddech, który jest wdychany przez wewnętrzną Jaźń (ya), co potwierdza fakt, iż moc Boga pracuje przez każdą osobę.

Ludzkie zachowanie jest ogromnie ekstrawertyczne z powodu dwunastu nerwów kręgosłupa, które wchłaniają rozprzestrzeniającą się maję (maya), czyli iluzję. Ułuda ta jest przyczyną postrzegania własnego ego czy osobowości jako swojej prawdziwej Jaźni, co jest błędem. To jest kundalini. Kundalini wcale nie jest wężem. Gdyby w twoim ciele żył jakiś wąż, to z pewnością zaawansowani chirurdzy, którzy potrafią przeprowadzać skomplikowane operacje na sercu i mózgu, mogliby bez trudu go usunąć. Kundalini oznacza stan ekstrawertyczny. Technika Krija Jogi może oczyścić każdą osobę i zapewnić jej pokój, szczęśliwość, radość i boskość. To bardzo prosta technika nie wymagająca wkładania w nią dużego wysiłku. Jest to łatwa i pewna droga do urzeczywistnienia Boga.

 

 

 

SYMBOL KRIJA JOGI
Paramahamsa Hariharananda

Fragment wykładu, w którym Paramahamsa Hariharananda wyjaśnia znaczenie symbolu Krija Jogi

W symbolu Krija Jogi widzimy dwa nawiasy ułożone poziomo, które symbolizują dwoje brwi. Pośrodku ponad nimi pośrodku znajduje się kształt przypominający oko. Jest to symbol trzeciego oka w przysadce mózgowej. Jedynym sposobem na dotarcie do Boga jest utrzymywanie uwagi powyżej brwi i przysadki mózgowej. Jeśli w ciszy skupisz swą uwagę ponad przysadką i brwiami i spokojnie tam pozostaniesz delikatnie oddychając, to każdy twój oddech da ci urzeczywistnienie Boga. Twój umysł będzie wtedy przebywał w trzecim oku i wykonując jakąkolwiek pracę materialną będziesz odczuwać, że wcale jej nie wykonujesz, lecz pochodzi ona z przysadki mózgowej.

Bóg pozostaje nieprzywiązany. Podobnie jak wschodzące słońce pozostaje nieprzywiązane gdy ożywia wszystko na świecie, tak samo dusza pozostaje nieprzywiązana. Nieprzemijająca moc bezforemnego Boga pozostaje nieprzywiązana w przysadce i stale ci pomaga. Jeśli staniesz naprzeciw lustra i pokażesz rękę, również lustro pokaże ci rękę. Następnie, gdy odejdziesz od lustra, twoje odbicie zniknie i nie pozostanie w lustrze. Jeśli potem ktoś inny podejdzie do tego samego lustra, nie ujrzy w nim odbicia osoby, która poprzednio przed nim stała. Podobnie jak z lustrem, w którym nie pozostaje odbicie, jest z trzecim okiem, gdzie masz skupiać swoją uwagę.

To właśnie jest miejsce, z którego mówię. W tym samym czasie myślę: "To nie ja mówię, lecz moja wewnętrzna Jaźń obecna w trzecim oku". To Bóg pozwala mi mówić zgodnie z tym, o co mnie spytacie, przez co moja mowa jest boska. Ci natomiast, którzy wykonują pracę materialną są do niej przywiązani posiadając ambicję odniesienia korzyści i zarobienia dużej sumy pieniędzy (w sposób uczciwy lub nie), również wykonują pracę, lecz jako jej efekt Bóg daje im jedynie ułudę.

Znaczeniem symbolu Krija Jogi jest to, że Prawda znajduje się ponad brwiami, czyli nie w świecie materialnym, a duchowym. Powinieneś obserwować swój każdy oddech i odczuwać wdzięczność do Boga, który jest tak dobry, że daje ci ogromną moc. Dlatego w każdym swym oddechu powinieneś Go kochać za to, że pozwala ci wykonywać pracę. Kochaj Boga w każdej chwili i dziękuj mu za to, że wciąż jesteś żywy. Mimo mojego podeszłego wieku mój umysł jest w pełni sprawny i mogę z wami rozmawiać. Także wy, dzięki praktyce Krija Jogi, będziecie żyć długo spożywając zrównoważony pokarm i będziecie posiadać wszystko, co jest wam potrzebne.

Punkt pomiędzy brwiami jest miejscem gdzie możecie osiągnąć urzeczywistnienie Boga. Następnie musicie przejść do ciemiączka, w którym przebywa Najwyższy Wszechmocny Ojciec, który jest ponad ciałem przemijającym, a również i nieprzemijającym. Jest On Najwyższym Wszechmocnym Panem, wszechobecnym, bezforemnym i wszechwiedzącym. Chociaż Bóg przez cały czas pozostaje nieprzywiązany, pomaga ludziom wykonywać każdą czynność.

 

 

 

CIERPLIWOŚĆ I MODLITWA W CHWILI KRYZYSU
Paramahamsa Prajnanananda

List napisany wkrótce po wydarzeniach w Stanach Zjednoczonych 11. września 2001 r.

Pojawiły się problemy i stanęliśmy w obliczu kryzysu. Możliwe, że dotyczy on naszego osobistego życia, naszej rodziny, społeczności, czy też całej ludzkości. W chwili kryzysu powinniśmy być bardziej wytrwali, cierpliwi, pełni miłości i modlitwy do Boga, a nie być emocjonalni, pełni wyrzutów wobec innych i nie pałać chęcią zemsty. Chmura kryzysu nigdy nie jest trwała. Chmura ta odpływa przynosząc promień nadziei i światło siły, piękna i miłości.

Tak tragiczna i chaotyczna sytuacja w obliczu której ludzkość stanęła 11. września jest prawdziwą próbą czasu dla naszej wiary, zaufania, miłości i harmonii. Z szczerego serca módlmy się do Boga o pokój wszędzie; z miłością i harmonią w naszym umyśle, myślach, słowach i czynach. Samopowściągliwość i samointrospekcja, wraz z pomocną dłonią i słowem otuchy, uleczy rany nienawiści i sceptycyzmu. Modlę się o pokój w waszych sercach, o pokój wszędzie, pokój dla tych, którzy stracili życie i pokój dla rodzin, które utraciły swych bliskich.

Z Miłością
Prajnanananda

 

 

 

GURU PURNIMA - ŚWIĘTO NA CZEŚĆ GURU - Część I
Paramahamsa Prajnanananda
 

Na Zachodzie z radością obchodzimy uroczystości na cześć rodziców, takie jak Dzień Ojca, czy Dzień Matki. Tego dnia udajemy się do naszych rodziców, by wyrazić naszą wdzięczność wobec nich za to, że stali się narzędziem naszych urodzin w świątyni ciała, i za to, że ułatwiali nam "grę" duszy na ołtarzu ziemi. Wdzięczność jest urokiem w życiu, który pomniejsza nasze ego i zaprowadza miłość. Upaniszada Taittirija (I.11.2) mówi: "matri devo bhava, pitri devo bhava, acarya devo bhava" , co oznacza: "Kochaj swą matkę jak Boga, kochaj swego ojca jak Boga, kochaj swego guru - nauczyciela - jak Boga". Nauczyciela, guru, uważa się jednocześnie za ojca i matkę, ponieważ jest on narzędziem w duchowym odrodzeniu (dwija) osoby. Inicjacja jest ponownymi narodzinami, a przewodnictwo guru i jego praktyczne nauki są boskim pokarmem naszego życia duchowego. Od kilku tysięcy lat mieszkańcy Indii świętują "Dzień Guru" - święto nazywane Guru Purnima. Dzień ten jest poświęcony boskiemu nauczycielowi - guru, który poświęcił swoje życie dla duchowego rozwoju uczniów, którzy są niejako jego dziećmi. Tego dnia uczniowie przybywają do guru i z miłością i oddaniem ofiarowują swoje podziękowania za to, co zostało im użyczone poprzez łaskę mistrza i jego nauki.

Tegoroczna Guru Purnima przypada na lipcowy dzień pełni księżyca, który jest upamiętnieniem urodzin wielkiego mędrca - Maharisziego Wjasy. Wjasa jest autorem eposu "Mahabharata", (którego częścią jest "Bhagawad Gita"), "Bhagawatam", "Brahmasutr", "Puran" oraz komentatorem Wed. W dniu pełni księżyca światłość jest zarówno w dzień, jak i w nocy, co symbolizuje wiedzę i oświecenie. Tak jak światło rozprasza ciemność, tak poprzez wiedzę znika ignorancja. Wiedza o Jaźni jest światłem, które uwalnia każdego od błądzenia w ciemności cierpienia i nieszczęścia w życiu.

Upaniszada Mundaka (I.2.12) nakazuje: "tad vijnanartham sa gurum eva abhigacchet samitpanih shrotriyam brahma nishtham" - "By osiągnąć wiedzę Tego, z drewnem ofiarnym w dłoniach udaj się do guru, który jest biegły w pismach i ustanowiony w Brahmanie". Podkreślane są tu dwie cechy boskiego nauczyciela: shrotriya - osoba posiadająca wiedzę o Jaźni i brahmanishtha - ten, który jest pogrążony w świadomości Boga.


Ukryty ogień

W czasach wedyjskich mędrcy (riszi) - mieszkali w pustelniach, które zazwyczaj mieściły się w lesie nad brzegiem rzeki lub na stoku góry, gdzie bez trudności można zdobyć drewno służące jako opał. Uczeń,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin