Archetyp - Kupiec.pdf

(1165 KB) Pobierz
478563728 UNPDF
. Kupiec
Przekonania
– Pieniàdz zapewnia dostatek i pozwala realizowaç marzenia.
– Trzeba wiele ryzykowaç, by wiele zyskaç.
– Negocjacje dajà korzyÊci w ka˝dej sytuacji.
Klany przypominajà samotne warownie, otoczone zewszàd
przez nieprzyjacielskie si¸y. Mieszkaƒcy enklaw bojà si´
opuszczaç bezpieczne schronienie, nakr´cajàc spiral´ stra-
chu opowieÊciami o krainach pokrytych py¸em ze spopie-
lonych lasów, o zepsuciu i intrygach mieszkaƒców miast,
o straszliwych upiorach i agentach cesarskiego aparatu
bezpieczeƒstwa. Nic dziwnego, ˝e myÊl o opuszczeniu kla-
nu wzbudza w nich zimne dreszcze. Prowadzi to do alien-
acji spo¸ecznoÊci i os¸abienia wi´zów ze wspólnotà Unii
Omamu. W takiej sytuacji sta¸y kontakt ze Êwiatem zapew-
niajà kupcy.
Zaopatrujesz klany w niezb´dne przedmioty, a lokalnych
arystokratów – w towary luksusowe. Masz rozleg¸e kon-
takty w wielkim Êwiecie pieniàdza. Aby przetrwaç u obcych,
a mo˝e nawet ubiç z nimi Êwietny interes, musisz byç
obeznany ze zwyczajami Rodzin i biegle pos¸ugiwaç si´
przynajmniej jednym j´zykiem obcym. Wiedza i obycie
predestynujà Ci´ do pe¸nienia roli pos¸a lub negocjatora
w sprawach mi´dzyklanowych. Decydenci zlecajà Ci misje dy-
plomatyczne, nierzadko na drugim kraƒcu krainy. W´drujesz
od klanu do klanu, czyniàc notatki na temat poszukiwanych
towarów, sposobów ich produkcji i zwyczajów napotkanych
ludzi. JeÊli przemierzasz ten sam szlak kilkakrotnie, stajesz
si´ znany w klanach, które odwiedzasz i cz´sto pe¸nisz rol´
pos¸aƒca, przekazujàc wieÊci i przesy¸ki mi´dzy sàsiednimi
spo¸ecznoÊciami.
Twój majàtek to nie sakwa z denarami ani przedmioty,
jakie ze sobà nosisz, lecz zyski z inwestycji. Zarzàdzasz
swym kapita¸em poprzez licznych poÊredników, domy han-
zyckie i instytucj´ poczty. Nawet jeÊli zbójcy zostawià Ci´
na drodze bez grosza przy duszy, gdy tylko wejdziesz do
wi´kszego klanu, powo¸ujàc si´ na prawa do depozytów,
na tajemne has¸a i w¸asnor´cznie podpisane gwarancje,
szybko zdob´dziesz kredyt lub wydasz zlecenie dostarcze-
nia Ci niezb´dnych funduszy – cz´Êç zysku z prowadzonej
dzia¸alnoÊci handlowej.
Mo˝esz byç tylko narz´dziem w r´kach wielkiego ary-
stokraty. Drobnym ciu¸aczem, który swojà fortun´ widzi
w dostatku patrona, pozwalajàc sobie na niewielkie dora-
114
114
478563728.001.png
Rozdzia¸ VI: Bohater
bianie na boku. Za par´ lat, byç mo˝e, zostaniesz zau-
fanym s¸ugà mo˝nego pana i uzyskasz dost´p do jego sfer
wp¸ywów. Wtedy zbudujesz w¸asne imperium.
JeÊli masz silnà pozycj´, mo˝esz – wzorem zamo˝nych de-
generatów Hanzy – nie wystawiaç czubka nosa poza granice
swojej siedziby. Wtedy to do Ciebie przybywajà osobiÊcie
wszyscy wa˝ni interesanci, a wi´kszoÊç operacji finanso-
wych prowadzisz przez licznych poÊredników i osobistych
agentów. Czasem ruszasz swój wielkopaƒski ty¸ek, bowiem
wiesz, ˝e drog´ do intratnego interesu zawsze porastajà
cierniste krzewy, które nale˝y wyrwaç w¸asnymi r´kami.
Nie ka˝dy ma cierpliwoÊç s¸ugi. Czasem kupiec woli zaryzy-
kowaç i postawiç wszystko na jednà kart´. Do najbardziej
zyskownych, lecz zarazem niebezpiecznych, przedsi´wzi´ç
zalicza si´ handel eksponatami i wyrobami rzemieÊlniczymi
z obozów pracy Ebionitów. Dla kupca o ma¸ych wp¸ywach
wyprawa po eksponaty staro˝ytnych mo˝e byç interesem
˝ycia i trampolinà do rangi arystokraty.
Kupiec
Umiej´tnoÊci :
blef +3,
dêwiganie +2,
negocjacje +2,
obycie +3,
przeprawa +1,
rzemios¸o +1,
strzelectwo +1,
transmutacja substancji +2,
uzdolnienia techniczne +1,
dowolna inna umiej´tnoÊç +1.
Zagrywki : raz w czasie opowieÊci mo˝esz skorzystaç z Zagrywki „Zas¸ona korupcji”.
Socjotechnika : Wiarygodny rozmówca (wybrana Akcja).
Przedmioty : bogate odzienie (warte ok. 200 denarów), waga kupiecka, zamykana szkatu¸a na kosz-
townoÊci, skórzana torba na dokumenty i korespondencj´.
Zamo˝noÊç : +1 poziom.
Model odgrywania kupca
1. Dzia¸alnoÊç nale˝y poprzedziç dobrym rozpoznaniem w¸asnych mo˝liwoÊci. Niczym skrupulatny ksi´gowy
przedstawiaj sytuacj´ grupy, przypominaj o wydatkach na przysz¸e potrzeby, czyƒ bilanse zysków i strat
dóbr materialnych, jak równie˝ innych zasobów („Mo˝e w skrócie nakreÊl´ sytuacj´. Majà szeÊciu zna-
komitych siepaczy w koÊcianych pancerzach. My – jednego zbrojnego. W dodatku jest ranny...”). Domagaj
si´, by Twoje wyliczenia by¸y brane pod uwag´ przy podejmowaniu przez grup´ decyzji.
2. Pomna˝anie zasobów to istota operacji handlowych. JeÊli istnieje szansa na godziwà nagrod´ i zyski,
podejmuj ryzyko i wyzwania nakreÊlone w opowieÊci.
3. Kupiec nie pali za sobà mostów, ani nie stawia sprawy na ostrzu no˝a. Unikaj kategorycznych zachowaƒ
i odpowiedzi. Nigdy stanowczo nie odmawiaj, ani jednoznacznie nie popieraj, ˝adnego stanowiska.
Zawsze zostawiaj sobie furtk´. Kr´ç, udzielaj wymijajàcych lub dwuznacznych odpowiedzi, obwarowuj
ka˝dà umow´ wieloma klauzulami pozwalajàcymi jà zerwaç, gdyby sytuacja uk¸ada¸a si´ nie po Twojej
myÊli.
115
478563728.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin