Smerfy , Krasnale i co dalej ?
Gazetka informacyjna Przedszkola Nr 3 w Orzeszu kwiecień 2006
STRONA INTERNETOWA PRZEDSZKOLA.
www. PRZEDSZKOLENR3 .CBA.pl
W ostatnim tygodniu marca Smerfy wyruszyły w „podróż” po Grecji .Szczegóły tej wyprawy oraz zdjęcia znajdziecie Państwo wkrótce na stronie internetowej .
ZADANIA DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC KWIECIEŃ :
1. Wprowadzenie tematyki związanej z wiosną : przylot ptaków , porządki wiosenne ,sprzątanie świata .
2. Obrzędy i zwyczaje świat Wielkanocnych..
3. Utrwalenie prawidłowych postaw dzieci w kontaktach z nieznajomym . Spotkanie z Sierżantem Hektorem , maskotką programu „Bezpieczny Świat Dziecka” oraz komendy powiatowej w Mikołowie.
4. Obchody tygodnia holenderskiego w grupie Krasnali.Uwaga: nastąpiła zmiana kraju , który poznają Krasnale z Niemiec na Holandię .
5. Przygotowanie do nauki czytania :- poznamy w kwietniu :g ,j f..
6. Pojęcia matematyczne :- następstwa czasowe- następowanie po sobie określonych wydarzeń. Utrwalanie nazw dni tygodnia , określanie dnia wczorajszego i jutrzejszego .-Poznanie cyfry oraz liczby 10.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.-Wprowadzenie znaków nierówności <, > na konkretnych przykładach.
- Zajęcia pokazowe z rytmiki : grupa Smerfów 4.04.06 godz. 915,grupa Krasnali 11.04.06 godz. 915.
- Zajęcia pokazowe w grupie Smerfów odbędą się 27.04.06 o godz.1000.
- Odbędzie się kiermasz świąteczny ,na którym będzie można zakupić palmy oraz ozdoby świąteczne wykonane przez dzieci.
- W środę w wielkim tygodniu tj. 12.04.06 w przedszkolu po uroczystym śniadaniu wielkanocnym przyjdzie do dzieci zajączek .
- Od 13.04.06 do 18.04.06 w szkołach trwać będzie przerwa świąteczna .W tym czasie przedszkole zapewni opiekę dzieciom rodziców pracujących , nie będą odbywać się zajęcia dydaktyczne. Dzieci , które będą korzystać z opieki przedszkola w tym czasie, prosimy zgłaszać przy odpłatności.
- Do wtorku w wielkim tygodniu t. 11.04.06 prosimy o dostarczenie do przedszkola podpisanych koszyczków na prezenty od zajączka.
- Przynoszenie cienkich ( miękkich drucików) do wykonywania palm.
- Gromadzenie informacji i materiałów dotyczących Holandii- dzieci z grupy Krasnali .
PODZIĘKOWANIA
Serdecznie dziękujemy następującym rodzicom za przebranie dzieci w starożytne stroje greckie i dostarczenie nam materiałów i informacji związanych z Grecją:
· Paniom : Sabinie Pawlaczyk , Marzenie Pisarzowskiej , Renacie Płonka, Grażynie Smyla, Justynie Wrembskiej , Joannie Kocima, Grażynie Szwan , Izabeli Knapczyk.
NA PALCACH CZY W PAMIĘCI .
Liczenie wywodzi się z gestu wskazywania i nazywania kolejnych elementów zbiorze .Efektem liczenia jest poczucie „tyle jest”, a ostatni wypowiedziany liczebnik nazywa to poczucie: Jest 12 kasztanów. Liczenie dotyczy konkretnych obiektów ,poczucie liczebności wynika z czasu trwania wskazywania i nazywania konkretnych obiektów. Dodawanie i odejmowanie łączy się z umiejętnością liczenia -po każdej zmianie typu „dodać”-„odjąć” dziecko ustala liczebność zbioru. W rozwijaniu u dzieci umiejętności rachowania najważniejsze jest to aby oderwało się od konkretów i bez ich udziału umiało ustalić liczebność zbioru. Zadanie na dodawanie i odejmowanie znacznie komplikuje się , gdy maluchowi , który rachuje na konkretach , każemy rachować w pamięci. Ma wtedy ustalić wynik działań matematycznych , a nie widzi obiektów. Nie rozumie jeszcze ,że nieobecne przedmioty można stymulować na zbiorach zastępczych , np. na palcach . Liczenie na palcach jest naturalnym sposobem radzenia
sobie z rachunkami przez dziecko .Wszyscy kiedyś liczyliśmy na palcach .Problem tkwi w tym ,że ten sposób rachowania wydaje się dorosłym bardzo prymitywny , nie godny starszego przedszkolaka , a już na pewno ucznia. Tym czasem rachowanie na palcach to naturalny przyjazny sposób radzenia sobie z matematyczną trudnością i nie ma w tym nic złego. Przejście od rachowania na konkretach na poziom rachowania na palcach , a następnie w pamięci wymaga setki obliczeń , dużo czasu . Im intensywniejszemu treningowi poddamy dziecko , tym nastąpi to szybciej.
Policzenie palców to nie to samo co liczenie na palcach . Dziecko liczy palce podobnie jak inne przedmioty. Może palec dodać lub odjąć i to nazywamy liczeniem na palcach – palce zastępują inne obiekty. Przejście na poziom liczenia na palcach to główny cel kształtowania umiejętności dodawania i odejmowania w 4 i 5 roku życia. Zmiany typu dodać/odjąć przedstawia dziecko za pomocą prostowania lub zginania palców . Efekt tych zmian, wynik działania matematycznego ustala licząc wyprostowane palce. Z chwilą opanowania przez dziecko liczenia na palcach rozszerzają się możliwości poznawcze dziecka. To już duże osiągnięcie , ważny krok na drodze oderwania się od konkretnej rzeczywistości w kierunku abstrakcyjnego rozumowania . Ważne jest aby dziecko u progu szkoły potrafiło sprawnie dodawać i odejmować . Osiągnie to jeżeli w wieku przedszkolnym dorosły dostarczy mu odpowiedniej porcji doświadczeń . Wykorzystujmy w tym celu palce , które dziecko ma zawsze przy sobie . Z czasem dojdzie do takiej perfekcji , że nie będzie ich potrzebowało .
Przedszkole Nr 3 w Orzeszu
marzros1