PRZYKŁADY ZABAW UŁATWIAJĄCYCH PRZEZWYCIĘŻENIE TRUDNOŚCIW NAUCE CZYTANIA I PISANIA
I. Usprawnianie funkcji słuchowych:1. Zabawa w „wyrazy": prosimy dziecko, aby powiedziało jakiś wyraz na daną głoskę (mogą to być imiona; nazwy zwierząt itp.)2. Wyszukiwanie obrazków na daną głoskę.3. Lokalizacja głoski w wyrazie : (wypowiadamy jakiś wyraz i pytamy :"Co słyszysz na początku?" np.: klocki, następnie pytamy: „co słyszysz po „ł", a co na końcu tego wyrazu?. Stopniowo dajemy dziecku coraz trudniejsze wyrazy do analizy.4. Czytamy pary wyrazów podobnie brzmiących np.: półka - bułka i prosimy aby podniosło rękę lub klasnęło, gdy słyszy „b', a nic nie robiło gdy słyszy „p".Analogicznie ćwiczymy różnicowanie głosek: g-k. s-z, dź-ć.5. Dobieranie litery do obrazka: wybieranie tych ilustracji, które rozpoczynają się od usłyszanej głoski i przyporządkowanie mu odpowiedniej litery.6. Układanie wyrazów z sylab: z kartoników z wypisanymi sylabami. Polecamy dziecku układać wyrazy, początkowo proste - dwusylabowe, potem coraz dłuższe, 3- 4- sylabowe.7. Ćwiczenia odtwarzania rytmu: np.: wyklaskujemy jakiś rytm, a dziecko powtarza.II. Rozwijanie funkcji wzrokowych:1.Ćwiczenia orientacji przestrzennej: wskazanie przez dziecko położenia przedmiotów (na, pod, obok, koło, na prawo od; na lewo od itp.)2. Wyszukiwanie podobnych do siebie liter w tekście i podkreślanie ich różnymi kolorami: dajemy polecenie -„odszukaj literkę „d" i zaznacz ją kolorem czerwonym, a teraz odszukaj literkę „b" i zaznacz ją kolorem zielonym itp.3. Lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu - utrwalanie jej obrazu.4. "Zgadywanie liter": na kartonie wykonujemy za pomocą patyczka ruchy pisania określonej litery i dziecko ma odgadnąć jaką literę „napisaliśmy".5. Układanie obrazków z części: układanki, pocięte pocztówki, loteryjki obrazkowe, puzzle, domino, dobieranki.6. Składanie sylab w sensowne wyrazy.7. "Deszcz liter"- rozpoznawanie wybranej litery wśród zestawu innych liter.III. Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną:1. Odrysowywanie na folii, przez kalkę, pergamin początkowo prostych kształtów, potem bardziej skomplikowanych - odrysowywanie rysunków przy pomocy szablonów.2. Pisanie po "śladzie" np.: dziecko ma napisane litery w postaci kropek i jego zadaniem jest ich połączenie.3. Wykonanie liter z drutu i układanie figur geometrycznych.4. Obrysowywanie konturów.5. Wycinanie liter z gazet.6. Kreślenie szlaków literopodobnych - ważna ciągłość ruchu.7. Rysowanie liter na tackach z kaszą manną.
azilea