B2_Mówienie.pdf

(579 KB) Pobierz
B2 M
Część E
MÓWIENIE
Na część E przeznaczono 20 minut.
Imię i nazwisko: _______________________________________________
Numer zestawu: ______________________
Liczba punktów: ______________________ / 40 p.
© Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości
Języka Polskiego jako Obcego
P OZIOM B2
183839924.004.png
Z ESTAW I
A. Proszę opisać ilustracje, a następnie na ich podstawie wypowiedzieć się na temat
różnych rodzajów pracy.
P OZIOM B2
2
183839924.005.png 183839924.006.png 183839924.007.png
B. Proszę przeczytać tekst i, nawiązując do jego treści, wyrazić swoją opinię na
poruszony w nim temat.
Kserograf stał się niezbędnym narzędziem kształcenia, jak kiedyś kałamarz
z atramentem. Wokół każdej uczelni punkty kserowania wyrastają jak grzyby po deszczu.
Trudno sobie wyobrazić bibliotekę akademicką bez tego zasłużonego urządzenia, często
bardziej obleganego niż katalog on-line czy miejsca z dostępem do Internetu. Co więc tak
nakręca kserograficzną koniunkturę? Odpowiedź nasuwa się spontanicznie. Dużo młodzieży
z wyżu demograficznego, drogie książki, skromne księgozbiory w szkołach prywatnych
zmuszają studentów do kserowania źródeł informacji.
Trochę te argumenty jednak weryfikuje następujący obrazek. Oto nowoczesna
biblioteka, w uporządkowanym otoczeniu, z nieźle zaopatrzoną czytelnią z wolnym
dostępem do zbiorów, kabiny do cichej i zespołowej pracy, wygodne krzesła, dużo światła,
klimatyzacja, przyjemna aranżacja wnętrz, profesjonalna obsługa. Otóż, do takiej czytelni
przychodzi student, bierze potrzebne mu czasopismo, siada na wygodnym krześle, czyta
tekst i nawet próbuje coś zanotować, po czym wstaje, idzie do kserografu, kseruje i wychodzi
ze swoją zdobyczą, by ją „skonsumować” poza biblioteką. Co powoduje naszym bohaterem,
by rezygnować z tak komfortowego miejsca do pracy? Jaka siła wypycha naszego bohatera
z czytelni? Chyba jest nią pewien niedostatek, który można scharakteryzować następująco.
Sytuacja ta wynika z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem. Zadaniem użytkownika
było dodanie informacji zawartej w czytanym artykule do tego zasobu wiedzy, którą już
dysponował. I tu właśnie zaczynają się trudności, bo aby skorzystać z informacji, którą
zawiera artykuł, należy uruchomić proces przyswajania wiedzy, z tym już niewielu potrafi
sobie poradzić.
Na podstawie: „Forum Książki”, nr 2/2004
C. Proszę wypowiedzieć się na podany temat:
Jakie święta, uroczystości oficjalne lub rodzinne lubi Pan/Pani najbardziej? Dlaczego?
P OZIOM B2
3
MÓWIENIE
Liczba punktów: ______ / 40 p.
KARTA OCENY WYPOWIEDZI USTNEJ
Kryteria oceny
Liczba punktów
Wykonanie zadań:
  Zadanie A (wypowiedź na podstawie
zestawu fotografii)
  Zadanie B (komentarz do tekstu)
  Zadanie C (monolog)
________ / 7 p.
________ / 6 p.
________ / 7 p.
Poprawność językowa:
  Poprawność gramatyczna
  Słownictwo i styl
  Wymowa i intonacja
________ / 8 p.
________ / 8 p.
________ / 4 p.
RAZEM
_________ / 40 p.
P OZIOM B2
4
183839924.001.png 183839924.002.png 183839924.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin