zarzadzanie-strategiczne_cwiczenia-withdraw.pdf

(703 KB) Pobierz
QPrint
ZarzĢdzanie strategiczne, ęwiczenia Î withdraw
ZarzĢdzanie strategiczne, ęwiczenia Î plan zajħę
1) Strategia organizacji
a. Pojħcie strategii, czym jest strategia dla organizacji
b. MyĻlenie strategiczne jako podstawa podejmowania decyzji strategicznych
c. NajwaŇniejsze szkoþy strategii
d. Poziomy, rodzaje oraz elementy strategii
2) Poziomy strategii
a. Strategie na poziomie korporacji
b. Strategie na poziomie jednostek biznesu
c. Strategie funkcjonalne
3) Analiza strategiczna Î istota i narzħdzia
a. Pojecie, zakres i rola analizy strategicznej w zarzĢdzaniu strategicznym
b. Wykorzystanie wynikw analiz w formuþowaniu strategii
4) Analiza makrootoczenia
a. Opis oraz skþadniki makrootoczenia
b. Metody bezscenariuszowe
c. Metody scenariuszowe
5) Analiza otoczenia konkurencyjnego
a. Opis oraz skþadniki mikrootoczenia
b. Model ápiħciu siþÑ M.E. Portera
c. Profil ekonomiczny sektora
d. Punktowa analiza atrakcyjnoĻci sektora
e. Analiza grup strategicznych
6) Analiza potencjaþu strategicznego przedsiħbiorstwa
a. Bilans strategiczny przedsiħbiorstwa
b. Analiza kluczowych czynnikw sukcesu i kluczowych kompetencji oraz profil
konkurencyjny przedsiħbiorstwa
c. Analiza þaıcucha wartoĻci
d. Metody portfelowe produktw
7) Analiza pozycji konkurencyjnej przedsiħbiorstwa
a. Metody portfelowe analizy pozycji konkurencyjnej przedsiħbiorstwa
b. Metody zintegrowane (SWOT/TOWS, SPACE)
8) Formuþowanie skutecznych strategii
a. System zarzĢdzania strategicznego w przedsiħbiorstwie
b. Tworzenie strategii
c. Implementacja strategii
d. SprzħŇenie zwrotne
Materiaþy zawarte w konspekcie sĢ jedynie dodatkowĢ pomocĢ przy przygotowaniu siħ do
kolokwium. Na zaliczeniu obowiĢzujĢ rwnieŇ wiadomoĻci przekazane na ęwiczeniach oraz
podana literatura obowiĢzkowa.
Katedra ZarzĢdzania Przedsiħbiorstwem Uniwersytetu ýdzkiego, Zakþad ZarzĢdzania Strategicznego
Mgr Maciej ņyliıski 2007
1
ZarzĢdzanie strategiczne, ęwiczenia Î withdraw
Geneza oraz pojħcie zarzĢdzania strategicznego
ZarzĢdzanie strategiczne to kompleksowy, ciĢgþy proces zarzĢdzania, nastawiony na
formuþowanie i wdraŇanie skutecznych strategii na kaŇdym jego poziomie.
Wzrost skali
i zþoŇonoĻci
|| ZarzĢdzanie globalne
|| ZarzĢdzanie strategiczne
|| Controlling strategiczny
|| Planowanie strategiczne
|| Planowanie dþugookresowe
| | | | | | | |
| |
1955 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990
Lata
Ewolucja pojħcia zarzĢdzanie strategiczne. Opracowanie wþasne na podstawie prof. J. JeŇaka.
Termin ástrategiaÑ przedostaþ siħ z nomenklatury wojskowej do nauk o zarzĢdzaniu w latach
piħędziesiĢtych XX wieku.
W tym samym okresie w ramach nurtu planowania dþugookresowego [ang. long range
planning] zaczħto stosowaę pojħcie planowania strategicznego [ang. strategic planning]. Byþ to
poczĢtek stosowania celw i zaþoŇeı dþugofalowych w zarzĢdzaniu przedsiħbiorstwem. To takŇe
okres w miarħ stabilnego rozwoju gospodarek.
W okresie szoku naftowego w latach 1973-1974 wykreowano termin zarzĢdzania
strategicznego [ang. strategic management], czyli identyfikacji szans i zagroŇeı dla
przedsiħbiorstwa na tle otoczenia oraz przewidywania przyszþoĻci i dostosowywania do niej jego
strategii.
Pojħcie kontroli strategicznej [ang. strategic controlling], wprowadzonej w celu poprawy
jednolitoĻci oraz skutecznoĻci dziaþaı przedsiħbiorstwa, to rok 1968.
Od poczĢtku lat dziewiħędziesiĢtych XX wieku szeroko dostrzegane i analizowane jest
zjawisko globalizacji, a wraz z nim rozwija siħ nurt zarzĢdzania globalnego [ang. global
management].
Katedra ZarzĢdzania Przedsiħbiorstwem Uniwersytetu ýdzkiego, Zakþad ZarzĢdzania Strategicznego
Mgr Maciej ņyliıski 2007
2
7370776.003.png
ZarzĢdzanie strategiczne, ęwiczenia Î withdraw
Na proces zarzĢdzania strategicznego skþadajĢ siħ nastħpujĢce podstawowe etapy (fazy):
Analiza strategiczna;
Tworzenie opcji strategicznych;
Ocena i wybr jednej opcji strategicznej (przyjħtej strategii);
Realizacja (implementacja, wdroŇenie) wybranej strategii;
Kontrola i weryfikacja koncepcji dziaþaı (controlling oraz feedback strategiczny).
Strategie konkurowania wystħpujĢ tam, gdzie wystħpuje konkurencja, czyli na poziomie
biznesw. PoniŇszy podziaþ zaproponowaþ w 1980 roku M.E. Porter.
Podstawowymi sĢ trzy warianty strategii konkurowania:
Strategie przywdztwa kosztowego Î przywdztwo kosztowe w danym sektorze;
Strategie zrŇnicowania produktw (dyferencjacji) Î proponowanie szerokiej oferty produktw
lub usþug w danym sektorze;
Strategie koncentracji Î specjalizacja, koncentracja na wybranym segmencie rynku.
Kryterium
zrŇnicowania
Koszty
UnikalnoĻę
Sektor rynku
Przywdztwo
kosztowe
ZrŇnicowanie
(dyferencjacja)
Segment rynku
Koncentracja
Podstawowe strategie konkurowania wg M.E.Portera.
MoŇemy wyrŇnię trzy podstawowe paradygmaty zarzĢdzania strategicznego:
Paradygmat racjonalistyczny;
Paradygmat ewolucyjny;
Paradygmat procesualny.
Paradygmat racjonalistyczny bazuje na zaþoŇeniu, iŇ istnieje tylko jedno wþaĻciwe
rozwiĢzanie, do ktrego naleŇy siħ maksymalnie zbliŇyę. Konieczne jest przewidywanie przyszþych
zmian otoczenia oraz tworzenie moŇliwych do wdroŇenia planw strategicznych.
Paradygmat ewolucyjny zakþada, Ňe nie istnieje recepta na osiĢgniħcie trwaþego sukcesu
a prby prognozy przyszþoĻci obarczone sĢ zbyt duŇym bþħdem, by byþo opþacalne ich tworzenie.
Paradygmat procesualny zakþada natomiast mobilizacjħ zasobw i umiejħtnoĻci
posiadanych przez przedsiħbiorstwo, wzajemne przeplatanie siħ dziaþania i myĻlenia oraz uczenia
siħ.
Katedra ZarzĢdzania Przedsiħbiorstwem Uniwersytetu ýdzkiego, Zakþad ZarzĢdzania Strategicznego
Mgr Maciej ņyliıski 2007
3
7370776.004.png
ZarzĢdzanie strategiczne, ęwiczenia Î withdraw
Na kanwie wymienionych wyŇej paradygmatw powstaþo w teorii przedmiotu kilka rŇnych
klasyfikacji nurtw zarzĢdzania strategicznego. PrzyjĢę naleŇaþoby jednĢ, i niech bħdzie to
klasyfikacja zaproponowana przez K. Obþja:
Nurt planistyczny, bazujĢcy na paradygmacie racjonalistycznym;
Nurt ewolucyjny, bazujĢcy na paradygmacie ewolucyjnym;
Nurt procesualny, bazujĢcy na paradygmacie procesualnym.
PoniŇszy rysunek pokazuje, jak w czasie zmieniaþa siħ popularnoĻę nurtw oraz nacisk
kþadziony na organizacjħ lub teŇ na jej otoczenie.
Nurt
planistyczny
Nurt
ewolucyjny
Lata 70-te
XX w. Lata 90-te
XX w.
Nurt procesualny
Firma
Otoczenie
Ewolucja nurtw zarzĢdzania strategicznego. Opracowanie mgr M.ņyliıski na podstawie: J. JeŇak.
Decyzje strategiczne podejmuje siħ, jak to proponuje K. Obþj, w trzech podstawowych
wymiarach:
wymiarze swobody decyzyjnej;
wymiarze formalizacji strategii;
wymiarze punktu ciħŇkoĻci strategii;
krzyŇujĢ siħ z nurtami zarzĢdzania strategicznego, dajĢc podstawy dla poszczeglnych szkþ
zarzĢdzania strategicznego.
Katedra ZarzĢdzania Przedsiħbiorstwem Uniwersytetu ýdzkiego, Zakþad ZarzĢdzania Strategicznego
Mgr Maciej ņyliıski 2007
4
7370776.005.png
ZarzĢdzanie strategiczne, ęwiczenia Î withdraw
Wymiar swobody
decyzyjnej
Wymiar
formalizacji
strategii
Wymiar punktu
ciħŇkoĻci strategii
Nurt planistyczny
Strategia ma
twrczy i sprawczy
charakter;
menedŇerowie
majĢ wzglħdnie
dowolne
moŇliwoĻci
decyzyjne.
Strategia powstaje
i jest wdraŇana
w peþni Ļwiadomie,
w sposb
sformalizowany
i racjonalny.
Organizacja
decyduje o swojej
przyszþoĻci poprzez
Ļwiadome wybory
decyzyjne.
Nurt ewolucyjny
Strategia to efekt
inteligentnego
uwzglħdniania
ograniczeı i
przystosowywania
siħ organizacji do
otoczenia.
Strategiħ ksztaþtuje
siħ metodĢ áprb
i bþħdwÑ, metodĢ
ákolejnych
przybliŇeıÑ,
w sposb
stopniowy.
Otoczenie
determinuje
przyszþoĻę
organizacji.
Nurt procesualny
Otoczenie
selekcjonuje
wybory
menedŇerw.
Tworzenie strategii
jest procesem.
Strategia to proces
gry pomiħdzy
organizacjĢ a jej
otoczeniem.
Wymiary decyzji strategicznych a nurty zarzĢdzania strategicznego. Opracowanie mgr M.ņyliıski.
Katedra ZarzĢdzania Przedsiħbiorstwem Uniwersytetu ýdzkiego, Zakþad ZarzĢdzania Strategicznego
Mgr Maciej ņyliıski 2007
5
7370776.006.png 7370776.001.png 7370776.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin