Jaki system podatkowy.pdf

(1107 KB) Pobierz
podatki.pdf
Trzeci etap reform
aki system podatko wy
wy
os³aw Neneman
Rados³aw Piwowarski
Rados³aw Piwowarski
www.case.com.pl
1
J aki system podatk
Jar os³aw Neneman
Jar
23824282.001.png
Prezentowane stanowiska merytoryczne wyra¿aj¹ osobiste pogl¹dy autora (autorów) i niekoniecznie s¹ zbie¿-
ne z oficjalnym stanowiskiem CASE – Centrum Analiz Spo³eczno- Ekonomicznych.
Publikacja przygotowana w ramach projektu pn. Polska u progu cz³onkostwa w Unii Europejskiej. Kierunki
niezbêdnych reform gospodarczych, z realizowanego przez CASE – Centrum Analiz Spo³eczno-Ekonomicz-
nych pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Barbary B³aszczyk.
S³owa kluczowe: podatki, reforma podatkowa, system podatkowy.
Redakcja naukowa: prof. dr hab. Barbara B³aszczyk
© CASE – Centrum Analiz Spo³eczno-Ekonomicznych, Warszawa 2004
ISBN: 83-7178-360-4
DTP: SK STUDIO
Druk: Agencja Wydawnicza EKOM Karol Orzechowski
Wydawca:
CASE – Centrum Analiz Spo³eczno-Ekonomicznych
ul. Sienkiewicza 12, 00-944 Warszawa
tel.: (48 22) 622 66 27, 828 61 33, fax (48 22) 828 60 69
e-mail: case@case.com.pl
http://www.case.com.pl
2
www.case.com.pl
 
Spis treści
Streszczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Rozdział 1. Polski system podatkowy, a inne systemy podatkowe
– czy istnieje światowy wzorzec? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Rozdział 2. Podatek dochodowy od osób prawnych CIT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
2.1. Wielkość i znaczenie wpływów z podatku CIT dla budżetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
2.2. Światowe trendy i doświadczenia w podatku CIT, a polski przypadek. . . . . . . . . .16
2.3. Liczba, sytuacja i struktura przedsiębiorstw, jako czynnik determinujący
wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
2.3.1. Rentowność przedsiębiorstw w zależności od ich wielkości i własności . . .22
2.4. Kredyt jako źródło finansowania działalności i inwestycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2.5. Rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Rozdział 3. Podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
3.1. Znaczenie PIT dla budżetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
3.2. PIT na świecie – czy istnieje problem progresji podatkowej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
3.3. Teoretyczne koszty funkcjonowania podatku dochodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
3.3.1. Koszty administracyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
3.3.2. Koszty stosowania podatku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
3.3.3. Koszty polityczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
3.4. Obecny system podatkowy, a obciążenia pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
3.5. Forma rozliczania PIT a wysokość obciążeń podatkowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
3.6. Zmiany w funkcjonowaniu administracji skarbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
3.7. Rekomendacje dla nowo projektowanego podatku PIT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Rozdział 4. VAT i akcyza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Rozdział 5. Propozycje nowych stawek podatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Wariant radykalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Wariant umiarkowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Rozdział 6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Spis tablic, wykresów i rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Aneks 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Aneks 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
www.case.com.pl
3
 
3 etap reform
Jarosław Neneman
Absolwent wydziału ekonomiczno– socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie uzyskał spe-
cjalizację w zakresie marketingu i handlu zagranicznego. W latach 1991-1992 ukończył Postgradu-
ate Studies in Economics w Central European University w Pradze, w tym okresie otrzymał M. A. in
Economics (New York University). Tytuł doktora nauk ekonomicznych uzyskał w roku 1997 na Uni-
wersytecie Łódzkim, gdzie pełnił funkcję asystenta, a od roku 1997 adiunkta w Instytucie Ekonomii.
W latach 1999-2003 współpracownik COMPER Competition Development Center (Łódź). Od roku
2003 pracuje w Ministerstwie Finansów, początkowo jako doradca Ministra Finansów, a od 1 kwiet-
nia 2004 jako szef gabinetu politycznego Ministra Finansów. Funkcję tę pełnił do dnia 6 września
2004, kiedy został powołany przez premiera na stanowisko wiceministra finansów. Współpracownik
CASE w latach 1998 – 2003.
Radosław Piwowarski
Ukończył Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze i Polityczne na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie
uzyskał tytuł magistra. Od 2001 roku doktorant Uniwersytetu Łódzkiego, a od 2002 roku asystent
w Instytucje Ekonomii, gdzie wykłada makro i mikroekonomię. Główne dziedziny zainteresowań to
polityka fiskalna oraz zarządzanie finansami sektora publicznego. Wspólpracuje z CASE od 2002 r.
4
www.case.com.pl
 
Jaki system podatkowy
Streszczenie
Celem opracowania jest analiza systemu podatkowego w Polsce oraz próba przedstawienia kie-
runków jego reformy. Analiza skupiona jest głównie na podatkach dochodowych, gdyż tutaj istnieje
najwięcej wątpliwości natury ekonomicznej. Biorąc pod uwagę aktualny stan finansów publicznych,
międzynarodową konkurencję podatkową oraz korzystając z teoretycznych i empirycznych przykła-
dów rozwiązań podatkowych, w raporcie poszukuje się rozwiązań jak najmniej represyjnych dla go-
spodarki i neutralnych dla budżetu.
Abstract
The purpose of this paper is to analyse the tax system in Poland as well as to propose its reform.
Analysis will mainly be focused on income taxes because they create the greatest number of doubts
of economic nature. Taking into consideration the current state of public finances, international tax
competition and theoretical and empirical examples of tax solutions, we are searching for tax system
that is the least repressive for the economy and neutral for the budget.
www.case.com.pl
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin