PINOP 16-18.pdf

(89 KB) Pobierz
16. Preferencje w podatku dochodowym dla podmiotów działających w SSE, które uzyskały zezwolenie po
2007r.
Nowelizacja ustawy o SSE z 30 maja 2008r. wprowadziła rozróżnienie na podmioty, które otrzymały zezwolenie
między 1 stycznia 2007 i 28 grudnia 2008r. oraz na te, które to zezwolenie otrzymały w okresie późniejszym.
Podmioty z pierwszej grupy mają dwie podstawy do korzystania z pomocy publicznej:
1.
Koszt nowe inwestycji
2.
Tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją
Ad.1 Pomoc w tym zakresie może być przeznaczona tylko na nowe inwestycje związane z zakupem środków
trwałych oraz WNiP, m.in.:
- utworzenie, rozbudowanie istniejącej firmy
- wprowadzenie nowych produktów do produkcji
- znaczna zmiana procesu produkcyjnego
-nabycie przedsiębiorstwa w likwidacji
Pomoc ta dotyczy kosztów inwestycji pomniejszonych o VAT (muszą być poniesione na terenie strefy w okresie
obowiązywania zezwolenia), które są m.in.:
-kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych
-ceną nabycia WNiP (nabycie praw patentowych, licencji, know-how)
-ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego
-ceną nabycia lub wytworzenia środków trwałych (muszą być zaliczone do majątku podatnika)
Ad.2 Ulga do wysokości dwuletnich kosztów kwalifikowanych.
Wysokość pomocy zależy od umiejscowienia SSE, w której inwestycje są podejmowane a koszty pracy
ponoszone.
-50% w województwach: lubelskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, opolskie,
małopolskie, lubuskie, łódzkie, kujawsko-pomorskie
-40% w województwach: pomorskie, zachodniopomorskie, dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie (od 1 stycznia
2007 do końca 2010 także na terenie woj. mazowieckiego z wyłączeniem Warszawy)
-30% na obszarze m.st. Warszawy oraz od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 w mazowieckim
W przypadku małych przedsiębiorców intensywność pomocy jest zwiększana o 20pkt proc a przy średnich – o
10.
Dla podmiotów, które uzyskały zezwolenie po 30 grudnia 2008r, zostały wprowadzone pewne modyfikacje.
Wprowadzają udział środków własnych na poziomie co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych
inwestycji. Do zakresu wydatków dołączono: koszty związane z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków,
budowli (okres najmniej musi trwać co najmniej 5 lat). Nie jest możliwa pomoc na inwestycje odtworzeniowe.
17. Kryteria stosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych
przez osoby fizyczne
Kryterium umożliwiającym korzystanie z ryczałtowej formy opodatkowania jest limit obrotów. Jego
przekroczenie oznacza utratę prawda do stosowania ryczałtu jako formy opodatkowania. Do 2003r limit ten był
waloryzowany o wskaźnik wzrostu cen artykułów konsumpcyjnych w trzech pierwszych kwartałach danego
roku w porównaniu z takim samym okresem roku poprzedniego. Od 2003 zmieniono ten mechanizm na
równowartość 250 tys euro. Od 2008 obowiązuje obniżony limit w wysokości 150 tys euro. W przypadku spółki
cywilnej lub jawnej osób fizycznych kwota ryczałtu dotyczy wszystkich wspólników, czyli suma przychodów
wspólników nie może przekroczyć obowiązującego limitu przychodów.
18. Opodatkowanie działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby fizyczne na zasadach ogólnych czy
ryczałtowymi formami opodatkowania.
Podatek od przychodów jest prostszy w konstrukcji i łatwiejszy do stosowania. Do jego ustalenia konieczna jest
tylko ewidencja przychodów. I to wszystkie zalety. Do jego wad należą za to:
1. Ograniczone możliwości kształtowania podstawy opodatkowania. W konstrukcji podatku nie
uwzględnia się żadnych kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik nie
odnosi korzyści podatkowych, jeśli pozyskuje kapitał z zewnętrznych obcych źródeł finansowania.
2. Nie ma możliwości wspólnego rozliczania się z podatku z małżonkiem lub samotnego rodzica wspólnie
z dzieckiem
3. Stawki podatku są zbyt wysokie w stosunku do osiąganej rentowności z poszczególnych rodzajów
działalności
4. Nie można skorzystać z ulgi na dzieci
5. Brak kwoty wolnej od podatku oznacza, że podatnik nie może pomniejszyć podatku o określoną kwotę
jak w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych
O tym, że ryczałt jest mniej korzystny dla przedsiębiorców niż opodatkowanie na zasadach ogólnych, świadczy
zmniejszająca się liczba podatników wybierających ten podatek. Podstawowym kryterium przy wyborze formy
opodatkowania nie jest sugerowana prosta konstrukcja podatku lecz faktyczne obciążenie podatkowe wynikające
ze stosowania danej formy opodatkowania.
Obniżka stawki podatku dla I przedziału do 18% (opodatkowanie na zasadach ogólnych) i znaczny wzrost
kosztów działalności przedsiębiorstw (kosztów płac, energii, paliw) oraz możliwość korzystania z kwotowej
obniżki podatku, a także z ulgi na dzieci to argumenty za stosowaniem podatku dochodowego zamiast form
ryczałtowych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin