prezentacja_II_ver_poprawiona.pdf

(84 KB) Pobierz
prezentacja_II_ver_poprawiona.ppt
Finanse publiczne
- zagadnienia prawne
CZ. II
dr Jarosław Wierzbicki
Szkoła Główna Handlowa
 
Opracowywanie projektu budżetu
•  Założenia projektu budżetu państwa na rok
następny przedstawiane są na Radzie Ministrów
przez Ministra Finansów;
•  Materiały do projektu opracowują i przedstawiają
MF dysponenci części budżetowych;
•  Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów
projekt ustawy budżetowej na rok następny z
uzasadnieniem;
•  Dysponenci „włączani” – względna autonomia
budżetowa z procedurą opiniowania przez RM.
 
Uzasadnienie projektu ustawy
budżetowej
Uzasadnienie zawiera w szczególności:
•  główne cele polityki społecznej i gospodarczej;
•  założenia makroekonomiczne na rok budżetowy i dwa kolejne lata, dotyczące prognozy:
–  produktu krajowego brutto i jego składowych, w tym:
•  wielkości eksportu netto,
•  popytu krajowego, w tym konsumpcji prywatnej i zbiorowej,
•  nakładów brutto na środki trwałe,
–  poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych,
–  kursu walutowego,
–  przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej,
–  poziomu zatrudnienia i bezrobocia,
–  salda obrotów bieżących;
•  przewidywane wykonanie budżetu państwa za rok budżetowy poprzedzający;
•  omówienie projektowanych:
–  przychodów i rozchodów oraz dochodów i wydatków budżetowych,
–  przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych,
–  zestawień określonych w art. 99 ust. 2 pkt 8 i 9;
•  omówienie przewidywanego salda i długu sektora finansów publicznych;
•  omówienie wielkości środków własnych Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z
budżetu UE;
•  informacje o udzielonych przez Skarb Państwa kwotach poręczeń i gwarancji;
•  kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa.
 
Procedury uchwalania budżetu
•  Rada Ministrów uchwala projekt ustawy
budżetowej i wraz z uzasadnieniem
przedstawia Sejmowi w terminie do dnia
30 września roku poprzedzającego rok
budżetowy;
•  Ustawa budżetowa posiada rangę
formalną równą pozostałym ustawom.
 
Specyfika normatywna ustawy
budżetowej
•  Wyłączna inicjatywa ustawodawcza
przysługuje Radzie Ministrów;
•  Parlament nie może zwiększyć deficytu
budżetowego ponad zaproponowany w
projekcie;
•  Szczególny terminarz uchwalania;
•  Roczny okres obowiązywania;
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin