Prawo finansowe.doc

(297 KB) Pobierz
1

PYTANIA DO PIERWSZEGO  WYKŁADU

 

1.JAKA JEST DEFINICJA PRAWO FINANSOWE?

 

Definicja: jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie. Prawo finansowe wyrosło z prawa publicznego. Prawo finansowe powstało, aby normy dawały możliwość zbierania dochodów na późniejsze ich wydatkowanie.

 

2.      CHARAKTERYSTYKA SYSTEMATYKI PRAWA FINANSOWEGO.

 

Zakres prawa finansowego. Systematyka:

1.      Prawo budżetowe: (gminy, powiat, województwo, jednostki budżetowe, zakłady) zawiera normy prawne regulujące finansowanie sektora finansów W ramach jego mamy 2 akty prawne:

-       Ustawa o finansach publicznych.

-       Ustawa budżetowa.

 

2.      Prawo podatkowe:

Jest to ogół przepisów regulujących zasady powstawania, ustalania oraz wygasania zobowiązań podatkowych oraz obowiązki podatników, płatników i inkasentów poszczególnych podatków. Prawo podatkowe stanowi także o obowiązujących procedurach, które winny być przestrzegane przez organy podatkowe oraz strony w trakcie postępowania podatkowego i wykonywania innych czynności zmierzających do ustalenia prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego i skutecznego poboru podatku. Określenie podatków oraz ich podział. W ramach jego mamy 2 grupy:

-       Prawo podatkowe materialne: reguluje materię danego podatku

o       Ustawa o podatku od towarów i usług.

o       Ustawa o podatku akcyzowym.

o       Ustawa o podatku dochodowych od osób prawnych.

o       Ustawa o podatku dochodowych od osób fizycznych.

-       Prawo podatkowe proceduralne:

o       Ordynacja podatkowa.

 

3.      Prawo celne:, które reguluje zasady i tryb przywozu towarów na polski obszar celny oraz wywozu towarów z polskiego obszaru celnego, oraz związane z tym prawa i obowiązki osób wraz z uprawnieniami i obowiązkami organów celnych. W ramach jego mamy akty prawne:

-       Ustawa prawo celne (zawiera regulacje specyficzne).

-       Wspólnotowy Kodeks Celny.

 

4.      Prawo finansowe ubezpieczeń gospodarczych i społecznych

Prawo ubezpieczeń gospodarczych– to zespół norm prawnych regulujących stosunki społeczne i zobowiązaniowe powstałe między oznaczonymi umową ubezpieczenia podmiotami. Podmiotami tych norm są z jednej strony - zawsze zakład ubezpieczeń, z drugiej - ubezpieczający, ubezpieczony, uposażony, uprawniony z umowy, zobowiązany do wyrównania szkody itp., więc każdy podmiot, którego interes prawny lub majątkowy wiąże się z umową ubezpieczenia.

           W zakresie ubezpieczeń gospodarczych mamy do czynienia z podmiotami prywatno-prawnymi Np. Zakłady ubezpieczeń. W ramach jego mamy akty prawne:

-       Ustawa o działalności ubezpieczeniowej.

-       Kodeks Cywilny.

 

Prawo ubezpieczeń społecznych – to zespół norm prawnych mających na celu zabezpieczenie obywateli przed niedostatkiem spowodowanym utratą zdolności do pracy na skutek wieku, choroby lub inwalidztwa.

-       Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych

 

5.      Prawo finansowe jednostek samorządu terytorialnego:, czyli zależności finansowe samorządów terytorialnych. Chodzi o regulacje Gmin, Powiatów i Województw, ale tylko w zakresie dochodów. W tym zakresie mamy:

-       Ustawa o podatku dochodowych od osób fizycznych (w pewnym zakresie dotyczy gmin).

-       Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (podatek od nieruchomości, od posiadania psów).

 

6.      Prawo walutowe(1) i dewizowe(2): (1) dotyczące organizacji porządku pieniężnego, który określa jednostkę pieniężną, jej stosunek do złota lub walut innych państw. (2 normy prawne które określają zasady obrotu dewizami w danym kraju W tym zakresie mamy:

-       Ustawa prawo dewizowe

 

7.      Prawo bankowe: określające zasady prowadzenia działalności bankowej, tworzenia i organizacji banków, oddziałów i przedstawicielstw banków zagranicznych oraz zasady sprawowania nadzoru bankowego, postępowania naprawczego, likwidacji i upadłości banków. Prawo finansowe w sposób bezpośredni wskazuje, czym mogą zajmować się banki. W tym zakresie mamy:

-       Ustawa prawo bankowe.

-       Ustawa o NBP.

 

8.      Prawo finansowe podmiotów gospodarczych: dotyczące finansowych spraw pomiędzy firmami, spółkami czy wzajemnymi relacjami pomiędzy nimi a skarbem państwa. W tym zakresie mamy:

-       Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

 

3. JAKA JEST BUDOWA NORMY PRAWNO – FINANSOWEJ?

 

 

Budowa normy prawnofinansowej:

1.      Hipoteza:

-       Powoływanie się na akt normatywny (źródła prawa, z którego wynika jej obowiązywanie).

-       Powołanie się na stan faktyczny, uzasadniający dyspozycję normy

 

2.      Dyspozycja:

v     Przedmiot normy: określone zachowanie stanowiące uprawnienie jednego podmiotu a zobowiązanie drugiego, może być ono szczegółowo określone, co do miejsca i sposobu jego wykonania.

v     Podmioty normy: czynny (uprawniony) i bierny (zobowiązany).

 

3.      Sankcje: - z reguły są to dolegliwości karne lub materialne   

 

 

4. ŹRÓDŁA PRAWA FINANSOWEGO WRAZ ZE WSKAZANIEM PRZYKŁADÓW AKTÓW PRAWNYCH.

 

Pierwsza klasyfikacja:

 

1.      Ustrojoweokreślają organizację, kompetencje oraz formy prawne ich realizacji przez organy administracji państwowej -  Konstytucja RP

2.      Prawa materialnego normy prawne regulujące określone obowiązki, zakazy lub nakazy i przewidujące określone sankcje za ich nieprzestrzeganie -  prawo podatkowe, ubezpieczeniowe

3.      Prawa formalnegozespół norm prawnych regulujących postępowanie przed organami wymiaru sprawiedliwości i administracji publicznej -Ordynacja podatkowa

 

Druga klasyfikacja:

 

1. Prawa państwowego – dotyczy całego terytorium państwa – prawo bankowe, dewizowe

2.   Prawa lokalnego – dotyczy terytorium gminy, powiatu – ustawa o opłatach i podatkach lokalnych

źródła prawa finansowego wraz ze wskazaniem przykładów aktów prawnych

 

 

5. FINANSE PUBLICZNE A FINANSE PRYWATNE – PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE.

 

 

1.      Definicja: publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami oraz normy w prawie je regulujące.

 

2.      Finanse publiczne, a finanse prywatne:

a)     Fundusze publiczne są gromadzone na zasadzie przymusu ( policja skarbowa, sądy karne ) i przeznaczone na zaspokojenie potrzeb publicznych. ( szkolnictwo, obronność państwa )

b)     Szeroki zakres znaczeniowy.

c)      Operacje finansowe dokonywane w zakresie finansów publicznych rzutują na ogólna równowagę finansową państwa.

 

6. CHARAKTERYSTYKA ŚR. PUBLICZNYCH.

 

 

Środki publiczne:

 

1.      Dochody publiczne – daniny publiczne ( np. podatki, opłaty, cła ) i inne dochody wynikające z umów cywilnoprawnych. ( czynsze ) i publicznoprawnych ( umowy najmu, dzierżawy, leasingu ).

2.      Przychody jednostek samorządu terytorialnego pochodzące za sprzedaży papierów wartościowych, prywatyzacji majątku oraz z otrzymanych kredytów i pożyczek.

3.      Bezzwrotne środki ze źródeł zagranicznych

4.      Dochody pochodzące od jednostek sfery budżetowej

 

7. JAKIE PROCESY OBEJMUJĄ FINANSE PUBLICZNE.

 

 

1.      Proces pobierania i gromadzenia dochodów ( podatki, opłaty, cła )

2.      Proces wydatkowania środków publicznych na realizowanie celów publicznych

3.      Proces finansowania deficytu budżetowego ( zaciąganie kredytów i pożyczek, prywatyzacja majątku, pokrycie z nadwyżek budżetowych lat ubiegłych )

4.      Proces zarządzania środkami publicznymi

-       Minister Finansów zarządza finansami centralnymi

-       w jednostkach sam. terytorialnego odpowiednio powołane jednostki

5.      Proces zarządzania długiem publicznym – ustawa o finansach publicznych określa zasady obliczania długu i zarządzania nim, zaciągania zobowiązań przez podmioty sektora finansów publicznych; reguluje kwestie proceduralne, które mają gwarantować stałą kontrolę nad jego wielkością

 

 

8. W JAKI SPOSÓB REALIZOWANA JEST W PRAKTYCE ZASADA JAWNOŚCI FINANSÓW PUBLICZNYCH.

 

Jawność finansów publicznych jest realizowana w szczególności przez:

 

1. Jawność sejmowej debaty budżetowej i debat budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.

2. Jawność sejmowej debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa i debat nad wykonaniem sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Podanie do publicznej wiadomości:

a) kwot dotacji udzielanych z budżetu państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

b) zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych przez Ministra Finansów.

5. Udostępnianie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek należących do sektorów finansów publicznych.

     Jawność finansów publicznych wyłącza się w stosunku do tych środków publicznych, których pochodzenie lub przeznaczenie zostało uznane za tajemnicę państwową na podstawie odrębnych przepisów.

 

 

9. FORMY ORGANIZACYJNE FINANSÓW PUBLICZNYCH.

 

 

1. Jednostki budżetowe – jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

 

Jednostki budżetowe tworzą, łącza i likwidują:

a) Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów – państwowe jednostki budżetowe.

 

b) Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego np. rada gminy lub powiatu – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

 

 

 

 

2. Zakłady budżetowe – jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania.

Pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych za wyjątkiem sytuacji, gdy otrzymują:

a) dotacje przedmiotową z budżetu

b) dotację podmiotową lub dotacje celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin