mhz2.pdf

(250 KB) Pobierz
Rozdział 2.
Po rednicy w handlu
zagranicznym
2.1 Porednicy działajcy na cudzy rachunek
2.1.1 Porednicy działajcy na cudzy rachunek w cudzym
imieniu
2.1.2 Porednicy działajcy na cudzy rachunek we własnym
imieniu
2.2 Porednicy działajcy na własny rachunek
2.3 Porednicy o specjalnych funkcjach
Chocia ten fakt jest cz sto niedostrzegany, musimy mie wiadomo , e wykształcenie si
w handlu, ju w czasach przed nasz er , instytucji kupca samo w sobie stanowiło element
po rednictwa. Poruszaj c si na mi dzynarodowych szlakach handlowych kupiec skupował
od rzemie lników towary, na które nast pnie znajdował nabywców w odleglejszych rejonach
oferuj c je na targach. Nie musiał, wi c i przewa nie nie był wytwórc dóbr, z którymi
przemierzał szlaki handlowe.
Wielo i ró norodno podmiotów zaanga owanych we współczesn wymian
mi dzynarodow wskazuje, e pomimo dominuj cej formy eksportu
i importu bezpo redniego (zobacz rozdział 1) wiele podmiotów obrotu gospodarczego
anga uje do realizowania transakcji handlowych inne podmioty zawodowo trudni ce si
po rednictwem. Uczestnicy obrotu handlowego na pewnym etapie rozwoju swojego
przedsi biorstwa zawsze zaczynaj my le , w jaki sposób mogliby pomno y dochody
z handlu i umocni swoj pozycj , ju nie tylko w kraju, ale za granic . Wyborem jest
ekspansja na rynki s siednie. Poszukiwanie tam partnerów handlowych staje si kolejn
 
płaszczyzn działa podmiotów prowadz cych działalno w handlu zagranicznym po
zidentyfikowaniu rynku ekspansji i stopnia ryzyka, które ten rynek charakteryzuj .
Strategie współczesnych firm, podmiotów gospodarczych, zakładaj korzystanie na
szerok skal z po redników i zleceniobiorców, którzy w rodowisku zewn trznym
wykonuj dla nich ró nego rodzaju zlecenia ( outsourcing ). Nie chodzi w tym szeroko
pojmowanym procesie jedynie o zewn trznych dostawców komponentów do wytworzenia
dobra finalnego, ale o po redników i dystrybutorów, którzy znajduj si pomi dzy firm
a jej klientami. Korzystanie z sieci po redników i dystrybutorów podnosi dodatkowo
koszty funkcjonowania firm o koszty zwi zane z ocen poziomu ich usług oraz procesów
w swoim przedsi biorstwie i całej bran y ( benchmarking ), ale jest opłacalne
z perspektywy optymalizacji ła cucha dostaw i zysków. Dodatkowe trudno ci wi si
z tym, e partner – po rednik reprezentuj cy firm i poszukuj cy dla niej kontrahentów
musi by dobrany na tyle starannie i tak musz by potwierdzone jego kompetencje, aby
swoim działaniem nie naruszył jej „dobrego imienia” i wizerunku na rynku potencjalnych
nabywców 121 .
Tendencje, o których nadmieniono powy ej s zauwa alne w strategicznych
i marketingowych zało eniach wielu wiatowych korporacji. „Inwestowanie”
w ostatecznego odbiorc – potencjalnego klienta okazało si tak samo wa ne jak
promowanie zalet swojej marki i tworzenie popytu na wytwarzane dobra tak e na rynku
po redników – dystrybutorów. Zmiany w tzw. kanałach marketingowych dominacji
z producentów na dystrybutorów spowodowało, e przy obecnych uwarunkowaniach
zglobalizowanego rynku maksymalizacj korzy ci z prowadzonej działalno ci mo na
osi gn poprzez sprawne funkcjonowanie ła cucha „ dostawca - po rednik -
konsument ”. Istniej cy obecnie umi dzynarodowiony system ocen (ratingu)
i zaawansowany przepływ informacji ponad granicami pa stw oraz wiarygodne ródła
słu ce tymi informacjami (izby przemysłowo-handlowe, zwi zki bran owe,
wywiadownie handlowe itd.) ułatwiaj wytypowanie spo ród wielu podmiotów
wła ciwego przedstawiciela handlowego – po rednika.
Dla podmiotów zlecaj cych, posiadanie przedstawiciela jest korzystne. Pomimo
wi kszych nakładów finansowych (prowizje dla po redników) oraz utraty
bezpo redniego kontaktu z rynkiem kraju sprzeda y, stanowi pozbycie si czasem
uci liwych czynno ci jak np. m.in. zbieranie informacji o tendencjach na rynku dóbr
docelowego kraju sprzeda y, poszukiwanie tam nabywców, prowadzenie działalno ci
ofertowej, organizowanie działalno ci biur, delegatur itd. Podpisanie umów
o po redniczenie z wyspecjalizowan firm oznacza przej cie wspomnianych działa ,
które firma wykonuje odpłatnie w imieniu producenta towarów (eksportera, zlecaj cego).
Dla zlecaj cego – podmiotu handlu zagranicznego, je eli po rednik działa równie na
tym samym terytorium (przypomnijmy sobie schemat handlu zagranicznego
tranzytowego pasywnego ) wykorzystanie po rednika sprowadza jako ciowo bran
zlecaj cego do jedynie obrotu wewn trznego w obr bie jego kraju. Troska zlecaj cego
ko czy si wi c z chwil przekazania towaru po rednikowi, dalszy obrót tym towarem
jest ju zadaniem po rednika.
Poszukiwanie wła ciwego kandydata, jego wybór i zawarcie z nim umowy
przedstawicielskiej ma w najbli szej przyszło ci firmy zlecaj cego znaczenie, a w długim
okresie czasu mo e zło y si na sukces lub kl sk eksportow . Umów
przedstawicielskich nie powinno zawiera si na długi okres czasu ze wzgl du na trudne
do przewidzenia zachowania rynku w danej bran y w odległej perspektywie. Istotn
kwesti oprócz zawarcia „wła ciwej” umowy przedstawicielskiej jest tak e stworzenie
i jako ciowe kształtowanie pomy lnej współpracy z przedstawicielem. Szczególnie
wa na jest pewno , któr kształtuje daj cy zlecenie. Od tego, bowiem stanu zale y
powodzenie działania po rednika. Niekonsultowane z po rednikiem zmiany polityki
firmy czy strategii na rynku mog „załama ” jego plan działania i wpłyn negatywnie
na przedsi biorstwo zleceniodawcy.
O po rednictwie w handlu zagranicznym b dziemy mówi wtedy, kiedy towar przechodzi
od producenta do ostatecznego odbiorcy nie bezpo rednio, ale poprzez kolejne ogniwa –
innych uczestników obrotu .
Omawiaj c formy, w których mo e by prowadzony handel zagraniczny (zobacz rozdział
1) stwierdzono, e jedn z podstawowych jego form obok importu bezpo redniego
i eksportu bezpo redniego jest handel tranzytowy. Szczególnie w handlu tranzytowym
aktywnym (strony wykorzystuj do organizacji lub/i realizacji transakcji podmiot trzeci,
którego siedziba nie znajduje si w pa stwie eksportera ani importera) zetkn li my si
z sytuacj , która przypominała nam rodzaj po rednictwa handlowego. Transakcja
handlowa pomi dzy podmiotami a i b z pa stw A i B była realizowana przez trzeci
podmiot c w pa stwie C.
Rysunek 13. Handel tranzytowy
ródło: opracowanie własne
Je eli prowadzenie bezpo redniej wymiany handlowej pomi dzy A i B (strzałka
przerywana – rys. 13) nie jest mo liwe (bariery celne, napi cia polityczne itd.) przepływ
towarów i płatno ci w handlu AB mo e by poprowadzony „drog okr n ”, za
po rednictwem firmy tranzytowej w pa stwie C, która przygotuje i zrealizuje transakcj .
Zbli on do wskazanej powy ej formy po rednictwa jest tzw. sprzeda w tranzycie.
Bazuj c na przedstawionym schemacie zało ymy teraz, e odbiorca B zamawia
u wyspecjalizowanego przedsi biorcy-dostawcy C dobro produkowane przez A. W celu
realizacji tego przedsi wzi cia C zawiera umow kupna z producentem A oraz umow
sprzeda y z odbiorc B. Z punktu widzenia prawa, C jako po rednik nie staje si
wła cicielem dobra, ale tylko chwilowo posiada je, w wietle prawa polskiego, w formie
constitutum possessorium - na podstawie Art. 349 Kodeksu cywilnego (k.c.) 122 jako
dzier yciel lub posiadacz zale ny. Prawo własno ci do dobra, po zrealizowaniu umowy
kupna pomi dzy C i A zostaje przeniesione na B na podstawie umowy sprzeda y C z B.
Cen przeniesienia prawa własno ci jest mar a C opłacana przez B. Po rednik C -
organizator sprzeda y w tranzycie ponosi odpowiedzialno kontraktow wynikaj c
z prawa zobowi za zarówno wobec A jak i B. Stan ten, w odniesieniu do autonomii woli
stron, mo na zmieni umownie w drodze consensu 123 .
Przyjmuj c za kryterium podziału form po rednictwa w transakcjach handlu
zagranicznego wielko ponoszonego ryzyka oraz zakres praw i obowi zków po rednika,
dokonamy podziału podmiotów zajmuj cych si po rednictwem w handlu zagranicznym
(tab. 4).
Tabela 4. Porednicy w handlu zagranicznym
1. porednicy działajcy na
cudzy rachunek
W cudzym imieniu
agent, CIF-agent, makler
we własnym imieniu
komisant, konsygnatariusz ,
aukcjonator, dealer (jeli działa
na podstawie umowy komisowej
lub konsygnacyjnej)
2/ porednicy działajcy na
własny rachunek
Ta forma porednictwa moe
odbywa
dystrybutor, dealer
si
jedynie
we
własnym imieniu
ródło: opracowanie własne
Na pierwszej płaszczy nie dokonanego powy ej podziału, w wietle prawa europejskiego
kontynentalnego, mo na dokona rozró nienia innego jeszcze nazewnictwa.
Po redników działaj cych w cudzym imieniu mo na okre li jako przedstawicieli
bezpo rednich . W obrocie gospodarczym, bowiem wszystkie czynno ci przez nich
dokonane wobec osób trzecich, od razu, z chwil dokonania, przechodz w postaci praw
i obowi zków na daj cego zlecenie.
Po redników działaj cych we własnym imieniu mo na okre li jako przedstawicieli
po rednich . Przedstawiciel po redni składa o wiadczenia woli, nabywa prawa
1125674106.006.png 1125674106.007.png 1125674106.008.png 1125674106.001.png 1125674106.002.png 1125674106.003.png 1125674106.004.png 1125674106.005.png
i obowi zki, które jest zobowi zany przekaza zleceniodawcy. Zale no ta jest
widoczna w sytuacji, kiedy eksporter korzysta z po rednictwa spedytora
mi dzynarodowego (zobacz rozdział 7).
2.1 Po rednicy działaj cy na cudzy rachunek
Działalno na cudzy rachunek jest wolna od ryzyka, nie wymaga ponoszenia ryzyka
handlowego ani nie ł czy si z gro b utraty zainwestowanego w transakcj maj tku.
Po rednik działaj cy na cudzy rachunek nie musi te posiada maj tku dla sfinansowania
transakcji handlu zagranicznego. Podmiot działaj cy na cudzy rachunek nie ponosi wi c
strat , ( ale dalej - szczególne wyj tki w umowie agencyjnej), a je eli osi ga zyski to
wynikaj one z prowizji od zawartych w imieniu zleceniodawcy umów. Zleceniodawca
jest głównym i jedynym podmiotem kształtuj cym działanie po rednika - udziela mu
instrukcji post powania i zalece . Wszystkie czynno ci dokonane przez po rednika
w chwili zaistnienia praw i obowi zków przechodz automatycznie na zleceniodawc .
2.1.1 Po rednicy działaj cy na cudzy rachunek w cudzym imieniu
ródłami prawa mi dzynarodowego , które znajduj zastosowanie w normowaniu
stosunków prawno-handlowych, do przedstawicielstwa handlowego handlu
zagranicznego 124 s m.in.:
1) Konwencja haska z 14 marca 1978 roku dotycz ca prawa wła ciwego do umów
o przedstawicielstwo i do umów z po rednikiem
2) Konwencja z 17 lutego 1983 roku o przedstawicielstwie w mi dzynarodowej sprzeda y
towarów, (opracowana przez Mi dzynarodowy Instytut Unifikacji Prawa Prywatnego
w Rzymie - UNIDROIT). Konwencja ma zastosowanie, kiedy jeden podmiot - agent na
podstawie
pełnomocnictwa,
umowy,
w imieniu
drugiego
podmiotu
- zlecaj cego,
pryncypała, podejmuje starania do zawarcia z podmiotem trzecim umowy o sprzeda
towaru zlecaj cego. Z postanowie konwencji wynika, e siedziba zlecaj cego i podmiotu
trzeciego znajduje si w ró nych pa stwach. Konwencja ta stanowi uzupełnienie
Konwencji wiede skiej z 1980 roku o umowach mi dzynarodowej sprzeda y towarów
(zobacz rozdział 7).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin