5.SamorzÄ…d terytorialny.pdf

(363 KB) Pobierz
115001433 UNPDF
Samorząd Terytorialny
dr Artur Grzesik
Katedra Przedsiębiorczości, Zarządzania i
Ekoinnowacyjności PRz
115001433.002.png
Podział terytorialny
(pojęcie i rodzaje).
Pojęć „podział terytorialny” i „podział
administracyjny” używa się zamiennie. Użycie pojęcia
„podział administracyjny” wskazuje, że chodzi o
dokonanie podziału terytorialnego państwa dla
wykonywania administracji publicznej. Jednakże
terytorium państwa dzielone jest nie tylko dla celów
wykonywania administracji publicznej, ale również dla
celów sprawowania wymiaru sprawiedliwości.
Za bardziej trafne należy uznać używanie pojęcia
„podział terytorialny” niż pojęcia „podział
administracyjny”, przy użyciu tego ostatniego należy
pamiętać, że chodzi o podział dokonany tylko dla
celów administracji publicznej.
115001433.003.png
Podział terytorialny
(pojęcie i rodzaje).
Wyróżnia się trzy rodzaje podziału terytorialnego:
1) Podział zasadniczy - tworzony jest dla organów terenowych o
kompetencjach ogólnych, posiadających podstawowe znaczenie
dla danej jednostki podziału, a więc u nas dla terenowych
organów rządowej administracji ogólnej i jednostek samorządu
terytorialnego.
2) Podział pomocniczy - podział, który dokonywany jest dla
organów o charakterze pomocniczym w stosunku do organów o
podstawowym znaczeniu; np. podział gminy na sołectwa.
3) Podział specjalny - podział dokonywany dla wykonywania
takich zadań państwa, których wykonywanie w ramach podziału
zasadniczego jest z różnych względów mało celowe; np.
specjalny podział terytorialny dla wykonywania administracji
górniczej, uwzględniający intensywność występowania kopalni
na poszczególnych obszarach państwa.
115001433.004.png
Podział terytorialny
(czynniki kształtujące).
Ukształtowanie podziału terytorialnego w konkretnym państwie
zależne jest od wielu czynników, takich jak właściwości
fizjograficzne danego terytorium (niziny, rzeki, itd.), stosunki
komunikacyjne, demograficzne, narodowościowe itp. Wpływ
poszczególnych czynników na kształtowanie się podziału
terytorialnego jest różny, a niektóre z tych czynników ulegają
stopniowo, mniej lub bardziej szybko, zmianom. Zjawiskiem
korzystnym jest jak najmniejsza liczba podziałów specjalnych i
dostosowanie administracji specjalnej do podziału zasadniczego.
Umożliwia to sprawniejsze wykonywanie funkcji
koordynacyjnych przez terenowe organy administracji ogólnej w
stosunku do jednostek organizacyjnych im nie
podporządkowanych. Nie należy dzielić jednostek zasadniczego
podziału między różne jednostki podziału specjalnego
115001433.005.png
Podział terytorialny
(ewolucja).
Okres zaborów. Ziemie polskie pod zaborem rosyjskim były
podzielone na gubernie, w których skład wchodziły
bezpośrednio powiaty i większe miasta.
Powiaty składały się z gmin wiejskich i mniejszych miast. Gmina
wiejska była jednostka dużą pod względem obszaru, składała
się z większej liczby wsi.
Miast było mało. Ziemie pod zaborem pruskim były podzielone
prowincje, rejencje, powiaty ziemskie i miejskie (tzw. miasta
wydzielone z powiatu).
Powiaty ziemskie dzieliły się na gminy wiejskie, obszary
dworskie i miasta nie wydzielone z powiatów.
Ziemie w zaborze austriackim- kraj Galicji, który dzielił się na
powiaty i dwa miasta wchodzące w skład powiatów. Powiaty
dzieliły się na miasta, gminy wiejskie i obszary dworskie.
115001433.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin