archiwistyka - nośniki audiowizualne.pdf

(332 KB) Pobierz
TAPE Publication
1
Centralne Laboratorium Konserwacji
Archiwaliów
WARSZTATY Archiwalne materiały audiowizualne. Zapis dźwięku i obrazu – nośniki mechaniczne i
magnetyczne. Archiwum Akt Nowych w Warszawie – 23-24 listopada 2006
Dietrich Schüller
Nośniki audiowizualne
Pełna wersja tekstowa prezentacji w opracowanej przez Albrechta Häfnera i Dietricha
Schüllera
Część 1: Rodzaje nośników, zasady zapisu, budowa i przewidywana
trwałość, degradacja na skutek odtwarzania, wielkości i formaty
Nośniki mechaniczne
Nośniki mechaniczne stanowią najstarszy powszechnie stosowany rodzaj nośników
używanych do zapisu i odtwarzania dźwięku. Pierwszym urządzeniem do zapisu dźwięku był
fonograf wynaleziony przez Thomasa A. Edisona w 1877 roku, następnie udoskonalony i
dostępny na rynku od roku 1888. Początkowo przewidziany do potrzeb biurowych, jako
rodzaj dyktafonu, zdobył popularność jako urządzenie służące do nagrań języka oraz muzyki
etnicznej w celach naukowych i w tym charakterze był używany do lat 50-tych XX w. Cylindry
(wałki fonograficzne) były także używane w przemyśle fonograficznym do odtwarzania
wcześniej zapisanych utworów muzycznych. Format ten nie odniósł jednak takich sukcesów
jak płyta gramofonowa i zniknął z rynku w późnych latach 20-tych. Format mechanicznych
nośników zapisu w formie płyt gramofonowych królował na rynku od końca XIX w. do lat 80-
tych XX w., kiedy to zastąpiła go płyta kompaktowa (CD).
Zasada zapisu
Dźwięk, będący funkcją zmian ciśnienia powietrza, zostaje przetworzony w drgania rylca i
zapisany na powierzchni obracającego się nośnika zapisu. Początkowo odbywało się to na
zasadach czysto mechanicznych: dźwięk, skupiony przez tubę, porusza membranę
połączoną przegubowo z rylcem zapisującym te drgania w formie rowka żłobionego na
powierzchni obracającego się cylindra pokrytego woskiem lub płyty. Odtwarzanie dźwięku
przebiega w przeciwną stronę: igła poruszając się w wyżłobionym rowku drga wprawiając w
ruch połączoną z nią przegubowo membranę, której drgania wzmacniane są dzięki tubie.
Około 1925 r. ten akustyczno-mechaniczny proces został zastąpiony elektrycznym układem
nagrywającym: poprzez mikrofon dźwięk zostaje przetworzony w sygnał elektryczny,
poruszający elektrycznie napędzany rylec żłobiący rowek. Odtwarzanie zostało także
udoskonalone dzięki elektrycznym układom głowicy adaptera, której sygnały, odpowiednio
wzmocnione, podlegają powtórnemu przetworzeniu w drgania mechaniczne w głośnikach lub
słuchawkach. Ostatnio opracowana została metoda optycznego, bezkontaktowego
odtwarzania nośników mechanicznych, która jednakże nie zdobyła szerszej akceptacji.
(Informacje dotyczące odzyskiwania sygnału z nośników mechanicznych – zob. IASA-TC 04,
5.2 i 5.3.)
39952635.001.png 39952635.002.png 39952635.003.png 39952635.004.png
2
Cylindry/wałki fonograficzne
Na powierzchni wałków rowki ułożone są poprzecznie. Modulacja sygnału dźwiękowego
zapewniona jest dzięki pionowym wyżłobieniom (zapis wgłębny).
Istnieją wałki nagrywane samodzielnie i fabrycznie. W pierwszej grupie zawsze mamy do
czynienia z „woskiem”, o różnym składzie chemicznym. Produkcja wałków możliwa była w
drodze kopiowania matryc, co pozwalało na tworzenie ograniczonej liczby wałków. Innym
procesem było tworzenie kopii z galwanoplastycznego negatywu, miedzianego wałka z
naniesionym „odwróconym” rowkiem na jego wewnętrznej powierzchni. Takie negatywy były
stosowane do wykonywania odlewów woskowych lub tworzenia celuloidowych
(nitrocelulozowych) pozytywowych wałków wytwarzanych pod wysokim ciśnieniem gorącej
pary. Wałek celuloidowy wypełniony był gipsowym rdzeniem w celu zapewnienia
dostatecznej stabilności.
Różne mieszanki wosku używane do wałków woskowych są względnie stabilne chemicznie,
pod warunkiem prawidłowego ich przechowywania. Wosk jest jednak wysoce podatny na
rozwój grzybów pleśniowych, a ponieważ wiele wałków fonograficznych było wcześniej
przechowywanych w nieprawidłowy sposób, pleśń jest typowym artefaktem przechowywania.
Wałki celuloidowe ulegają degradacji z powodu kruchości ich nitrocelulozowej powierzchni,
jednak w ich przypadku tak znaczna degradacja jak w przypadku filmów na podłożu
nitrocelulozowym nie jest zjawiskiem powszechnym. Wszystkie wałki woskowe oraz gipsowe
rdzenie wałków celuloidowych są niezwykle kruche.
Płyty gruborowkowe (płyty gramofonowe)
Emile Berliner wynalazł gramofon w 1887 r. Rowki na powierzchni płyty są ułożone spiralnie.
Zazwyczaj rowek na tradycyjnej płycie zawiera tzw. zapis wboczny, w przeciwieństwie do
zapisu wgłębnego na wałkach fonograficznych. Tylko kilka formatów płyt (Pathé, Edison) ma
rowki żłobione pionowo (zapis wgłębny). Istotną zaletą kształtu płyty jest możliwość łatwego
tworzenia galwanoplastycznych negatywów, używanych do powielania płyt przez
wytłaczanie. Ponieważ liczba wytłoczeń jest ograniczona, pierwszy metalowy negatyw
(„ojciec”) służy wyłącznie jako matryca do wyprodukowania metalowego pozytywu („płyty-
matki”), używanej do wyprodukowania nieograniczonej liczby metalowych matryc (zwanych
„synami”), wykorzystywanych w prasach do tłoczenia płyt. Ta zasada, opracowana pod
koniec XIX w., była także stosowana przy produkcji płyt mikrorowkowych (winylowych) i
nadal jest wykorzystywana przy tłoczeniu płyt CD i DVD.
Tłoczone płyty gruborowkowe (szelakowe) składają się z mieszaniny proszków mineralnych,
spojonych odpowiednimi dodatkami lepiącymi, początkowo zawierającymi żywicę szelakową.
Materiały te są chemicznie bardzo stabilne, pod warunkiem ich przechowywania w dość
suchym miejscu. Są jednakże kruche i tłuką się na kawałki w przypadku ich upuszczenia.
Płyty bezpośredniego zapisu (direct-cut) to nośniki produkowane z szeregu różnych
materiałów. Były one szeroko rozpowszechnione w stacjach radiowych przed nastaniem ery
taśm magnetycznych, do zapisywania i odtwarzania sygnałów z tych samych płyt bez
konieczności galwanoplastycznego przetwarzania i tłoczenia. Ich powierzchnia jest na tyle
miękka, aby możliwe było wyżłobienie rowka i na tyle twarda, aby umożliwić szereg
odtworzeń danego nagrania. Większość tych płyt to nagrania o charakterze unikalnym.
Najbardziej rozpowszechnionym rodzajem płyt bezpośredniego zapisu są płyty lakierowe,
tzw. „acetaty”. Powłoka lakierowa, składająca się głównie z nitrocelulozy, jest nośnikiem
informacji. Podłoże płyty jest zazwyczaj metalowe, czasami szklane. Powłoka lakierowa z
upływem lat staje się coraz bardziej krucha i kurczy się, co często powoduje jej pękanie i
odchodzenie od podłoża. Płyty lakierowe będące jeszcze w dobrym stanie w każdej chwili
3
mogą popękać. Dlatego też konieczna jest ich natychmiastowa digitalizacja, zanim jeszcze je
utracimy. Do produkcji tego rodzaju płyt wykorzystywano wiele innych materiałów, np. karton
powlekany woskiem, cynk, żelatyna, itp. W przypadku wszystkich tych materiałów musimy
zdawać sobie sprawę z poważnego zagrożenia.
Płyty mikrorowkowe (LPs, winyle)
Począwszy od końca lat 40-tych do produkcji płyt zaczęto stosować nowy materiał.
Wprowadzono kopolimer chlorku winylu (PVC) i octan poliwinylu (PVA) dla dwóch nowych
formatów: wytwórnia RCA wprowadziła na rynek siedmiocalową (= 17 cm) płytę o prędkości
45 obrotów na minutę, z trzyminutowym nagraniem na każdej stronie, pod względem czasu
nagrania będącą kontynuacją starego formatu płyty szelakowej. Columbia rozpoczęła
produkcję 10-calowych (= 25 cm) płyt długogrających, później powiększonych do formatu 12
cali (=30 cm), o prędkości 33⅓ obrotów na minutę, z czasem nagrania na każdej stronie,
odpowiednio 15 i 20 minut. Ten nowy materiał o prawie amorficznej strukturze pozwalał na
bardziej precyzyjną mechaniczną reprezentację sygnału, co z kolei umożliwiło węższe rowki,
niższe prędkości, a w konsekwencji, dłuższy czas nagrania. Amorficzna struktura pozwalała
także na znaczne zmniejszenie poziomu szumów w porównaniu z płytami szelakowymi.
Kopolimer PVC/PVA jest chemicznie bardzo stabilny. Z wyjątkiem niewielu bardzo
wczesnych płyt, wszystkie są w bardzo dobrym stanie. Materiał ten jest jednak względnie
miękki i stąd też podatny na przykład na zadrapania.
Degradacja na skutek odtwarzania
W przypadku wszystkich formatów mechanicznych, pogorszenie jakości nagrania na skutek
normalnego zużycia jest bardzo znaczące. Dlatego też większość zachowanych zapisów
mechanicznych odbiega od ich oryginalnego stanu i jakości. Jakość i prawidłowe
nastawienie sprzętu odtwarzającego jest czynnikiem istotnym nie tylko przy odtwarzaniu
sygnału. Złe dobranie i ustawienie sprzętu oraz jego nieprawidłowa obsługa mogą poważnie
uszkodzić, a nawet spowodować zniszczenie nośnika mechanicznego. Jedynie nagrania na
płytach szelakowych z lat 30-tych i późniejszego okresu oraz płytach mikrorowkowych mogą
być przenoszone na inne nośniki przez odpowiednio przeszkolony i wykwalifikowany
personel. Wałki fonograficzne, pierwsze płyty szelakowe oraz płyty bezpośredniego zapisu
należy w tym celu powierzyć doświadczonym specjalistom. Porady w tym zakresie można
uzyskać kontaktując się z Komitetem Technicznym Międzynarodowego Stowarzyszenia
Archiwów Dźwiękowych i Audiowizualnych - IASA TC.
Nośniki magnetyczne
Zapis magnetyczny wynaleziono już w XIX w. Był on wykorzystywany na niewielką skalę w
porównaniu z wałkami fonograficznymi i gramofonami. Zapis magnetyczny w obecnie
stosowanej formie opracowany został w latach 30-tych przez firmę AEG Telefunken i
wprowadzony do praktycznego wykorzystania w 1936 r. Był on szeroko stosowany w radiu
niemieckim. II wojna światowa spowodowała jednak ograniczenie zastosowania tej nowej
technologii do samych Niemiec. Po wojnie metoda zapisu magnetycznego trafiła do Stanów
Zjednoczonych, skąd rozpowszechniła się na cały świat. Wykorzystanie tej technologii zapisu
w końcu lat 40-tych i na początku lat 50-tych ograniczało się do nadawców radiowych i
przemysłu nagraniowego. Jednakże już w połowie lat 50-tych pojawiły się domowe
magnetofony pracujące na wolnych prędkościach. W latach 60-tych opracowano formaty
kasetowe, spośród których kaseta magnetofonowa wkrótce zdominowała rynek i nadal
4
pozostaje w użyciu. W początkowych latach ery zapisu magnetycznego pewną popularność
zdobyły magnetyczne urządzenia drutowe.
Po kilku eksperymentach, w latach 80-tych wprowadzono cyfrowy zapis dźwięku na taśmie
magnetycznej. W międzyczasie, wszystkie te początkowe profesjonalne i półprofesjonalne
formaty stały się przestarzałe. W 1987 r. opracowano R-DAT, format cyfrowej kasety
magnetofonowej, który zdobył pewną popularność w kręgach półprofesjonalnych i
profesjonalnych. Jednak do roku 2006 także stał się formatem przestarzałym.
Należy zauważyć, iż wszystkie magnetyczne formaty nagrań dźwiękowych w międzyczasie
praktycznie wyszły z użycia. Zapisy nagrań dźwiękowych, ich obróbka i przechowywanie
stały się częścią techniki komputerowej (świata komputerowego) z charakterystycznymi dla
niej nośnikami i formatami.
Począwszy od roku 1956 taśma magnetyczna zaczęła być wykorzystywana do zapisu wideo.
Do końca lat 70-tych opracowano kilka profesjonalnych szpulowych formatów zapisu. Dla
potrzeb rejestracji domowych, wczesne formaty szpulowe pojawiły się około 1970 roku, a w
roku 1980 domowe formaty kasetowe były już szeroko rozpowszechnione, spośród których
format VHS przetrwał do dzisiaj. Spośród małych, ręcznych kamer wideo popularność
zdobyły kamery na kasety 8 mm (Video8, VideoHi8), nadal używane jeszcze w pierwszych
latach XXI w. Zapis cyfrowy wszedł do profesjonalnego użycia w połowie lat 80-tych, a
cyfrowe formaty do użytku domowego pojawiły się w 1996 r.
Magnetyczne taśmy wideo są nadal w powszechnym użyciu, przewiduje się jednak, iż w
najbliższym czasie spotka je podobny los co taśmy audio: nagrania wideo i ich
przechowywanie także staną się częścią świata technologii komputerowych.
Poza specjalistycznymi formatami zapisu audio i wideo, nośniki magnetyczne są
dominującym środkiem zapisu danych w świecie technologii komputerowych. Taśma
magnetyczna odgrywa ważną rolę jako środek awaryjnego wsparcia komputera, a
zastosowanie twardych dysków (HDD), zarówno dla potrzeb profesjonalnych jak i
domowych, upowszechniło się na olbrzymią skalę. Oba rodzaje nośników stały się podstawą
profesjonalnego cyfrowego archiwizowania zapisów audio i wideo. Podczas gdy niniejsza
publikacja koncentruje się na tradycyjnych taśmach audio i wideo, opisane tu zasady, w
mniejszym lub większym stopniu, dotyczą także magnetycznych nośników komputerowych.
Zasada zapisu
Taśma magnetofonowa przesuwa się stykając się z głowica nagrywającą. Taśma jest
elektromagnesem wytwarzającym pole magnetyczne proporcjonalne do sygnału, który
otrzymuje z urządzenia nagrywającego. Ta magnetyczna informacja zostaje „zamrożona” w
magnetycznej warstwie taśmy w chwili, gdy przechodzi przez głowicę nagrywającą.
Zarejestrowany sygnał można odtworzyć w wyniku przesuwu taśmy w styku z głowica
odtwarzającą, która zbiera zmienne pole magnetyczne taśmy i przetwarza je w sygnał
elektryczny. W magnetofonach taśmowych podczas przesuwu taśmy głowica jest
nieruchoma. Analogowy sygnał wideo, podobnie jak cyfrowy sygnał audio lub wideo, ma
znacznie większą szerokość pasma (= ilość danych), co wymaga większych prędkości
zapisu danych. Problem ten został zasadniczo rozwiązany dzięki wprowadzeniu głowicy
obrotowej, dokonującej z dużą szybkością zapisu na całej szerokości taśmy, podczas gdy
taśma przesuwa się jedynie z małą prędkością.
Istotną sprawą jest zrozumienie, iż – w celu optymalnego odtworzenia sygnału z taśmy –
niezbędny jest bezpośredni kontakt taśmy z głowicą, uzasadniający konieczność utrzymania
miejsc przechowywania i obsługi urządzania w czystości.
5
Budowa taśm magnetycznych i stabilność poszczególnych elementów
Taśma magnetyczna składa się z dwóch warstw: podłoża taśmy i warstwy magnetycznej.
Ponadto wiele taśm jest matowanych od spodu w celu poprawienia wydajności przewijania i
ograniczenia tworzenia się ładunków elektrostatycznych.
Materiały do produkcji podłoża
Do produkcji taśm magnetycznych w kolejnych okresach ich rozwoju wykorzystywano
następujące materiały: acetylocelulozę (AC), polichlorek winylu (PVC) oraz poliester
(politereftalan etylenu, PET lub PE). Acetyloceluloza była stosowana od samego początku w
połowie lat 30-tych XX w. aż do połowy lat 60-tych, kiedy to zaczęła wychodzić z użycia.
Acetyloceluloza z czasem ulega degradacji, staje się krucha i kurczy się. Ten proces
degradacji w dużym stopniu zależy od warunków w jakich przechowywana jest taśma.
Wysoki poziom wilgotności i wysoka temperatura przyspieszają degradację. Dlatego też
wiele taśm na podłożu acetylocelulozowym trudno jest odtworzyć. Co do zasady, taśmy te
zalicza się do grupy nośników zagrożonych i w programach digitalizacji należy je traktować
priorytetowo.
Taśmy PVC, produkowane głównie w Niemczech w latach 1944 -1972, jak dotąd nie zostały
ogólnie dotknięte degradacją chemiczną. Odtwarzanie tych taśm zasadniczo nie stanowi
problemu. Jednakże z uwagi na oddziaływania elektrostatyczne, ich właściwości istotne dla
szybkości przewijania odbiegają od optymalnych.
Od końca lat 50-tych taśmy poliestrowe (PE) zaczęły stopniowo wypierać taśmy na podłożu
acetylocelulozowym (AC) i z polichlorku winylu (PVC). Od tego czasu poliester jest
wykorzystywany do produkcji wszelkiego rodzaju taśm magnetycznych. Poliester jest
mechanicznie odporny i chemicznie bardzo stabilny.
Pigmenty magnetyczne
Pierwszym szeroko rozpowszechnionym pigmentem magnetycznym był g Fe 2 O 3 ,
wykorzystywany do produkcji wszystkich taśm magnetycznych do magnetofonów
szpulowych, kaset magnetofonowych typu IEC I (żelazowych) oraz pierwszych kaset wideo
(2-calowe Quadruplex). g Fe 2 O 3 to ruda żelaza (hematyt), chemicznie stabilna. Jednakże z
uwagi na wielkość cząsteczek magnetycznych, jej możliwości w zakresie dużej gęstości
zapisu były ograniczone, ograniczając tym samym takie parametry jak prędkość zapisu i
rozmiar taśmy. Aby usprawnić praktyczne wykorzystanie taśm wideo wprowadzono
dwutlenek chromu (CrO 2 ), który pozwolił na większą gęstość danych, a w konsekwencji
wolniejsze prędkości zapisu i mniejsze taśmy. Dwutlenek chromu oraz substytuty tego
związku (domieszkowany kobaltem Fe 3 O 4 ) były głównie wykorzystywane do analogowego
zapisu wideo oraz kaset typu IEC II (chromowych). Jest on uważany za chemicznie mniej
stabilny niż tlenek żelaza, jednak jak do tej pory nie poczyniono żadnych istotnych
obserwacji w tym zakresie. Ostatnio stosowany pigment magnetyczny wytwarzany jest z
cząsteczek czystego żelaza (MP, M etal P article). Jest on wykorzystywany do cyfrowych
formatów zapisu wideo, kaset R-DAT i kaset typu IEC IV (metalowych). Z uwagi na swoje
właściwości chemiczne pigment ten jest potencjalnie podatny na utlenianie. Jednakże po
tego rodzaju problemach z pierwszymi taśmami opracowano metody zapobiegające
utlenianiu, obecnie stosowane na szeroką skalę. W perspektywie średnio- i długoterminowej
należy jednak uwzględnić taśmy produkowane w technologii MP oraz ME ( M etal E vaporated)
(taśmy z warstwą magnetyczną wytworzoną poprzez odparowanie w warunkach wysokiej
próżni) jako potencjalnie zagrożone.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin