KPaterski.pdf

(338 KB) Pobierz
136816766 UNPDF
Karol Paterski
Strona | 50
ZABEZPIECZANIE DOKUMENTACJI OSOBOWO-PŁACOWEJ
ZAKŁADÓW PRACY W II POŁ. XX W. ORAZ U PROGU XXI W.
Dokumentacja osobowo-płacowa od dawna stanowi ważny element, związany z
prawidłową organizacją zatrudnienia i realizacją praw socjalnych obywateli. Uwzględnić
należy także i to, że niekiedy nawet po wygaśnięciu wszelkiego rodzaju roszczeń akta te
wciąż mogą zabezpieczać interesy określonych jednostek lub grup społecznych. W
odniesieniu do postaci o znaczeniu historycznym są przy tym zbiorem materiałów
archiwalnych wywołującym znaczne zainteresowanie badaczy.
Z okresu międzywojennego wywodzi się podział dokumentacji ze względu na czas jej
przechowywania. Dokonano wówczas kwalifikacji akt według potrzeby ich trwałego lub
czasowego zabezpieczenia. Załącznik do uchwały Rady Ministrów z 21 grudnia 1931 r. o
przechowywaniu akt w urzędach administracji publicznej określił pojęcie kategorii A i B.
Pierwsza z nich objęła dokumenty o znaczeniu historycznym, które przeznaczono do trwałego
zabezpieczenia. Czasowe znaczenie przewidziano natomiast dla drugiej kategorii akt, którą
pozwolono zniszczyć po upływie okresu przechowywania 1 . Generalnie rzecz ujmując
dokumentacja osobowo–płacowa należała i należy drugiej z wymienionych grup.
Unormowania prawne dotyczące prowadzenia i zabezpieczenia akt osobowych szerzej
zaczęto wdrażać w okresie powojennym. Początkowym impulsem działań w tym zakresie
były wytyczne Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 1952 r. Nakazywały one
przechowywać akta osobowe przez co najmniej 10 lat. Te same przepisy zaznaczyły
jednocześnie, że dokumenty osobiste obywateli, złożone w aktach należy zabezpieczyć przez
okres nie krótszy niż 50 lat 2 . W 1956 r. przechowanie całości akt personalnych określono na
50 lat, począwszy od rozwiązania stosunku prac y 3 .
Od połowy XX w. w naszym kraju zaczęto także precyzyjnie normować zasady
prowadzenia dokumentacji płacowej. Wszystkie zakłady pracy zobowiązano do
ewidencjonowania tej dokumentacji. Pierwszym szczegółowym przepisem prawnym było
1
Uchwała Rady Ministrów z 21 grudnia 1931 r. o przechowywaniu akt w urzędach administracji publicznej , MP
z 1932, Nr 2, poz. 3.
2
Pismo okólne Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 18 lutego 1952 r. dotyczące wytycznych w
sprawie trybu postępowania przy przekazywaniu akt na makulaturę [w:] Zbiór przepisów archiwalnych
wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952-2000, oprac. M. Tarakanowska i
E. Rosowska, Warszawa, s. 15-20.
3
Zestawienie niektórych rodzajów akt według kategorii i terminów ich przechowywania z 1956 r. [w:] Zbiór
przepisów o kwalifikacji i terminach przechowywania akt oraz o prowadzeniu składnic akt. Stan prawny na
koniec marca 1956 r. , oprac. J. Jaros, Warszawa 1956, s. 36-49.
136816766.004.png
 
Strona | 51
Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 1954 r. w sprawie dokumentacji płac i
rozliczeń za płace z pracownikami w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej.
Narzuciło ono obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy wraz z dokumentacją dotyczącą
rozliczeń płacowych. Minister Finansów nie uregulował jednak w przytoczonym zarządzeniu
terminów przechowywania wymienionych akt. Dokumentację płacową zabezpieczano jedynie
na podstawie przepisów dotyczących roszczeń finansowych. Zgodnie z ówczesnym prawem
cywilnym termin ogólnego przedawnienia roszczeń majątkowych nie przekraczał 10 lat.
Prawne uregulowanie okresu przechowywania akt płacowych nastąpiło w wydanym
Zarządzeniu Ministra Finansów z 15 października 1957 r., w sprawie zasad przechowywania
akt księgowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej 4 . Ze względu na szeroki zakres
znaczeniowy terminu jednostka gospodarki uspołecznionej, zarządzenie to objęło niemal
wszystkie ówcześnie istniejące zakłady pracy. Listy płac i inne dowody będące podstawą
obliczania wymiaru renty nakazano wówczas zabezpieczyć na okres 12. lat.
W 1959 r. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych wydał pismo okólne, w
którym zwrócił uwagę na konieczność prowadzenia dokumentacji potwierdzającej wysokość
zarobków, dla potrzeb świadczeń socjalnych 5 . Tego samego roku wydano Zarządzenie
Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1959 r. w sprawie podstawowych zasad prowadzenia
księgowości, inwentaryzacji, sporządzania sprawozdań finansowych oraz przechowywania
dowodów księgowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej 6 . Uchyliło ono wcześniejsze
Zarządzenie Ministra Finansów z 1957 r. Okres przechowywania kart zarobkowych oraz list
płac, mimo wprowadzania kolejnych regulacji prawnych, pozostał bez zmian aż do okresu
transformacji ustrojowej.
Przełom lat 80. i 90. wywołał w Polsce także fundamentalne zmiany w systemie
emerytalno-rentowym. Spowodowały one konieczność wydłużenia okresu zabezpieczenia
dokumentacji płacowej. Pierwszym krokiem było wydanie Rozporządzenia Ministra
Finansów z 15 stycznia 1991 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości 7 . W § 45 ust. 1
pkt 2 nakazywało ono przechowywać karty wynagrodzeń i listy płac nie krócej niż okres
ustalony w przepisach określających zasady wymiaru emerytur i rent, gdyż dokumentacja
płacowa stanowi podstawę do obliczenia wysokości tych świadczeń. Akt ten nie określał
terminu przechowywania dokumentacji płacowej, ale jeszcze w tym samym roku
doprecyzowano stan prawny wydłużając okres zabezpieczenia tejże dokumentacji do 20 lat.
Wpływ na to miała ustawa z 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o
4
Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 15 października 1957 r. w sprawie zasad przechowywania akt
księgowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej MP z 1957 Nr 86 poz. 517.
5
Pismo Okólne Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 1 grudnia 1959 r. w sprawie okresu
przechowywania kart zarobkowych i list płacy Archiwum NDAP, sygn. 8/4, t. 4. [w:] Zbiór przepisów
archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych ..., s. 57.
6
Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1959 r. w sprawie podstawowych zasad prowadzenia
księgowości, inwentaryzacji, sporządzania sprawozdań finansowych oraz przechowywania dowodów
księgowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej MP z 1959 Nr 102, poz. 546.
7
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 1991 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości
(Dz. U. nr 10, poz. 35).
136816766.005.png
 
Strona | 52
zasadach ustalania emerytur i rent o raz o zmianie niektórych ustaw 8 . Art. 7 tej ustawy
przewidywał bowiem, że wnioski o świadczenie emerytalne bądź rentowne złożone po 31
grudnia 1999 r. mogą być zgłaszane w oparciu o dokumentację płacową z ostatnich
dwudziestu lat kalendarzowych.
Kolejne zmiany nastąpiły już na początku XXI w. Rozporządzenie Ministra Kultury z 16
września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i
kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów
państwowych nakazało zabezpieczyć akta płacowe przez 50 lat 9 . Potwierdzenie tego stanu
rzeczy zawiera art. 9 ustawy z 18 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw 10 . Zgodnie zmianami do ustawy z 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych 11
wprowadzono szereg zobowiązań w stosunku do płatnika składek 12 . Określono wówczas
rodzaj dokumentacji jaką płatnik powinien wystawiać dla potrzeb emerytalno-rentowych, np.
potwierdzenie okresów składkowych i nieskładkowych, wystawienie dokumentów
potwierdzających okres pracy w szczególnych warunkach. Jednocześnie płatnika składek
zobowiązano do przechowywania list płac, kart wynagrodzeń albo innych dowodów
stanowiących podstawę do ustalenia wymiaru emerytury lub renty, przez okres 50 lat od
zakończenia przez ubezpieczonego pracy u danego płatnika (pkt.4). Art. 175 nakazał
płatnikom składek kompletowanie dokumentacji, umożliwiającej ustalenie kapitału
początkowego dla ubezpieczonych.
Współcześnie każdy zakład pracy zatrudniający pracowników musi liczyć się zatem z
koniecznością zabezpieczenia dokumentacji potwierdzającej indywidualną wysokość
wynagrodzenia osób zatrudnionych, a pod pojęciem dokumentacji płacowej oprócz list płac
należy rozumieć również wiele innych dokumentów. Są nimi wszystkie materiały na
podstawie których sporządza się listę płac (umowy o pracę, regulaminy wynagradzania i
premiowania, zwolnienia lekarskie, karty pracy, wykazy godzin nadliczbowych i nocnych,
wnioski premiowe itd.). Listy płac stanowią bazę źródłową do tworzenia kartotek
zarobkowych. Kartoteki z kolei służą do sporządzania informacji i deklaracji rozliczeniowych
dla ZUS czy urzędu skarbowego. Prowadzenie dokumentacji płacowej umożliwia ponadto
8 Ustawa z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent o
raz o zmianie niektórych ustaw, Dz. U. nr 104, poz. 450.
9 Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej
klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów
państwowych Dz. U. Nr 167, Poz. 1375.
10 Ustawa z dnia 18 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw , Dz. U. nr 241, poz. 2074.
11 Art. 125a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Dz.
U. Nr 162, poz. 1118
12 Płatnikiem składek jest pracodawca dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powiatowy urząd
pracy dla bezrobotnych oraz ośrodek pomocy społecznej wobec osób pobierających zasiłki stałe lub
gwarantowane zasiłki z pomocy społecznej.
136816766.001.png
Strona | 53
pracodawcy kontrolę realizacji uprawnień pracowniczych, a pracownikowi sprawdzenie, czy
otrzymał wszystkie należne mu świadczenia.
Przez 50 lat należy przechowywać listy płac, karty wynagrodzeń, umowy i rachunki za
prace zlecone (jeżeli były odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne) albo inne
dowody, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty.
Pozostała dokumentacja związana z płacami podlega krótszym terminom przechowywania, co
uwarunkowane jest to wymaganiami określonymi w innych przepisach oraz własnymi
potrzebami. Dokumentacja pomocnicza służąca do sporządzenia list płac, która nie jest
dowodem księgowym, może być przechowywana przez 5 lat. Kopie wydanych zaświadczeń o
płacach oraz ich rejestry można wybrakować po trzech latac h 13 .
Przemiany ustrojowe w Polsce i związane z nimi liczne przekształcenia własnościowe
oraz likwidacja wielu jednostek organizacyjnych przyniosły również konieczność rozwiązania
problemu dotyczącego zabezpieczenia dokumentacji osobowo-płacowej po zlikwidowanych
zakładach pracy. Sytuacja taka wymusza zabezpieczenie dokumentacji chroniącej interesy
określonych jednostek lub podmiotów prawnych. Często pojawia się problem zachowania akt
pozostawionych w nieładzie przez nierzetelnych pracodawców. Wiele z tych kwestii reguluje
prawo upadłościowe, które również charakteryzuje się złożoną genezą. Mimo poprawek
Rozporządzenie Prezydenta Ignacego Mościckiego z 1934 r. obowiązywało bowiem aż do
początku XXI w. 14 Akt ten uchylony został ustawą z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i
naprawcze 15 stanowiącą zespół norm regulujących zasady wspólnego dochodzenia roszczeń
wierzycieli od niewypłacalnych dłużników oraz skutki ogłoszenia upadłości. W przypadku
ogłoszenia upadłości, obejmującej likwidację majątku dłużnika, cały zarząd jednostki
organizacyjnej przechodzi w ręce syndyka masy upadłości, wyznaczonego przez sąd. Zgodnie
z wymienioną ustawą, jeżeli w trakcie upadłości istnieje możliwość zawarcia układu,
wówczas powołuje się zarządcę lub nadzorcę sądowego. W każdym jednak przypadku osoba
zabezpieczająca majątek upadłej jednostki odpowiedzialna jest również za dokumentację
pracowniczą zakładu.
Wobec akt kategorii A Archiwa Państwowe mają prawo do przejmowania ich w
przypadku likwidacji lub przekształceń jednostek organizacyjnych. Bardziej złożony jest
problem dalszego zabezpieczenia dokumentacji niearchiwalnej, dla której nie upłynął termin
przechowywania. W takiej sytuacji akta państwowych jednostek organizacyjnych przejmuje
sukcesor, a w razie jego braku organ założycielski. Organy samorządu terytorialnego mają
prawny obowiązek zabezpieczenia dokumentacji niearchiwalnej własnych samorządowych
jednostek organizacyjnych 16 . Sukcesorem prawnym dla nieprzeterminowanej dokumentacji
13 Dorota Twardo, Dokumentacja pracownicza w firmie , „Serwis Prawno-Pracowniczy”, Nr 14 (2007), s. 42-43.
14 Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. Prawo upadłościowe , Dz. U. 1934
nr 93 poz. 834.
15 Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze , Dz. U. nr 60 poz. 535.
16
§11 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją,
zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do
136816766.002.png
 
Strona | 54
jednostek spółdzielczych jest właściwy związek rewizyjny, zrzeszający daną spółdzielnię lub
Krajowa Rada Spółdzielcza 17 . Spółki, stowarzyszenia, organizacje społeczne i fundacje, które
nie mają sukcesora, zobowiązane są podejmować działania zabezpieczające we własnym
zakresie. Najczęściej spotykaną formą zabezpieczania dokumentacji pracowniczej jest
porozumienie – umowa z podmiotami wyspecjalizowanymi w przechowalnictwie akt.
Potrzeba zabezpieczenia dokumentacji niearchiwalnej upadłych jednostek
organizacyjnych, doprowadziła na początku obecnego stulecia do wprowadzenia w tym
zakresie szczegółowych regulacji prawnych. Efektem tego było dostosowanie do potrzeb
przechowalnictwa w 2002 r. ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 14
lipca 1983 r. 18 . Wówczas uzupełniono ją o zasady prowadzenia działalności gospodarczej w
zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym
okresie przechowywania. Taką działalność mogły rozpocząć również archiwa państwowe.
Zgodnie z Ustawą, przedsiębiorcy zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w
zakresie przechowywania dokumentacji niearchiwalnej, musieli otrzymać zezwolenie
wojewody. Od początku 2006 r. zgodę tą wydaje marszałek województwa 19 . Zezwolenie
wydawane jest po uzyskaniu pozytywnej opinii Naczelnego Dyrektora Archiwów
Państwowych. W Ustawie archiwalnej wprowadzono ponadto rozdział dotyczący
postępowania z dokumentacją osobową i płacową w przypadku likwidacji lub upadłości
pracodawcy. W takiej sytuacji pracodawca wskazuje podmiot prowadzący działalność w
dziedzinie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego
zabezpieczenia, zapewniając na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca
okresu przechowywania dokumentacji 20 . W przypadku niemożności zapewnienia środków
finansowych właściwy sąd może orzec poniesienie kosztów przechowania dokumentacji
przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych.
Wobec wprowadzenia nowych regulacji prawnych w archiwach państwowych
utworzono stanowiska pracy do spraw dokumentacji osobowo-płacowej likwidowanych
zakładów pracy. Od kwietnia 2003 r. archiwa państwowe mogą gromadzić dokumentację
osobowo-płacową tych jednostek a przechowanie odbywa się na zasadach wolnego rynku i
konkurencji z innymi przechowawcami. Oznacza to, że do archiwów państwowych trafią akta
tylko części likwidowanych przedsiębiorstw. 1 lipca 2004 r. na podstawie rozporządzenia
Ministra Kultury rozpoczęło działalność ogólnopolskie archiwum państwowe powołane do
archiwów państwowych, Dz. U. nr 167, poz. 1375.
17 Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity - Dz. U. 2003 nr 188 poz. 1848);
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 kwietnia 1995 r. w sprawie sposobu i czasu przechowywania
ksiąg i dokumentów spółdzielni zlikwidowanych spółdzielni oraz organizacji spółdzielczych, Dz. U. nr 47, poz.
248.
18 Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 14 lipca 1983 r. [tzw. ustawa archiwalna]. Tekst
ogłoszony: Dz. U. z 1983 Nr 38 poz. 173. Tekst ujednolicony , Dz. U. z 2006 Nr 97, poz. 673.
19 Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i
kompetencji administracji terenowej , Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1462.
20
Dla dokumentacji osobowej pięćdziesięcioletni okres przechowywania liczy się od najbliższego 1 stycznia
przypadającego po rozwiązaniu stosunku pracy.
136816766.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin