Alfoldy Historia społeczna starożytnego Rzymu.doc

(1790 KB) Pobierz
Wydawnictwu

Wydawnictwu

FRANZ STEINER VERI~AG ze Stuttgartu

dziękujemy za nieodpłatne udostępnienie nam

prawa do wydania niniejszej książki.

Wydawnictwo Poznańskie

 

HISTORIA SPOŁECZNA

STAROŻYTNEGO RZYMU

 

GEZA ALF~LDY

HISTORIA SPOŁECZNA

STAROŻYTNEGO RZYMU

 

Przekład

ANNA GIERLIŃSKA

 

Do druku podał

LESZEK MROZEWICZ

 

Wydawnictwo Poznańskie am

 

 

Tytuł oryginału:

Geza Alftildy, Rómische Sozialgeschichte. .

3., Voellig ueberarbeitete Auflage.

Franz Steiner Verlag GmbH, Wiesbaden 1984

(Wissenschaftliche Paperbacks 8. Sozial- und Wirtschaftsgeschichte.

Herausgegeben von Hans Pohl).

Franz Steiner Veriag GmbH, Wiesbaden 1984

Copyright for the Polish translation by Wydawnictwo Poznańskie sp. z o.o.,

Poznań 1998

 

Projekt okładki:

Jacek Pietrzyński

 

Redaktor techniczny:

Jacek Grześkowiak

 

Redakcja naukowa wydania polskiego:

Leszek Mrozewicz

 

Przy cytowaniu dzieł autorów antycznych wykorzystano istniejące w literaturze

polskiej przekłady. Fragmenty kilku tekstów, specjalnie dla potrzeb niniejszej

książki, z języków greckiego i łacińskiego przełożył:

Witold Maciejewski

 

Plany miasta Rzymu i mapy wykonał:

Ludwik Fijał

 

Indeks, korekta:

Waldemar Dejnega

 

Spis treści

 

Słowo wstępne (Leszek Mrozewicz) l9

Przedmowa do wydania polskiego / 11

Przedmowa do trzeciego wydania niemieckiego / 13

Przedmowa do pierwszego wydania niemieckiego / 15

1. Społeczeństwo wczesnego Rzymu / 19

Podstawy i początki wczesnorzymskiego porządku społecznego / 19

Struktura archaicznego społeczeństwa Rzymu /23

Walka stanów w okresie wczesnorzymskim /32

2. Społeczeństwo rzymskie od początku ekspansji

do drugiej wojny punickiej /42

Rozpad archaicznej struktury społecznej: ugoda stanów i ekspansja /42

Ustrój społeczny Rzymu w III wieku p.n.e. /53

3. Zmiany strukturalne w II wieku p.n.e. /68

Przesłanki i charakterystyka ogólna /68

Warstwy wyższe /71

Warstwy niższe, Italikowie, ludność prowincji /80

Ku kryzysowi /90

4. Kryzys republiki a społeczeństwo rzymskie /98

Konflikty społeczne w Rzymie u schyłku republiki /98

Powstania niewolników, mieszkańców prowicji oraz Italików / 100

Główne konflikty okresu późnorepublikańskiego

i ich uwarunkowania społeczne / 108

Skutki kryzysu a społeczeństwo rzymskie / 122

8

5. Ustrój społeczny Rzymu w okresie pryncypatu / 133

Stare i nowe przesłanki / 133

Warstwy społeczne / 146

Stan senatorski / 158

Inne stany i warstwy wyższe / 166

Niższe warstwy ludności miejskiej / 179

Niższe warstwy ludności wiejskiej / 190

Struktura stanowo-warstwowa i jej skutki / 195

6. Kryzys Imperium Rzymskiego a przemiany

struktury społecznej /209

Kryzys Imperium Romanum a społeczeństwo rzymskie /209

Przemiany w warstwach wyższych /216

Proces przemian społecznych w łonie warstw niższych /228

Zmiany strukturalne / 232

7. Społeczeństwo późnego Rzymu /243

Przesłanki i charakterystyka ogólna /243

Warstwy wyższe /251

Warstwy niższe /262

Społeczeństwo późnorzymskie a rozpad Impeńum Romanum /271

Uwagi uzupełniające /284

Przypisy /289

Wykaz ważniejszych prac prof. Gezy Alftildyego /323

Indeks osób /325

 

Słowo wstępne

Historia społeczna starożytnego Rzymu Gezy Alfóldyego, prze-

łożona na większość języków zachodnioeuropejskich, w tym na tak

dla nas egzotyczne, jak portugalski i nowogrecki, zrobiła karierę świa-

tową. W RFN ukazała się trzykrotnie, co już jest ewenementem.

Powszechnie czytana, tak przez naukowców, jak i niefachow-

ców, wywiera zasadniczy wpływ na kształtowanie się naszego wi-

zerunku społeczeństwa rzymskiego - od jego początków (VIII - VI w.

p.n.e.) po upadek (V w. n.e.). Jej oddziaływanie w tym względzie

porównać możemy, bez cienia przesady, z rezonansem, jaki swego

czasu stał się udziałem głośnej Historii rzymskiej (Rómische Ge-

schichte) Teodora Mommsena.

Dlatego też ukazanie się tej pracy w języku polskim (a jest to

pierwsza jej edycja w krajach Europy Środkowowschodniej!)

przywitać należy z najwyższym uznaniem. Szczególnie, że auto-

rem jej jest wybitny specjalista, uczony cieszący się olbrzymim

autorytetem na całym świecie, wyznaczający - jeśli idzie o Rzym

cesarski - główne kierunki badań i ich metodę, skupiający wo-

kół siebie liczne grono uczonych, rzesze studentów. Do Heidel-

bergu w Niemczech, gdzie mieszka i pracuje, przyjeżdżają ucze-

ni z całego świata, aby go obserwować, z nim współpracować

i korzystać z jego osobowości.

Geza Alfóldy jest z pochodzenia Węgrem. Urodził się w roku

1935 w Budapeszcie, gdzie spędził młodość i odbył studia na tam-

tejszym Uniwersytecie. Studiował archeologię, filologię klasyczną

i prahistorię. Tu się doktoryzował i habilitował. W roku 1965 opu-

ścił Węgry i osiedlił się - ze statusem uciekiniera politycznego -

w Republice Federalnej Niemiec.

10

W Niemczech Zachodnich Geza Alfóldy zrobił błyskotliwą karierę.

Zatrudniony początkowo w Rheinisches Landesmuseum w Bonn,

już w 1965 roku rozpoczął wykłady na Uniwersytecie Bońskim.

W 1970 roku objął stanowisko profesora zwyczajnego (ordinańus)

na Uniwersytecie w Bochum, a w 1975 na Uniwersytecie w Heidel-

bergu: najstarszej i cieszącej się sławą jednej z najlepszych uczelni

niemieckich. W międzyczasie ( 1973/ 1974) jako temporary member

przebywał w Institute for Advanced Study w Princeton (USA), co

w świecie nauki uważane jest za szczególne wyróżnienie.

W 1986 roku G. Alfóldy otrzymał bardzo cenioną, prestiżową

nagrodę Niemieckiego Towarzystwa Badań (Deutsche Forschungs-

gemeinschaft), im. Gottfrieda Leibniza, przyznawaną najwybitniej-

szym uczonym za szczególne osiągnięcia. Jest członkiem wielu

międzynarodowych towarzystw naukowych i akademii nauk, dok-

torem honoris causa Uniwersytetów w Barcelonie ( 1988), Peczu

( 1992), Budapeszcie ( 1992) i w Lyonie ( 1997). Jest zagranicznym

członkiem Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie (od 1996).

Napisał kilkanaście monografii i niezliczoną ilość rozpraw, ar-

tykułów, not dyskusyjnych i recenzji. Każda z jego książek stawa-

ła się wydarzeniem naukowym, wywoływała żarliwe dyskusje. Jest

niekwestionowanym autorytetem na polu epigrafiki i prozopografii

rzymskiej, jednym z gorących zwolenników traktowania onoma-

styki jako źródła historycznego, z jednoczesnym wykorzystywa-

niem tych dziedzin wiedzy do strukturalnego badania dziejów -

przez pryzmat "historii społecznej", tj. przemian dokonujących się

w poszczególnych grupach społeczeństwa rzymskiego, zarówno je-

go elit, jak i "dołów", mobilności społecznej, awansu społecznego

i politycznego, społecznej i politycznej roli określonych grup zawo-

dowych etc. Jest przeciwnikiem marksistowskich koncepcji poj-

mowania dziejów i społeczeństwa.

Historia społeczna starożytnego Rzymu, napisana z niezwykłą

pasją, prezentuje w przystępnej formie naukowe poglądy G. Alfól-

dyego. Na gruncie polskim wypełnia ona wyraźną lukę w piś-

miennictwie dotyczącym starożytnego Rzymu*. Oznacza zarazem

kontakt polskiego czytelnika - a książka adresowana jest do sze-

rokiego odbiorcy - z nauką światową na jej najwyższym poziomie.

Leszek Mrozewicz

* Zob. T. Łoposzko, Historia społeczna republikańskiego Rzymu, Warszawa

1987; tenie, Zarys dziejów społecznych Cesarstwa Rzymskiego, Lublin 1989.

W obu pracach zestawiona jest obszerna literatura przedmiotu, także

polskojęzyczna.

Przedmowa do pierwszego wydania

niemieckiego ( 1975)

 

Niniejsza książka przeznaczona jest w pierwszym rzędzie

dla czytelników zajmujących się studiami nad starożytnością, his-

torią ogólną oraz naukami społecznymi. Jej zasadniczym celem

jest wprowadzenie ich w najważniejsze problemy rzymskiej histo-

rii społecznej. Takie sformułowanie celu usprawiedliwia pewne

uogólnienia i powtórzenia, cytowanie jedynie wybranych źródeł ja-

ko ilustratywnych przykładów, a ponadto niezbyt rozbudowany

aparat bibliograficzny, w którym pierwszeństwo dano literaturze

najnowszej (która nie jest bynajmniej równocześnie literaturą

najlepszą, można w niej jednak znaleźć wskazówki, co do piś-

miennictwa starszego). Stosownie do swego celu książka zawie-

ra bardzo wiele faktów doskonale znanych fachowcom, często

znacznie lepiej niż samemu autorowi. Własny wysiłek autora

skoncentrował się głównie na tym, by fakty te w ramach

monografii zebrać i historycznie sklasyfikować na podstawie

spójnej koncepcji historii społeczeństwa rzymskiego. Poza tym

wykorzystano rezultaty własnych badań autora, głównie w od-

niesieniu do rozdziałów dotyczących okresu wczesnego Cesar-

stwa. Dlatego też mam nadzieję, że niniejsza książka nie tylko

będzie służyć jako pomoc dydaktyczna, lecz stanie się również

inspiracją do dalszych dyskusji na temat charakterystycznych

# Wymienić tu należy przede wszystkim prace P. Garnsey'a (przyp. I 11 ), T. P.

Wismana (54), P. A. Brunta (22), E. Badiana (58), P.R.C. Weavera (150), J. H. W.

G. Liebeschuetza (225), R. Duncan-Jones'a (99), R. MacMullena (99), R. Teja'ego

(204), a ponadto znakomitą syntezę podstaw antycznej ekonomii M. I. Finley'a

( 109).

16

cech społeczeństwa rzymskiego w poszczególnych epokach i całej

rzymskiej historii.

Uzasadnione jest wszakże pytanie o to, w jakim stopniu uda się

jej rzeczywiście cel swój osiągnąć. "Obiektywne" trudności przy jej

pisaniu nie polegały bynajmniej na braku źródeł do historii sto-

sunków społecznych antyku. Ogólnie rzecz biorąc grecko-rzymskie

źródła antyczne dotyczące zagadnień społeczno-historycznych nie

są bynajmniej - wbrew niezmiernie rozpowszechnionemu przeko-

naniu, iż jest odwrotnie - bardziej skąpe niż te, które odnoszą się

do innych centralnych problemów historycznych. O tym, jaką wie-

dzę o społeczeństwie rzymskim źródła te przynoszą, świadczy nie

tylko klasyczna rozprawa M. Roztowcewa o społeczeństwie i gos-

podarce rzymskiej w okresie Cesarstwa, lecz również liczne znako-

mite monografie z samych tylko ostatnich pięciu lat.' Mimo to nie

napisano dotychczas syntetycznej rzymskiej historii społecznej.

Podczas gdy autor ogólnej, konwencjonalnej rzymskiej historii ma

do swej dyspozycji dowolną liczbę wzorców i skorzystać może przy

tym z doświadczenia bogatej tradycji historiograficznej, twórca

pierwszej rzymskiej historii społecznej jest w tej dziedzinie pionie-

rem.

Już sam tytuł książki implikuje trzy zasadnicze problemy. Pró-

ba ich rozwiązania podejmowana jest z pełną świadomością faktu,

iż wywoła ona zarówno krytykę, jak i obszerne dyskusje teoretycz-

ne. Przede wszystkim nasuwa się pytanie, czym w ogóle jest rzym-

ska historia społeczna? Z całą pewnością nie jest ona po prostu

tym, co pozostałoby po wykreśleniu z podręcznika historii

politycznej. Nie jest ona jednakże również historią społeczeństwa

pojmowaną jako suma wszystkich sytuacji i stosunków, będących

wynikiem wzajemnego oddziaływania, współżycia i obcowania lu-

dzi ze sobą, bowiem w takim przypadku jej przedmiot badań pok-

rywałby się z przedmiotem historii ogólnej. Zgodnie z koncepcją

tej książki przedmiotem historii społecznej są struktury społecz-

ne, a więc trwałe czynniki, określające charakter danego społe-

#~ Zgodnie z tym poglądem historia ekonomiczna jest jedynie o tyle przedmio-

tem "histori społecznej", o ile życie gospodarcze determinuje podział

społeczeństwa

i charakter poszczególnych jego warstw. Powodem tego, że w niniejszej pracy

rzym-

skiemu życiu gospodarczemu poświęcono mniej miejsca, niżby to nawet wynikało z

tego założenia, jest fakt, że równocześnie z tą książką i w tej samej seńi ukaże

się

"histońa gospodarcza antyku" Th. Pekary'ego (por. Th. Pekary, Die Wirtschaft der

gńechisch-rómischen Antike, wyd. 1 - Wiesbaden 1976, wyd. 2 - tamże 1979).

17

czeństwa. Uwidaczniają się one w podstawach i kryteriach podzia-

łu społeczeństwa na poszczególne człony, w samym systemie po-

działu, obejmującym poszczególne warstwy, stany lub też klasy,

na koniec wreszcie we wzajemnych stosunkach poszczególnych

grup w ramach społeczeństwa, zdeterminowanych więziami

społecznymi, konfliktami i napięciami, drożnością systemu war-

stwowego, jak również istniejącym ustrojem politycznym oraz obo-

wiązującym systemem wartości.** Takie określenie przedmiotu za-

kwestionowane zostać może -jako niewyczerpujące lub też mylące

- zarówno z pozycji nauk społecznych, jak i z punktu widzenia his-

torii starożytnej. Jednakże jako model heurystyczny służyć może

z powodzeniem do czasu powstania koncepcji uznanej za lepszą.

Drugie pytanie dotyczyłoby przedmiotu rzymskiej historii spo-

łecznej. Najprostsza i najbardziej uzasadniona odpowiedź brzmia-

łaby, że "rzymska" historia społeczna utożsamiana jest z historią

struktur społecznych, występujących w aktualnych granicach po-

litycznych państwa rzymskiego. Jednakże ramy takie nie pozwala-

ją na uwzględnienie stosunków lokalnych, na przykład struktur

społecznych Egiptu pod rzymskim panowaniem lub też organiza-

cji rodowych plemion na północnym Bałkanie lub też w północno-

zachodniej Hiszpanii. Podobnie rzecz się ma z historią sztuki

antycznej, która pod hasłem "sztuka rzymska" nie może uwzględ-

nić w sposób wyczerpujący na przykład sztuki Palmiry. W stu-

diach takich na plan pierwszy wysuwają się ogólne lub też co naj-

mniej ponadregionalne zjawiska w życiu społeczeństwa na

terenach znajdujących się aktualnie pod panowaniem rzymskim,

przy czym częstokroć niezmiernie trudno jest z pewnością odgra-

niczyć zjawiska jeszcze regionalne od już ponadregionalnych.

Pytanie trzecie dotyczyłoby na koniec sposobu ujęcia "rzym-

skiej historii społecznej" jako histori.. Analizy strukturalne dostar-

czają nam, że tak powiem, "migawek historycznych", składających

się na przekrojowy obraz danego społeczeństwa w określonym

czasie, przy czym istnieje niebezpieczeństwo, że będzie to obraz

statyczny. Z punktu widzenia studium, którego przedmiotem jest

trwający ponad tysiąc lat proces rozwoju historycznego, koniecz-

nych jest wiele takich "migawek historycznych", przynajmniej po

jednej dla każdej epoki. Rzymska historia społeczna obejmuje

okres archaicznego społeczeństwa Rzymu, historię republiki od IV

wieku p.n.e. mniej więcej do drugiej wojny punickiej, zmiany

strukturalne w II wieku p.n.e., kryzys republiki, okres wczesnoce-

18

sarski, kryzys Cesarstwa w III wieku n.e. oraz okres późnocesarski.

Jednakże periodyzacja procesu społecznego jest - w przeciwieństwie

do historii politycznej - niezmiernie trudna, bowiem elementy struk-

tur politycznych ani jednocześnie nie powstają, ani też nie zanikają.

Aby w żadnym razie nie stwarzać wrażenia, jakoby rzymska histo-

ria społeczna była jedynie łańcuchem następujących po sobie

"momentów historycznych", starano się w miarę możliwości pod-

kreślać fakt, że stosunki społeczne danej epoki mają swe korzenie

w epoce wcześniejszej, a zarazem stanowią podstawę dalszych

przemian społecznych. Stosunkowo szerokie potraktowanie okre-

su wczesnocesarskiego spowodowane jest nie tylko faktem, iż jest

to dziedzina szczególnych zainteresowań ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin