MS Excel - 04 - Pracujemy ze skoroszytami - poradnik PDF ebook.pdf
(
769 KB
)
Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Pracujemy ze skoroszytami
Pliki programu Excel
Dokumenty programu Microsoft Excel nazywane są
skoroszytami
.
Każdy skoroszyt może zawierać wiele arkuszy.
Skoroszyty pojawiają się w oknie dokumentu programu Excel.
Skoroszyty mogą być zapisywane na dysku, a następnie ponownie otwierane, edytowane i drukowane.
W niniejszym rozdziale omówimy podstawowe zagadnienia dotyczące pracy ze skoroszytami, arkuszami, oknami i
plikami.
Arkusze skoroszytu
Skoroszyty programu Excel mogą zawierać do 255 indywidualnych arkuszy, które tworzą swego rodzaju kolejne
„strony” skoroszytu. Domyślnie każdy skoroszyt składa się z trzech arkuszy o nazwach odpowiednio
Arkusz1
,
Arkusz2
oraz
Arkusz3
.
Wyróżniamy dwa rodzaje arkuszy:
Arkusz danych
(rysunek 4.1) — używany jest do wprowadzania i przetwarzania danych (wykonywania
obliczeń); na arkuszu danych możesz również osadzać wykresy.
Arkusz wykresu
(rysunek 4.2) — umożliwia tworzenie wykresów, które nie są osadzane bezpośrednio na
arkuszu danych.
Rady
Korzystanie z wielu osobnych arkuszy ułatwia organizację danych i przechowywanie rożnych informacji
dotyczących tego samego tematu w jednym skoroszycie.
W kolejnych rozdziałach niniejszej książki znajdziesz wiele dodatkowych informacji na temat korzystania ze
skoroszytów, natomiast wykresy oraz arkusze wykresów zostaną szczegółowo omówione w rozdziale 8.
Rysunek 4.1.
Przykładowy arkusz danych.
Rysunek 4.2.
Przykładowy arkusz wykresu.
Aby przełączyć bieżący arkusz
Odszukaj zakładkę z nazwą żądanego arkusza (znajdują się na dole okna skoroszytu — patrz rysunek 4.3) a następnie
kliknij na niej lewym przyciskiem myszki.
lub
Naciśnij kombinację klawiszy
CTRL-Page Up
bądź
CTRL-Page Down
, aby przełączać się pomiędzy kolejnymi
arkuszami skoroszytu.
Rady
Jeżeli żądana zakładka nie jest widoczna na ekranie powinieneś skorzystać z przycisków przewijania
znajdujących się na boku paska zakładek (rysunek 4.4).
Aby zmodyfikować ilość jednocześnie wyświetlanych zakładek powinieneś przeciągnąć w odpowiednią stronę
pole podziału (rysunek 4.5). Zmieniając szerokość paska zakładek zmieniasz jednocześnie szerokość
poziomego paska przewijania.
Aby zaznaczyć kilka arkuszy jednocześnie
1. Kliknij na zakładce pierwszego arkusza, który chcesz zaznaczyć.
2. Naciśnij i przytrzymaj klawisz
CTRL
a następnie klikaj kolejno na zakładkach pozostałych arkuszy, które
chcesz zaznaczyć. Zakładki zaznaczonych arkuszy zmieniają kolor na biały (rysunek 4.6).
Rady
Aby zaznaczyć kilka sąsiednich arkuszy możesz kliknąć na zakładce pierwszego z nich, wcisnąć i przytrzymać
klawisz
Shift
, a następnie kliknąć na zakładce ostatniego arkusza, który chcesz zaznaczyć. Wszystkie arkusze
znajdujące się pomiędzy tymi dwoma wybranymi również zostaną zaznaczone.
Zaznaczanie kilku arkuszy jednocześnie ułatwia i przyspiesza drukowanie, usuwanie, edycję, formatowanie i
wiele innych operacji, które trzeba wykonać na wielu poszczególnych arkuszach.
Rysunek 4.3.
Aby przełączyć się na wybrany arkusz wystarczy kliknąć na reprezentującej go zakładce.
Rysunek 4.4.
Jeżeli żądana zakładka nie jest widoczna na ekranie powinieneś skorzystać z przycisków przewijania.
(First tab — pierwsza zakładka; Scroll backward — przewijanie w tył; Scroll forward — przewijanie w przód; Last tab
— Ostatnia zakładka)
Rysunek 4.5.
Aby zmodyfikować ilość wyświetlanych zakładek wystarczy przeciągnąć pole podziału.
Rysunek 4.6.
Aby zaznaczyć kilka arkuszy naciśnij i przytrzymaj klawisz
CTRL
a następnie klikaj kolejno na
zakładkach pozostałych arkuszy.
Aby wstawić nowy arkusz danych
1. Kliknij na zakładce arkusza, przed którym chcesz wstawić nowy arkusz (rysunek 4.7).
2. Z menu głównego wybierz polecenie
Wstaw
Arkusz
(rysunek 4.8).
Nowy arkusz danych jest wstawiany zawsze
przed
arkuszem zaznaczonym (rysunek 4.9).
Rada
Domyślnie nowy arkusz posiada nazwę
ArkuszX
, gdzie
X
to kolejny, wolny numer arkusza. W jednym z
kolejnych podrozdziałów dowiesz się jak zmienić nazwę zakładki arkusza.
Aby wstawić arkusz wykresu
1. Kliknij na zakładce arkusza, przed którym chcesz wstawić arkusz wykresu (rysunek 4.7).
2. Z menu głównego wybierz polecenie
Wstaw
Wykres
(rysunek 4.8).
3. Na ekranie pojawi się okno
Kreator wykresów – krok 1 z 4
(rysunek 4.10). Aby utworzyć wykres powinieneś
postępować zgodnie z kolejnymi instrukcjami kreatora (więcej informacji w rozdziale 8).
4. Nazakończenie pracy z kreatorem (okno
Kreator wykresów – krok 4 z 4
) wybierz opcję
Umieść wykres: Jako
nowy arkusz
, wpisz nazwę zakładki arkusza wykresu a następnie naciśnij przycisk
Zakończ
.
Nowy arkusz wykresu jest wstawiany zawsze
przed
arkuszem zaznaczonym (rysunek 4.12).
Rysunek 4.7.
Kliknij na zakładce arkusza, przed którym chcesz wstawić kolejny arkusz.
Rysunek 4.8.
Menu
Wstaw
.
Rysunek 4.9.
Zakładka nowego arkusza.
Rysunek 4.10.
Okno kreatora wykresów — pierwszy krok.
Rysunek 4.11.
Na zakończenie pracy z kreatorem możesz zdecydować, że nowy wykres zostanie utworzony jako
osobny arkusz.
Rysunek 4.12.
Zakładka nowego arkusza wykresu.
Aby usunąć arkusz
1. Kliknij na zakładce arkusza, który chcesz usunąć.
2. Z menu głównego wybierz polecenie
Edycja
Usuń arkusz
(rysunek 4.13).
3. Na ekranie pojawi się okno z ostrzeżeniem (rysunek 4.14). Jeżeli jesteś pewny, że chcesz usunąć arkusz,
naciśnij przycisk
Usuń
.
Rady
Wygląd menu
Edycja
zmienia się w zależności od rodzaju arkusza (rysunek 4.13).
Zgodnie z ostrzeżeniem (rysunek 4.14) usunięcie arkusza jest trwałe, co oznacza, że nie można tej operacji
wycofać poleceniem
Cofnij
.
Jeżeli na innych arkuszach znajdują się komórki odwołujące się do komórek usuniętego arkusza, to pojawi się
w nich błąd
#ADR!
W takiej sytuacji będziesz musiał ręcznie zmodyfikować takie formuły.
Aby zmienić nazwę zakładki reprezentującej arkusz
1. Kliknij na zakładce, której nazwę chcesz zmienić.
2. Z menu głównego wybierz polecenie
Format
Arkusz
Zmień nazwę
lub po prostu dwukrotnie kliknij na
wybranej zakładce (rysunek 4.15).
3. Nazwazakładki zostanie podświetlona (rysunek 4.16). Wpisz nową nazwę zakładki (rysunek 4.17) i naciśnij
klawisz
Enter
.
Nazwa zakładki zostanie zmodyfikowana (rysunek 4.18).
Rady
Wygląd menu
Format
zmienia się w zależności od rodzaju arkusza (rysunek 4.15).
Nazwa zakładki arkusza może zawierać maksymalnie 31 znaków i składać się z dowolnych znaków z
wyjątkiem dwukropka (:) oraz operatorów matematycznych.
Plik z chomika:
wsb-zadania
Inne pliki z tego folderu:
MS Excel - 17 - Zestawienie funkcji programu Excel - poradnik PDF ebook.pdf
(399 KB)
MS Excel - 16 - Menu i klawisze skrótów - poradnik PDF ebook.pdf
(238 KB)
MS Excel - 14 - Publikowanie dokumentów w sieci Web - poradnik PDF ebook.pdf
(597 KB)
MS Excel - 12 - Korzystanie z innych programów - poradnik PDF ebook.pdf
(576 KB)
MS Excel - 07 - Praca z obiektami graficznymi - poradnik PDF ebook.pdf
(1185 KB)
Inne foldery tego chomika:
● Kurs Obsługi Microsoft Excel
Ćw. z exela
cw_01-12
EX
pliki_ćwiczeniowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin