Znaki Czasu 2007.06.07.pdf

(8935 KB) Pobierz
C:\!prace\@Znaki\ZC6174~1\Zc 20
404097765.235.png
SPIS TRECI
Mierz wysoko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Podobno (nie)szkodliwa bajka . . . . . . . . . . . 4
Czy teletubisie mog¹ skrzywiæ psychikê dziecka?
Co skrywaj¹ bajki XXI wieku?
Telewizyjne wzorce przemocy . . . . . . . . . . . 6
Szczególny wp³yw na kulturê spo³eczeñstwa, poczucie to¿samoci
i stan duchowy jednostek ma wszechobecna w obrazach telewizyjnych
przemoc. Wydaje siê, ¿e spo³eczna akceptacja dla przemocy ronie.
Jakie s¹ tego skutki?
Z³oæ szkodzi nie tylko piêknoci . . . . . . 8
Ludzie, którzy jako dzieci byli sk³onni do agresywnych reakcji,
cynizmu i jawnej wrogoci wobec innych, zdecydowanie czêciej
zapadaj¹ na tzw. choroby cywilizacyjne. Tymczasem, jak zauwa¿aj¹
psychiatrzy, w ci¹gu ostatnich kilku lat czêstotliwoæ brutalnych
zachowañ dzieci tak wzros³a, ¿e wzbudza ogólnowiatowy niepokój.
Czy gniew jest grzechem? . . . . . . . . . . . . . 10
Gniew mo¿e byæ lepy, têpy i irracjonalny, ale te¿ s³uszny
i usprawiedliwiony. Mo¿emy nim kipieæ, p³on¹æ, a nawet wybuchaæ,
ale tak¿e go hamowaæ i t³umiæ. Co na temat gniewu mówi Biblia?
Tragiczne rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
80% polskich rodziców akceptuje cielesne karanie dzieci. Naukowcy
jednak alarmuj¹: kary fizyczne prowadz¹ do zmian w mózgu,
s¹ przyczyn¹ nerwic, psychoz, depresji, a tak¿e zaburzeñ seksualnych.
I nie chodzi tylko o bicie dziecka do krwi, ale o zwyk³e lanie i czêsto
powtarzane wyzwiska.
Zgubiony czy znaleziony? . . . . . . . . . . . . . 14
Opowieæ o marnotrawnych braciach, Ojcu, który czeka, i trzecim Synu,
który ich szuka...
Mapy dawnych w³adców mórz . . . . . . . . . 16
Niektóre redniowieczne kopie prehistorycznych map s¹ tak dok³adne,
¿e mog³yby konkurowaæ z atlasem satelitarnym. Badacze nie wyklu-
czaj¹, ¿e orygina³y stworzy³a jaka pradawna cywilizacja, starsza i
lepiej rozwiniêta od egipskiej i babiloñskiej. Czy mogli to byæ potomko-
wie Noego?
Ojcze nasz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Jezus pokaza³ Ojca zaanga¿owanego w nasze zbawienie. Ojca
zainteresowanego naszym szczêciem. Ojca daj¹cego ludziom tysi¹ce
szans. Ojca, który przebacza i nie wypomina, który zaspokaja nasze
potrzeby i mówi przez aposto³a Paw³a: Wszystko bowiem jest wasze.
Tak wielu ludzi nie odkry³o jeszcze tej wielkiej prawdy, ¿e Bóg pragnie,
by byli szczêliwi, zdrowi i ¿yli dostatnio.
On pokocha³ mnie pierwszy . . . . . . . . . . . 20
Prawdziwa historia odkrywania Boga i przyjani z Najwy¿szym.
Serwis AAI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Grób Heroda Wielkiego odkryty! . . . . . . . . 22
Przez trzydzieci lat prof. Ehud Necer szuka³ grobu Heroda Wielkiego.
Uda³o mu siê go zlokalizowaæ przed dwoma miesi¹cami. To jedno
z najwiêkszych odkryæ naszych czasów.
Znaki i fakty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Woda zdrowia ci doda . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Jeli kto powie ci, ¿e masz wodê zamiast mózgu, podziêkuj mu
za komplement. A zwrot intelektualna posucha ma wiêcej z prawdy
ni¿ z metafory. Gdyby nie nerki, które potrafi¹ oszczêdzaæ wodê,
musielibymy codziennie wypijaæ 800 szklanek wody!
Potêga mi³oci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Polecamy napisan¹ na kanwie biblijnej Ksiêgi Ozeasza ksi¹¿kê
o bezwarunkowej mi³oci, o przebaczeniu, o Bo¿ym dzia³aniu
w ¿yciu takich osób jak prostytutki.
Krem truskawkowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
pierwsze, by³ jeden pro-
gram telewizyjny. Tak,
tak, jeden! Choæ dzi mo¿e siê to wyda-
waæ niewyobra¿alne. Komputerów te¿
nie by³o. No to co w tym by³o dobre-
go? zapyta kto m³ody. Co mo¿na
by³o robiæ bez telewizji i komputera?
Nuda.
Otó¿, niekoniecznie. W tamtych
czasach nale¿a³em z ojcem do dwóch
bibliotek osiedlowych i na wycigi czy-
talimy ksi¹¿ki. On koñczy³, a ja zaczy-
na³em lub odwrotnie. Szczególnie lubili-
my ksi¹¿ki historyczno-przygodowe.
Dosz³o do tego, ¿e zanim ukoñczy³em
szko³ê podstawow¹, zna³em ju¿ dosko-
nale historiê S³owian i Piastów. Przed
liceum by³o jak znalaz³. Do tego jeszcze
uprawia³em sport. Nie nudzi³em siê.
Ale wróæmy do bajek. Królowa³
Bolek i Lolek , dobry by³ te¿ Reksio ,
znakomity Zaczarowany o³ówek , Kozio-
³ek Mato³ek Mi Uszatek . Z zagra-
nicznych najbardziej lubi³em wêgier-
skiego Krecika , radzieckiego Wilka i za-
j¹ca , czeskiego Rumcajsa . Bardzo mi³e
by³y Bajki z mchu i paproci , ze ¯wir-
kiem i Muchomorkiem. By³y to pro-
gramy bardzo ciep³e, przyjazne, poucza-
j¹ce, z minimaln¹ (mo¿e z wyj¹tkiem
Wilka i zaj¹ca ) liczb¹ scen jakiejkol-
wiek przemocy.
Zmiany przysz³y wraz z zachodnimi
filmami Disneya. Wszyscy siê w nich
ganiali, bili, podstawiali sobie nogi, zrzu-
cali na siebie z wysoka ciê¿kie przed-
2 ZNAKI czasu CZERWIEC-LIPIEC 2007
Mierz
Gdy mia³em o po³owê mniej
lat ni¿ obecnie, myla³em, ¿e
jeli kiedy zacznê u¿ywaæ
zwrotu: a w mojej m³odoci
by³o lepiej, to bêdzie to nie-
chybnym znakiem starzenia
siê. Z przykroci¹, ale muszê
to powiedzieæ: w moim dzie-
ciñstwie faktycznie by³o lepiej
przynajmniej na odcin-
ku telewizyjnych bajek.
Po
404097765.246.png 404097765.257.png 404097765.268.png 404097765.001.png 404097765.012.png 404097765.023.png 404097765.034.png 404097765.045.png 404097765.056.png 404097765.067.png 404097765.078.png 404097765.089.png 404097765.100.png 404097765.111.png 404097765.122.png 404097765.133.png 404097765.144.png 404097765.155.png 404097765.166.png 404097765.177.png 404097765.188.png 404097765.199.png 404097765.204.png 404097765.205.png 404097765.206.png 404097765.207.png 404097765.208.png 404097765.209.png 404097765.210.png 404097765.211.png 404097765.212.png 404097765.213.png 404097765.214.png 404097765.215.png 404097765.216.png 404097765.217.png 404097765.218.png 404097765.219.png 404097765.220.png 404097765.221.png 404097765.222.png 404097765.223.png 404097765.224.png 404097765.225.png 404097765.226.png 404097765.227.png 404097765.228.png 404097765.229.png 404097765.230.png 404097765.231.png 404097765.232.png 404097765.233.png 404097765.234.png 404097765.236.png 404097765.237.png 404097765.238.png 404097765.239.png 404097765.240.png 404097765.241.png 404097765.242.png 404097765.243.png 404097765.244.png 404097765.245.png 404097765.247.png 404097765.248.png 404097765.249.png 404097765.250.png 404097765.251.png 404097765.252.png 404097765.253.png 404097765.254.png 404097765.255.png 404097765.256.png 404097765.258.png 404097765.259.png 404097765.260.png 404097765.261.png 404097765.262.png 404097765.263.png 404097765.264.png 404097765.265.png 404097765.266.png 404097765.267.png 404097765.269.png 404097765.270.png 404097765.271.png 404097765.272.png 404097765.273.png 404097765.274.png 404097765.275.png 404097765.276.png 404097765.277.png 404097765.278.png 404097765.002.png 404097765.003.png 404097765.004.png 404097765.005.png 404097765.006.png 404097765.007.png 404097765.008.png 404097765.009.png 404097765.010.png 404097765.011.png 404097765.013.png 404097765.014.png 404097765.015.png 404097765.016.png 404097765.017.png 404097765.018.png 404097765.019.png 404097765.020.png 404097765.021.png 404097765.022.png 404097765.024.png 404097765.025.png 404097765.026.png 404097765.027.png 404097765.028.png 404097765.029.png 404097765.030.png 404097765.031.png 404097765.032.png 404097765.033.png 404097765.035.png 404097765.036.png 404097765.037.png 404097765.038.png 404097765.039.png 404097765.040.png 404097765.041.png 404097765.042.png 404097765.043.png 404097765.044.png 404097765.046.png 404097765.047.png 404097765.048.png 404097765.049.png 404097765.050.png 404097765.051.png 404097765.052.png 404097765.053.png 404097765.054.png 404097765.055.png 404097765.057.png 404097765.058.png 404097765.059.png
w y s o k o
wzorce przemocy]. Nastêpstwa tego
przeniesienia czêsto bywaj¹ tragiczne
dla ich najbli¿szych [zob. Tragiczne
rodziny]. A przecie¿ mo¿na inaczej.
Telewizja nie musi nam i naszym dzie-
ciom dyktowaæ, co myleæ i jak ¿yæ.
Niedawno przeczyta³em niesamo-
wit¹ historiê ¿ycia amerykañskiego le-
karza, Bena Carsona. To obecnie jeden
z najlepszych neurochirurgów dzieciê-
cych na wiecie. Ju¿ jako trzydziesto-
latek rozdzieli³ bliniêta syjamskie zro-
niête mózgami. Najdziwniejsze jest to,
¿e doszed³ do tego, mimo ¿e pochodzi³
z rozbitej rodziny, a w szkole podsta-
wowej a¿ do pi¹tej klasy uchodzi³
za ch³opca ma³o bystrego (¿eby nie po-
wiedzieæ mato³a) i agresywnego.
Wszystko siê zmieni³o dziêki matce,
która by pomóc synom (a mia³a ich
dwóch), ustanowi³a w domu bardzo pro-
ste regu³y i konsekwentnie je
od nich egzekwowa³a. Po pierw-
sze, postanowi³a ograniczyæ im
czas ogl¹dania telewizji jedynie
do trzech programów na ty-
dzieñ. Po drugie, aby zagospo-
darowaæ synom wolny czas,
zaleci³a im wypo¿yczanie
dwóch ksi¹¿ek tygodnio-
wo, które po przeczyta-
niu mieli jej opowie-
dzieæ. Po paru latach
ch³opcy przeczytali ju¿
wiêkszoæ ksi¹¿ek
w okolicznych biblio-
tekach. Ich wyniki
w nauce poprawia³y
siê wprost proporcjo-
nalnie do liczby prze-
czytanych ksi¹¿ek, a Ben
koñczy³ kolejne szko³y jako
najlepszy uczeñ.
Doktor Carson opi-
sa³ swoje dowiadczenia
w ksi¹¿ce Cudowne
rêce * . Dzieli siê w niej
osobist¹ recept¹ na osi¹-
gniêcie sukcesu. Nada³ jej
kryptonim THINK BIG (mierz wy-
soko). T oznacza talent i czas (ang.
time ). Ka¿dy ma jaki talent, który trze-
ba znaleæ i wykorzystywaæ, oraz czas,
którego nie wolno nam marnowaæ. H to
nadzieja (ang. hope ), dziêki której za-
wsze mo¿emy oczekiwaæ rzeczy do-
brych, i uczciwoæ (ang. honesty) . I to
poznawanie (ang. insight) , zachêta
do sta³ego uczenia siê. N to wezwanie
do bycia uprzejmym (ang. nice mi³y).
K to wiedza (ang. knowledge) dziêki
wybitnej w wiedzy w okrelonej dzie-
dzinie stajemy siê bezcenni dla oto-
mioty, podk³adali nawzajem laski dyna-
mitu, rozje¿d¿ali rozpêdzonymi pojazda-
mi, oszukiwali. W ka¿dym filmie wygry-
wa³ bardziej cwany osobnik, a swoistym
królem cwaniaków by³ królik Buggs.
Z czasem w bajkach do cwaniac-
twa i przemocy dosz³a jeszcze magia
i elementy okultystyczne. Dzisiejsze
programy dla dzieci s¹ nieporównywal-
ne w dawnymi. I wcale nie mam tu
na myli tylko strony technicznej [zob.
Podobno (nie)szkodliwa bajka].
Japoñskie kreskówki Pokemon ucz¹
dzieci zabijania przeciwnika przez atak
rogiem, rzut kamieniem, uk¹szenie, roz-
prucie brzucha, napad furii, podwójne
kopniêcie, wyssanie krwi itp. W  Trans-
formerach teksty typu teraz zmia¿d¿ê
twój ryj wcale nie s¹ wyj¹tkowe. Roboty
z mo¿liwoci¹ transformacji ca³y
czas strzelaj¹ do siebie z broni
maszynowej, wygra¿aj¹ i prowo-
kuj¹ wzajemnie do dalszej wal-
ki. W amerykañskim Power
Rangers walka na kopniaki
i piêci toczy siê nieustan-
nie. O co? Oczywicie
o pokój na wiecie.
A to tylko animowane
bajki dla dzieci. Do
tego dochodz¹ filmy
i gry komputerowe
o podobnych tre-
ciach. Niech nikt siê
nie ³udzi, ¿e to nie zo-
stawia w umys³ach
dzieci trwa³ych ladów,
rzutuj¹cych na ich za-
chowania i postawy.
Doroli te¿ nie s¹
bezpieczni. Maj¹ swo-
je programy i filmy
z nie mniejsz¹ liczb¹
negatywnych wzor-
ców, które przenosz¹
do ¿ycia prywatnego
[zob. Telewizyjne
Matka zaleci³a synom
czytanie dwóch
ksi¹¿ek tygodniowo,
które mieli jej na ko-
niec tygodnia opowie-
dzieæ. Ich wyniki
w nauce poprawia³y
siê wprost proporcjo-
nalnie do liczby prze-
czytanych ksi¹¿ek.
czenia. B oznacza ksi¹¿ki (ang. books) ,
narzêdzia aktywnego uczenia siê, lep-
szego ni¿ bierne s³uchanie czy ogl¹dnie.
Czytanie to najbardziej rozwijaj¹cy in-
telektualnie nawyk. I (ang. in-depth le-
arning) to g³êbokie studiowanie rze-
telne, a nie tylko powierzchowne zdo-
bywanie wiedzy. Wiedzy tak zdobytej
siê nie zapomina; zostaje ona w nas.
W koñcu G (ang. God ) to Bóg, o któ-
rym nigdy nie powinnimy zapominaæ;
zale¿ymy od Niego i zawsze bêdzie-
my Go potrzebowali. Mierzmy zatem
wysoko.
Redaktor naczelny
* Ben Carson, Cecil Murphey, Cudowne rêce ,
Chrzecijañski Instytut Wydawniczy Znaki
Czasu, Warszawa 2004.
ZNAKI czasu CZERWIEC-LIPIEC 2007 3
Punkt widzenia
404097765.060.png 404097765.061.png 404097765.062.png 404097765.063.png 404097765.064.png 404097765.065.png 404097765.066.png 404097765.068.png 404097765.069.png 404097765.070.png 404097765.071.png 404097765.072.png 404097765.073.png 404097765.074.png 404097765.075.png 404097765.076.png 404097765.077.png 404097765.079.png 404097765.080.png 404097765.081.png 404097765.082.png 404097765.083.png 404097765.084.png 404097765.085.png 404097765.086.png 404097765.087.png 404097765.088.png 404097765.090.png
O tym siê mówi
Podobno
b a j k a Ewa Sowiñska
jako Rzecznik Praw
Dziecka do niedawna
by³a raczej ma³o znan¹
osob¹. Niechcian¹ s³awê
przynios³a jej dopiero
szeroko komentowana
wypowied na temat
telewizyjnej bajki
o teletubisiach.
wywiadzie opublikowanym w ostatnim majowym wydaniu ty-
godnika Wprost, zapytana o rzekom¹ promocjê homoseksu-
alizmu w bajce Teletubisie, Sowiñska odpowiedzia³a, ¿e s³y-
sza³a o tym problemie, jest to jednak prawdopo-
dobnie problem jednej z postaci. (...) Zauwa¿y³am, ¿e Tinky Winky ma
damsk¹ torebkê, ale nie skojarzy³am, ¿e jest ch³opcem. (...) Póniej siê
dowiedzia³am, ¿e w tym mo¿e byæ jaki ukryty homoseksualny podtekst 1 .
Stwierdzi³a równie¿, ¿e poprosi psychologów, aby przyjrzeli siê tej bajce
i ocenili, czy powinna byæ emitowana w polskiej telewizji.
Pierwsze, co rzuca siê w oczy, to fakt, ¿e wypowied pani rzecznik jest
wywa¿ona i zdystansowana, o czym wiadcz¹ u¿yte przez ni¹ s³owa prawdo-
podobnie, mo¿e byæ. Sowiñska niczego nie potêpia ani nikogo nie dyskry-
minuje, nie wyra¿a te¿ jednoznacznych s¹dów, a jedynie stwierdza istnienie
w¹tpliwoci, które uzasadniaj¹ zapytanie o zdanie fachowców. Ponadto nie
ona poruszy³a ten temat ona jedynie odpowiada³a na pytanie dziennikarza
sugeruj¹ce istnienie problemu. Jak potem przyznali dziennikarze Wprost,
by³a to z ich strony prowokacja.
Mimo to reakcja by³a natychmiastowa i piorunuj¹ca. Na Sowiñsk¹ rzu-
ci³y siê niemal wszystkie media polskie i wiele obcych. Politycy opozycji nie
zostawili na niej suchej nitki. Nie oszczêdzi³ jej nawet marsza³ek Dorn z jej
w³asnego obozu. Satyrycy a¿ zatarli rêce z radoci, ¿e trafi³a siê im taka
gratka. Mo¿na by³o odnieæ wra¿enie, ¿e gdyby przedwojenny radziecki
re¿yser Grigorij Aleksandrow mia³ dzi nakrêciæ swoje niemiertelne dzie³o
wiat siê mieje, na pewno powiêci³by je rzecznik Sowiñskiej, a nie
jakiemu graj¹cemu na fujarce pastuchowi. Tyle ¿e ten miej¹cy siê z Sowiñ-
skiej wiat w gruncie rzeczy ogranicza siê
zaledwie do kilku mieni¹cych siê postêpowy-
mi pañstw zachodnich i paru stanów w USA.
nie promuj¹ce alternatywne modele rodzi-
ny, w której tata i mama maj¹ byæ zast¹-
pieni przez dwóch tatusiów lub dwie mamy.
Okazuje siê, ¿e pomimo wysi³ków ze stro-
ny ideologów nowego ³adu spo³ecznego Po-
lacy wyj¹tkowo opornie reaguj¹ na te no-
woci. Pu³apka ma polegaæ na szyderstwie
i wymianiu jakichkolwiek prób oporu wo-
bec narzucanej nam nowej moralnoci.
Opornym od razu przy-
czepia siê ³atki zakom-
pleksionych ciemnogro-
dzian i straszy byciem
drugoligowymi obywa-
telami Unii. Niewiado-
mi manipulacji obser-
watorzy, boj¹c siê ze-
pchniêcia na spo³eczny
margines, rezygnuj¹
z oporu i przy³¹czaj¹
siê do chóru krytyków
Sowiñskiej.
Czy s³usznie?
Interesuj¹c¹ opiniê na temat reakcji
na wypowied Sowiñskiej przedstawi³ na eku-
menicznym portalu Kosciol.pl internauta Ja-
cek Lehr 2 . Stwierdzi³, ¿e rzeczywiste czy uro-
jone potkniêcie Sowiñskiej by³o tylko pretek-
stem do z³apania nas w informacyjn¹ pu³ap-
kê za³o¿on¹ przez liberalne media niestrudze-
4 ZNAKI czasu CZERWIEC-LIPIEC 2007
(nie) szkodliwa
W
4 ZNAKI czasu CZERWIEC-LIPIEC 2007
404097765.091.png 404097765.092.png 404097765.093.png 404097765.094.png 404097765.095.png 404097765.096.png 404097765.097.png 404097765.098.png 404097765.099.png 404097765.101.png 404097765.102.png 404097765.103.png 404097765.104.png 404097765.105.png 404097765.106.png 404097765.107.png 404097765.108.png 404097765.109.png 404097765.110.png 404097765.112.png 404097765.113.png 404097765.114.png 404097765.115.png 404097765.116.png 404097765.117.png 404097765.118.png 404097765.119.png 404097765.120.png 404097765.121.png 404097765.123.png 404097765.124.png 404097765.125.png 404097765.126.png 404097765.127.png 404097765.128.png 404097765.129.png 404097765.130.png 404097765.131.png 404097765.132.png 404097765.134.png 404097765.135.png 404097765.136.png 404097765.137.png 404097765.138.png 404097765.139.png 404097765.140.png 404097765.141.png 404097765.142.png 404097765.143.png 404097765.145.png 404097765.146.png 404097765.147.png 404097765.148.png 404097765.149.png 404097765.150.png 404097765.151.png 404097765.152.png 404097765.153.png 404097765.154.png
Medialna tresura
Dzieci ju¿ w pierwszych latach ¿ycia dostrzegaj¹
i traktuj¹ jako rzecz pewn¹ podzia³ na ró¿ne p³ci. Po-
dzia³ ten przede wszystkim kojarzy im siê z przedmio-
tami, jakich u¿ywaj¹ dziewczynki i ch³opcy. Pomiêdzy
osiemnastym a dwudziestym czwartym miesi¹cem dzieci
zaczynaj¹ preferowaæ zabawki stereotypowo powi¹zane
z dan¹ p³ci¹, dziewczynki lalki, a ch³opcy ciê¿a-
rówki i klocki. Ju¿ dwuipó³letnie dzieci konsekwent-
nie podkrelaj¹ swoj¹ odrêbnoæ p³ciow¹.
Pojêcie w³asnego ja u przedszkolaka jest kon-
kretne; stara siê on skupiæ na widocznych cechach
w³asnej osoby czy jest ch³opcem czy dziewczynk¹
dba o to, jak wygl¹da, czym lub z kim siê bawi, gdzie
mieszka, co potrafi robiæ dobrze, a co le a nie
na bardziej trwa³ych cechach wewnêtrznych.
Postrzeganie siebie w kategoriach p³ci u osób
homoseksualnych jest inne ni¿ u osób heteroseksu-
alnych. Osoby homoseksualne maj¹ inaczej wykszta³-
cone schematy ról p³ciowych, czyli tego, w jaki spo-
sób byæ mê¿czyzn¹. Przypadek Tinky Winky prezen-
tuje skrzywiony obraz ról p³ciowych, w którym ch³o-
piêce samochodziki zosta³y zast¹pione ró¿owymi dam-
skimi torebkami.
Wypowied
rzecznik
Sowiñskiej
sta³a siê
pretekstem
do z³apania
nas w informa-
cyjn¹ pu³apkê
za³o¿on¹ przez
liberalne media
niestrudzenie
promuj¹ce
alternatywne
modele rodziny,
w której tata
i mama maj¹
byæ zast¹pieni
przez dwóch
tatusiów lub
dwie mamy.
Bylibymy naprawdê niem¹drzy, gdy-
bymy dali siê wkrêciæ (...) w tryby tej bez-
litosnej tresury pisze Lehr i ¿eby nie
pozostaæ go³os³ownym, podaje zatrwa¿aj¹-
ce przyk³ady.
Brytyjskim dzieciom zaleca siê opowia-
danie o ksiêciu, który pokocha³ swojego
pazia. W Hiszpanii lektur¹ szkoln¹ nie jest
ju¿ Ali Baba i 40 rozbójników, tylko Ali
Baba i 40 homoseksualistów, a w bajce
s¹ te¿ aluzje do zoofilii. W programach
adresowanych do m³odzie¿y zachêca siê
do podejmowania prób zbli¿eñ homosek-
sualnych dla przekonania siê o osobistych
preferencjach 3 . W Holandii pod pozorem
walki z dyskryminacj¹ homoseksualistów
ju¿ najm³odsze dzieci s¹ oswajane z alter-
natywnymi modelami rodziny i homosek-
sualn¹ odmiennoci¹. W jednym z telewi-
zyjnych programów dla przedszkolaków
dzieci piewaj¹, ¿e dobrze jest mieæ dwóch
ojców, a matka nie jest potrzebna.
W komentarzach do opinii Lehra przy-
toczono za Radiem Zet informacjê z 31
maja br., ¿e dyrekcja jednej z angielskich
szkó³ zabroni³a uczniom wystawienia Ro-
mea i Julii z powodu jakoby przesadne-
go propagowania heteroseksualnego mo-
delu rodziny.
Prawdziwy b³¹d Sowiñskiej
Sowiñska faktycznie pope³ni³a b³¹d. Jednak nie polega³ on na zwróceniu
uwagi na potrzebê poddania programów o teletubisiach fachowej ocenie
psychologów. B³êdem by³o uzasadnienie tej opinii ma³o czytelnym dla prze-
ciêtnego widza przyk³adem teletubisia p³ci mêskiej z damsk¹ torebk¹. Wydaje
siê, ¿e du¿o trudniej by³oby twór-
com tego programu wyt³umaczyæ
siê z innego fragmentu teletubi-
siowej sagi, w którym przesym-
patyczny Tinky wyci¹ga swój bar-
dzo d³ugi jêzyk w kierunku innego
przesympatycznego odwrócone-
go do niego ty³em i pochylonego
teletubisia i czubkiem jêzyka... li¿e
go po pupie 4 . Nawet zak³adaj¹c,
¿e chodzi o teletubisie ró¿nop³cio-
we, to scena ta jest wysoce proble-
matyczna. W istocie jest to frag-
ment ocieraj¹cy siê o dzieciêc¹ pornografiê, acz traktuj¹cy tego typu zachowa-
nia jako zabawê i przez to zachêcaj¹cy dzieci do naladownictwa. Tym odcin-
kiem teletubisiów powinni zainteresowaæ siê nie tylko psychologowie, ale
równie¿ Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, a mo¿e nawet prokurator.
* * *
Lehr koñczy swój wywód przys³owiem jak sobie pocielisz, tak siê wypisz
i wezwaniem, abymy nie pozwolili, by radykalnie liberalna Europa cieli³a
nam pos³ania, bo wnet zabraknie w nich miejsca dla kobiet.
Skrzywiony teletubi
W dalszej czêci swej opinii autor daje
ma³y wyk³ad z psychologii rozwojowej
dziecka. Twierdzi m.in., ¿e wprowadzona
do bajki dla dzieci postaæ reprezentanta
p³ci mêskiej z dziewczêc¹ torebk¹ faktycz-
nie mo¿e byæ narzucon¹ ideologiczn¹ aluzj¹
do alternatywnych modeli p³ciowoci
i to¿samoci seksualnej, a to przeczy ob-
razowi dziecka, jaki wy³ania siê z psycho-
logii rozwoju.
Opr. Olgierd Danielewicz
1 Wprost24 (online), 27 V 2007 (http://wprost.pl/ar/?O=107223). 2 Zob. http://www.kosciol.pl/
article.php/20070530031011356 (31 V 2007). 3 Wiêcej na ten temat w  Rzeczpospolitej
(online) z 24 V 2007, por. http://wiadomosci.wp.pl/kat,9911,wid,8876899,wiadomosc.html?
ticaid=14010. 4 Zob. http://www.youtube.com/watch?v=U7XC-c70VyI&e.
ZNAKI czasu CZERWIEC-LIPIEC 2007 5
ZNAKI czasu CZERWIEC-LIPIEC 2007 5
404097765.156.png 404097765.157.png 404097765.158.png 404097765.159.png 404097765.160.png 404097765.161.png 404097765.162.png 404097765.163.png 404097765.164.png 404097765.165.png 404097765.167.png 404097765.168.png 404097765.169.png 404097765.170.png 404097765.171.png 404097765.172.png 404097765.173.png 404097765.174.png 404097765.175.png 404097765.176.png 404097765.178.png 404097765.179.png 404097765.180.png 404097765.181.png 404097765.182.png 404097765.183.png 404097765.184.png 404097765.185.png 404097765.186.png 404097765.187.png 404097765.189.png 404097765.190.png 404097765.191.png 404097765.192.png 404097765.193.png 404097765.194.png 404097765.195.png 404097765.196.png 404097765.197.png 404097765.198.png 404097765.200.png 404097765.201.png 404097765.202.png 404097765.203.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin