Metodyka nauczania i wychowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną - wykłady.doc

(195 KB) Pobierz
Metodyka nauczania i wychowania osób z lekką

Metodyka nauczania i wychowania osób z lekką

niepełnosprawnością intelektualną

 

wykład 20.10.2009r.

 

EDUKACJA W MYŚL NOWYCH ZAŁOŻEŃ PROGRMOWYCH

 

Co to znaczy,

              że polska edukacja ma być

              skuteczna, przyjazna i nowoczesna ?

 

a)      Skuteczna

·         Szkoła wymagająca od ucznia

·         Szkoła gwarantująca konkretne rezultaty

·         Szkoła, którą rozliczamy z efektów kształcenia

b)     Przyjazna

·         Dobra opieka i wyposażenie szkół szczególnie dla uczniów najmłodszych

·         Stawianie wymagań w sposób przyjazny

·         Program „szkoła bezpieczna i przyjazna” (bezpieczeństwo wsparcie psychiczne, pedagogiczne)

c)      Nowoczesna

·         Wprowadzenie do szkół nowoczesnych technologii

·         Wyposażenie ich w procesie kształcenia i administrowania szkoła (e-szkoła)

·         Dla uczniów gimnazjów i szkół ponad gimnazjalnych elektroniczne materiały edukacyjne, jak e-podręczniki, e-lektury, e-encyklopedie

 

 

JAK POPRAWIĆ JAKOŚĆ POLSKIEJ EDUKACJI

 



                     Proces kształcenia                                                    Efekty kształcenia

 

 

Jak uzyskać lepszą jakoś edukacji ?

·         Precyzyjny opis efektów kształcenia (Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego: Opis wymagań, jakie ma spełniać, przeciętnie uzdolniony uczeń na koniec każdego etapu kształcenia)

·         Odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli

·         Większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia

·         Nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły

·         Włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia

 

Ø      Od dnia 1 września 2009r. weszła w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i gimnazjum

Ø      Nową podstawę programową stosuję się od roku szkolnego 2009/2010 w przedszkolach w klasie pierwszej szkoły podstawowej i w klasie pierwszej gimnazjum.

Ø      W pozostałych klasach szkoły podstawowej tj. kl. II – VI, oraz II i III gimnazjum do zakończeni cyklu kształcenia w tej szkole stosuje się dotychczasową podstawę programową.

 

Jednakże w zależności od potrzeb i możliwości szkoły podstawowej, w latach szkolnych 2009/2010 – 2013/2014 w klasach IV – VI (w których stosuje się dotychczasową podstawę programową), dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może postanowić o stosowaniu dla przedmiotów, język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka „nowej” podstawy programowej

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

- kl. I szkół podstawowych realizują od 1 września 2009r podstawę programową kształcenia ogólnego stanowiącą zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.z 2009r. Nr 4 , poz. 17)

 

- kl. I gimnazjalnych stanowiąca załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 Grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego poszczególnych typach szkół (Dz.U.z 2009r Nr4, poz.17)

 

PODSTAWA PROGRAMOWA

KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO –

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA

·         Reguluje realizowane w szkołach programy nauczania w zakresie kształcenia ogólnego oraz zawartość podręczników;

·         Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa opisane są zgodnie z ideą europejskiej struktury klasyfikacji, w języku efektów kształcenia;

·         Cele kształcenia sformułowane są w języku wymagań ogólnych, a treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów w języku wymagań szczegółowych

 

PODSTAWA PROGRAMOWA



 

 

PROGRAM NAUCZANIA



 

 

PAKIET EDUKACYJNY

CO NOWEGO W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ?

 

Przedszkole

·         Płynny start szkolny

·         Diagnoza dojrzałości dziecka i wsparcie decyzji rodziców

·         Łagodne przechodzenie od metodyki przedszkolnej do szkolnej

·         Opieka jak w przedszkolu, przy wsparciu nauczycieli plastyki, muzyki, wf

 

Szkoła podstawowa

·         Zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne

·         Zajęcia fizyczne z ofertą zajęć sportowych lub rekreacyjnych do wyboru

·         Od pierwszej klasy obowiązkowa nauka języka obcego

 

Gimnazjum

·         Rzetelne czteroletnie kształcenie ogólne z podstawowych dziedzin akademickich

·         Do wyrobu zajęcia artystyczne, techniczne, sportowe

·         Nauczanie z wykorzystaniem najnowszych technologii

·         Dwa języki obce w tym jeden kontynuowany

 

Liceum, Technikum

·         Język polski, 2 języki obce, matematyka, w-f

·         Blok zajęć przyrodniczych lub humanistycznych dopełniające wybór ucznia

·         Inne zajęcia do wyboru

 

 

     Edukacja przedszkolna

                          +                                          =  Kształcenie ogólne w szkole podstawowej

     Edukacja wczesno szkolna              

 


nauk0025.wmf
 

Szkoła dba o harmonijny rozwój

intelektualny, etyczny, emocjonalny,

społeczny i fizyczny ucznia.

 

 

 

 

 

CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

·         Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiedzy na temat faktów, zasad, teorii, praktyki, dotyczącej przede wszystkim tematów, zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów.

·         Zdobywanie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów

·         Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

 

CEL KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

 











POSTAWY

ZASÓB WIADOMOŚCI

UMIEJĘTNOŚCI

 

 

 

 

 

 

NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI JAKIE ZDOBYWA UCZEŃ W SZKOLE PODSTWOWEJ

 

·         Czytanie – rozmieniane zarówno jako prosta czynność oraz jako umiejętność rozumienia, wykorzystania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społecznym

·         Myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych

·         Myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych, z wykorzystaniem wiadomości dotyczących przyrody i społeczeństwa.\

·         Umiejętność komunikowania się - w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie jak  w piśmie.

·         Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji.

·         Umiejętność uczenia się – jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywanie swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji;

·         Umiejętność pracy zespołowej

 

 

 

 

WAŻNE…!!!

·         Obowiązkiem każdego nauczyciela jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim

·         Ważnym zadaniem szkoły jest przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie informacyjnym. Dziecko ma umieć wyszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł.

·         Dobrze wyposażona biblioteka szkolna z różnorodnym księgozbiorem i zasobami multimedialnymi.

·         Ważna rola edukacji medialnej, która przygotowuje uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.

·         Ważna rola edukacji zdrowotnej, ukształtowanie u uczniów zdrowych nawyków żywieniowych.

 

KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPRZYJAJĄCYCH DALSZEMU ROZWOJOWI INDYWIDUALNEMU I SPOŁECZNEMU UCZNIA

 

·         Uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, chęć podejmowania inicjatyw oraz umiejętność pracy zespołowej.

·         Kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji

·         Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji

 

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

 

Ma stopniowo łagodnie przeprowadzić dziecko z kształcenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV – VI szkoły podstawowej.

 

Opisana jest poprzez:

1.      Zestaw celów kształcenia i wynikających z nich zadań szkoły

2.      Wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III;

3.      Opis szczegółowych zadań szkoły związanych z realizacją poszczególnych obszarów treści nauczania.

 

CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE

 

·         Wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, fizycznym, i estetycznym.

·         Przygotowanie dziecka do życia w zgodzie z samym sobą; ludźmi i przyrodą

·         Nauczenie dziecka odróżniania dobra od zła

·         Rozwijanie świadomości przynależności społecznej do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej

·         Kształtowanie rozumienia konieczności dbania o przyrodę

·         Ukształtowanie systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznania i rozumienia świata, radzenie sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI

 

ZADANIA SZKOŁY

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin