USTRÓJ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ – CIEŚLIK
10.12.2009
ADMINISTRACJA RZĄDOWA W WOJEWÓDZTWIE
-kierownictwo, nadzór, hierarchiczność, dekoncentracja
-układ scentralizowany i dekoncentracja
-Art. 146 konstytucji Rada Ministrów kieruje administracją rządową.<-- RM determinuje działania podmiotów administracji rządowej; kieruje
-dekoncentracja dwóch płaszczyznach:
-dekoncentracja na szczeblu centralnym
-dekoncentracja w terenie (by lepiej wykonywać zadania)
PRZESŁANKI DEKONCENTRACJI W TERENIE
· Działania ogólnopolskie np. podatki ; trudno sobie wyobrazić żeby tym zajmowała się tylko administracja centralna
· Niektóre działania wymagają dużych środków np. budowa autostrady z tym nie poradzi sobie sama administracja samorządowa i wtedy musi działać administracja rządowa
· Zapewnienie wykonywaniu skutecznego nadzoru nad administracją zdecentralizowaną
Nadzór nad samorządem – wojewoda i prezes rady ministrów
TERENOWA ADMINISTRACJA RZĄDOWA
Ukształtowały się 3 modele w doktrynie.
ZESPOLENIE
àwojewództwo – hybryda modelu 1 i 2
àgmina – model 3
àpowiat – raczej 1+2+3
ZESPOLENIE W WOJEWÓDZTWIE
-Organ administracji ogólnej wchłania zadania i kompetencje organu specjalnego , a tego czego nie wchłonie to nazywamy to organem administracji niezespolonej
-umacnia się zespolenie , bo np. łatwiejszy jest kontakt
RESORTY I DZIAŁY
-gdzie jest brak zespolenia, to ten pion to resort
-działàwyodrębnione merytorycznie zakresy działań
-„minister kieruje działem” : minister à wskazany podmiot (członek rady ministrów), kieruje działemà*osoby- powoływanie i odwoływanie podmiotów *służbowy – wydawanie podmiotów administrujących wierzących poleceń
-1 kwietnia 2009r ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
Między województwami nie ma związków tylko porozumienia
ADMINISTRACJA RZĄDOWA DZISIAJ
Organ administracji rządowej
Art. 2. Zadania administracji rządowej w województwie wykonują:
W sensie organizacyjnym
1) wojewoda;
2) organy rządowej administracji zespolonej w województwie, w tym kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży;
3) organy niezespolonej administracji rządowej;
Funkcjonalne
4) jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw lub z zawartego porozumienia;
5) starosta, jeżeli wykonywanie przez niego zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw;
6) inne podmioty, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw
Art. 1. Ustawa określa:
1) zakres działania oraz zasady funkcjonowania wojewody;
2) tryb powoływania i odwoływania wojewody;
3) organizację rządowej administracji zespolonej w województwie i niezespolonej administracji rządowej.
WOJEWODA
-zasadnicze ogniwo terenowej administracji rządowej
-konstytucja art. 171 ust Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. <-- nadzor (centralizm)
-art. 152 konstytucji poświecony wojewodzie ; jest przedstawicielem RM w województwie (dekoncentracja)
-ustawa o RM
-ustawa o wojewodzie i adm rządowej w województwie
-ustawy ustrojowe
-w innych ustawach
Tendencja hybrydy I i II w stronie III (zmiana ilościowa i jakościowa)
SATUS OSOBOWY
· Średni Szczebel administracji rządowej – pod nim są inni
· Stanowisko – silny charakter polityczny. Kiedy jest dymisja RM to i rezygnacje na rękę prezydenta składają także sekretarze, podsekretarze, członkowie ,ale i też wojewoda i wicewojewodowie i nowy PRM może stwierdzić czy będzie pracował ze starym wojewodą czy nie
· Komu podlega: prezesowi RM (powołuje i odwołuje go) Art. 6. 1. Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej
· Cechy: art. 62. Na stanowisko wojewody może być powołana osoba, która:
1) posiada obywatelstwo polskie;
2) posiada tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny;
3) posiada 3-letni staż pracy w zakresie kierowania zespołami ludzkimi;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5) korzysta z pełni praw publicznych;
6) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
· Art. 8. 1. Prezes Rady Ministrów kieruje działalnością wojewody, w szczególności :
o wydając w tym zakresie wytyczne i polecenia,
o żądając przekazania sprawozdań z działalności wojewody
o oraz dokonując okresowej oceny jego pracy
· 2. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z polityką Rady Ministrów
(rzetelność àzgodnie z regułami sztuki)
Uprawnienia nadzorcze PRM nad wojewodą
-uchylanie aktów , które są nie zgodne z prawem
-uchylanie aktów jeśli są niezgodne z polityką RM
-i są niezgodne z gospodarnością i rzetelnością
Art. 61. 1. Prezes Rady Ministrów uchyla, w trybie nadzoru, akty prawa miejscowego, w tym rozporządzenia porządkowe, ustanowione przez wojewodę lub organy niezespolonej administracji rządowej, jeżeli są one niezgodne z ustawami lub aktami wydanymi w celu ich wykonania, a także może je uchylać z powodu niezgodności z polityką Rady Ministrów lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. è Tryb kontroli PRM w drodze rozporządzenia
Art. 10. è Spory między wojewodami oraz między wojewodą a członkiem Rady Ministrów lub centralnym organem administracji rządowej rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
Art. 8 3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z powszechnie obowiązującym prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności
Czy minister może uchylić akty prawa miejscowego ze względu na niezgodność z prawem UE? Można przyjąć na podstawie celowości ze PRM w trybie nadzoru może to uchylić.
MINISTER, A WOJEWODA
Art. 9. 1. Właściwy minister wykonuje swoje uprawnienia wobec wojewody w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
2. Wojewoda jest obowiązany do udzielania właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, w wyznaczonym terminie, żądanych przez niego informacji i wyjaśnień.
Art. 11. Prezes Rady Ministrów może upoważnić ministra właściwego do spraw administracji publicznej do wykonywania, w jego imieniu, (na rzecz PRM)przysługujących mu wobec wojewody uprawnień, z wyjątkiem powoływania i odwoływania wojewody oraz rozstrzygania sporów między wojewodą a członkiem Rady Ministrów lub centralnym organem administracji rządowej. ç wszystko minus art. 6 i 10
FUNKCJE WOJEWODY
ART. 3 kim jest wojewoda:
1) przedstawicielem Rady Ministrów w województwie;
2) zwierzchnikiem rządowej administracji zespolonej w województwie;
3) organem rządowej administracji zespolonej w województwie;
4) organem nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków pod względem legalności, 5) organem administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji;
6) reprezentantem Skarbu Państwa,
7) organem wyższego stopnia w rozumieniu kpa
2. Wojewoda kontroluje pod względem legalności, gospodarności i rzetelności wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej.
ORGANY POMOCNICZE WOJEWODY
è Wicewojewodowie ; powołuje wojewodę v wicewojewodę i drugiego wojewodę
Wicewojewoda nie jest organem , tylko wykonuje mu zadania powierzone
Zarządzenieà tym aktem przekazuje kompetencję vice (organ monokratyczny)
Art. 7.
1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy wicewojewody albo I i II wicewojewody.
2. Wicewojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. Na stanowisko wicewojewody może być powołana osoba spełniająca wymogi określone w art. 6 ust. 2.
3. Wojewoda określa, w formie zarządzenia, zakres kompetencji i zadań wykonywanych przez wicewojewodów.
4. Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicewojewody, a w przypadku powołania dwóch wicewojewodów - I wicewojewody, rozciąga się na wszystkie kompetencje wojewody.(zastępstwo wojewody à przeniesienie kompetencji wojewody na vice ; zakres kompetencji rozciąga się na wszystkie kompetencje )
è urząd wojewódzki
Art. 13. 1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.
2. Dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie. Prawa i obowiązki dyrektora generalnego urzędu określa odrębna ustawa
Kompetencje dyrektora generalnego (nie jest organem, jest szefem najwyższym urzędnikiem)
. 15. 1. Wojewoda nadaje urzędowi wojewódzkiemu statut podlegający zatwierdzeniu przez Prezesa Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 5. Statut jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. W skład urzędu wojewódzkiego wchodzą komórki organizacyjne:
1) wydziały - do realizacji merytorycznych zadań urzędu;
2) biura - do realizacji zadań w zakresie obsługi urzędu;
3) oddziały jako komórki organizacyjne wewnątrz komórek wymienionych w pkt 1 i 2.
Statut
à ustala wojewoda, a zatwierdza PRM (*wojewoda wydaje statut, wpływa do PRM i on zatwierdza
àjest publikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym (wydaje go wojewoda )
àArt. 39 ust 2 u o RM i 15 uow
Biura à sprawy kadrowe
Sekretariaty
Wydziały à jednostki organizacyjne apartamentów i biur
WYDZIAŁY
BIURA
ODDZIAŁY
Co musi określać statut:
3. Statut urzędu wojewódzkiego określa w szczególności:
1) nazwę i siedzibę urzędu;
2) nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów;
3) nazwy wydziałów oraz innych komórek organizacyjnych urzędu;
4) zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych urzędu oraz, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią, zakres kompetencji przypisanych określonym w ustawach stanowiskom lub funkcjom urzędowym;
5) nazwy, siedziby i zakresy działania delegatur, o których mowa w art. 14;
6) inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu.
Załącznikiem do statusu jest wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie.
Kiedy zmiany w statucie wykazu to nie musi być zatwierdzany przez PRM, a inne zmiany wymagają
Regulamin
Szczególny tryb regulacji , organizacji urzędu , nadaje wojewoda.
èdelegatura urzędu wojewódzkiego
èpełnomocnik urzędu
èzespoły doradcze
è w jaki sposób wojewoda wydaje decyzje administracyjneArt. 19. Wojewoda może upoważnić na piśmie pracowników urzędu wojewódzkiego, niezatrudnionych w urzędach obsługujących inne organy rządowej administracji zespolonej w województwie, do załatwiania określonych spraw w jego imieniu i na jego odpowiedzialność, w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, z tym że upoważnienie nie może dotyczyć wstrzymania egzekucji administracyjnej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
è Art. 20. 1. Wojewoda może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych spraw z zakresu swojej właściwości jednostkom samorządu terytorialnego lub organom innych samorządów działających na obszarze województwa, kierownikom państwowych i samorządowych osób prawnych oraz innych państwowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w województwie (wojewoda może powierzyć w niektórych sprawach)
Ad 1 istota poniesienie odpowiedzialności za realizacje polityki RM w danym województwie
Ad 5 5) organem administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji UWAGA my nie domniemamy czy dany organ ma kompetencje czy nie , musi być napisane w ustawie czy ma daną kompetencje czy nie
Art. 22
Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki w RM w szczególności
Art. 22. Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności:
1) dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań;
àma różne środki oddziaływania na organy i te zadania maja realizować politykę RM
2) zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach;
3) dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy;
4) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw;
5) przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa;
6) wykonuje inne zadania określone w odrębnych ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
7 otwarcie katalogu
...
Waldukx