USTROJ CIESLIK.doc

(171 KB) Pobierz
USTRÓJ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ – CIEŚLIK

USTRÓJ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ – CIEŚLIK

10.12.2009

ADMINISTRACJA RZĄDOWA W WOJEWÓDZTWIE

-kierownictwo, nadzór, hierarchiczność, dekoncentracja

-układ scentralizowany i dekoncentracja

-Art. 146 konstytucji Rada Ministrów kieruje administracją rządową.<-- RM determinuje działania podmiotów administracji rządowej; kieruje

-dekoncentracja dwóch płaszczyznach:

              -dekoncentracja na szczeblu centralnym

              -dekoncentracja w terenie (by lepiej wykonywać zadania)

 

PRZESŁANKI DEKONCENTRACJI W TERENIE

·         Działania ogólnopolskie np. podatki ; trudno sobie wyobrazić żeby tym zajmowała się tylko administracja centralna

·         Niektóre działania wymagają dużych środków np. budowa autostrady z tym nie poradzi sobie sama administracja samorządowa i wtedy musi działać administracja rządowa

·         Zapewnienie wykonywaniu skutecznego nadzoru nad administracją zdecentralizowaną

 

Nadzór nad samorządem – wojewoda i prezes rady ministrów

 

TERENOWA ADMINISTRACJA RZĄDOWA

Ukształtowały się 3 modele w doktrynie.

  1. Model: administracja rządowa w terenie jest reprezentowana przez jeden podmiot MODEL PREFEKTURALNY
  2. Model: administracja rządowa w terenie reprezentują różne organy (typowy układ resortowy)
  3. Model: administracji w ternie nie ma i zadania są wykonywane tylko przez administrację samorządową MODEL państw COMON LOW

 

ZESPOLENIE

àwojewództwo – hybryda modelu 1 i 2

àgmina – model 3

àpowiat – raczej 1+2+3

 

ZESPOLENIE W WOJEWÓDZTWIE

-Organ administracji ogólnej wchłania zadania i kompetencje organu specjalnego , a tego czego nie wchłonie to nazywamy to organem administracji niezespolonej

-umacnia się zespolenie , bo np. łatwiejszy jest kontakt

 

RESORTY I DZIAŁY

-gdzie jest brak zespolenia, to ten pion to resort

-działàwyodrębnione merytorycznie zakresy działań

-„minister kieruje działem” : minister à wskazany podmiot (członek rady ministrów), kieruje działemà*osoby- powoływanie i odwoływanie podmiotów *służbowy – wydawanie podmiotów administrujących wierzących poleceń

-1 kwietnia 2009r ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

 

Między województwami nie ma związków tylko porozumienia

ADMINISTRACJA RZĄDOWA DZISIAJ

Organ administracji rządowej

Art. 2. Zadania administracji rządowej w województwie wykonują:

W sensie organizacyjnym

1) wojewoda;

2) organy rządowej administracji zespolonej w województwie, w tym kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży;

3) organy niezespolonej administracji rządowej;

Funkcjonalne

4) jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw lub z zawartego porozumienia;

5) starosta, jeżeli wykonywanie przez niego zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw;

6) inne podmioty, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw

    Art. 1. Ustawa określa:

1) zakres działania oraz zasady funkcjonowania wojewody;

2) tryb powoływania i odwoływania wojewody;

3) organizację rządowej administracji zespolonej w województwie i niezespolonej administracji rządowej.

 

WOJEWODA

-zasadnicze ogniwo terenowej administracji rządowej

-konstytucja art. 171 ust Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. <-- nadzor (centralizm)

-art. 152 konstytucji poświecony wojewodzie ; jest przedstawicielem RM w województwie (dekoncentracja)

-ustawa o RM

-ustawa o wojewodzie i adm rządowej w województwie

-ustawy ustrojowe

-w innych ustawach

 

Tendencja hybrydy I i II w stronie III (zmiana ilościowa i jakościowa)

 

SATUS OSOBOWY

·         Średni Szczebel administracji rządowej – pod nim są inni

·         Stanowisko – silny charakter polityczny. Kiedy jest dymisja RM to i rezygnacje na rękę prezydenta składają także sekretarze,  podsekretarze, członkowie ,ale i też wojewoda i wicewojewodowie i nowy PRM może stwierdzić czy będzie pracował ze starym wojewodą czy nie

·         Komu podlega: prezesowi RM (powołuje i odwołuje go) Art. 6. 1. Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej

·          Cechy: art. 62. Na stanowisko wojewody może być powołana osoba, która:

1) posiada obywatelstwo polskie;

2) posiada tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny;

3) posiada 3-letni staż pracy w zakresie kierowania zespołami ludzkimi;

4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;

5) korzysta z pełni praw publicznych;

6) cieszy się nieposzlakowaną opinią.

·             Art. 8. 1. Prezes Rady Ministrów kieruje działalnością wojewody, w szczególności :

o        wydając w tym zakresie wytyczne i polecenia,

o        żądając przekazania sprawozdań z działalności wojewody

o        oraz dokonując okresowej oceny jego pracy

·         2. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z polityką Rady Ministrów

(rzetelność àzgodnie z regułami sztuki)

 

Uprawnienia nadzorcze PRM nad wojewodą

-uchylanie aktów , które są nie zgodne z prawem

-uchylanie aktów jeśli są niezgodne z polityką RM

-i są niezgodne z gospodarnością i rzetelnością

    Art. 61. 1. Prezes Rady Ministrów uchyla, w trybie nadzoru, akty prawa miejscowego, w tym rozporządzenia porządkowe, ustanowione przez wojewodę lub organy niezespolonej administracji rządowej, jeżeli są one niezgodne z ustawami lub aktami wydanymi w celu ich wykonania, a także może je uchylać z powodu niezgodności z polityką Rady Ministrów lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. è Tryb kontroli PRM w drodze rozporządzenia

    Art. 10. è Spory między wojewodami oraz między wojewodą a członkiem Rady Ministrów lub centralnym organem administracji rządowej rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.

 

  Art. 8  3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z powszechnie obowiązującym prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności

Czy minister może uchylić akty prawa miejscowego ze względu na niezgodność z prawem UE? Można przyjąć na podstawie celowości ze PRM w trybie nadzoru może to uchylić.

MINISTER, A WOJEWODA

Art. 9. 1. Właściwy minister wykonuje swoje uprawnienia wobec wojewody w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

    2. Wojewoda jest obowiązany do udzielania właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, w wyznaczonym terminie, żądanych przez niego informacji i wyjaśnień.

 

Art. 11. Prezes Rady Ministrów może upoważnić ministra właściwego do spraw administracji publicznej do wykonywania, w jego imieniu, (na rzecz PRM)przysługujących mu wobec wojewody uprawnień, z wyjątkiem powoływania i odwoływania wojewody oraz rozstrzygania sporów między wojewodą a członkiem Rady Ministrów lub centralnym organem administracji rządowej. ç wszystko minus art. 6 i 10

FUNKCJE WOJEWODY

ART. 3 kim jest wojewoda:

1) przedstawicielem Rady Ministrów w województwie;

2) zwierzchnikiem rządowej administracji zespolonej w województwie;

3) organem rządowej administracji zespolonej w województwie;

4) organem nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków pod względem legalności, 5) organem administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji;

6) reprezentantem Skarbu Państwa,

7) organem wyższego stopnia w rozumieniu kpa

 

    2. Wojewoda kontroluje pod względem legalności, gospodarności i rzetelności wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej.

 

ORGANY POMOCNICZE WOJEWODY

è    Wicewojewodowie ; powołuje wojewodę v wicewojewodę i drugiego wojewodę

Wicewojewoda nie jest organem , tylko wykonuje mu zadania powierzone

Zarządzenieà tym aktem przekazuje kompetencję vice (organ monokratyczny)

 

Art. 7.

1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy wicewojewody albo I i II wicewojewody.

    2. Wicewojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. Na stanowisko wicewojewody może być powołana osoba spełniająca wymogi określone w art. 6 ust. 2.

    3. Wojewoda określa, w formie zarządzenia, zakres kompetencji i zadań wykonywanych przez wicewojewodów.

4.        Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicewojewody, a w przypadku powołania dwóch wicewojewodów - I wicewojewody, rozciąga się na wszystkie kompetencje wojewody.(zastępstwo wojewody à przeniesienie kompetencji wojewody na vice ; zakres kompetencji rozciąga się na wszystkie kompetencje )

 

è urząd wojewódzki

 

Art. 13. 1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.

    2. Dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie. Prawa i obowiązki dyrektora generalnego urzędu określa odrębna ustawa

Kompetencje dyrektora generalnego (nie jest organem, jest szefem najwyższym urzędnikiem)

. 15. 1. Wojewoda nadaje urzędowi wojewódzkiemu statut podlegający zatwierdzeniu przez Prezesa Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 5. Statut jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

    2. W skład urzędu wojewódzkiego wchodzą komórki organizacyjne:

1) wydziały - do realizacji merytorycznych zadań urzędu;

2) biura - do realizacji zadań w zakresie obsługi urzędu;

3) oddziały jako komórki organizacyjne wewnątrz komórek wymienionych w pkt 1 i 2.

             

Statut

à ustala wojewoda, a zatwierdza PRM (*wojewoda wydaje statut, wpływa do PRM i on zatwierdza

àjest publikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym (wydaje go wojewoda )

àArt. 39 ust 2 u o RM i 15 uow

 

Biura à sprawy kadrowe

Sekretariaty

Wydziały à jednostki organizacyjne apartamentów i biur

 

WYDZIAŁY

BIURA

ODDZIAŁY

 

Co musi określać statut:

    3. Statut urzędu wojewódzkiego określa w szczególności:

1) nazwę i siedzibę urzędu;

2) nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów;

3) nazwy wydziałów oraz innych komórek organizacyjnych urzędu;

4) zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych urzędu oraz, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią, zakres kompetencji przypisanych określonym w ustawach stanowiskom lub funkcjom urzędowym;

5) nazwy, siedziby i zakresy działania delegatur, o których mowa w art. 14;

6) inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu.

Załącznikiem do statusu jest wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie.

Kiedy zmiany w statucie wykazu to nie musi być zatwierdzany przez PRM, a inne zmiany wymagają

 

 

Regulamin

Szczególny tryb regulacji , organizacji urzędu , nadaje wojewoda.

 

èdelegatura urzędu wojewódzkiego

èpełnomocnik urzędu

èzespoły doradcze

è w jaki sposób wojewoda wydaje decyzje administracyjneArt. 19. Wojewoda może upoważnić na piśmie pracowników urzędu wojewódzkiego, niezatrudnionych w urzędach obsługujących inne organy rządowej administracji zespolonej w województwie, do załatwiania określonych spraw w jego imieniu i na jego odpowiedzialność, w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, z tym że upoważnienie nie może dotyczyć wstrzymania egzekucji administracyjnej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

  è Art. 20. 1. Wojewoda może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych spraw z zakresu swojej właściwości jednostkom samorządu terytorialnego lub organom innych samorządów działających na obszarze województwa, kierownikom państwowych i samorządowych osób prawnych oraz innych państwowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w województwie (wojewoda może powierzyć w niektórych sprawach)

 

FUNKCJE WOJEWODY

Ad 1 istota poniesienie odpowiedzialności za realizacje polityki RM w danym województwie

Ad 5 5) organem administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji UWAGA my nie domniemamy czy dany organ ma kompetencje czy nie , musi być napisane w ustawie czy ma daną kompetencje czy nie

Art. 22

Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki w RM w szczególności

Art. 22. Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności:

1) dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań;

àma różne środki oddziaływania na organy i te zadania maja realizować politykę RM

2) zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach;

3) dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy;

4) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw;

5) przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa;

6) wykonuje inne zadania określone w odrębnych ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.

7 otwarcie katalogu

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin