SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z UMUZYKALNIENIA W GRUPIE
DZIECI 6 LETNICH
OPRACOWANY PRZEZ NAUCZYCIELKĘ EWĘ WALCZAK
( w formie zajęć otwartych dla nauczycieli)
TEMAT: Szedł listopad- nauka piosenki metodą Dobrego Startu ( Bon Depart)
CELE OPERACYJNE: DZIECKO:
- zna słowa i melodię piosenki „ Szedł listopad”’
- określi nastrój i budowę piosenki- ilość zwrotek,
- nazywa aktualny miesiąc,
- wyjaśni , dlaczego należy ubierać się odpowiednio do pogody,
- odtworzy wzór graficzny piosenki,
- dokona podziału zdania na wyrazy,
- podzieli wyraz na sylaby,
- potrafi podzielić słowa na głoski.
METODY: czynna , słowna , oglądowa , Metoda Dobrego Startu
wg ( Bon Depart)
FORMY: zbiorowa, zespołowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: magnetofon, nagranie piosenki, wzór graficzny dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające jesienną szarugę szary papier,
kredki, farby, pędzle.
PRZEBIEG
1. Zajęcie wprowadzające
Ćwiczenie orientacyjno- porządkowe „ Słońce świeci- poda deszcz”.
Przy muzyce dzieci biegają po całej sali – „ słońce świeci”- „ pada deszcz”-
przykucają i palcami stukają w podłogę naśladując deszcz.
2. Powitanie.
Zabawa integracyjna.” Jak się masz”
Dzieci siedzą w kolę i śpiewają na melodie wymyśloną.
Witaj jak się masz?- dzieci machają rękami.
Wszyscy się witamy- wyciągnięte prawe ręce.
Wszyscy się kochamy- dzieci krzyżują ręce na piersiach.
3. Słuchanie piosenki „ Szedł listopad”
- Rozmowa związaną z treścią piosenek.
- Kiedy pada deszcz- rozmowa na temat zjawisk przyrodniczych
- Jak się ubieramy w czasie jesiennej słoty?
Powtórne wysłuchanie piosenki ze zwróceniem uwagi na nastrój i ilość
zwrotek.
Dzieci powtarzają za n-ką kolejne wersy i zwrotki piosenki.
4. Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Dzieci układają zdania ze słowami październik; listopad; liczą wyrazy
w zdaniu.
Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazów: mokro, słota, błoto.
5. Zajęcia właściwe
Ćwiczenia ruchowe
Zabawa ruchowa przy muzyce znanej piosenki „ Szedł listopad”, „ Deszczyk”
Ćwiczenia ruchowo- słowno- wzrokowe
Wzór graficzny do piosenki:
Szedł listopad polną droga, zerwał liście z drzewa (11 kresek skośnych,
łączonych na przemian w prawo, w lewo). Pada deszcz, pada deszcz , a ja
sobie śpiewam (bis), (4 kreski pionowe z góry w dół , 1 kółko).
W czasie słuchania muzyki , dzieci wodzą palcem po kartce, po wzorze,
potem w powietrzu. Rysowanie wzoru w liniaturze. Malowanie wzoru do
piosenki w zespołach, pędzlem na dużym szarym papierze.
Ocena.
6. Zakończenie.
Zabawa usprawniająca motorykę i percepcję słuchową – ilustracja ruchowa
treści piosenki „ Szedł listopad”.
agniecha6365