KATECHEZY NA DZIEŃ PAPIESKI 2008
Jan
Paweł II
wychowawca
młodzieży
Zespół autorów:
Renata Chrzanowska, Helena Karolczyk-Wysogląd, Artur Nowak,
Mirosław Piskorz, dk. Marcin Rozmus
Redakcja:
ks. Tadeusz Panuś, ks. Paweł Gawron
Kraków 2008
Jan Paweł II – wychowawca DZIECI I młodzieży
katecheza dla klas I-III szkoły podstawowej
1. Cel katechezy:
· Wyjaśnienie istoty wychowania według nauczania Jana Pawła II;
· Ukazanie Jana Pawła II jako wzoru wychowawcy;
· Kształtowanie w dzieciach postawy szczerej troski i bezinteresownej służby wobec każdej osoby, poczucia sprawiedliwości, poszanowania dla wartości życia ludzkiego.
2. Słowa klucze:
wychowanie, bezinteresowna pomoc, sprawiedliwość, wartość życia
3. Uwagi metodyczne:
a. pomoce dydaktyczne:
portret Jana Pawła II, obrazki Ojca Świętego z dziećmi i młodzieżą, tekst i płyta z piosenką Santo subito „Arki Noego”, karty ze słowami wyjaśniającymi wychowanie (materiały pomocnicze).
b. metody:
pogadanka, ćwiczenie muzyczne, pokaz, burza mózgów, ćwiczenie plastyczne
c. literatura i środki audiowizualne:
· Encyklika Evangelium vitae Ojca Świętego Jana Pawła II do biskupów, do kapłanów i diakonów, do zakonników i zakonnic oraz do wszystkich ludzi dobrej woli o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego;
· Orędzie Jana Pawła II na XVIII Światowy Dzień Pokoju: Pokój i młodzi idą razem. Watykan, 8.12.1984 r.;
· List apostolski Jana Pawła II: Wielkie wyzwanie przyszłości z okazji Międzynarodowego Roku Młodych. Watykan, 31 marca 1985 r.;
· Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na Westerplatte. Gdańsk, 12 czerwca 1987 r.;
· Orędzie Ojca Świętego Jana Pawła II do Młodzieży Całego Świata z okazji VI Światowego Dnia Młodzieży: Otrzymaliście Ducha przybrania za synów (Rz 8,15). Jasna Góra, 14 – 15 sierpnia 1991 r.;
· Przemówienie Jana Pawła II do młodzieży. Poznań, 3 czerwca 1997 r.;
· Homilia Jana Pawła II na zakończenie Światowego Dnia Młodzieży: Panie, do kogóż pójdziemy. Rzym, 20 sierpnia 2000 r.
4. Plan katechezy:
A. wstęp
Piosenka: Santo subito
Ćwiczenie: Jakim człowiekiem był Jan Paweł II?
- czas ok. 10 min
B. rozwinięcie
Ćwiczenie: Co to jest wychowanie?
Pogadanka: Jan Paweł II – wychowawca dzieci i młodzieży
- czas ok. 25 min.
C. Zakończenie
Wspólny śpiew: Santo subito
Modlitwa: Dziękuję za..., proszę o...
- czas ok. 10 min.
5. Przebieg katechezy:
Katechezę rozpoczynamy piosenką „Arki Noego” Santo subito, prosząc, aby po wysłuchaniu utworu dzieci nazwały osobę, o której ona mówi. Po prawidłowej odpowiedzi, że jest to papież Jan Paweł II , umieszczamy w centralnym miejscu tablicy jego portret.
Następnie dzieci otrzymują teksty piosenki (klasie pierwszej można przeczytać tekst) Santo subito .W tekście mają podkreślić czasowniki (lub je wymienić), które odpowiedzą na pytanie: Jakim człowiekiem był Jan Paweł II?
Przykładowe odpowiedzi:
- szanował ludzi
- modlił się
- niósł nadzieję
- nauczał ludzi
- wychowywał dzieci i młodzież
Na koniec tej części katecheta prezentuje różne ilustracje ukazujące Jana Pawła II. Spośród nich uczniowie wybierają te, które przedstawiają Ojca Świętego w otoczeniu dzieci i młodzieży . Wybrane obrazki przypinamy wokół portretu Jana Pawła II.
Tę część katechezy rozpoczynamy ćwiczeniem: Co to jest wychowanie?
Dzielimy klasę na grupy pięcioosobowe. Uczniowie otrzymują karty ze słowami (materiały pomocnicze B), które mają ułożyć tak, aby powstało zdanie wyjaśniające: Co to jest wychowanie według Jana Pawła II. Podczas pracy nie można ze sobą rozmawiać, ale można zmieniać położenie swojej karty według uznania. Po ułożeniu zdania dzieci głośno je odczytują .
WYCHOWANIE JEST – STAWANIEM SIĘ CZŁOWIEKA CORAZ BARDZIEJ
CZŁOWIEKIEM
Następnie przeprowadzamy pogadankę wyjaśniającą znaczenie tego zdania i ukazującą Jana Pawła II jako wychowawcę dzieci.
Przykładowe pytania:
· Kogo Jan Paweł II nazywał nadzieją Kościoła i przyszłością świata?
· O co Ojciec Święty prosił dzieci?
Jako podsumowanie, można wykorzystać poniższą wypowiedź:
Ojciec Święty troszczył się o wychowanie młodego pokolenia, ponieważ uważał, że są oni nadzieję Kościoła i przyszłością świata. Prosił młodych, aby nie obawiali się głębokich pragnień szczęścia, prawdy i piękna. Rozwijając swoje zdolności powinni wzrastać w poczuciu odpowiedzialności za prawidłowe relacje międzyosobowe (bezinteresowna pomoc i troska o drugiego człowieka, zwłaszcza najbiedniejszego i potrzebującego). Jan Paweł II chciał, aby już w dzieciach kształtowano poszanowanie dla wartości życia ludzkiego mówiąc „Dzieci winny wzrastać we właściwej wolności wobec dóbr materialnych, w przekonaniu, że więcej wart jest człowiek z racji tego czym jest, niż ze względu na to, co posiada”. W pokonywaniu przeszkód, które hamują rozwój dziecka powinien pomagać wychowawca, który jest współpracownikiem Boga-wychowawcy. Jan Paweł II wobec Boga stale przyjmował postawę wychowanka, dlatego dla młodego pokolenia stał się on niekwestionowanym wzorem wychowawcy. Dzięki wewnętrznej spójności słowa i życiowej postawy Ojca Świętego, młodzież widziała w nim czytelny znak Bożego Ojcostwa. Papież był także świadkiem, że młodość nie jest kwestią wieku, lecz przylgnięciem do świata Boga, który każdego, wszystko i stale odnawia czyniąc młodym.
Na zakończenie tej części uczniowie zapisują krótką notatkę w zeszycie np. według poniższego wzoru:
Temat: Jan Paweł II- wychowawca dzieci i młodzieży.
WYCHOWANIE JEST – STAWANIEM SIĘ CZŁOWIEKA CORAZ BARDZIEJ CZŁOWIEKIEM (Jan Paweł II)
· dzieci wklejają tekst piosenki Santo subito
· zadanie:
- Uczniowie kl. I rysują sytuację przedstawiającą ich bezinteresowną pomoc drugiej osobie.
- Uczniowie kl. II i III wypiszą przykłady bezinteresownej pomocy i troski o drugiego człowieka.
Podsumowanie katechezy może stanowić wspólny śpiew Santo subito, po którym katecheta przypomina dzieciom, że Ojciec Święty zwracał się do młodych ludzi z prośbą aby pamiętali, iż więcej wart jest człowiek z racji tego czym jest, niż ze względu na to, co posiada. Kończąc katechezę dzieci w modlitwie spontanicznej dziękują za rodziców, którzy ich wychowują, za wychowawcę Jana Pawła II, proszą o możliwość rozwijania własnych zdolności i umiejętność służenia pomocą drugiej osobie, bycie dobrym , sprawiedliwym człowiekiem.
6. Materiały pomocnicze:
A. Tekst piosenki: Santo subito
„Kto chodzi po wodzie buduje na skale
Szanują go ludzie kochają górale
Kto modli się stale przynosi nadzieję
Kto walczy wytrwale na końcu się śmieje
Santo subito-Santo! Subito santo-Santo!
Święty natychmiast-święty!
Santo-nie ma to tamto
Kto niebo otwiera dla innych ludzi
Chociaż wcale nie krzyczy ze snu ich budzi
Kto pokój przynosi dla wszystkich ludzi
Chociaż lata mijają On zawsze jest młody.”
B. KARTY ZE SŁOWAMI
STAWANIEM SIĘ
WYCHOWANIE JEST
CORAZ
CZŁOWIEKA
CZŁOWIEKEM
BARDZIEJ
2
katecheza dla klas IV-VI szkoły podstawowej
· Zapoznanie uczniów z nauczaniem Jana Pawła II dotyczącym wychowania;
· Zachęcenie do realizacji zadań wynikających z nauczania Ojca Świętego;
· Wyjaśnienie pojęcia Pokolenie JP II;
· Kształtowanie postawy odpowiedzialności młodego pokolenia za tworzenie świata.
młodość, młodzież, zadanie.
fragmenty wypowiedzi Jana Pawła II (materiały pomocnicze B)), duży schemat na tablicy (materiały pomocnicze A), karty pracy dla grup (materiały pomocnicze C).
burza mózgów, wykład, praca z tekstem.
· Orędzie Jana Pawła II na XVIII Światowy Dzień Pokoju: Pokój i młodzi idą razem. Watykan, 8 grudnia1984 r.;
· Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na placu Mickiewicza, Poznań, 3 czerwca 1997r.
· http://www.jp2f.opoka.org.p
katechetka79