LIT I NAUKA O LIT.doc

(30 KB) Pobierz
Wellek, Warren: Literatura i nauka o literaturze

Wellek, Warren: Literatura i nauka o literaturze

 

-          literatura – twórczość, sztuka,

-          nauka o literaturze – badanie, wiedza.

 

Próby zacierania różnic między literaturą i nauką o literaturze:

-          nie można rozumieć literatury nie uprawiając jej samemu. Ale: badacz ma swoje przeżycia przekładać na kategorie intelektualne;

-          teoretycy odmawiający studiom nad literaturą miana wiedzy, stosowanie „twórczej krytyki” – powtarzania / tłumaczenia 1 dzieła na drugie, gorsze;

-          dzieła literackie nie mogą być naukowo badane, mogą być lekturą, źródłem przyjemności i przedmiotem oceny.

 

Jak ujmować intelektem sztukę?

1)     za pomocą metod z nauk przyrodniczych, przeniesionych na literaturę:

o       rywalizacja z obiektywizmem i bezosobowością (gromadzenie neutralnych faktów),

o       badanie przyczyn i źródeł (doszukiwanie się powiązań),

o       metody ilościowe (obliczenia statystyczne, tabele, wykresy),

o       pojęcia biologii wykorzystywane do przedstawienia ewolucji literatury;

2)     osobisty charakter rozumienia literatury.

 

1883 – Wilhelm Dilthey – sprowadza przeciwstawienie metody nauk przyrodniczych i historii do pojęć wyjaśniania i rozumienia – przyrodnik tłumaczy fakt faktami wcześniejszymi, historyk stara się zrozumieć sens faktu.

1884 Wilhelm Windelband – cel przyrodników to ustalanie praw ogólnych, historycy dążą do ujmowania faktów niepowtarzalnych.

Henryk Rickert – nauki o kulturze interesują się tym, co konkretne i indywidualne (w odróżnieniu od nauk o naturze).

A.D. Xénopol – nauki przyrodnicze badają fakty powtarzające się, a historia – fakty następujące po sobie.

 

Indywidualność:

-          zainteresowania badaczy;

-          próby odkrywania w literaturze ogólnych praw się nie udawały, ale s. 17 nie ma dzieła całkowicie jedynego w swoim rodzaju, gdyż odznaczałoby się ono zupełną niezrozumiałością;

-          każde dzieło literackie jest indywidualne i ogólne – ma swoje rysy indywidualne, ale też cechy wspólne z innymi utworami;

-          s. 18 – krytyka literacka i historia literatury mają na celu scharakteryzowanie indywidualności dzieła, twórcy okresu albo literatury narodowej. Ale taka charakterystyka musi posługiwać się terminami ogólnymi na zasadzie pewnej teorii literatury.

 

Wellek, Warren: Istota literatury

 

Literatura:

-          obejmuje teksty drukowane – Greenlaw – wtedy badania literackie utożsamiają się z historią cywilizacji (ale tracą charakter literacki);

-          „dzieła wybitne” – selekcja dokonywana pod kątem artyzmu (lub też rozgłosu, znaczenia naukowego, wartości estetycznej jako zalet stylu i kompozycji). Ale s. 21 w historii literatury pięknej ograniczenie zainteresowań do dzieł wybitnych nie pozwala rozumieć ciągłości tradycji literackiej, ewolucji rodzajów i samej istoty procesu literackiego;

-          literatura piękna, czyli posługująca się fikcją literacką, obejmuje nie tylko teksty drukowane i pisane (sugestia w etymologii), ale i literaturę mówioną;

-          dzieła, w których funkcja estetyczna jest dominująca.

 

Język dla literatury:

-          twór człowieka, obarczony tradycją kultury;

-          wypowiada myśli;

-          język naukowy jest czysto denotacyjny, zmierza do systemu znaków podobnego matematyce / logice;

-          język literacki jest wieloznaczny, z homonimami, wysoki stopień konotacyjności, działa ekspresją (wyraża nastrój i postawę mówcy / pisarza);

-          uwydatnia znak, dźwiękowy symbolizm słowa;

-          jest silniej określony strukturą historyczną, ma własną ekspresję i pragmatykę;

-          język potoczny – pełen elementów irracjonalnych, ma osiągać pewne rezultaty;

-          język literacki świadomie wyzyskuje zasady językowe;

-          nie uznajemy za poezję tego, co ma w nas pobudzić działanie na zewnątrz – to retoryka;

-          istnieją formy pośrednie – esej czy biografia, literatura retoryczna.

 

Stosunek literatury do rzeczywistości:

-          wyróżnikiem literatury jest jej zmyślony, fikcyjny charakter – takie rozumienie literatury jest opisowe, nie wartościujące. Fikcja literacka nie musi używać obrazów, s. 29 wizualizacja wszystkich metafor poetyckich spowodowałaby chaos i dezorientację;

-          różnice m. literaturą i nieliteraturą – organizacja, indywidualna ekspresja, rozumienie i stosowanie języka jako środka wyrazu, brak celu praktycznego i fikcyjność (s. 29);

-          dzieło literackie – skomplikowana struktura warstwowa z wielością znaczeń.

 

Wellek, Warren: Funkcja literatury

 

-          Horacy – poezja jest przyjemna i pożyteczna (pożyteczny – jako nie ułatwiający spędzania czasu, ale zasługujący na poważne skupienie), przyjemność – „wyższa”,

-          literatura daje pewien rodzaj poznania;

-          przy pomocy pisarza mamy dostrzegać rzeczy, które widzimy i wyobrażać sobie coś, co znamy – Eastman;

-          prawda literatury to prawda zawarta w literaturze;

-          sztuka jako odkrywanie prawdy ale i propaganda (s. 41 wysiłek świadomy lub nieświadomy, zmierzający do wywarcia takiego wpływu na czytelników, żeby przyjęli proponowaną im koncepcję życia);

-          katharsis – funkcją literatury jest uwalnianie twórców i czytelników od naporu wzruszeń (ale czy uwalnia, czy też je podnieca?);

-          s. 44 poezja ma wiele możliwych funkcji. Pierwszą i zasadniczą jest wierność swojej naturze.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin