Konceptyzm.doc

(60 KB) Pobierz
KONCEPT I KONCEPTYZM

KONCEPT I KONCEPTYZM

 

1.     NAZWA

 

Łac. „conceptus” = objęcie, poczęcie.

W renesansie termin ten pozyskał nowe funkcje znaczeniowe, epistemologiczno-psychologiczne: „pojęcie, myśl, pomysł”.

W tym zakresie stał się jednym z najważniejszych terminów teorii procesu twórczego i estetyki manierystyczno-barokowej, wraz z pochodzącymi od niego terminami innojęzycznymi: włoskie „concetto”, hiszpańskie „concepto”, angielskie „coceit”, polskie „koncept”.

 

 

 

Ewolucja znaczenia:

·         pomysł ogólny utworu,

·         jedna z pomysłowych myśli w utworze,

·         myśl,

·         myśl cenna i pełna polotu (dowcipu).

 

 

 

Platońska renesansowa psychologia twórczości:

Szereg pojęć związanych z TEORIĄ INTELEKTU i TEORIĄ INGENIUM:

·         IDEA – CONCEPTUS – IMAGO – ARS – OPUS.

·         W umyśle istnieje (lub powstaje) pewna ogólna idea (forma), domagająca się ekspresji w dziele literackim.

·         Jej pojęciowo – wuobrażeniowa konkretyzacja, plan, zarys (disegno) to conceptus.

·         Dalsze wyraźniejsze opanowanie przez nią wyobraźni twórcy to imago (obraz).

·         Jej realizowanie w konwencjach konkretnej dziedziny sztuki to ars (kunszt) lub maniera.

·         Wytwór tego procesu to opus - dzieło, realizujące kolejne etapy aktu twórczego, będące w całości odpowiednikiem konceptu jako generalnego pomysłu i zarazem ramą, w której mieszczą się wszystkie podporządkowane mu chwyty artystyczne, pomysły, trafne myśli, zwane też konceptami lub inwencjami (inventiones).

 

 

MANIERYZM – kierunek w kulturze włoskiej 2 połowy XVI w. Poddawał przekształceniom takie elementy renesansu, jak doskonałość formalna i dążenie do harmonii, faworyzował dekoracyjność, wyrafinowanie formalne, wątki fantastyczne. W literaturze jego przejawem jest m.in. zrywająca z klasycznymi wzorami epika T. Tassa (poemat „Jerozolima wyzwolona”)i bogata pastoralna literatura, m.in. dramat „Il pastor fido” G. B. Guariniego.

 

 

 

 

 

 

INGENIUM (łac. „rzecz wrodzona, naturalna zdolność twórcza”) – w antycznych teoriach estetycznych: określenie wrodzonych dyspozycji i zdolności twórczych artysty; w estetyce baroku: główne pojęcie oznaczające właściwości umysłu artysty uznane za podstawowe i niezbędne w procesie twórczym (talent, intuicja twórcza, przenikliwość, pomysłowość), jak i cechy dzieła dzięki nim osiągnięte (nowość, oryginalność, wdzięk). Pozostawało w związku z kategoriami konceptu, wyobraźni i natchnienia.

·         Retoryka dzieliła proces twórczy na: INGENIUM – ARS – EXERCITATIO.

·         Przymioty samej władzy ingenium: szybkość, bystrość, przenikliwość, subtelność, obfitość, abstrakcyjność, intuicja, lotność, oryginalność, wynalazczość, poszukiwanie nowości, łatwe chwytanie i łączenie pojęć przeciwstawnych, zdolność szybkiego kojarzenia, chęć wywołania podziwu, pewnego rodzaju niezależność.

·         Wypowiedzi metapoetyckie poszerzają znaczenie retoryczne, a nawet psychologiczny zakres znaczeniowy.

·         JAN ANDRZEJ MORSZTYN źródło swej weny widział w dążeniu do językowych gier towarzyskich:

„Język za dworstwo miałem i za żarty”

                            (Pokuta w kwartanie)

 

Terminy retoryczne dotyczące ewolucji semantycznej konceptu u schyłku XVI i XVII w.:

·         ACUTUM i ARGUTUM – dyspozycja do tzw. ostrych i celnych bądź dowcipnych myśli (acumina) oraz osiągnięte przez nie efekty samego dzieła, zarówno w zakresie ujęć tematycznych, jak i chwytów dialektycznych i stylistycznej ornamentyki.

·         W tym świetle concetti stały się wyznacznikiem stylu konceptystycznego (patrz: manieryzm).

 

 

2.     ISTOTA KONCEPTU I KONCEPTYZMU

 

Literatura łacińska – teren poszukiwań nowych form artystycznej ekspresji, mogący zastąpić wykorzystany już wielokrotnie przez większej i mniejszej rangi imitatorów repertuar przejętych od klasyków pomysłów treściowych i środków artystycznych.

 

Metafora okazała się najdogodniejszym elementem literackiej ornamentyki, gdyż nie naruszając leksykalnej normy klasyczności, mogła stwarzać nowe związki pomiędzy wyrazami i pojęciami.

 

Popularność metafory od połowy XVI w. Wywołana była nie tylko praktycznymi potrzebami warsztatów pisarskich, ale też silniejszym oddziaływaniem literackiej teorii Arystotelesa.

 

Znamieniem charakterystycznym manierystycznego i barokowego konceptyzmu nie jest jednak metafora.

 

Najwyższą rangę w teorii i praktyce tego kierunku zyskiwały przenośnie, polegające na zestawianiu pojęć odległych, i figury lub tropy wywołujące szok lub zdziwienie, wymagające w procesie twórczym i w percepcji czytelniczej szczególnego wysiłku intelektualnego oraz daru bystrej inteligencji.

Świat konceptysty to wielka zagadka, ale nie zagadka bez klucza; leży on w filozoficznych założeniach epoki:

·         we wzajemnej analogii mikro- i makrokosmosu;

·         w tajemniczych związkach wszechrzeczy;

·         w powszechnej korespondencji odpowiadających sobie we wszechświecie zjawisk.

 

Proces poznawczy polegać miał na odczytywaniu tej wielkiej „księgi” lub, jak pisał św. Augustyn, tego „doskonałego poematu, w który Boski plan (lub koncept) został wpisany dla pragnących go zgłębiać umysłów jak uczony hieroglif, jak szarada różnego poziomu znaczeń i symboli. (Cytat z De civitate Dei).

 

Twórczość konceptystów to twórczość o wysokim stopniu zintelektualizowania (celebralna), odwoływała się nie tyle do uczuć czy do operującej malarską dynamiką wyobraźni, ile do intelektu, a właściwie do jego odpowiednika w sferze sztuki i literatury – do ingenium.

 

DISEGNO – i rysunek, i znak.

„Czym dla oczu piękno, a dla sztuki harmonia, tym jest ‘concepto’ dla umysłu”

                            B. Gracian

 

IMAGINACJA – obrazy pochodzące z wrażeń zmysłowych.

 

INGENIUM – pojęcia czyste, wyabstrahowane relacje, definicja, przeciwieństwa.

·         Specyfika znaczeniowa i zewnętrzny kształt wiersza (romby, kwadraty, anagramy) – oddziaływanie na zmysł wzroku.

 

Pierwotnie domeną konceptu była warstwa znaczeń ujętych w sposób niemal matematyczny (ówcześnie napisano by „punktycznych” – termin z retoryki).

Konceptysta unika opisów i wyglądów rzeczy, fascynują go ich wzajemne relacje.

W metaforze interesuje go gra proporcji (nie jej funkcja unaocznienia).

Wśród relacji najcenniejsze są te, które polegają na różnicach (nie te, które wskazują na podobieństwa).

 

Na I planie:

a)     figury oparte na przeciwieństwach:

·         antyteza;

·         paradoks;

·         oksymoron;

·         odległa metafora;

b)     wszelkiego rodzaju umyślne dysonanse:

·         elipsa;

·         inwersja;

·         brak międzyzdaniowej ciągłości.

 

 

 

 

 

 

 

Porównania są zbyt ewidentne, okres retoryczny zbyt zhierarchizowany.

 

Okres retoryczny - charakterystyczne dla stylu retorycznego rozbudowane zdanie, złożone z celowo uporządkowanych i zhierarchizowanych zdań składniowych, tworzące zamkniętą całość znaczeniowo-intonacyjną o wyraziście zaznaczonym początku i zakończeniu; podstawę jego wewnętrznego ładu stanowią:

1)     stały, niezależny od liczby zdań składowych podział na 2 człony: protasis (poprzednik) i apostasis (następnik);

2)     klarowność relacji między poszczególnymi częściami okresu retor., szczególnie symetryczność zestawień, wyrazistość nawiązań wielospójnikowych, szyk antycypacyjny;

3)     rytmiczne wyrównania części, szczególnie ich upodobnienia pod względem budowy składniowo – intonacyjnej, rozmiaru oraz współbrzmień głoskowych, zwłaszcza w zakończeniach członów.

 

Oprócz szokujących zestawień i zagadek – walor konceptu ma sama krótkość, daje bowiem poczucie żywości i satysfakcję szybkiego ogarnięcia tak sformułowanej myśli.

Stąd popularność sentencji, maksym, przysłów, godeł.

 

Figury, które same w sobie takich walorów nie zawierają (pospolite porównania, niekontrastowe epitety) odświeżają się przez chwyt ostentacyjnego nagromadzenia litanijnej wyliczanki, uporczywej tautologii.

 

3.     TEORIE KONCEPTU

 

MACIEJ KAZIMIERZ SARBIEWSKI De acuto et arguto (rozprawa).

·         „Pointa (acutum) jest to mowa, w której zachodzi zetknięcie się czegoś niezgodnego i zgodnego, czyli jest w słownym wypowiedzeniu zgodną niezgodnością lub niezgodną zgodnością (consors discordia vel discors concordia)”.

·         Typologia różnych innych określeń konceptu, formułowanych przez współczesnych mu uczonych (głównie jezuickich):

1.     pojęcie retoryczne: piękna sentencja, rzadka metafora, alegoria, hiperbola lub podobieństwo;

2.     pojęcie dialektyczne: porównanie rzeczy w zakresie wielkości albo zgodności tematu z przedmiotem, oszukańczy sofizmat;

3.     pojęcie psychologiczne: niespodzianki, „szokujące oczywistości”

 

Po Sarbiewskim – Pellegrini, Tesaura, Masena.

W Polsce teoria konceptyzmu pojawiła się w rękopiśmiennych retorykach i poetykach:

·         z racji różnie określanych stylów, które go w szczególny sposób eksponują;

·         przy okazji omawiania poezji epigramatycznej lub w ogóle poezji kunsztownej;

·         jako generalna kategoria estetyczna ówczesnej poezji i prozy.

 

Schyłek popularności konceptów:

·         w niektórych krajach już w połowie XVIII w. (albo nawet wcześniej);

·         w skali ogólnej – koniec XVII w. lub 1. i 2. dekada XVIII w. (Francja, Anglia).

 

 

4.     KONCEPTYZM W LITERATURZE STAROPOLSKIEJ

 

Od lat 80. XVI w. (Szarzyński) po 1. połowę XVIII w.

 

TYPY KONCEPTU:

·         PETRARKISTOWSKI – reprezentujący wyszukane konwencje erotyczne.

TOPOSY:

a)     wizerunek pięknej pani dokonywany w afektowanych porównaniach jej oczu, lic, włosów, zębów i piersi do słońca, owoców lub kwiatków, promieni, śniegu i wulkanów;

b)     jej zbawczy wpływ na naturę – kwiaty rozkwitają lub więdną zależnie od jej obecności;

c)     udręki kochanka wygłaszane w oksymoronach przywołujących lód i ogień, życie i umieranie, noc i dzień (Naborowski, Zimorowic, J. A. Morsztyn -Poeci baroku.doc).

·         METAFIZYCZNY – w którym język duchowej mistyki łączy się często z sensualizmem języka erotycznego, a źródłem najśmielszych konceptów są wielkie paradoksy wiary (Sęp Szarzyński, Grabowiecki).

·         EMBLEMATYCZNO – HERALDYCZNY i ELOGARNY – w którym symbol i epitet są bardziej niż kiedykolwiek lakoniczne i pozbawione eksplikacji kontekstu, ponieważ wszelki opis zastępuje współistniejący w utworze lub domyślny obraz, godło bądź różnego typu monument.

·         ETYMOLOGICZNY, TAUTOLOGICZNY, EUFONICZNY lub GRAFICZNY – polegający na językowej grze wyrazów, członów retorycznych, dźwięków, znaczeń lub formy zapisu w poezji wizualnej (postaci rozwijane w nurcie tzw. kulturanizmu, zwł. przez epigramat).

 

 

5

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin