Ulica Prosta _ Wspólna Deklaracja Doktryny o Usprawiedliwieniu - Refleksje.pdf

(203 KB) Pobierz
395229816 UNPDF
2010-12-01
Ulica Prosta : Wspólna Deklaracja Dok…
Home Wyznanie
wiary
Artykuły
Kazania
Biblioteka
Świadectwa Forum Linki Kontakt Nowości
Wspólna Deklaracja Doktryny o
Usprawiedliwieniu - Refleksje
dnia: Thu 03 strony Sep, 2009 22:19 CET (156 Wyświetlenia)
Wspólna Deklaracja Doktryny o Usprawiedliwieniu -
Refleksje
Autor: Hugenota
Motto: Ujawnianie herezji nie należy do przyjemności, tak samo jak
poddawanie się diagnozie i leczeniu w szpitalu. Czasem jest to po
prostu konieczne, aby usunąć zagrożenie dla zdrowia i życia.
Niektóre choroby są zakaźne, mogą spowodować epidemie. Herezja
jest rodzajem wirusa, który powoduje śmierć duchową na masową
skalę. Ignorowanie jej oznacza brak troski o wieczne przeznaczenie
ludzi, wśród których żyjemy.
Okoliczności podpisania deklaracji
W dniu 31 października 1999 roku w Augsburgu została podpisana
przez Światową Federację Luterańską (ŚFL) Kościół Rzymsko
Katolicki (KRK) Wspólna Deklaracja Doktryny o Usprawiedliwieniu
(WDDU). Deklaracja jest rezultatem ponad trzech dekad dialogu
pomiędzy luteranami a katolikami.
Data i miejsce podpisania mają istotne znaczenie dla protestantów.
W dniu 31 października 1517 roku Marcin Luter wysunął swoje 95
tez rzucających wyzwanie ówczesnym naukom i praktykom
religijnym Watykanu. Dzień ten jest świętowany przez protestantów
jako Święto Reformacji. Miasto Augsburg z kolei było miejscem,
gdzie w 1530 roku cesarz Karol V zwołał konferencję zwolenników
Lutra, gdzie zredagowano tzw. Konfesję Augsburską będącą
podstawą wyznania Kościoła Luterańskiego. (1)
Praca nad WDDU
WDDU została przygotowana w latach 1995-97 przez teologów
katolickich i luterańskich pod auspicjami Watykanu i Światowej
Federacji Luterańskiej. W 1995 roku pierwsza wersja dokumentu
została wysłana do kościołów uczestniczących. Instytut Studiów
Ekumenicznych w Strasbourgu, Francja, przygotował odpowiedź
strony luterańskiej, natomiast Rada Pontyfikalna do spraw
Promowania Jedności Chrześcijan pod przewodnictwem kardynała
ulicaprosta.lap.pl/…/tiki-read_article.p…
1/16
395229816.003.png 395229816.004.png
2010-12-01
Ulica Prosta : Wspólna Deklaracja Dok…
przyjęty prawie jednomyślnie (za - 958 głosów, przeciw - 25) przez
Kościół Ewangelicko Luterański Ameryki na zgromadzeniu w
Filadelfii w sierpniu 1997 roku. (2).
Również w Niemczech znalazły się głosy przeciwne WDDU. Do
października 1999 roku swój sprzeciw wyraziło ponad 240 teologów
protestanckich. (3)
Aprobata przez Radę ŚFL
Na stronie www ŚFL można było znaleźć takie informacje: Na dzień
8 czerwca 1998 roku, 86 kościołów spośród 122 członków ŚFL oraz
2 kościoły stowarzyszone, wypowiedziały się na temat WDDU. 79
kościołów wypowiedziało się za podpisaniem WDDU . (4)W dniu
16 czerwca 1998 roku ŚFL opublikowała następujące oświadczenie:
W jednomyślnym głosowaniu Rada Światowej Federacji
Luterańskiej zaakceptowała Wspólną Deklarację Doktryny o
Usprawiedliwieniu z Kościołem Rzymsko-Katolickim. "Wspólna
Deklaracja" kładzie kres ponad 400 letniemu okresowi potępień
wynikających z głównej dysputy doktrynalnej Reformacji, że
zbawienie jest darem od Boga przez łaskę, a nie czymś, na co może
sobie człowiek zasłużyć przez dobre uczynki.
"Wspólna Deklaracja" była rozesłana do 124 kościołów
członkowskich ŚFL. Rada głosowała po tym, jak "znacząca
większość" kościołów zaakceptowała "Wspólną Deklarację."
Uwaga: Sformułowanie: "że zbawienie jest darem od Boga przez
łaskę, a nie czymś, na co może sobie człowiek zasłużyć przez dobre
uczynki" jest iluzoryczne. Według doktryny KRK zbawienie nie
dokonuje się przez dobre uczynki człowieka, lecz przez "środki
łaski" (sakramenty), sprawowane przez kapłanów, które to środki
są uważane za dar od Boga. Nauka ta wiąże człowieka z całym
systemem KRK. Gdyby dobre uczynki były skuteczne do
zbawienia, rola kapłanów zostałaby pomniejszona a nawet
wyeliminowana. (Więcej o tym w dalszej części).
Zniesienie potępień
W czasach Reformacji zarówno protestanci jak i katolicy wydali
dokumenty, w których potępili siebie nawzajem. (Sobór Trydencki
wydał ponad 100 anatem , teraz zniósł jedną). "Wspólna Deklaracja"
stwierdza, że chociaż nadal pozostają pewne różnice w zrozumieniu
usprawiedliwienia, różnice te nie są tak istotne, aby uzasadniać
potępienia. ... Zatem na bazie tych porozumień oświadcza się, że
potępienia doktrynalne w luterańskich pismach konfesyjnych
dotyczące usprawiedliwienia nie stosują się już dłużej do nauki
Kościoła Rzymsko-Katolickiego przedstawionej we 'Wspólnej
Deklaracji." Kilka dni później, kardynał Cassidy, przewodniczący
Rady Pontyfikalnej do spraw Promowania Jedności Chrześcijan,
przedstawił odpowiedź Watykanu. Cassidy powiedział: "Chcę
podkreślić, że osiągnięty konsensu odnośnie doktryny o
ulicaprosta.lap.pl/…/tiki-read_article.p…
2/16
395229816.005.png
2010-12-01
Ulica Prosta : Wspólna Deklaracja Dok…
Konstrukcja i treść WDDU
WDDU posiada 5 głównych rozdziałów obejmujących łącznie 44
paragrafy. Posiada również kilkustronicowy Appendix. W
dokumencie wyróżniamy następujące elementy:
Preambuła (par. 1-7)
1. Biblijne poselstwo o usprawiedliwieniu (8-12)
2. Doktryna o Usprawiedliwieniu jako problem ekumeniczny (13)
3. Wspólne zrozumienie Usprawiedliwienia (14-18)
4. Wyjaśnienia do Wspólnego Zrozumienia Usprawiedliwienia (19-
39)
5. Znaczenie i zakres osiągniętego konsensu (40-44)
Appendix z listą dokumentów i komentarzy na które powołuje się
WDDU.
Spojrzenie na kilka paragrafów
Trudno mi przytaczać cały dokument. Nie mam na razie dostępu do
autoryzowanej wersji w języku polskim. Przytaczam więc własne
tłumaczenie z wersji angielskiej opublikowanej w Internecie pod
adresem: http://www.cin.org/users/james/files/jddj.htm (6).
Zobacz P.S.
Paragraf 11. Usprawiedliwienie jest przebaczeniem grzechów (Rz
3:23-25; Dz 13:39; Łk 18:14), wyzwoleniem z dominującej mocy
grzechu i śmierci (Rz 5:12-21) oraz od przekleństwa zakonu (Gal
3:10-14). Jest przyjęciem do społeczności z Bogiem: już teraz, ale
potem w pełni w nadchodzącym Królestwie Bożym (Rz 5:1-2).
Jednoczy z Chrystusem oraz z jego śmiercią i zmartwychwstaniem
(Rz 6:5). Następuje w przyjęciu Ducha Świętego w Chrzcie i
włączeniu do jednego ciała (Rz 8:1-2, 9-1; 1 Kor 12:12-13).
Wszystko to jest jedynie Boga, ze względu na Chrystusa, przez
łaskę, przez wiarę w "Ewangelię Syna Bożego" (Rz 1:1-3).
(emf.tł.).
Powiązanie usprawiedliwienia z chrztem
Powiązanie usprawiedliwienia z chrztem znajdujemy również w
innych paragrafach. "Wyznajemy razem, że grzesznicy są
usprawiedliwieni przez wiarę w zbawcze działanie Boga w
Chrystusie. Przez działanie Ducha Świętego w Chrzcie,
otrzymują dar zbawienia , który stanowi podstawię całego
chrześcijańskiego życia..." (par.25; emf.moja).
"Katolickie zrozumienie również traktuje wiarę jako fundamentalną
w usprawiedliwieniu. Ponieważ bez wiary, nie może nastąpić żadne
usprawiedliwienie. Ludzie są usprawiedliwieni przez Chrzest
jako słuchający Słowa i wierzący w niego ..." (par.27, emf.moja)
ulicaprosta.lap.pl/…/tiki-read_article.p…
3/16
395229816.006.png
2010-12-01
Ulica Prosta : Wspólna Deklaracja Dok…
"... Pomimo grzechu, chrześcijanin nie jest już oddzielony od Boga,
ponieważ w codziennym powrocie do Chrztu, człowiek, który
narodził się na nowo przez Chrzest i Ducha Świętego, ma ten
grzech przebaczony ..." (par.29; emf. moja).
" Katolicy uważają, że łaska Jezusa Chrystusa udzielona w
Chrzcie usuwa wszystko, co jest grzechem "we właściwym
znaczeniu" i co jest "godne potępienia" (par.30; emf. moja).
Co na to Konfesja Augsburska?
Powiązanie usprawiedliwienia z chrztem jest zgodne z nauką ksiąg
wyznaniowych obydwu kościołów.
Artykuł IX Konfesji Augsburskiej mówi:
"Kościoły nasze uczą o chrzcie, że jest konieczny do zbawienia,
gdyż przezeń ofiarowana jest łaska Boża, i że należy chrzcić dzieci,
które we chrzcie są ofiarowane Bogu i przyjmowane do łaski Bożej.
Kościoły nasze potępiają anabaptystów, którzy nie uznają chrztu
dzieci i utrzymują, że i bez chrztu dostępują one zbawienia".
Apologia Konfesji dodaje odnośnie tego punktu:
"... A ponieważ Ewangelia jest u nas czysto i pilnie nauczana ... w
naszych zborach nie wystąpili żadni anabaptyści, ponieważ lud
został Słowem Bożym uzbrojony przeciwko bezbożnemu i
odstępczemu stronnictwu tych rozbójników ...". (7).
Tak więc Konfesja i Apologia bardzo zdecydowanie występują
wobec praktyki chrztu osób już dorosłych, a które były wcześniej
ochrzczone jako dzieci. Księgi te nie potępiają ani nie krytykują
chrztu w ujęciu katolickim, gdyż było ono takie same. Tutaj
reformatorzy nic nie zmienili. Rodzi się pytanie, czy potępienie
anabaptystów z czasów Reformacji obejmuje współczesne kościoły,
nie praktykujące chrztu dzieci?
A co na to Katechizm Katolicki? (8)
Oto kilka artykułów z Katechizmu Katolickiego:
1992 Usprawiedliwienie zostało nam wysłużone przez Mękę
Chrystusa, który ofiarował się na krzyżu jako żywa, święta i miła
Bogu ofiara i którego krew stała się narzędziem przebłagania za
grzechy wszystkich ludzi. Usprawiedliwienie zostaje udzielone
przez chrzest, sakrament wiary . Upodabnia nas ono do
sprawiedliwości Boga, który czyni nas wewnętrznie sprawiedliwymi
mocą swojego miłosierdzia. Jego celem jest chwała Boga i
Chrystusa oraz dar życia wiecznego (Katechizm Katolicki; emf.
moja)
Według tego artykułu, usprawiedliwienie zostaje udzielone
przez chrzest, przez sakrament. Zatem osoby udzielające chrztu
ulicaprosta.lap.pl/…/tiki-read_article.p…
4/16
395229816.001.png
2010-12-01
Ulica Prosta : Wspólna Deklaracja Dok…
1253 Chrzest jest sakramentem wiary. Wiara jednak potrzebuje
wspólnoty wierzących. Każdy wierny może wierzyć jedynie w
wierze Kościoła (emf. moja). Wiara wymagana do chrztu nie jest
wiarą doskonałą i dojrzałą, ale zaczątkiem, który ma się rozwijać.
Gdy katechumeni lub rodzice chrzestni słyszą skierowane do siebie
pytanie: "O co prosicie Kościół Boży?", odpowiadają: "O wiarę!"
1212 Sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego: chrzest,
bierzmowanie i Eucharystia są fundamentami całego życia
chrześcijańskiego. "Uczestnictwo w Boskiej naturze, które ludzie
otrzymują w darze przez łaskę Chrystusa, objawia pewną analogię
do powstania, rozwoju i wzrostu życia naturalnego. Wierni
odrodzeni przez chrzest, zostają umocnieni przez sakrament
bierzmowania, a w Eucharystii otrzymują pokarm życia wiecznego.
W ten sposób przez sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego
w coraz większym stopniu osiągają skarby życia Bożego i postępują
w doskonałej miłości".
1213 Chrzest święty jest fundamentem całego życia
chrześcijańskiego, bramą życia w Duchu ( vitae spiritualis ianua ) i
bramą otwierającą dostęp do innych sakramentów. Przez chrzest
zostajemy wyzwoleni od grzechu i odrodzeni jako synowie Boży,
stajemy się członkami Chrystusa oraz zostajemy wszczepieni w
Kościół i stajemy się uczestnikami jego posłania: "Chrzest jest
sakramentem odrodzenia przez wodę i w słowie".
1216 "Obmycie to nazywane jest oświeceniem , ponieważ ci, którzy
otrzymują pouczenie (katechetyczne), zostają oświeceni w
duchu..." Ochrzczony, otrzymawszy w chrzcie Słowo, "światłość
prawdziwą, która oświeca każdego człowieka" (J 1, 9), "po
oświeceniu" (Hbr 10, 32) staje się "synem światłości" (1 Tes 5, 5) i
samą "światłością" (Ef 5, 8):
Chrzest jest najpiękniejszym i najwspanialszym darem
Boga... Nazywamy go darem, łaską , (emf. moja),
namaszczeniem, oświeceniem, szatą niezniszczalności, obmyciem
odradzającym, pieczęcią i wszystkim, co może być najcenniejsze.
Darem - ponieważ jest udzielany tym, którzy nic nie przynoszą;
łaską - ponieważ jest dawany nawet tym, którzy zawinili; chrztem -
ponieważ grzech zostaje pogrzebany w wodzie; namaszczeniem -
ponieważ jest święty i królewski (a królów się namaszcza);
oświeceniem - ponieważ jest jaśniejącym światłem; szatą -
ponieważ zakrywa nasz wstyd; obmyciem - ponieważ oczyszcza;
pieczęcią - ponieważ strzeże nas i jest znakiem panowania Boga.
1257 Sam Pan potwierdza, że chrzest jest konieczny do zbawienia.
Dlatego też polecił On swoim uczniom głosić Ewangelię i chrzcić
wszystkie narody. Chrzest jest konieczny do zbawienia dla tych,
którym była głoszona Ewangelia i którzy mieli możliwość proszenia
o ten sakrament. Kościół nie zna oprócz chrztu innego środka,
by zapewnić wejście do szczęścia wiecznego (emf.moja).
Stara się więc nie zaniedbywać otrzymanego od Pana nakazu, by
"odradzać z wody i z Ducha Świętego" wszystkich, którzy mogą być
ulicaprosta.lap.pl/…/tiki-read_article.p…
5/16
395229816.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin