Marketing i reklama w Internecie.pdf

(803 KB) Pobierz
407222692 UNPDF
Marketing i reklama
w Internecie
Bartosz Małecki
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
407222692.010.png 407222692.011.png 407222692.012.png 407222692.013.png 407222692.001.png 407222692.002.png 407222692.003.png 407222692.004.png 407222692.005.png
Autor:
Bartosz Małecki
UBIK Business Consulting Sp. z o.o.
www.ubikbc.pl
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Projekt i skład:
Twórcy.pl
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej plat-
formy komunikacji internetowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 PO IG”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinan-
sowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2008, Wszelkie
prawa zastrzeżone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek
formie ani przekładany na język mechaniczny bez zgody PARP.
407222692.006.png
Spis tresci
1. Wstęp
2
2. Internet jako medium działań marketingowych
2
3. Od czego zacząć?
2
4. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych
3
4.1. Jak to zrobić?
3
4.2. Czego unikać? Na co zwracać uwagę?
6
5. Statystyki odwiedzin
6
6. Gdzie umieszczać adres strony?
7
6.1. Co więc zrobić, by strona zaczęła działać?
7
7. Pozycjonowanie
8
7.1. Co mam robić?
9
7.2. Na co uważać?
9
8. Kampanie linków sponsorowanych
9
9. PR internetowy
10
10. Formy reklamy internetowej
11
11. Newsletter
13
11.1. Czego potrzebujesz, by stworzyć newsletter?
14
12. Marketing wirusowy
14
13. Blog irmowy
15
14. Aspekty prawne
15
14.1. Problem SPAMu
16
14.2. Ochrona danych osobowych
16
Marketing i reklama w Internecie
1
407222692.007.png 407222692.008.png
1. Wstęp
Niektórzy autorzy stron internetowych wychodzą z założenia, że samo posiadanie
własnej witryny w Internecie spowoduje, że otoczenie zacznie się interesować prowa-
dzoną przez nich działalnością. W rzeczywistości, jeśli chce się osiągnąć odpowiednią
skalę działania, a strona internetowa jest podstawą prowadzonego biznesu, jej istnie-
nie trzeba nagłaśniać. Dlaczego? Według danych brytyjskiej irmy NETCRAFT tylko
w listopadzie 2008 roku liczba stron w Internecie wzrosła o blisko 3 mln osiągając
poziom 185,167,897 (wliczając w to podstrony) 1 ! A to zapewne i tak nie wszystko. By
nie zginąć w tym gąszczu należy odejść od myślenia o stronie internetowej jako formie
reklamy na rzecz innego podejścia – własny serwis WWW to wirtualne ucieleśnienie
naszej irmy, które do dalszego funkcjonowania samo potrzebuje reklamy.
Strona WWW
także potrzebuje
reklamy
2. Internet jako medium działań marketingowych
Internet stał się pełnowartościowym medium reklamowym. Zagościł na dobre w media
planach irm prowadzących działania marketingowe. Stał się ważnym uzupełnieniem
komunikacji w walce o dotarcie do konsumenta i zwrócenie jego uwagi.
W swojej krótkiej historii Internet wykształcił formy reklamowe, czy ujmując zagad-
nienie szerzej - marketingowe, z których może skorzystać każdy przedsiębiorca.
W powszechnej opinii Internet postrzegany jest jako relatywnie tani, jeśli chodzi
o koszty prowadzonych działań marketingowych. Oczywiście wszystko zależy od
skali działania. Duże kampanie reklamowe skierowane do użytkowników popular-
nych portali są kosztowne, a ich budżety liczy sie w setkach tysięcy, a być może nawet
milionach złotych. Z ostatnich doniesień mediów wynika, że w III kwartale 2008 roku
wydatki na reklamę w Internecie w Polsce przewyższyły wpływy reklamowe dzien-
ników! Specjaliści mówią o trwałym trendzie wzrostu wydatków na działania marke-
tingowe w sieci. Zwłaszcza, że podobne zjawiska są już widoczne w innych krajach,
np. w Wielkiej Brytanii. To może oznaczać, że reklama w Internecie będzie drożeć.
Koszty
reklamowania się
w Internecie
Prawdą jest jednak, że w Internecie marketing swojej działalności można rozpocząć
zaczynając od całkiem niewielkich kwot. Naprawdę niewielkich. W dodatku działania te
można prowadzić samodzielnie. W niniej-szym opracowaniu podpowiemy, jak zacząć.
3. Od czego zacząć?
Zacznij od strony internetowej. Własny serwis WWW to w tej chwili jedno z najważ-
niejszych i podstawowych źródeł informacji o prowadzonej przez Ciebie irmie. I co
najważniejsze jest to bezpośrednie źródło – miejsce najbardziej wiarygodnych, oicjal-
nych informacji o Twoim przedsiębiorstwie.
Własną stronę możesz stworzyć sam lub zlecić jej wykonanie na zewnątrz. W obydwu
przypadkach musisz dobrze przemyśleć koncepcję jej marketingu, zadając sobie klu-
czowe pytania:
jaki jest cel moich działań?
Strona WWW to
punkt startowy dla
rozpoczęcia
działań
marketingowych
do kogo chcę dotrzeć?
jaki wizerunek irmy chcę stworzyć?
co będzie treścią strony?
według jakich fraz/słów kluczowych internauci powinni znajdować moją
stronę w wyszukiwarkach?
w jaki inny sposób będę się reklamować? Jak będę ułatwiać internautom zna-
lezienie mojej oferty?
1 NETCRAFT, http://news.netcraft.com/,
Gdy przemyślisz podstawowe założenia dotyczące marketingu swojej strony, możesz
zacząć ją tworzyć. Z przemyśleń wynikną:
wytyczne dotyczące wyglądu strony:
kolorystyka,
dobór ilustracji,
architektura informacji (na stronie i działaniach reklamowych):
układ nawigacyjny,
jaki będzie adres strony?
czym będziesz na niej pisał?
w jaki sposób będziesz pisał?
na jakie elementy treści chcesz zwrócić uwagę czytelnika?
4. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych
Musisz pamiętać o tym, że najczęściej pomiędzy odbiorcą stworzonej przez Ciebie
treści a Twoją stroną znajduje się wyszukiwarka internetowa. Dlatego w przypadku
architektury informacji ważną rzeczą, na którą trzeba od razu zwrócić uwagę, jest takie
konstruowanie treści i samego kodu strony, by ułatwić użytkownikom Internetu dotar-
cie do nich.
Konstrukcja strony
WWW wpływa na
sposób jej
prezentacji przez
wyszukiwarkę
Rys. 4.1: Wejście na stronę WWW poprzez wyszukiwarkę
Taki przypadek będzie miał miejsce przede wszystkim w momencie, gdy opublikowa-
łeś już stronę w Internecie, ale nikt jeszcze nie wie, że to zrobiłeś (internauci nie znają
adresu strony).
Dlatego konstruując treść swojego serwisu musisz pamiętać, że najpierw będzie ona
zinterpretowana przez mechanizmy wyszukiwarki (zostanie przez nie„zindeksowana”).
Jeśli wpłyniesz na ten proces, możesz ułatwić internautom dotarcie do poszukiwanej
treści.
4.1. Jak to zrobić?
W przypadku polskiego Internetu 85-95% ruchu generowanego obec-nie na stronach
przez wyszukiwarki internetowe pochodzi z Google. Warto więc przede wszystkim
zwrócić uwagę na sposób indeksowania informacji przez tę wyszukiwarkę.
Marketing i reklama w Internecie
3
407222692.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin