Modele serwisów społecznościowych.pdf
(
277 KB
)
Pobierz
430263883 UNPDF
Modele serwisów
społecznościowych
Jacek Hetman
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
Autor:
Jacek Hetman
Infovide-Matrix
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Skład:
Małgorzata Gałązka
Infovide-Matrix
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji inter-
netowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinansowanego ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2009, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
Spis treści
1. Dwa słowa o zjawisku serwisów społecznościowych 4
2. Siła relacji i motywacje użytkowników serwisów społecznościowych
5
3. Platformy i narzędzia do budowania serwisów społecznościowych
6
4. Modele biznesowe i źródła inansowania
7
5. Podsumowanie
9
Modele serwisów społecznościowych
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
1. Dwa słowa o zjawisku serwisów społecznościowych
1. Nie tylko Nasza Klasa
Sukces portalu
Nasza Klasa
zaskoczył polski rynek, ale twórcy portalu byli dobrze przygotowani. Uczyli się
na błędach i sukcesach amerykańskiego rynku. W sierpniu 2007 przybliżona
liczba użytkowników świa-
towych serwisów społecznościowych sięgała 500 milionów
i naturalnie stale rosła.
2. Wymiana informacji
Zjawisko
wirusowej
wymiany informacji na poziomie małych grup i pojedynczych osób budzi duże zain-
teresowanie i jest kreowana na piątą władzę kontrolującą media publiczne i komercyjne. Społeczność
sieciowa zarówno w sensie publicznym, technicznym (technologicznym), jak i kulturowym jest faktem
o fenomenalnym znaczeniu i światowym zasięgu.
3. Korzyści biznesowe
Podstawowe pytanie dla animatorów biznesu brzmi: jak należy rozumieć serwisy
społecznościowe oraz jakie ma znaczenie to pojęcie dla pojedynczego przedsiębiorcy? Jakie informacje
pochodzące z portali można wykorzystać biznesowo, a czego należy się wystrzegać biorąc pod uwagę siłę
negatywnej reklamy i opinii użytkowników?
Aby zrozumieć strukturę E-booka zapoznaj się z listą kolejno omawianych tematów:
•
Zjawisko serwisów społecznościowych
•
Siła relacji i motywacje użytkowników
•
Platformy i narzędzia
•
Modele biznesowe i źródła inansowania
•
Podsumowanie
4. Czym w istocie są serwisy społecznościowe?
Serwisy społecznościowe przypominają model sieci komputerowej. Są grupą osób połączonych i zorga-
nizowanych. Jednak w serwisach społecznościowych akcent przesuwa się z technologicznych aspektów
na relacje, takie jak
przyjaźń, wymiana informacji, wspólnota interesów
. Dla użytkowników portali
znaczenie ma stały dostęp do swojego proilu i rozwój relacji z innymi użytkownikami za pomocą dostęp-
nych środków technicznych.
5. Twórca pojęcia
Po raz pierwszy we współczesnym ujęciu termin serwisy społecznościowe pojawił się w Stanach
Zjednoczonych w latach 50. Jednakże autor pojęcia, profesor John Barns
1
, deiniował serwisy społeczno-
ściowe jako grupę około 100 – 150 osób połączonych wspólnym zadaniem, pracą czy hobby. Kto mógł
przewidzieć, że dzisiaj pojedyncze popularne serwisy jak np. MySpace zjednają sobie miliony użytkow-
ników?
6. Zrozumienie pojęcia serwisy społecznościowe
Warto zwrócić uwagę na pojawienie się kilku interesujących określeń współistniejących z pojęciem ser-
wisy społecznościowe. Pierwszy z nich to
Social Filtering (SF)
. Oznacza on społecznościową, swobodną
rekomendację lub ranking pojawiający się w odróżnieniu od funkcjonującego w serwisach sprzedażo-
wych sztywnego systemu oceny produktów i preferencji. Drugi termin to
Social Libraries (SL)
. Oznacza
on portale wymiany informacji o kolekcjach książek, plików, płyt DVD itp. Trzeci termin warty uwagi
to
Social Network Analysis (SNA)
. Używa się go na określenie oceny rozległości i jakości relacji, komuni-
kacji i interakcji między ludźmi i grupami.
Zwróć szczególną uwagę na poniższe informacje:
•
Social Filtering
(SF) - społecznościowa, nieskrępowana rekomendacja dla produktów
•
Social Libraries
(SL) - platformy wymiany informacji o kolekcjach książek, plików itp.
•
Social Network Analysis
(SNA) - określenie oceny rozległości i jakości relacji, komunikacji i inte-
rakcji między ludźmi i grupami
7. Rozwój serwisów społecznościowych
Obecne trendy w rozwoju serwisów społecznościowych obejmują łączenia portali z innymi usługami
i przenoszenie się portali poza domowy komputer. Spółki planują inwestowanie w rozwiązania wzmac-
niające konkurencyjność, co oznacza między innymi łączenie funkcjonalności samego serwisu z usłu-
gami typu VoIP (telefonia internetowa) oraz transferowaniu dostępu na standard mobile (urządzeń prze-
nośnych).
Efektywność serwisów społecznościowych
Do cech
efektywnego serwisu społecznościowego
specjaliści
2
zaliczają:
•
zdeiniowany, użyteczny społecznie cel,
•
akcentowanie silnych społecznych więzi,
1 Your Guide to Understanding the Evolution, Power, and Potential of Online Social Networks: Part I by San Murugesan,
Senior Consultant, Cutter Consortium
Modele serwisów społecznościowych
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
•
udostępnione źródła, biblioteki i informacje,
•
przyjazna struktura, spełniająca standardy Web Usability i Accessibility.
Szacowanie wartości serwisów społecznościowych
Wartość
serwisów społecznościowych można w pewnym stopniu oszacować, biorąc pod uwagą propo-
nowane przez specjalistów (David Teten, Scott Allen i Wayne Baker, American Management Association)
cechy
:
•
fachowość i osobowość autorów serwisu,
•
grupę bezpośrednich znajomych zainteresowanych pomysłem,
•
wiedzę autorów o grupie docelowej serwisy społecznościowe,
•
siłę relacji wiążących twórców z grupą
3
.
8. Naukowa analiza serwisów społecznościowych
Istnieje możliwość profesjonalnych, empirycznych badań nad serwisami społecznościowymi, dzięki któ-
rym można wskazać na rzeczywistą strukturę społeczności i cechy dobrej organizacji. Efektem takich
badań może być
krzywa społeczności
. Jest to narzędzie ilustrujące ilości i siły relacji w grupie i miedzy
grupami.
9. Model naukowej analizy sieci społecznej
Model sieci społecznej można wykonać na podstawie wiedzy o relacjach między poszczególnymi jednost-
kami (pierwszy typ relacji) lub o relacjach między jednostkami społeczności a zdarzeniami lub obiektami
(drugi typ relacji).
Fakt istnienia lub nie istnienia relacji można traktować, jako daną binarną
. Tak trak-
towane relacje można poddać analizie.
10. Analiza sieci relacji
Analiza pozwala na uzyskanie informacji o skupieniu sieci wokół konkretnych jednostek i prestiżu, jakim
one są obdarzane przez społeczność, przesuwaniu się relacji, badać rozmiar sieci, ailiacje między gru-
pami w sieci i nakładanie się podgrup (np. jednostki należące do różnych podgrup), pozycje zajmo-
wane w społeczności. Analiza pozwala na identyikację wzorców zachowania, jakich można się spodzie-
wać po jednostkach o określonym otoczeniu w sieci. Dane potrzebne do przeprowadzenia takiej analizy
można zebrać w procesie ankietowym lub skorzystać ze zbiorów danych gromadzonych w sposób auto-
matyczny.
4
Zwróć szczególną uwagę na poniższe informacje
Witryny katalogujące i szacujące wartość
zasobów serwisów społecznościowych:
•
Social Media Portal –
portal zajmujący badaniami serwisów społecznościowych, monitorowa-
niem zróżnicowania relacji między użytkownikami, interakcji między sieciami, przyczynami
i sposobami eksploracji serwisów.
•
Mashable
– serwis zbudowany w oparciu o blogi i informacje publikowane przez użytkowników
•
Pip
l – serwis umożliwiający przeszukiwania zasobów sieciowych, w tym również dostępnych
elementów Serwisów Społecznościowych w celu odnalezienia i identyikacji poszczególnych
użytkowników
•
digFoot
– portal kataloguje istniejące i aktywne Serwisy społecznościoweSerwisy społeczno-
ściowe zbierając informacje podstawowe o danym serwisie
2. Siła relacji i motywacje użytkowników serwisów społecznościowych
Przypadkowe relacje
Siłę relacji, jaką generują serwisy społecznościowe, można przybliżyć powołując się na badania prowa-
dzone w 1973 roku przez socjologa Marka, Granovettera·, który ukazał, że większość osób szukających
pracy uzyskuje pomoc nie od najbliższych, lecz dzięki
przypadkowym, luźnym powiązaniom z oso-
bami trzecimi.
Klasyikacja użytkowników
5
Grupa użytkowników serwisów społecznościowych nie jest jednolita i dzieli się przede wszystkim na:
•
osoby samotne, nie nawiązujące w ramach społeczności żadnych rozwiniętych relacji (około
40% grupy),
•
osoby bardzo aktywne i korzystające z całego arsenału możliwości serwisów społecznościowych
(około 40% grupy),
•
osoby gościnnie przebywająca w serwisów społecznościowych (około 20% grupy).
2 Your Guide to Understanding the Evolution, Power, and Potential of Online Social Networks: Part I by San Murugesan,
Senior Consultant, Cutter Consortium
3 Your Guide to Understanding the Evolution, Power, and Potential of Online Social Networks: Part I by San Murugesan,
Senior Consultant, Cutter Consortium
4 Analiza sieci społecznych – nauka o relacjach w społecznościach, Autor: Sebastian Konkol, http://blog.twistersolve.
pl/2009/05/analiza-sieci-spolecznych-%E2%80%93-nauka-o-relacjach-w-spolecznosciach/
5 Ibid.
Modele serwisów społecznościowych
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
Plik z chomika:
Smoke-Wood
Inne pliki z tego folderu:
e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci.pdf
(341 KB)
Rynek elektronicznych systemów B2B.pdf
(338 KB)
Rola User Experience w prowadzeniu e-usług.pdf
(318 KB)
Bariery hamujące rozwój i globalizację e-usług.pdf
(311 KB)
SAAS jako metoda świadczenia e-usług.pdf
(307 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ✖ COMPANY OF HEROES 2 OFENSYWA W ARDENACH [PC]
- ✖ EVOLVE [PC]
- ✖ FAHRENHEIT REMASTERED [PC]
- ✖ LEGO BATMAN 3 POZA GOTHAM [PC]
- � ✔ F1 2014 (2014) XBOX360 - PL✔
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin