Modele serwisów społecznościowych.pdf

(277 KB) Pobierz
430263883 UNPDF
Modele serwisów
społecznościowych
Jacek Hetman
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
430263883.016.png 430263883.017.png 430263883.018.png 430263883.019.png 430263883.001.png 430263883.002.png 430263883.003.png 430263883.004.png 430263883.005.png 430263883.006.png 430263883.007.png 430263883.008.png
 
Autor:
Jacek Hetman
Infovide-Matrix
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Skład:
Małgorzata Gałązka
Infovide-Matrix
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji inter-
netowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinansowanego ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2009, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
430263883.009.png
Spis treści
1. Dwa słowa o zjawisku serwisów społecznościowych 4
2. Siła relacji i motywacje użytkowników serwisów społecznościowych
5
3. Platformy i narzędzia do budowania serwisów społecznościowych
6
4. Modele biznesowe i źródła inansowania
7
5. Podsumowanie
9
Modele serwisów społecznościowych
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
430263883.010.png 430263883.011.png
1. Dwa słowa o zjawisku serwisów społecznościowych
1. Nie tylko Nasza Klasa
Sukces portalu Nasza Klasa zaskoczył polski rynek, ale twórcy portalu byli dobrze przygotowani. Uczyli się
na błędach i sukcesach amerykańskiego rynku. W sierpniu 2007 przybliżona liczba użytkowników świa-
towych serwisów społecznościowych sięgała 500 milionów i naturalnie stale rosła.
2. Wymiana informacji
Zjawisko wirusowej wymiany informacji na poziomie małych grup i pojedynczych osób budzi duże zain-
teresowanie i jest kreowana na piątą władzę kontrolującą media publiczne i komercyjne. Społeczność
sieciowa zarówno w sensie publicznym, technicznym (technologicznym), jak i kulturowym jest faktem
o fenomenalnym znaczeniu i światowym zasięgu.
3. Korzyści biznesowe Podstawowe pytanie dla animatorów biznesu brzmi: jak należy rozumieć serwisy
społecznościowe oraz jakie ma znaczenie to pojęcie dla pojedynczego przedsiębiorcy? Jakie informacje
pochodzące z portali można wykorzystać biznesowo, a czego należy się wystrzegać biorąc pod uwagę siłę
negatywnej reklamy i opinii użytkowników?
Aby zrozumieć strukturę E-booka zapoznaj się z listą kolejno omawianych tematów:
Zjawisko serwisów społecznościowych
Siła relacji i motywacje użytkowników
Platformy i narzędzia
Modele biznesowe i źródła inansowania
Podsumowanie
4. Czym w istocie są serwisy społecznościowe?
Serwisy społecznościowe przypominają model sieci komputerowej. Są grupą osób połączonych i zorga-
nizowanych. Jednak w serwisach społecznościowych akcent przesuwa się z technologicznych aspektów
na relacje, takie jak przyjaźń, wymiana informacji, wspólnota interesów . Dla użytkowników portali
znaczenie ma stały dostęp do swojego proilu i rozwój relacji z innymi użytkownikami za pomocą dostęp-
nych środków technicznych.
5. Twórca pojęcia
Po raz pierwszy we współczesnym ujęciu termin serwisy społecznościowe pojawił się w Stanach
Zjednoczonych w latach 50. Jednakże autor pojęcia, profesor John Barns 1 , deiniował serwisy społeczno-
ściowe jako grupę około 100 – 150 osób połączonych wspólnym zadaniem, pracą czy hobby.  Kto mógł
przewidzieć, że dzisiaj pojedyncze popularne serwisy jak np. MySpace zjednają sobie miliony użytkow-
ników?
6. Zrozumienie pojęcia serwisy społecznościowe
Warto zwrócić uwagę na pojawienie się kilku interesujących określeń współistniejących z pojęciem ser-
wisy społecznościowe. Pierwszy z nich to Social Filtering (SF) . Oznacza on społecznościową, swobodną
rekomendację lub ranking pojawiający się w odróżnieniu od funkcjonującego w serwisach sprzedażo-
wych sztywnego systemu oceny produktów i preferencji. Drugi termin to Social Libraries (SL) . Oznacza
on portale wymiany informacji o kolekcjach książek, plików, płyt DVD itp. Trzeci termin warty uwagi
to Social Network Analysis (SNA) . Używa się go na określenie oceny rozległości i jakości relacji, komuni-
kacji i interakcji między ludźmi i grupami.
Zwróć szczególną uwagę na poniższe informacje:
Social Filtering (SF) - społecznościowa, nieskrępowana rekomendacja dla produktów
Social Libraries (SL) - platformy wymiany informacji o kolekcjach książek, plików itp.
Social Network Analysis (SNA) - określenie oceny rozległości i jakości relacji, komunikacji i inte-
rakcji między ludźmi i grupami
7. Rozwój serwisów społecznościowych
Obecne trendy w rozwoju serwisów społecznościowych obejmują łączenia portali z innymi usługami
i przenoszenie się portali poza domowy komputer. Spółki planują inwestowanie w rozwiązania wzmac-
niające konkurencyjność, co oznacza między innymi łączenie funkcjonalności samego serwisu z usłu-
gami typu VoIP (telefonia internetowa) oraz transferowaniu dostępu na standard mobile (urządzeń prze-
nośnych).
Efektywność serwisów społecznościowych
Do cech efektywnego serwisu społecznościowego specjaliści 2 zaliczają:
zdeiniowany, użyteczny społecznie cel,
akcentowanie silnych społecznych więzi,
1 Your Guide to Understanding the Evolution, Power, and Potential of Online Social Networks: Part I by San Murugesan,
Senior Consultant, Cutter Consortium
Modele serwisów społecznościowych
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
430263883.012.png 430263883.013.png
udostępnione źródła, biblioteki i informacje,
przyjazna struktura, spełniająca standardy Web Usability i Accessibility.
Szacowanie wartości serwisów społecznościowych
Wartość serwisów społecznościowych można w pewnym stopniu oszacować, biorąc pod uwagą propo-
nowane przez specjalistów (David Teten, Scott Allen i Wayne Baker, American Management Association)
cechy :
fachowość i osobowość autorów serwisu,
grupę bezpośrednich znajomych zainteresowanych pomysłem,
wiedzę autorów o grupie docelowej serwisy społecznościowe,
siłę relacji wiążących twórców z grupą 3 .
8. Naukowa analiza serwisów społecznościowych
Istnieje możliwość profesjonalnych, empirycznych badań nad serwisami społecznościowymi, dzięki któ-
rym można wskazać na rzeczywistą strukturę społeczności i cechy dobrej organizacji. Efektem takich
badań może być krzywa społeczności . Jest to narzędzie ilustrujące ilości i siły relacji w grupie i miedzy
grupami.
9. Model naukowej analizy sieci społecznej
Model sieci społecznej można wykonać na podstawie wiedzy o relacjach między poszczególnymi jednost-
kami (pierwszy typ relacji) lub o relacjach między jednostkami społeczności a zdarzeniami lub obiektami
(drugi typ relacji). Fakt istnienia lub nie istnienia relacji można traktować, jako daną binarną . Tak trak-
towane relacje można poddać analizie.
10. Analiza sieci relacji
Analiza pozwala na uzyskanie informacji o skupieniu sieci wokół konkretnych jednostek i prestiżu, jakim
one są obdarzane przez społeczność, przesuwaniu się relacji, badać rozmiar sieci, ailiacje między gru-
pami w sieci i nakładanie się podgrup (np. jednostki należące do różnych podgrup), pozycje zajmo-
wane w społeczności. Analiza pozwala na identyikację wzorców zachowania, jakich można się spodzie-
wać po jednostkach o określonym otoczeniu w sieci. Dane potrzebne do przeprowadzenia takiej analizy
można zebrać w procesie ankietowym lub skorzystać ze zbiorów danych gromadzonych w sposób auto-
matyczny. 4
Zwróć szczególną uwagę na poniższe informacje
Witryny katalogujące i szacujące wartość zasobów serwisów społecznościowych:
Social Media Portal – portal zajmujący badaniami serwisów społecznościowych, monitorowa-
niem zróżnicowania relacji między użytkownikami, interakcji między sieciami, przyczynami
i sposobami eksploracji serwisów.
Mashable – serwis zbudowany w oparciu o blogi i informacje publikowane przez użytkowników
Pip l – serwis umożliwiający przeszukiwania zasobów sieciowych, w tym również dostępnych
elementów Serwisów Społecznościowych w celu odnalezienia i identyikacji poszczególnych
użytkowników
digFoot – portal kataloguje istniejące i aktywne Serwisy społecznościoweSerwisy społeczno-
ściowe zbierając informacje podstawowe o danym serwisie
2. Siła relacji i motywacje użytkowników serwisów społecznościowych
Przypadkowe relacje
Siłę relacji, jaką generują serwisy społecznościowe, można przybliżyć powołując się na badania prowa-
dzone w 1973 roku przez socjologa Marka, Granovettera·, który ukazał, że większość osób szukających
pracy uzyskuje pomoc nie od najbliższych, lecz dzięki przypadkowym, luźnym powiązaniom z oso-
bami trzecimi.
Klasyikacja użytkowników 5
Grupa użytkowników serwisów społecznościowych nie jest jednolita i dzieli się przede wszystkim na:
osoby samotne, nie nawiązujące w ramach społeczności żadnych rozwiniętych relacji (około
40% grupy), 
osoby bardzo aktywne i korzystające z całego arsenału możliwości serwisów społecznościowych
(około 40% grupy),
osoby gościnnie przebywająca w serwisów społecznościowych (około 20% grupy).
2 Your Guide to Understanding the Evolution, Power, and Potential of Online Social Networks: Part I by San Murugesan,
Senior Consultant, Cutter Consortium
3 Your Guide to Understanding the Evolution, Power, and Potential of Online Social Networks: Part I by San Murugesan,
Senior Consultant, Cutter Consortium
4 Analiza sieci społecznych – nauka o relacjach w społecznościach, Autor: Sebastian Konkol, http://blog.twistersolve.
pl/2009/05/analiza-sieci-spolecznych-%E2%80%93-nauka-o-relacjach-w-spolecznosciach/
5 Ibid.
Modele serwisów społecznościowych
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
430263883.014.png 430263883.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin