Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie opowiadania nauczyciela Wycieczka do lasu.
Nauczyciel proponuje wybranie się, na niby, na wycieczkę do jesiennego lasu. Prosi
dzieci, aby naśladowały odgłosy i ruchy, o ktorych będzie opowiadał i ktore będzie pokazywał.
Jesteśmy w lesie. Idziemy cicho, aby nie spłoszyć zwierząt żyjących w lesie. (Dzieci skradają
się na palcach). Drzewa poruszają gałęziami, słychać szum wiatru. (Dzieci naśladują
ruchy gałęzi drzew i szum wiatru: szszsz o rożnym natężeniu). Na ścieżce spotykamy
wiewiorkę, ktora wesoło skacze i szuka orzechow na zimę. (Skaczą na ugiętych nogach,
z rękami zgiętymi przed sobą, co pewien czas zatrzymują się, przykucają i szukają orzechow).
Z drzewa na drzewo przelatuje dzięcioł. (Naśladują lot ptaka – poruszają się,
machając rękami). Właśnie usiadł na jednym z drzew. Posłuchajcie, jak stuka dziobem
w jego korę. (Przykucają, rytmicznie stukają zgiętym palcem o podłogę, powtarzają słowa:
stuk, puk, stuk, puk). W oddali słychać, jak drwale piłują drzewo. (Dobierają się
parami, podają sobie ręce i naprzemiennie się przeciągają – naśladują piłowanie drewna
– powtarzają: zzz, zzz, zzz). Na sośnie siedzi wrobel i głośno ćwierka. (Przykucają
i głośno ćwierkają: ćwir, ćwir, ćwir). Idziemy dalej, przedzieramy się przez gęste zarośla,
podnosimy wysoko nogi, omijając wysokie trawy. (Pokazują, jak przeciskają się przez
zarośla. Idą, wysoko podnosząc nogi, jakby przechodziły przez wysokie trawy). Opadłe
liście szeleszczą pod stopami. (Szurają stopami i powtarzają: szur, szur, szur). Nagle
w oddali pojawił się niedźwiedź. Cicho pomrukuje i szuka kryjowki, aby położyć się
do zimowego snu. (Idą na czworakach i powtarzają: wrr, wrr, wrr). Na niebie pojawiły
się ciemne chmury i zaczął padać deszcz. (Naśladują ruchami palcow padający deszcz,
powtarzają: kap, kap, kap). Niestety, nasza wycieczka dobiegła końca. Biegnijmy szybko
do przedszkola, aby schować się przed deszczem. (Biegną za nauczycielem i siadają przed
obrazkiem przedstawiającym las).
an28