kurs_wieczerza_panska.pdf

(2300 KB) Pobierz
632422877 UNPDF
Kurs biblijny
Nowe życie z Jezusem
Wieczerza Pańska
Manfred Röseler
632422877.018.png
Tytuł oryginału: BIBELGRUNDKURS “NEUES LEBEN MIT JESUS”
Original edition © by Missionswerk DIE BRUDERHAND e.V.
Polish edition © by Fundacja Ewangeliczna
Wydawca: Fundacja Ewangeliczna
Tekst biblijny, cytowany w kursie, pochodzi z dwóch wydań Pisma Świętego:
- Biblia Warszawska, Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1994,
- Biblia Tysiąclecia, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań - Warszawa 1980.
Cytaty z Biblii Tysiąclecia oraz odnośniki do niej oznaczone zostały symbolem “BT”.
skróty nazw ksiąg biblijnych zastosowane w kursie
W nawiasach podano nazwy ksiąg w Biblii Tysiąclecia, różniące się od nazw użytych w Biblii Warszawskiej.
Abd.
Agg.
Am.
Dan.
Dz.Ap.
Efez.
Est.
Ezd.
Ezech.
Filem .
Filip .
Gal .
- Księga Abdiasza
- Księga Aggeusza
- Księga Amosa
- Księga Daniela
- Dzieje Apostolskie
- List do Efezjan
- Księga Estery
- Księga Ezdrasza
- Księga Ezechiela
- List do Filemona
- List do Filipian
- List do Galacjan
(List do Galatów)
- Księga Habakuka
- List do Hebrajczyków
- Księga Izajasza
- Ewangelia Jana
- I List Jana
- II List Jana
- III List Jana
- List Jakuba
- Księga Jeremiasza
- Księga Joba (Księga Hioba)
- Księga Joela
- Księga Jonasza
- Księga Jozuego
- List Judy
- Księga Kaznodziei Salomona
(Księga Koheleta)
Kol.
I Kor.
II Kor.
I Kron.
II Kron .
I Król.
II Król.
Łuk .
Mal .
Mar .
Mat.
Mich .
I Mojż.
- List do Kolosan
- I List do Koryntian
- II List do Koryntian
- I Księga Kronik
- II Księga Kronik
- I Księga Królewska
- II Księga Królewska
- Ewangelia Łukasza
- Księga Malachiasza
- Ewangelia Marka
- Ewangelia Mateusza.
- Księga Micheasza
- I Księga Mojżeszowa
(Księga Rodzaju)
- II Księga Mojżeszowa
(Księga Wyjścia)
- III Księga Mojżeszowa
(Księga Kapłańska)
- IV Księga Mojżeszowa
(Księga Liczb)
- V Księga Mojżeszowa
(Księga Powtórzonego Prawa)
- Księga Nahuma
- Księga Nehemiasza
- Objawienie Jana
(Apokalipsa Jana)
- Księga Ozeasza
- Pieśń nad Pieśniami
- I List Piotra
II Piotr.
Przyp.
- II List Piotra
- Przypowieści Salomona
(Księga Przysłów)
- Księga Psalmów
- Księga Rut
- List do Rzymian
- I Księga Samuela
- II Księga Samuela
- Księga Sędziów
- Księga Sofoniasza
- I List do Tesaloniczan
- II List do Tesaloniczan
- Treny (Lamentacje)
- I List do Tymoteusza
- II List do Tymoteusza
- List do Tytusa
- Księga Zachariasza
Ps.
Rut
Rzym.
I Sam.
II Sam .
Sędz.
Sof.
I Tes.
II Tes .
Tr.
I Tym.
II Tym .
Tyt.
Zach.
Hab .
Hebr .
Iz .
Jan
I Jan
II Jan
III Jan
Jak.
Jer.
Job
Joel
Jon .
Joz .
Jud .
Kazn.
II Mojż .
III Mojż .
IV Mojż .
W odnośnikach do tekstów biblijnych
zawsze podawany jest najpierw skrót
nazwy księgi, następnie numer roz-
działu, po przecinku zaś numer wiersza.
Przykłady:
Obj. 3,20 = Objawienie Jana
(Apokalipsa Jana), rozdział 3, wiersz 20
Iz. 1,11-16.18-20 = Księga Izajasza,
rozdział 1, wiersze 11-16 oraz 18-20
V Mojż.
Nah.
Neh.
Obj.
Oz.
Pieśń n.P.
I Piotr
 
 
 
632422877.001.png
 
 
632422877.002.png 632422877.003.png 632422877.004.png
Na krótko przed ukrzyżowaniem, Jezus spotkał się ze
Swoimi uczniami, by wspólnie z nimi spożyć wiecze-
rzę. Wcześniej polecił im przygotowanie jej. Podczas
posiłku, Jezus opowiedział uczniom o zdradzie Judasza
i przeszedł do kulminacyjnego momentu ich spotka-
nia:
A gdy oni jedli, wziął Jezus chleb i pobłogosławił, łamał
i dawał uczniom, i rzekł: Bierzcie, jedzcie, to jest ciało
moje. Potem wziął kielich i podziękował, dał im, mó-
wiąc: Pijcie z niego wszyscy; albowiem to jest krew moja
nowego przymierza, która się za wielu wylewa na od-
puszczenie grzechów.
Wieczerza Pańska
wieczerza Pańska
Mat. 26,26-28
632422877.005.png 632422877.006.png 632422877.007.png
Nazwy Wieczerzy Pańskiej
A. Wieczerza
Dz.Ap. 2,42
I trwali w nauce apostolskiej i we wspólnocie,
w łamaniu chleba i w modlitwach.
1. Znaczenie
Wieczerza jest obrzędem, przez który chrześcijanie
wspominają cierpienie i śmierć Jezusa za grzechy
ludzi.
Wieczerza została ustanowiona przez samego
Jezusa. W przeddzień Swej śmierci na krzyżu, spo-
żywał On wraz z uczniami wieczerzę paschalną.
Podziękował Bogu za chleb, połamał go i podał
uczniom do jedzenia. Później podziękował za kie-
lich z winem i podał im do picia. Zarówno chleb, jak
i wino, dzięki słowom Jezusa nabrały szczególnego
znaczenia.
Dz.Ap. 2,46, Dz.Ap. 20,7, I Kor. 10,16
•JakiesymboliczneznaczenieWieczerzy
podkreśla termin „ Łamanie Chleba ”?
C. Wieczerza Pańska
Wieczerza Pańska ” to kolejne określenie Wieczerzy.
Występuje ono tylko w jednym miejscu:
2. Fragmenty Biblii
Poniższe fragmenty mówią o ustanowieniu, znacze-
niu i sprawowaniu Wieczerzy:
Mat. 26,17-30, Mar. 14,12-26, Łuk. 22,7-23, I Kor.
10,16-17, I Kor. 11,20-34
I Kor. 11,20
Wy tedy, gdy się schodzicie w zborze, nie
spożywacie w sposób należyty Wieczerzy
Pańskiej. 
B. Łamanie Chleba
Wieczerza ma wiele nazw. Każda z nich podkreśla
inny jej aspekt.
Pierwsi chrześcijanie zwykle nazywali Wieczerzę
Łamaniem Chleba ”.
•JakiaspektWieczerzyuwypuklatookre-
ślenie? I Kor. 10,21
Dlaczego sprawujemy Wieczerzę Pańską?
A. Ponieważ jest to nakaz Jezusa
Jezus ustanowił Wieczerzę, dlatego pragnie, byśmy
w niej uczestniczyli.
Łuk. 22,19-20
I wziąwszy chleb, i podziękowawszy, łamał i
dawał im, mówiąc: To jest ciało moje, które
się za was daje; to czyńcie na pamiątkę moją.
wieczerza Pańska
632422877.008.png 632422877.009.png 632422877.010.png 632422877.011.png 632422877.012.png 632422877.013.png 632422877.014.png
Podobnie i kielich, gdy było po wieczerzy, mó-
wiąc: Ten kielich, to nowe przymierze we krwi
mojej, która się za was wylewa.
C. Ponieważ czynili to pierwsi
chrześcijanie
•CzypolecenieJezusa,dotycząceobchodze-
nia Wieczerzy Pańskiej, możemy uznać za
nakaz? I Kor. 11,23-25
Dz.Ap. 20,7
A pierwszego dnia po sabacie, gdy się zebra-
liśmy na łamanie chleba, Paweł, który miał
odjechać nazajutrz, przemawiał do nich i
przeciągnął mowę aż do północy.
B. Ponieważ przypomina nam ona o
Chrystusowym dziele zbawienia
Dz.Ap. 2,42, Dz.Ap. 2,46
Pierwsi chrześcijanie prawdopodobnie sprawowali
Wieczerzę Pańską w każdą niedzielę lub nawet jesz-
cze częściej. Biblia nie mówi, jak często powinno
mieć miejsce Łamanie Chleba. Ważne jest jednak by
czynić to regularnie i z otwartym sercem.
I Kor. 11,24-25
A podziękowawszy, złamał i rzekł: Bierzcie,
jedzcie, to jest ciało moje za was wydane; to
czyńcie na pamiątkę moją. Podobnie i kielich
po wieczerzy, mówiąc: Ten kielich to nowe
przymierze we krwi mojej; to czyńcie, ilekroć
pić będziecie na pamiątkę moją.
•JakczęstobioręudziałwWieczerzy
Pańskiej?
Łuk. 22,19
Uczestnicząc w Wieczerzy Pańskiej, wspominamy
cierpienia i śmierć Jezusa. Powinno to pobudzać nas
do wdzięczności i uwielbienia naszego Zbawiciela.
Symbolika Wieczerzy Pańskiej
A. Chleb
Ustanawiając Wieczerzę, Jezus wziął chleb, poła-
mał go i podał uczniom ( Mat. 26,26; Mar. 14,22; Łuk.
22,19 ).
Również pierwsi chrześcijanie, sprawując Wieczerzę
Pańską, używali chleba ( Dz.Ap. 20,7; I Kor. 10,17; 11,
23-24 ).
Chleb, w symboliczny sposób, wskazuje na złamane
ciało Pana ( Mat. 26,26; Mar. 14,22; Łuk. 22,19; I Kor.
11,24 ).
Wieczerza Pańska służy przede wszystkim wspomi-
naniu dzieła zbawienia, dokonanego przez Jezusa,
nie powinna być więc postrzegana jako posiłek słu-
żący zaspokajaniu głodu ( I Kor. 11,20-22 ).
B. Wino
Gdy uczniowie zjedli, Jezus podał im kielich, aby
z niego pili ( Mat. 26,27; Mar. 14,23; Łuk. 22,20 ).
Zawierał on napój z “ owocu winorośli ”. Nie wiemy,
czy było to wino, czy też może niesfermentowany
wieczerza Pańska
632422877.015.png 632422877.016.png 632422877.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin