Wiek Przedszkolny(1).pdf

(144 KB) Pobierz
WIEK PRZEDSZKOLNY
WIEK PRZEDSZKOLNY
Wiek przedszkolny jest okresem przejściowym
pomiędzy życiem w zamkniętym środowisku
domowym, a życiem w otwartym środowisku
pozadomowym, szczególnie w środowisku
szkoły
(za: B.Smykowski, 2005, s.167)
4384704.002.png
Znacznie mowy dla rozwoju dziecka
(za: Piaget, 2006)
Pojawienie się mowy modyfikuje afektywną i
intelektualną stronę zachowań dziecka
mowa umożliwia komunikowanie się z innymi
(uspołecznienie działania)
interioryzacja mowy (myślenie)
interioryzacja działania (intuicja)
4384704.003.png
USPOŁECZNIENIE DZIAŁANIA
(za: Piaget, 2006)
mowa odkrywa przed dzieckiem bogactwo świata
realności i nadrzędnych wobec siebie, rodzice
objawiają przed dzieckiem swoje myśli i wolę
wymiana z dorosłymi i innymi dziećmi (zbiorowy
monolog)
dziecko mówi do innych i do siebie (monologi stanowią
uzupełnienie działania dziecka, później mowa
wewnętrzna)
dziecko nie potrafi jeszcze przyjąć perspektywy innych
ludzi (egocentryzm)
4384704.004.png
Zmiany w myśleniu dziecka przedszkolnego
OD MYŚLENIA EGOCENTRYCZNEGO DO
MYŚLENIA INTUICYJNEGO
(za: Piaget, 2006, Smykowski, 2005)
Inteligencja dziecka dzięki mowie i uspołecznieniu staje
się inteligencją we właściwym sensie (Piaget, 1966)
Zdaniem L.S. Wygotskiego mowa dziecka rozwija się w
2 funkcjach:
funkcji komunikacyjnej
funkcji intelektualnej (dzięki mowie dziecko może
przypominać sobie wydarzenia przeszłe i przewidywać
przyszłe, działania stają się bardziej przemyślane,
lepiej dostosowane do świata zjawisk fizycznych i
społecznych
4384704.005.png
OD MYŚLENIA EGOCENTRYCZNEGO DO
MYŚLENIA INTUICYJNEGO
(za: Piaget, 2006, Smykowski, 2005)
CECHY MYŚLENIA EGOCENTRYCZNEGO
włączanie poznawanej rzeczywistości do
własnej subiektywności (wyłączenie
obiektywności), przejawy widoczne są w
zabawach symbolicznych, np.podczas zabawy
w przyjęcie dla lalek, w mówieniu do siebie,
rozmowie z innymi
4384704.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin