dzieci przedszkolne.pdf

(89 KB) Pobierz
(Microsoft Word - dzieci przedszkolne-folia z zaj\352\346)
DIAGNOZA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
LATERALIZACJA –dominacjaczynnościruchowychokreślonychstronciała.
Rodzaje(jednorodna,niejednorodna:skrzyŜowana,nieustalona).
Fazyrozwojulateralizacji.
Ustalenie się dominacji ręki i oka powinno nastąpić do 6.7. roku Ŝycia, gdy dziecko
podejmuje naukę pisania. Jednak brak jednostronnej lateralizacji przed okresem
dojrzewanianiestanowiobjawupatologii.
Metodyustalanialateralizacji:
Wywiadzrodzicami(dziedziczenie)
Obserwacjadziecka(która:ręka,noga,okooraz,wgC.Hannaford:uchoipółkula
mózgowa)
Dominacjapółkul(wgC.Hannaford„Profildominujący”)
» Dominacja półkuli logicznej (zwykle po lewej stronie): podczas stresu początkową
reakcjąjestanalizasytuacji,pisanielubrozmawianieosytuacji,szukaniespecyficznych
powodów jej zaistnienia. Uwaga skupiona jest na szczegółach, z silną potrzebą
zrozumieniakaŜdegoaspektudanejsytuacji.Pojawićsię moŜe mechanicznedziałaniei
brakwraŜliwości.
» Dominacja półkuli gestalt (zwykle po prawej stronie): podczas stresu początkową
reakcją jest widzenie całej sytuacji i odczuwanie emocji. Mogą wystąpić trudności z
odczytywaniem szczegółów. Problemy z rozkładaniem całej sytuacji na fragmenty, aby
dokładnie je sobie wyobrazić. Trudności z odwołaniem się do zdolności językowych,
trudności z wyraŜeniem myśli. Często potrzeba fizycznego ruchu i wyraŜenia emocji.
Trudności ze zdolnością do rozumowania, uczucie przygniecenia, nie pamiętanie o
szczegółach.MoŜepojawićsięzbytduŜaemocjonalnośćlubwycofanie.
PERCEPCJASŁUCHOWA
Wywiad (dotychczasowy rozwój mowy, opóźnione pojawienie się pierwszych
słów,nieprawidłowawymowa,czydzieckoznawierszyki,jakszybkosięichuczy,
czyjestmuzykalne)
Obserwacja (m.in. wymowa: „przekręcanie” wyrazów, mały zasób słów, wady
wymowy)
ORIENTACJAWCZASIEIPRZESTRZENI
Obserwacja(pytanieoporydnia,rok,odczytaniegodzinyzzegarka)
»»4latkipotrafiąokreślićporydnia
»»5latkipotrafiąokreślićdnitygodniaijakidzieńjestdzisiaj
»»67latkirozpoznająinazywająporyroku,odczytująporędnianazegarku
OCENA ROZWOJU SCHEMATU CIAŁA (istotna w analizie m.in. percepcji
wzrokowej)
PokaŜswojepraweoko,podajlewąrękę,prawąrękąchwyćzaleweucho
WskaŜścianynalewoiprawo
1
MOWA
Wywiad (dotychczasowy rozwój mowy, kiedy gaworzenie, pierwsze wyrazy,
zdania)
Obserwacjaukierunkowananamowędziecka,próbyeksperymentalne
 
PERCEPCJAWZROKOWA
WraŜliwośćwzrokowa:rozpoznawaniebarw
»» 3 r.Ŝ. – rozpoznawanie barw podstawowych (czerwona, Ŝółta, zielona i niebieska),
trudnościznazywaniembarw
»»4.r.Ŝ.–poprawnenazywaniejednegokoloru(najczęściejczerwony)
»»5.r.Ŝ.–poprawnenazywanieczterechbarwpodstawowych
»»6.7.r.Ŝ.–dobrerozpoznawanieodcienibarw
PokaŜ na obrazku przedmioty, które znajdują się nad stołem, obok…, za…,
pod…,nagórze,nadole,itp.
Rozwójbiegłościwrysowaniu
Rozwójposzczególnychumiejętnościrysunkowych:
»» 3 r.Ŝ. – kopiowanie ko
owonogi,
czylikombinacjaokręgu(głowaitułówrazem)iliniiprostych(kończyny);takŜedzieci
niewidomeodurodzeniarysującczłowiekauŜywająkombinacjiokręguiliniiprostych.
»»3.4.r.Ŝ.–kopiowanie krzy
ko ł a
a wgwzoru, nie zawsze jest to koło zamknięte; g ł owonogi,
owonogi,
a (najpierwkrzyŜprosty,dopierowpóźniejszymwieku
krzyŜukośny),około4r.Ŝ. schema
krzy Ŝ a
aa
owieka prosty (głowaitułówoddzielnie),3i
4latki rysują poprawnie krzyŜ i szyny, rysowanie kwadratu u 4latków: z
zaokrąglonymikątami.
»» 5. r.Ŝ. – rysowanie kwadratu
schemat cz
t cz ł owieka prosty
owieka prosty
kwadratu oraz rozpoznawalnej postaci człowieka, schemat
schemat
ony (dalszy rozwój elementów tułowia – wydzielenie talii, spódnica u
kobiet,spodnieumęŜczyzn,itp.),reprodukowanie,zbłędami,trójkąta.
»» 6. r.Ŝ. – rysowanie rombu
owieka z ł o Ŝ ony
ony
rombu (zawsze dopiero po opanowaniu umiejętności rysowania
kwadratu wynika to z rozwoju funkcji wzrokowo – motorycznych, a nie tylko z
motorycznych), odtwarzanie koła regularnie zaokrąglonego, odtwarzanie poprawnie
kwadratu
»»6.7.r.Ŝ.–rysowaniepoprawne trjk
rombu
trjk ą ta.
ta.
Wywiadiobserwacja(czydzieckolubirysować,czyszybkozapamiętałodrogędo
przedszkola, w jakim wieku potrafiło odtworzyć koło, kwadrat, kiedy nauczyło
sięrozróŜniaćprawailewąrękę)
TestRozwojuPercepcjiWzrokowejM.Frostig
Ocenaspostrzeganiawzrokowegoudzieciwwiekuod3;11do7;11.
Podtesty
1. koordynacjawzrokoworuchowa(np.czypismomieścisięwlinijkach),
2. spostrzeganie figury i tła (np. odszukanie ukrytych obrazków,
obrysowywanie figur, na które nakładają się inne figury, odszukanie
określonegoznakunastronie),
3. stałość spostrzegania (np. czy dziecko rozpoznaje literę, którą zna, jeśli
jestnarysowanajakowiększalubinnymkolorem),
4. spostrzeganie połoŜenia przedmiotów w przestrzeni (np. odszukiwanie
przedmiotu,któryróŜnisiępołoŜeniem),
2
kko
aa
krzy
schema
t cz
kwadratu
cz ł owieka z
cz
ccz
owieka z
trjk
5. spostrzeganie stosunków przestrzennych, czyli zdolność do oceny
połoŜenia dwóch lub więcej przedmiotów wobec własnego ciała (np.
odwzorowywanie).
Wykorzystywany w badaniu dojrzałości szkolnej, do rozpoznawania deficytów
rozwojowychpercepcjiwzrokowej,któremogąbyćjednązprzyczyndysleksji.
MOTORYKADUśAIMAŁA
Wywiad(historiarozwojuruchowego)
Obserwacja podczas zajęć dowolnych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych
(klocki),czynnościsamoobsługowych;analizawytworów(rysunki,wycinanki)
ROZWÓJMYŚLENIA
Myślenieprzedoperacyjne,egocentryczne
Sprawdzaniefazymyślenia:eksperymentzklockami(nabazieteoriiPiageta)
Klasyfikowanie(codosiebiepasuje?)
»»3latkiróŜnicująobiektyiwskazująwaŜne(wskazywanieobiektów,którewyzwalają
emocje„UbabciteŜjestpies”)
»» 4latki tworzą pary: 1. gdy obiekty są podobne (motyl i motyl, bo są ładne), 2. gdy
obiektyzwyklewystępująrazem(piesibuda,bopiesmieszkawbudzie)
»» kolejny etap: kompletowanie trzech obiektów (pies, buda i kość: pies złapie kość,
schowasiędobudyijązje)
»»6latkiiniektóre5latkiklasyfikująnapoziomiekolekcji:wybierająwięcejniŜtrzy
kartyitworzągrupywgkryteriów:
1.ztegodasięzrobićwiększącałość(np.zkawałkówzłoŜyćobrazek),
2.towszystkosłuŜydotegosamego(np.tosąrzeczydoubrania),
3.tojestnawspólnymterytorium(np.terzeczysąwkuchni)
Poznawczareprezentacjarzeczywistości
U dzieci przedszkolnych: zabawa symboliczna polegająca na zastępowaniu jednych
przedmiotówinnymi,udawaniem,naśladowaniem
Dziecięceteorieumysłu
SkalaDojrzałościUmysłowejColumbia
Jest to niewerbalny test klasyfikacyjny, w którym klasyfikację traktuje się jako
czynnośćumysłowąpolegającąnarozpoznawaniupodobieństwairóŜnicy,zastosowanie
dlawieku3,59,11.
Całościowa diagnoza rozwoju 15 lat, skale obserwacyjne: percepcja wzrokowa,
percepcjasłuchowa,motoryka małaiduŜa,koordynacjawzrokowo–ruchowa,rozwój
społeczny, mowa bierna, mowa czynna, naśladownictwo, funkcje poznawcze,
samodzielność.
Kielin, J. (2002). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów
placówekspecjalnych.Gdańsk:GWP.
3
UWAGA (koncentracjauwagi)
Mimowolna(dominujeudzieciprzedszkolnych)
Dowolna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin