statystyka.pdf

(157 KB) Pobierz
STATYSTYKA.doc
ZAKŁAD DIAGNOSTYKI LABORATORYJNEJ I IMMUNOLOGII KLINICZNEJ
WIEKU ROZOJOWEGO AKADEMII MEDYCZNEJ W WARSZAWIE.
ZAKŁAD DIAGNOSTYKI LABORATOTORYJNEJ WYDZIAŁU NAUKI O ZDROWIU
AKADEMII MEDYCZNEJ W WARSZAWIE
Przykładowe pytania testowe do egzaminu z analityk klinicznej.
STATYSTYKA
1.
Metoda dokładna, to taka, która:
A. pozwala rozróżnić stężenia nieznacznie się różniące
B. daje wyniki bliskie wartościom rzeczywistym
C. pozwala zmierzyć bardzo małe stężenia
D. jest prosta w wykonaniu
2.
Zakres wartości referencyjnych:
A. wyklucza wartości, które występują w stanach patologicznych
B. zawiera wszystkie wartości występujące u ludzi zdrowych
C. oznaczony dla wybranych grup jest prawdopodobnie węższy niż dla całej populacji
D. wszystkie odpowiedzi są słuszne
3.
Współczynnik zmienności to:
A. odchylenie standardowe od małej próby
B. odwrotność odchylenia standartowego
C. odchylenie standardowe podane jako procent wartości średniej
D. wszystkie odpowiedzi są słuszne
4.
Które z podanych stwierdzeń jest prawdziwe?
Im większe odchylenie standardowe, tym:
A. większa precyzja
B. większa czułość
C. mniejsza precyzja
D. mniejsza dokładność
5.
Wielkość błędu przypadkowego można ocenić przez:
A. wielokrotne powtórzenie analizy tą samą metodą w tym samym materiale
B. wielokrotne powtórzenie analizy tą samą metodą w różnych materiałach biologicznych
C. wielokrotne powtórzenie analizy w tym samym materiale różnymi metodami
D. wielokrotne powtórzenie analizy i porównanie z metodą referencyjną
6.
Błąd systematyczny można wykryć przez:
A. wielokrotne powtórzenie analizy w tym samym materiale
B. jednorazowe badanie kilku różnych materiałów
C. porównanie średnich uzyskanych metodą sprawdzoną i referencyjną
D. wszystkie odpowiedzi są słuszne
7.
Błąd dopuszczalny poznaje się :
A. przez ustalenie odchylenia standardowego precyzji
B. w oparciu o zakres wartości referencyjnej
C. przez ocenę błędu systematycznego w stosunku do metody referencyjnej
D. żadna z odpowiedzi nie jest słuszna
1
8.
Test diagnostyczny wykazuje dużą specyficzność, jeśli:
A. metoda analityczna jest bardzo precyzyjna
B. schorzenie wykrywane tym systemem jest rzadkie
C. rzadko występują wyniki fałszywe ujemne
D. większość badanych nie dotkniętych chorobą ma ujemny wynik testu
9.
Dodatnia wartość predykcyjna oznacza:
A. prawdopodobieństwo wystąpienia choroby w całej populacji osób badanych
B. prawdopodobieństwo wystąpienia choroby przy dodatnim wyniku testu
C. prawdopodobieństwo uzyskania dodatniego wyniku testu u osób chorych na
diagnozowaną chorobę
D. prawdopodobieństwo uzyskania dodatniego wyniku testu w całej populacji osób
badanych
10. Prawdopodobieństwo ujemnego wyniku testu u osobników grupy referencyjnej
określa:
A. błąd dopuszczalny
B. czułość diagnostyczna
C. swoistość diagnostyczna
D. ujemna wartość predykcyjna
11. Współczynnik zmienności to:
A. odchylenie standardowe podane jako procent wartości średniej
(WZ (%)=OS/Xśr x 100)
B. odwrotność odchylenia standardowego (WZ= 1/OS)
C. współczynnik jest równoznaczny z różnicą bezwzględną pomiędzy
wartością uzyskaną a prawdziwą
D. jest to 25% odchylenia standardowego (WZ= 1/4 OS)
12. Odsetek wyników ujemnych testu u osób zdrowych określa:
A. czułość diagnostyczną testu
B. ujemną wartość predykcyjną
C. dodatnią wartość predykcyjną
D. swoistość diagnostyczną
13. Czułość diagnostyczna testu określa:
A. odsetek dodatnich wyników testu u osób chorych
B. odsetek wyników fałszywie ujemnych
C. odsetek wyników zgodnych ze stanem klinicznym badanych
D. odsetek wyników powyżej wartości odcinającej w grupie referencyjne
14. Stosowanie tzw. zamkniętych systemów pobierania krwi :
A. jest zgodne z kartą praw pacjenta, ponieważ określa ściśle pobieraną
B. jest jednym z czynników uniemożliwiających standaryzację warunków
pobrania i dlatego powinno być zarzucone
C. jest jednym z istotnych elementów standaryzacji warunków pobrania
D. utrudnia zachowanie proporcji pomiędzy objętością krwi i
antykoagulantu
2
objętość krwi nie uwzględniając indywidualnych potrzeb
15. Metoda dokładna to taka, która jest:
B. dotyczy pomiaru niewielkich stężeń
C. definiowana jako zgodność wartości uzyskanej z wartością rzeczywistą
(prawdziwą).
D. wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
16. Jeśli rozkład badanego parametru w grupie referencyjnej ma charakter symetrycznej
krzywej Gaussa to zakres normy opisuje równanie:
A. Xśr +/- 2 odchylenia standardowe
B. Xśr +/- 1/4 odchylenia standardowego
C. Xśr +/- 3 odchylenia standardowe
D. Xśr +/- odchylenia standardowe
17. Test diagnostyczny wykazuje dużą swoistość diagnostyczną, jeśli:
A. metoda analityczna jest bardzo precyzyjna
B. schorzenie wykrywane testem jest bardzo rzadkie
C. rzadko występują wyniki fałszywie ujemne
D. większość badanych ludzi zdrowych ma ujemny wynik testu
18. Powtarzalność metody ocenia się:
A. w serii oznaczeń poziomu określonego parametru w tym samym materiale, w tym samym
dniu, przez tę samą osobę
B. w serii oznaczeń poziomu określonego parametru w różnych materiałach, w tym samym
dniu, przez tę samą osobę
C. w serii oznaczeń poziomu określonego parametru w różnych materiałach, przez 30 dni
przez tę samą osobę
D. przy ocenie powtarzalności ma tylko znaczenie aby zawsze badania wykonywała ta sama
osoba
19. Badania przesiewowe są to :
A. badania wykonywane w celu potwierdzenia diagnozy
B. badania wykonywane przez całą dobę
C. badania nie mające żadnej wartości diagnostycznej
D. proste testy laboratoryjne wykonywane w określonej grupie ryzyka rozwoju niektórych
chorób
20. W wyznaczaniu wartości referencyjnych wystarczy:
A. obliczyć wartość średnią, odchylenie standardowe i zastosować wzór Xśr ± 2SD
B. sprawdzić rozkład wyników
C. zastosować metodę obliczania punktu procentowego (percentyl)
D. prawdziwe A i B
E. prawdziwe A i C
21. Przyczynami błędnych wyników badań laboratoryjnych są głównie:
A. czynniki pozaanalityczne
B. zła kalibracja aparatu
C. nieprawidłowa procedura analityczna
D. brudne szkło laboratoryjne
3
A. prosta w wykonaniu
22. Które z poniżej podanych zdań jest prawdziwe:
A. swoistość określa prawdopodobieństwo wykrycia choroby przy pomocy oznaczenia
stężenia danego parametru
B. swoistość określa prawdopodobieństwo wykluczenia choroby przy pomocy oznaczenia
stężenia denego parametru
C. swoistość metody ulega zwiększeniu przy wzroście liczby wyników fałszywie dodatnich
D. swoistość metody ulega zmianie przy wzroście czułości testu
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin