Ekonomia_opracowanie_cwiczen.pdf

(118 KB) Pobierz
Ekonomia opracowanie ćwiczeń
EKONOMIA – ZAGADNIENIA dr M. Kacperska
9. Historia myśli ekonomicznej
• merkantylizm, ekonomia klasyczna (A. Smith, D. Ricardo), teoria J. M. Keynes’a,
monetaryzm (M. Friedman)
Merkantyliści uważali, że:
• źródłem bogactwa państwa jest rozwinięty eksport przewyższający import,
• kraje europejskie bezpośrednio ze sobą konkurują,
• kraj, który ma najwięcej bogactwa wygrywa tę konkurencję,
• kruszec złoty i srebrny jest synonimem bogactwa.
D. Ricardo – przeciwnik świadczeń socjalnych, twórca teorii płacy, która mówiła o
zapewnieniu robotnikom płacy na najniższym poziomie tj. poziomie zapewniającym
przeżycie i minimalną egzystencję
Teoria komparatywna - kraje, nawet jeśli produkują jakiś produkt efektywnie, to
często nie doceniają wyższych zysków płynących z wyspecjalizowania się w tym, co
produkują najlepiej, a co mogą sprzedać innym krajom korzystniej. Ricardo wierzył,
że płace winny być poddane grze rynkowej, w wyniku czego nie trzeba wprowadzać
restrykcji na sprowadzane z zagranicy towary, zwłaszcza produkty rolne.
Keynes - „Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza”- podkreślał konieczność
włączenia państwa do gosp.- ma ono tworzyć miejsca pracy poprzez inwestycje
nieproduktywne np. budowa dróg, a nie przez tworzenie przedsiębiorstw
państwowych; powinny istnieć stale place nominalne, należy b. opodatkować
bogatych na rzecz bezrobotnych, zapewnić w miarę harmonijny rozwój gosp.
Rynkowej, tworzyć zachęty dla inwestycji poprzez obniżenie stopy podatkowej od
zysków przeznaczonych na inwestycje
Monetaryzm - charakteryzuje się silną wiarą w samoregulujące się mechanizmy
rynkowe, odrzucaniem tych form interwencjonizmu państwowego, które wiążą się z
dużym wypływem pieniądza z kasy państwa oraz postulowaniem prowadzenia stałej i
przewidywalnej polityki "mocnego" pieniądza i co za tym idzie odrzucanie koncepcji
"naprawiania" gospodarki przez zmiany podstawowych stóp procentowych.
Jeśli państwo zwiększy emisję pieniądza ponad tę obliczoną wartość, spowoduje to
szybki nadmiar pieniędzy w bilansach poszczególnych ludzi, który spożytkują oni w
większości na dodatkową konsumpcję. Dodatkowa konsumpcja spowoduje
tymczasowy wzrost standardu życia. Na dłuższą metę, ten chwilowy wzrost standardu
nie będzie miał jednak pokrycia w podaży dóbr, która jest zależna tylko od potencjału
wytwórczego, który przez sam fakt emisji pieniądza się nie zmienia. Tymczasowy
wzrost spożycia powoduje jednak na dłuższą metę stały wzrost potrzeb, co pociąga za
sobą stały nacisk na wzmożoną podaż pieniądza. W tej sytuacji państwo albo nadal
zwiększa podaż pieniądza wywołując inflację, albo wywołuje niezadowolenie
społeczeństwa obcinaniem jego dochodów.
9. Podstawowe pojęcia
 
Mikroekonomia jest dziedziną ekonomii zajmującą się badaniem zachowania
indywidualnych konsumentów, przedsiębiorstw i rynków. Jest to nauka zajmująca się
szczegółową analizą podejmowanych przez jednostki decyzji dotyczących zakupu i
sprzedaży towarów. W badaniach mikroekonomicznych gospodarkę danego kraju
bądź regionu traktuje się jako zbiór podmiotów, nie zaś jako jeden organizm (jak w
makroekonomii).
Makroekonomia - dziedzina ekonomii posługująca się wielkościami agregatowymi
(zbiorczymi, dotyczącymi całej gospodarki) do badania prawidłowości występujących
w gospodarce jako całości.
Funkcje :
Teoriopoznawcza - zadaniem makroekonomii jest poznać, opisać, wyjaśnić i
przewidzieć prawidłowości w występowaniu zjawisk i procesów gospodarczych.
Aplikacyjna - makroekonomia dostarcza wskazówek w zakresie kształtowania
procesów gospodarczych oraz przesłanek dla polityki państwa.
Światopoglądowa - zrozumienie zjawisk gospodarczych pozwala na formułowanie
sądów wartościujących, dotyczących celów i pożądanych stanów gospodarki.
Dydaktyczno-wychowawcza - wiedza z zakresu makroekonomii pozwala
społeczeństwu zrozumieć charakter zjawisk gospodarczych oraz dokonać oceny
polityki makroekonomicznej państwa.
Prognostyczna - zadaniem makroekonomii jest uprzedzanie występowania
określonych zjawisk gospodarczych i wyprzedzające przedsięwzięcie odpowiednich
środków, dzięki czemu polityka państwa jest prowadzona ex ante a nie ex post.
- Rynek - samoczynnie działający mechanizm wpływający na zachowania (w tym
decyzje) podmiotów gospodarczych. rynkiem nazywamy całokształt transakcji kupna
i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają jest to pewne zjawisko
ekonomiczne jak również miejsce w którym dokonuje się transakcji kupna-sprzedaży
dóbr i usług
Popyt - ilość takiego dobra jaką nabywcy są w stanie nabyć po określonej cenie i w
określonym czasie
Determinanty popytu – wielkość dochodu, cena, czynniki demograficzne, warunki
geograficzne, pora roku, sytuacja polityczna i gospodarcza
Podaż - jest to ilość dóbr i usług zaoferowana przez producentów do sprzedaży po
danej cenie w określonym czasie
Determinanty – cena, liczba producentów na rynku, oczekiwania dotyczące zmian
cen
Cena - ilość pewnego dobra (najczęściej pieniądza), za przyjęcie której sprzedający
jest gotów zrzec się swoich praw do danego dobra, lub też kupujący jest gotów ją
kupić, aby do tego dobra nabyć prawa.
Funkcje ceny:
 
informacyjno - bodźcowa - Nabywcę ceny informują o ile zmniejszą się jego zasoby
pieniężne, jeśli dokona on zakupu. Sprzedającego ceny informują o ile zwiększy się
jego przychód, jeśli dokona on sprzedaży.
Redystrybucyjna (wtórny podział, rozdział). Ceny są narzędziem podziału dóbr i
usług, oraz przesuwania dochodów od jednych grup społecznych do innych i do
budżetu państwa.
Stymulacyjna - narzędzie oddziaływania na dostawców i odbiorców
Dochód - to suma pieniędzy uzyskana przez osobę lub gospodarstwo domowe w
danym okresie
Teoria zachowania się konsumenta
Teza o racjonalnym zachowaniu się konsumenta sprowadza się do trzech założeń:
1. konsument przejawia pewne potrzeby i potrafi je określić;
2. konsument jest w stanie dokonać wartościowania swych potrzeb – od najbardziej
do najmniej intensywnie odczuwanych;
3. jednostka dokonuje wyboru w celu maksymalizacji własnej satysfakcji
(zadowolenia, użyteczności)
9. Produkt narodowy i dochód narodowy
Produkt narodowy brutto - miara wartości wszystkich dóbr i usług finalnych
wytworzonych przez obywateli danego państwa oraz przez osoby prawne z siedzibą
na jego terenie niezależnie od tego, czy podmioty te działają w kraju, czy za granicą.
Pomijane są dochody obcokrajowców w danym państwie.
Produkt narodowy netto - miara efektów rocznej działalności gospodarki,
rozumiany jako różnica produktu narodowego brutto oraz wartości amortyzacji
kapitału trwałego (rozłożenie w czasie aktywów takich jak nieruchomości, maszyny,
środki transportu itp.)
Dochód narodowy - miara produkcji wytworzonej w danym czasie za pomocą
czynników produkcji należących do obywateli danego kraju (niezależnie od miejsca
ich użycia), wyrażona w cenach tych czynników
9. Budżet państwa - jest najwyższej rangi planem finansowym polityki państwa oraz
narzędziem polityki społecznej, uwzględniającym planowane dochody i wydatki
państwa na następny rok budżetowy. Jako dochody uwzględnia się m.in.: wpływy z
podatków pośrednich i bezpośrednich, dochody niepodatkowe (np. cła), dochody z
prywatyzacji oraz dochody zagraniczne. Mianem wydatków określa się m.in. koszty
dotacji, obsługi długu publicznego, obsługi strefy budżetowej, rozliczeń z bankami,
subwencji dla gmin oraz rezerw ogólnych
Klasyczne zasady budżetowe:
- Zasada jedności budżetu (zasada jedności formalnej i materialnej)
Jest to postulat obejmowania całości dochodów i wydatków budżetowych w jednym
akcie prawnym.
 
(nie obowiązuje w żadnym państwie)
- Zasada zupełności (powszechności) - wszystkie podmioty gospodarki publicznej
powinny być powiązane z budżetem albo metodą finansowania brutto (bezpośrednio)
albo netto (pośrednio)
- Zasada równowagi budżetowej - Postuluje wyrównanie dochodów z wydatkami
budżetowymi.
- Zasada roczności budżetu - Postuluje uchwalenie przez Sejm budżetu przed
rozpoczęciem roku w jakim ma on być wykonywany. Budżet powinien być ustalony
w połowie listopada/na początku grudnia. Później można wprowadzać ew. zmiany do
tego budżetu, po ustaleniach komisji sejmowych.
- Zasada jasności i przejrzystości - Budżet powinien być przedstawiony
Parlamentowi i społeczeństwu w możliwie przejrzystym układzie, spopularyzowany
w środowisku masowego przekazu, ułatwiając przez to ocenę jego wykonania.
- procedura budżetowa (trzeba ją uchwalić w terminie 4 miesięcy od pierwszego
czytania, jeśli nie uda się uchwalić ustawy, prezydent ma prawo skrócić kadencję
parlamentu)
- rząd tworzy projekt ustawy budżetowej
- I czytanie na posiedzeniu plenarnym sejmu – posłowie mają prawo dopytywania o
szczegóły projektu, później projekt kierowany jest do Komisji Finansów Publicznych,
która go bada
- II czytanie – przedstawienie w Sejmie stanowiska KFP, przeprowadzanie zmian i
poprawek
- III czytanie - przedstawienie przez posła sprawozdawcę poprawek lub wniosków
przedstawionych podczas drugiego czytania, głosowanie (musi być zwykła
większość)
- Podpis prezydenta – prezydent nie ma prawa weta, nie może skierować do
ponownego rozpatrzenia, jednak może skierować do zbadania przez Trybunał
Konstytucyjny
Deficyt budżetowy - występuje, gdy wydatki w budżecie danej instytucji (zazwyczaj
państwa) są wyższe niż jej dochody. Budżety większości państw świata zakładają
deficyt rzędu paru procent (jednak rzadko powyżej 5% PKB). Zgodnie z kryteriami
konwergencji, deficyt budżetowy państw ubiegających się o wejście do strefy Euro
powinien być niższy niż 3% PKB.
Deficyt budżetowy jest jednym z podstawowych kryteriów oceny polityki fiskalnej
państwa. Deficyt budżetowy finansuje się przez zaciągnięcie jakiejś formy kredytu.
Wysoki deficyt budżetowy państwa oznacza najczęściej konieczność wydania dużej
ilości obligacji skarbowych, co sprawia, że rośnie ich oprocentowanie, a co za tym
idzie rosną koszty kredytu w całej gospodarce i wolniej się ona rozwija.
Dług publiczny - obejmuje nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów
publicznych (administracja rządowa i samorządowa, sądy, trybunały, państwowe
szkoły wyższe, ZUS, KRUS, NFZ) ustalone po wyeliminowaniu przepływów
finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora, zaciągnięte z
następujących tytułów:
- papiery wartościowe opiewające wyłącznie na świadczenia pieniężne (poza
papierami udziałowymi),
 
- pożyczki (w tym papiery wartościowe, których zbywalność jest ograniczona),
- kredyty,
- przyjęte depozyty,
- zobowiązania wymagalne (tzn. zobowiązania, których termin płatności minął, a
które nie zostały przedawnione lub umorzone).
Nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń, w następstwie
których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości produktu krajowego
brutto.
Obniżanie długu publicznego – Polityka zwiększenia dochodów (poprzez
restrukturyzację wydatków i podatków), Polityka stopy procentowej (obniżenie
realnej stopy procentowej płaconej od długu)
9. Polityka fiskalna - to ogół działań państwa kształtujących budżet państwa poprzez
zmiany we wpływach (np. podatki, zadłużenia publicznego) i wydatkach państwa
(np. subwencje, inwestycje państwowe, itp.). Zgodnie z poglądami szkoły
keynesowskiej działania te mają na celu zmniejszenie bezrobocia (wzrost aktywności
gospodarczej) - mówimy wtedy o polityce ekspansywnej lub ograniczenie inflacji -
polityka restrykcyjna. W wykorzystaniu aktywnej polityki fiskalnej pojawiają się
pewne trudności, związane m.in. z opóźnieniem czasowym i niepewnością jej
skutków, a w odniesieniu do ekspansywnej polityki fiskalnej dodatkowym
ograniczeniem może być także deficyt budżetowy. Podstawową częścią składową
polityki fiskalnej jest polityka podatkowa, określająca cele poboru podatków oraz
sposoby ich realizacji.
Instytucje polityki pieniężnej w Polsce
Narodowy Bank Polski (bank centralny),
Rada Polityki Pieniężnej,
Zarząd NBP,
Komisja Nadzoru Finansowego,
- rola podatków
Zebrane podatki są wykorzystywane na potrzeby ustalone przez organ pobierający.
Współcześnie uznaje się, iż podatki są świadczeniami pieniężnymi, jednakże w
historii znane są również podatki świadczone w innych niż pieniądz dobrach. Zgodnie
z polskim prawem daniny, aby zostały uznane za podatki muszą posiadać 4 cechy:
• nieodpłatność
• przymusowość
• publicznoprawność
• bezzwrotność
- podatki w Polsce
Podatki dochodowe:
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin