prog_zad_pascal.rtf

(461 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zadania

Zadania - temat II

 

 

Zadanie 2.1

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu wartości wyrażenia: w=(x+y)/6 dla x=34 i y=56,78. Wynik oblicz z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

 

Zadanie 2.2

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu pola powierzchni oraz obwodu kwadratu, którego bok wynosi 81,46. Wynik obliczenia wyświetl z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

 

Zadanie 2.3

                            Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu pola powierzchni oraz objętości sześcianu o boku a wprowadzanym z klawiatury. Wynik oblicz z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

 

Zadanie 2.4

              Napisz program, który narysuje okienko na ekranie.

 

Zadanie 2.5

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na wyświetleniu imienia
i nazwiska w ramce. Dane zadeklaruj jako stałe.

 

Zadanie 2.6

Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu wartości wyrażenia:
w =(x + y) / (x2 + y2) dla x, y wprowadzanych z klawiatury. Wynik oblicz z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Po wykonaniu obliczeń program powinien wyświetlić zarówno dane jak i wynik. Danym wyprowadzanym na ekran nadaj estetyczny wygląd.

 

Zadanie 2.7

Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu pola powierzchni oraz objętości graniastosłupa o podstawie kwadratu. Potrzebne dane wprowadź z klawiatury. Wynik oblicz z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Danym wyprowadzanym na ekran nadaj estetyczny wygląd.

 

Zadanie 2.8*

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczaniu i wyświetleniu ilości liter w dowolnym nazwisku i imieniu wprowadzanym z klawiatury.

 

Zadanie 2.9

              Wyświetl nazwy trzech kolorów w tych właśnie kolorach czcionek zaczynając dokładnie na środku ekranu.

 

Zadanie 2.10

              Wyświetl trzy gwiazdki w pozycjach (1,1); (2,2), (3,3). Zacznij wyświetlanie od pozycji wczytanej z klawiatury.

 

Zadanie 2.11

              Wylosuj i wyświetl wyniki trzech rzutów kostką do gry oraz dwie liczby naturalne trzycyfrowe (należące do <100, 999>).


Zadania - temat III

 

Zadanie 3.1

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu średniej trzech liczb wprowadzonych z klawiatury. Średnią tych liczb należy wyprowadzić na ekran monitora z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

 

Zadanie 3.2

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu wartości wyrażenia:

6x+y^2/13. Liczby x, y wprowadź z klawiatury. Wynik obliczenia z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.

 

Zadanie 3.3

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu wartości wyrażenia:

(5x^2+7x-15)/6. Liczba x powinna zostać wylosowana z przedziału <2; 22>.

Wyniki wyświetl na ekranie estetycznie i kolorowo.

 

Zadanie 3.4

              Po wylosowaniu liczby a rzeczywistej z przedziału (0; 10> oblicz i estetycznie wyświetl wartości wyrażeń:

                                          a)              b)             

 

 

 

Zadanie 3.5

              Po wylosowaniu liczb całkowitych n, m jednocyfrowych oblicz i wyświetl:
                            - resztę z dzielenia liczby n przez m,

                            - jaki jest całkowity wynik dzielenia n przez m.

 

Zadanie 3.6

              Po wylosowaniu liczb naturalnych x, y mniejszych od 12 oblicz i wyświetl:
                            W =

 

Zadanie 3.7*

              Po wylosowaniu naturalnej liczby dwucyfrowej x wyświetl jej cyfrę jedności, a poniżej cyfrę dziesiątek.

 

Zadanie 3.8*

              Po wczytaniu dwóch liczb wyświetl czy są równe jako wynik porównania w zmiennej typu boolean.

 

 

 

Zadanie 3.9

              Program ma wyświetlać datę i czas systemowy, a następnie umożliwiać ich zmianę na wartości podane z klawiatury.

 

Zadanie 3.10

              Program ma wyświetlać ilość dni pomiędzy dwoma wczytanymi datami.

 

Zadanie 3.11

Program wczytuje liczbę rzeczywistą zamienia ją na całkowitą. Wyświetlić należy część całkowitą i część ułamkową wczytanej liczby.

 

Zadanie 3.12

              Program ma wyświetlać znaki dla kolejnych kodów ASCII od 0 do 255.

 

Zadanie 3.13

Wczytaj imię i nazwisko do zmiennej - wyświetl długość tekstu, wyświetl imię, poniżej nazwisko.

 

Zadanie 3.14

              Program ma sprawdzać, czy wczytany tekst jest palindromem (czytany od początku i od końca tworzy ten sam ciąg znaków.

 

Zadanie 3.15

Wczytaj imię i nazwisko, wyświetl je na środku wiersza, przesuwaj je na dół, a później do góry.

 

Zadanie 3.16

Tekst wprowadzony z klawiatury napisać jako:

- rozstrzelony,

- z góry na dół,

- litera a zmieniona na ‘ ‘,

-          przesuwający się poziomo.

 

Zadanie 3.17 *

Zamienić liczbę całkowitą na String i podzielić na grupy 3 cyfrowe.

 

Zadanie 3.18 *

              Program dodaje długie liczby zapisane w postaci łańcucha.

 

Zadanie 3.19 *

Jw. różnicę, iloczyn, iloraz, resztę z dzielenia.

 

Zadanie 3.20 *

              Wyświetla każdy wyraz tekstu od końca do początku.


Zadania - temat IV

 

Zadanie 4.1

              Napisz program, którego działanie polega na wczytaniu długości boku kwadratu. Jeśli bok jest niedodatni to powinien wyświetlić odpowiedni komunikat, a w przeciwnym przypadku obliczyć pole powierzchni i obwód kwadratu.

 

Zadanie 4.2

              Napisz program, którego działanie polega na obliczeniu pola powierzchni i obwodu prostokąta. Program powinien sprawdzać warunek istnienia prostokąta tj. czy a, b > 0.

 

Zadanie 4.3

              Napisz program, który będzie rozwiązywał równanie kwadratowe ax^2 + bx + c = 0. Pamiętaj o warunkach istnienia rozwiązań tego równania.

 

Zadanie 4.4

              Napisz program, którego działanie polega na obliczeniu sumy i średniej arytmetycznej trzech liczb. Średnia tych liczb powinna zostać obliczona i wyświetlona wówczas gdy suma tych liczb przekroczy 150.

 

Zadanie 4.5

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na obliczeniu wartości wyrażenia:
w =(x + 5)(y + 3) / (x2 - y2) dla x, y wprowadzanych z klawiatury. Program powinien sprawdzić, czy mianownik jest równy zero. Jeśli tak, to powinien wyświetlić komunikat, a jeśli nie to powinien wykonać obliczenia. Wynik wyświetl z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Po wykonaniu obliczeń program powinien wyświetlić zarówno dane jak i wynik.

 

Zadanie 4.6

              Napisz program, którego działanie będzie polegało na wyświetleniu wyniku rzutu monetą.

(Uwaga! Program losuje spośród liczb 0 i 1. Jeśli program wylosuje liczbę 0 to powinien wyświetlić "orzeł", a jeśli wylosuje 1 to "reszka".)

 

Zadanie 4.7

              Napisz program liczący wartość wyrażenia w (x jest wczytane z klawiatury):             

Wartość zmiennej w jest liczona dopiero po sprawdzeniu, że mianownik jest różny od zera.

 

Zadanie 4.8

              Napisz program losujący wartość zmiennej i liczący wartość              

Jeśli wyrażenie w nie ma wartości, to wyświetlany jest komunikat, w przeciwnym przypadku liczona jest wartość zmiennej w i wyświetlane na ekranie są obie zmienne.

 

Zadanie 4.9

              Program losuje dowolną cyfrę. Dla cyfr z przedziału <5; 8> wyświetla jej słowną interpretację, dla pozostałych wyświetla komunikat "poza zakresem".


Zadania - temat V

 

Zadanie 5.1

              Napisz program, który oblicza i wyświetla sumę wprowadzonej z klawiatury ilości liczb parzystych (2 + 4 +... + 2N; gdzie N - wczytane).

 

Zadanie 5.2

              Program ma wyświetlać kwadraty liczb pomiędzy podanymi wartościami (od n2 do m2).

 

Zadanie 5.3

              Napisz program, który losuje i wyświetla 10 liczb z totolotka (od 1 do 49).

 

Zadanie 5.4

              Napisz program, który losuje, wyświetla je i wyświetla średnią arytmetyczną 20 liczb z przedziału <11, 111>.

 

 

Zadanie 5.5

              Napisz program, który wyświetla wyrazy ciągu
dla n pomiędzy dwiema wartościami wczytanymi z klawiatury.

 

Zadanie 5.6

              Napisz program, który wyświetla 15 kolejnych potęg liczby 2.

 

Zadanie 5.7

              Napisz program, który wyświetla wartość n! (silnia)              def.: n! = 1 * 2 * 3 *... * n.

 

 

Zadanie 5.8

              Napisz program, który wyświetli trójkąt z N gwiazdek:
******* (N gwiazdek)

******   (N-1 gwiazdek)

..........

***

**
*                            (N wierszy)
 

 

Zadanie 5.9

              Program ma wyświetlać wyrazy ciągu an,m = 2n + m2- 15 dla n= 5, 6,... 10; m. = 1, 2,... 5.

 

 

Zadanie 5.10

              Program ma wyświetlać wyrazy ciągu an,m = dla n, m od 1 do wczytanej wartości P. Zbadaj (wyświetlając wyrazy ciągu) do jakiej wartości jest zbieżny ten ciąg, gdy n= 7, a m. zmierza do nieskończoności.

 

 

Zadanie 5.11

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin