METODY WYKORZYSTYWANE W PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W świetlicy szkolnej metody muszą być tak dobrane, by dawały wytchnienie po nauce szkolnej, a jednocześnie rozbudzały twórczą inicjatywę do dalszego samokształcenia i rozwijania się.
W świetlicy staram się jak najlepiej wypełniać czas spędzany przez dzieci. Organizując wiele ciekawych zajęć dbam o rozwijanie różnorodnych umiejętności i kształtowanie właściwych postaw. Do najczęściej stosowanych przeze mnie metod pracy należą:
1. Zajęcia rozwijające horyzonty umysłowe dziecka – zajęcia z zakresu żywego słowa.
2. Zajęcia artystyczne
3. Zajęcia ruchowe.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU ŻYWEGO SŁOWA
Ich celem jest dostarczenie dzieciom ogólnych podstaw wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze oraz rozwijanie ich zdolności poznawczych tj. umiejętność odbierania wrażeń, spostrzegania, wyobrażania, zapamiętywania i myślenia. Wpływa to na wszechstronne kształtowanie osobowości dziecka.
Są one realizowane przez:
Rozrywki umysłowe – gry i zabawy
Gry i zabawy umysłowe poszerzają wiedzę, utrwalają wiadomości zdobyte w szkole. Dzieci ćwiczą zmysły, rozwijają spostrzegawczość, uwagę, dowcip i pomysłowość. Przy grach i zabawach dzieci mimowolnie podporządkowują się zasadom gry, uczą więzi z grupą, współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji.
Rodzaje gier i zabaw: towarzyskie, ze śpiewem i muzyką, zręcznościowe, stolikowe, dydaktyczne, które pobudzają wyobraźnię, a przez to rozwijają szereg pojęć: przestrzeń, kształt, czas, wielkość, liczba, kolor, naśladowcze – gdy dzieci bawią się w „kogoś lub coś”.
Rozrywki umysłowe to: zagadki, łamigłówki, rebusy, szarady, krzyżówki, kalambury, quizy. Utrwalają elementy wiedzy, pobudzają do myślenia, ćwiczą pamięć, zmuszają do szybkiej orientacji.
Czytelnictwo, opowiadanie bajek, baśni, legend
Zadaniem zajęć czytelniczych jest kształtowanie nawyku obcowania z książką, rozwijanie kultury czytelniczej, wyrabianie wrażliwości na treść książki, kształtowanie zamiłowań czytelniczych, kształtowanie samodzielności myślowej.
Wśród form inspiracji czytelniczej wyróżnia się:
v Słowne formy inspiracji:
- opowiadanie treści utworów literackich,
- głośne czytanie – wpływa na opanowanie i doskonalenie techniki czytania,
- pogadanki,
- rozmowy i dyskusje nt. przeczytanych książek
v Wizualne formy inspiracji:
- gazetki,
- plakaty.
v Audiowizualne formy inspiracji:
- zgaduj – zgadule,
- konkursy czytelnicze,
- zagadki literackie,
Te formy zmuszają do samodzielności, kształcą odwagę i wiarę we własne siły, ćwiczą pamięć i umiejętność koncentracji uwagi.
- filmy,
- małe formy teatralne polegające na inscenizowaniu fragmentów książki, wiersza itp.
Zajęcia związane z radiem, telewizją i filmem
Radio, telewizja i film mają na celu nie tylko dostarczanie rozrywki, są też źródłem informacji przez słowo, dźwięk i obraz kształtują się poglądy dzieci, upodobania, wyobraźnia i uczucia.
W pracy świetlicowej wykorzystać można:
v Słuchowiska radiowe – słuchanie z płyt bajek, baśni, wierszy itp. Forma zbiorowego słuchania dostarcza głębokich przeżyć, jest też kanwą do prowadzenia rozmów, rysowania, malowania, pobudza aktywność dzieci, zachęca do samodzielnej pracy i dostarcza emocjonalnych przeżyć.
v Programy TV, filmy – dostarczają informacji o wydarzeniach, pogłębiają wiedzę, budzą zaciekawienie, rozwijają zainteresowania, wyobraźnię, fantazję, dostarczają emocjonalnych przeżyć, uczą, wychowują, kształtują poglądy, wzbogacają i kształtują uczucia, myśli.
Wycieczki edukacyjne
To atrakcyjna i znacząca forma pracy dydaktyczno – wychowawczej w świetlicy. Wycieczki zawsze powinny opierać się na zasadach bezpieczeństwa, jej uczestnicy muszą wiedzieć, co im wolno, a czego nie. Celem wycieczki może być np. obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, poznanie najbliższej okolicy, zabytków kultury, miejsc pamięci narodowej, oglądanie wystaw, ekspozycji muzealnych.
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE
W zakres ich wchodzą:
- zajęcia plastyczne,
- umuzykalniające,
- małe formy teatralne.
Zajęcia plastyczne
Główne cele zajęć plastycznych to m.in.:
v Kształcenie zdolności manualnych.
v Współdziałanie obu rąk: udział całej dłoni wraz z końcami palców.
v Rozwijanie pomysłowości, wyobraźni.
v Pobudzanie do samodzielnej twórczej aktywności.
v Poznanie różnych technik plastycznych i pokazanie możliwości wypływających z różnych technik.
v Rozbudzanie zainteresowania kolorem, kształtem, fakturą.
v Nauka właściwego użycia narzędzi, materiałów oraz sposobu pracy.
Najczęściej stosowane techniki plastyczne w świetlicy to: malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, wydzieranie, wycinanie, kompozycje z różnych materiałów, frottage, collage, papieroplastyka, modelowanie z plasteliny, masy solnej, papierowej, rysowanie ołówkiem, kredkami świecowymi, ołówkowymi, mazakami, świecą, węglem, kredą.
Zajęcia umuzykalniające
Zajęcia muzyczne są doskonałym środkiem na wprowadzenie dziecka w dobry nastrój. Główne cele zajęć muzycznych to:
v Kształcenie słuchu muzycznego.
v Ćwiczenie pamięci.
v Rozwijanie improwizacji ruchowej.
v Rozwijanie wyobraźni.
v Pobudzanie dzieci nieśmiałych i mało aktywnych do wspólnej zabawy.
Zajęcia muzyczne obejmują:
1. Słuchanie śpiewu, muzyki, bajek muzycznych.
2. Nauka i śpiew piosenek.
3. Gry i zabawy rytmiczne ze śpiewem i muzyką.
4. Pląsy.
5. Próby muzykowania wykorzystując proste instrumenty muzyczne, np. bębenek, trójkąt, tamburyna, grzechotki itp.
Małe formy teatralne – recytacje, insceniazaje itp.
Główne cele to:
v Rozwijanie osobowości.
v Uzewnętrznianie swoich marzeń, fantazji.
v Ćwiczenie dykcji.
v Doskonalenie mowy.
ZAJĘCIA RUCHOWE
Do zajęć ruchowych zaliczamy m.in.:
v Zabawy i gry ruchowe:
Cele:
Ø Rozwijanie cech motoryki: siły, zręczności, szybkości, wytrzymałości, umiejętności ruchowych.
Ø Kształtowanie szybkiej i celowej reakcji, spostrzegawczości i orientacji.
Ø Wzmocnienie układu kostno – stawowego.
Ø Kształtowanie koordynacji wzrokowo – słuchowej.
Ø Kształtowanie koncentracji uwagi.
Ø Kształtowanie umiejętności współdziałania i współpracy.
Wśród gier i zabaw ruchowych wyróżniamy:
- Zabawy i gry skoczne – podskoki, wyskoki, zeskoki itp.
- Zabawy i gry rzutne – rzut do celu, na odległość itp.
- Zabawy i gry bieżne – wyścigi itp.
- Zabawy na czworakach.
- Zabawy orientacyjno – porządkowe.
- Zabawy ze śpiewem.
- Zabawy i gry kopne.
v Gry i zabawy zręcznościowe – rozwijają siłę i zręczność, wyobraźnię i inteligencję, wdrażają do pokonywania przeszkód.
v Zabawy konstrukcyjne – konstruowanie różnych budowli, np. z klocków. Cel: rozwijanie zręczności manualnych, rozwijanie zaradności, śmiałości w rozwiązywaniu różnych zadań technicznych.
v Spacery, wycieczki, ćwiczenia i gry terenowe – kształtują zaradność, samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie, poszerzają wiedzę o najbliższej okolicy.
1
knadala