Metody wykorzystywane w pracy świetlicy szkolnej.doc

(55 KB) Pobierz

METODY WYKORZYSTYWANE W PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

W świetlicy szkolnej metody muszą być tak dobrane, by dawały wytchnienie po nauce szkolnej, a jednocześnie rozbudzały twórczą inicjatywę do dalszego samokształcenia
i rozwijania się.

     W świetlicy staram się jak najlepiej wypełniać czas spędzany przez dzieci. Organizując wiele ciekawych zajęć dbam o rozwijanie różnorodnych umiejętności
i kształtowanie właściwych postaw. Do najczęściej stosowanych przeze mnie metod pracy należą:

1.      Zajęcia rozwijające horyzonty umysłowe dziecka – zajęcia z zakresu żywego słowa.

2.      Zajęcia artystyczne

3.      Zajęcia ruchowe.

 

ZAJĘCIA Z ZAKRESU ŻYWEGO SŁOWA

 

Ich celem jest dostarczenie dzieciom ogólnych podstaw wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze oraz rozwijanie ich zdolności poznawczych tj. umiejętność odbierania wrażeń, spostrzegania, wyobrażania, zapamiętywania i myślenia. Wpływa to na wszechstronne kształtowanie osobowości dziecka.

Są one realizowane przez:

Rozrywki umysłowe gry i zabawy

Gry i zabawy umysłowe poszerzają wiedzę, utrwalają wiadomości zdobyte w szkole. Dzieci ćwiczą zmysły, rozwijają spostrzegawczość, uwagę, dowcip i pomysłowość. Przy grach
i zabawach dzieci mimowolnie podporządkowują się zasadom gry, uczą więzi z grupą, współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji.

Rodzaje gier i zabaw: towarzyskie, ze śpiewem i muzyką, zręcznościowe, stolikowe, dydaktyczne, które pobudzają wyobraźnię, a przez to rozwijają szereg pojęć: przestrzeń, kształt, czas, wielkość, liczba, kolor, naśladowcze – gdy dzieci bawią się w „kogoś lub coś”.

Rozrywki umysłowe to: zagadki, łamigłówki, rebusy, szarady, krzyżówki, kalambury, quizy. Utrwalają elementy wiedzy, pobudzają do myślenia, ćwiczą pamięć, zmuszają do szybkiej orientacji.

Czytelnictwo, opowiadanie bajek, baśni, legend

Zadaniem zajęć czytelniczych jest kształtowanie nawyku obcowania z książką, rozwijanie kultury czytelniczej, wyrabianie wrażliwości na treść książki, kształtowanie zamiłowań czytelniczych, kształtowanie samodzielności myślowej.

Wśród form inspiracji czytelniczej wyróżnia się:

v     Słowne formy inspiracji:

-        opowiadanie treści utworów literackich,

-        głośne czytaniewpływa na opanowanie i doskonalenie techniki czytania,

-        pogadanki,

-        rozmowy i dyskusje nt. przeczytanych książek

v     Wizualne formy inspiracji:

-        gazetki,

-        plakaty.

v     Audiowizualne formy inspiracji:

-        zgaduj – zgadule,

-        konkursy czytelnicze,

-        zagadki literackie,

Te formy zmuszają do samodzielności, kształcą odwagę i wiarę we własne siły, ćwiczą pamięć i umiejętność koncentracji uwagi.

-        filmy,

-        małe formy teatralne polegające na inscenizowaniu fragmentów książki, wiersza itp.

 

Zajęcia związane z radiem, telewizją i filmem

Radio, telewizja i film mają na celu nie tylko dostarczanie rozrywki, są też źródłem informacji przez słowo, dźwięk i obraz kształtują się poglądy dzieci, upodobania, wyobraźnia i uczucia.

W pracy świetlicowej wykorzystać można:

v     Słuchowiska radiowe słuchanie z płyt bajek, baśni, wierszy itp. Forma zbiorowego słuchania dostarcza  głębokich przeżyć, jest też kanwą do prowadzenia rozmów, rysowania, malowania, pobudza aktywność dzieci, zachęca do samodzielnej pracy
i dostarcza emocjonalnych przeżyć.

v     Programy TV, filmy dostarczają informacji o wydarzeniach, pogłębiają wiedzę, budzą zaciekawienie, rozwijają zainteresowania, wyobraźnię, fantazję, dostarczają emocjonalnych przeżyć, uczą, wychowują, kształtują poglądy, wzbogacają i kształtują uczucia, myśli.

 

Wycieczki edukacyjne

To atrakcyjna i znacząca forma pracy dydaktyczno – wychowawczej w świetlicy. Wycieczki zawsze powinny opierać się na zasadach bezpieczeństwa, jej uczestnicy muszą wiedzieć, co im wolno, a czego nie. Celem wycieczki może być np. obserwacja zmian zachodzących
w przyrodzie, poznanie najbliższej okolicy, zabytków kultury, miejsc pamięci narodowej, oglądanie wystaw, ekspozycji muzealnych.

 

ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE

 

W zakres ich wchodzą:

-        zajęcia plastyczne,

-        umuzykalniające,

-        małe formy teatralne.

Zajęcia plastyczne

Główne cele zajęć plastycznych to m.in.:

v     Kształcenie zdolności manualnych.

v     Współdziałanie obu rąk: udział całej dłoni wraz z końcami palców.

v     Rozwijanie pomysłowości, wyobraźni.

v     Pobudzanie do samodzielnej twórczej aktywności.

v     Poznanie różnych technik plastycznych i pokazanie możliwości wypływających z różnych technik.

v     Rozbudzanie zainteresowania kolorem, kształtem, fakturą.

v     Nauka właściwego użycia narzędzi, materiałów oraz sposobu pracy.

Najczęściej stosowane techniki plastyczne w świetlicy to: malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, wydzieranie, wycinanie, kompozycje z różnych materiałów, frottage, collage, papieroplastyka, modelowanie z plasteliny, masy solnej, papierowej, rysowanie ołówkiem, kredkami świecowymi, ołówkowymi, mazakami, świecą, węglem, kredą.

 

 

Zajęcia umuzykalniające

Zajęcia muzyczne są doskonałym środkiem na wprowadzenie dziecka w dobry nastrój. Główne cele zajęć muzycznych to:

v     Kształcenie słuchu muzycznego.

v     Ćwiczenie pamięci.

v     Rozwijanie improwizacji ruchowej.

v     Rozwijanie wyobraźni.

v     Pobudzanie dzieci nieśmiałych i mało aktywnych do wspólnej zabawy.

Zajęcia muzyczne obejmują:

1.      Słuchanie śpiewu, muzyki, bajek muzycznych.

2.      Nauka i śpiew piosenek.

3.      Gry i zabawy rytmiczne ze śpiewem i muzyką.

4.      Pląsy.

5.      Próby muzykowania wykorzystując proste instrumenty muzyczne, np. bębenek, trójkąt, tamburyna, grzechotki itp.

 

Małe formy teatralne – recytacje, insceniazaje itp.

Główne cele to:

v     Rozwijanie wyobraźni.

v     Rozwijanie osobowości.

v     Uzewnętrznianie swoich marzeń, fantazji.

v     Ćwiczenie dykcji.

v     Doskonalenie mowy.

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

Do zajęć ruchowych zaliczamy m.in.:

v     Zabawy i gry ruchowe:

Cele:

Ø      Rozwijanie cech motoryki: siły, zręczności, szybkości, wytrzymałości, umiejętności ruchowych.

Ø      Kształtowanie szybkiej i celowej reakcji, spostrzegawczości i orientacji.

Ø      Wzmocnienie układu kostno stawowego.

Ø      Kształtowanie koordynacji wzrokowo – słuchowej.

Ø      Kształtowanie koncentracji uwagi.

Ø      Kształtowanie umiejętności współdziałania i współpracy.

 

Wśród gier i zabaw ruchowych wyróżniamy:

-        Zabawy i gry skoczne – podskoki, wyskoki, zeskoki itp.

-        Zabawy i gry rzutne – rzut do celu,  na odległość itp.

-        Zabawy i gry bieżne – wyścigi itp.

-        Zabawy na czworakach.

-        Zabawy orientacyjno – porządkowe.

-        Zabawy ze śpiewem.

-        Zabawy i gry kopne.

v     Gry i zabawy zręcznościowerozwijają siłę i zręczność, wyobraźnię i inteligencję, wdrażają do pokonywania przeszkód.

v     Zabawy konstrukcyjnekonstruowanie różnych budowli, np. z klocków. Cel: rozwijanie zręczności manualnych, rozwijanie zaradności, śmiałości w rozwiązywaniu różnych zadań technicznych.

v     Spacery, wycieczki, ćwiczenia i gry terenowe – kształtują zaradność, samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie, poszerzają wiedzę o najbliższej okolicy.

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin