Barthes R. - Teoria tekstu.doc

(27 KB) Pobierz
R

R. Barthes: Teoria tekstu

 

-          tekst – powierzchnia dzieła literackiego, przedmiot postrzegalny wzrokiem, powiązany z pismem. Zapewnia w dziele trwałość rzeczy napisanej. Ma bronić dzieło przed zapomnieniem, przed działaniem czasu, przed wybiegami słowa.

 

Kryzys znaku:

-          znak – kategoria historyczna, artefakt analityczny;

-          tekst zakłada, że przekaz pisany jest artykułowany jako znak 1) signifiant (materialność liter), 2) signifie (sens);

-          klasyczny znak – jednostka zamknięta, zatrzymuje sens;

-          zobowiązuje do odtwarzania (w wypadku zgubienia, zniszczenia) i interpretowania (gdyby się zatarł sens);

-          kryzys zapoczątkowany przez językoznawstwo – 1) zastępuje kryterium prawdy przez kryterium prawomocności, 2) zmusza do uwolnienia całości języka spod sankcji treści, 3) zmusza do eksponowania bogactwa, nieskończoności tautologicznych transformacji;

-          w semiotyce literackiej – tekst to struktura formalna, obejmuje zjawiska lingwistyczne, na poziomie tekstu bada się semantyzm znaczenia.

 

Teoria tekstu:

-          tekst jest częścią języka;

-          tekst wg Kristevej – aparatura translingwistyczna;

-          tekst to praktyka znacząca (system oznaczający. Zróżnicowany, podporządkowany typologii znaczeń. Praktyka – więc znaczenie nie formuje się na poziomie abstrakcji języka). Praktyka znacząca przywraca językowi jego aktywną energię;

-          tekst jest produktywnością, a nie produktem – pracuje nad językiem. Dekonstruuje język komunikacji, przedstawienia, ekspresji. Analiza produktywności nie może być zredukowana do opisu lingwistycznego;

-          tekstowi można przypisać znaczenie jedyne, kanoniczne. Tekst traktuje się jako wyposażony w znaczenie obiektywne. Ale – jak tekst zaczyna być rozumiany jako produkcja – to krzyżuje się w nim wiele tekstów. Odróżnienie znaczenia planu produktu, wypowiedzi, komunikacji itp. – to sensoproduktywność. Sensoproduktywność to proces, w którym podmiot tekstu zmienia się z sensem i zatraca się w nim. Sensoproduktywność nie może zostać zredukowana do aktu komunikacji;

-          fenotekst (termin Kristevej) – zjawisko werbalne w postaci w jakiej występuje w strukturze wypowiedzi, przedmiot badań semiologii;

-          genotekst – przedmiot strukturalizmu lub psychoanalizy. W jego obrębie zachodzi sensoproduktywność;

-          każdy tekst jest intertekstem. Z epistemologicznego punktu widzenia – intertekst to to, co nadaje teorii tekstu wymiar społeczny; tekst nie jest reprodukcją a produktywnością.

 

Tekst a dzieło:

-          dzieło - przedmiot skończony, wymierzalny (może zajmować przestrzeń fizyczną, na przykład miejsce na półce);

-          tekst – pole metodologiczne. Można tylko powiedzieć, że w dziele tekst jest albo nie jest obecny;

-          tekst to kategoria naukowa i wartość krytyczna, umożliwiająca wartościowanie dzieł;

-          tekst nie musi być tożsamy z dziełem;

-          tekstu nie można ograniczyć do przekazu pisanego / literatury;

-          teoria tekstu ustanawia nowy przedmiot epistemologiczny: lekturę – podkreśla równowartość pisania i czytania, pozwala na unowocześnione interpretacje.

 

Analiza tekstualna:

-          kwestionuje zewnętrzność obserwatora, badającego zamknięte, oddalone dzieło;

-          nie odrzuca danych dostarczanych przez historię literatury lub historię powszechną;

-          sprzeciwia się temu, że dzieło ma być własnością autora;

-          splot, intertekst;

-          krytyka dąży do odnalezienia sensu dzieła, a analiza tekstualna podważa ideę signifie ostatecznego;

-          wg Kristevej – semanaliza.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin