6 kl. Test 7 Przemijanie - sprawdzian szóstoklasistów - część humanistyczna.doc

(107883 KB) Pobierz

Test 7.

PRZEMIJANIE

 

Strefa klimatyczna, w której żyjemy i którą przywykliśmy nazywać umiarkowaną, wcale nie jest taka „umiarkowana” z punktu widzenia roślin. Upały w lecie i mrozy w zimie sprawiały, że żyją tu tylko takie rośliny, które potrafiły się dostosować do zmiennych warunków. Sposobów na przetrwanie niesprzyjającej życiu pory roku jest wiele.  Rośliny jednoroczne muszą się spieszyć, by zakwitnąć i wykształcić nasiona, które przetrwają mrozy, jakich nie przetrzymałaby rozwinięta roślina. Rośliny kilkuletnie chowają się pod ziemię - rozrastają im się bulwy, cebule lub korzenie. Wystająca nad powierzchnię część rośliny obumiera, ale z nastaniem lepszych czasów bulwa lub cebula pozwoli się jej odrodzić.

Rośliny wieloletnie, a w tym drzewa rosnące przez dziesiątki, setki i tysiące lat, zabezpieczają się na okres niesprzyjający wegetacji właśnie przez zrzucanie liści. Drzewo przechodzi na pewien czas w stan odpoczynku. Ustaje fotosynteza, na skutek utraty liści znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie rośliny na wodę, w tkankach zwiększa się ilość cukrów i tłuszczów, co podnosi ich odporność na mróz.

J. Rurański, Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania, Warszawa 1988, s.55-56 .

 

1. Powyższy  tekst dotyczy przyrody w klimacie :

A. polarnym     

B. umiarkowanym    

C. tropikalnym    

D. monsunowym

 

2. Wytwarzanie nasion przez rośliny jest sposobem na :

A. przywabianie ptaków

B. gromadzenie nasion na zimę

C. przetrwanie mrozów

D. zapewnienie ludziom pożywienia

 

3. Na mróz najbardziej odporne są :

A. kwiaty     

B. liście    

C. łodygi   

D. korzenie

 

4. Zrzucanie liści przez drzewa powoduje :

A. ustanie fotosyntezy

B. lepszy rozwój korzeni

C. użyźnianie gleby

D. odporność na wiatry

 

5. Buraki cukrowe przed zimą robią się słodkie, ponieważ :

A. gromadzą substancje odżywcze na wiosnę

B. mają większą wartość odżywczą dla ludzi i zwierząt

C. dzięki temu korzeń staje się odporny na gnicie

D. tkanka korzenia staje się odporna na mróz

 

6. Chcąc się dowiedzieć, co znaczy słowo "fotosynteza" musisz zajrzeć do:

A. słownika wyrazów obcych

B. słownika ortograficznego

C. słownika języka polskiego

D. encyklopedii

 

7. Cytowany wyżej tekst pomaga:

A. poznać nowe zjawiska przyrodnicze

B. zrozumieć zjawiska przyrodnicze

C. przeżywać piękno przyrody

D. lepiej chronić przyrodę

 

A Jezus odpowiedział, mówiąc : Przyszła godzina, aby uwielbiony był Syn Człowieczy. Zaprawdę,  zaprawdę, powiadam wam, jeśli ziarno pszeniczne rzucone w ziemię nie obumrze, samo zostanie, lecz jeśli obumrze, wiele owocu przynosi. To miłuje życie swoje, straci je, ale kto ma w nienawiści życie swoje na tym świecie, na żywot wieczny zachowa je.

Ewangelia św. Jana, 12, 23-25.

 

 

 

11. W cytowanym fragmencie Ewangelii przedstawiono podobieństwo między :

A. ziarnem pszenicznym i owocem

B. śmiercią i życiem

C. nienawiścią i miłością

D. ziarnem pszenicznym i człowiekiem

 

12. Cytowany test mówi:

A. jak uprawiać zboża

B. jak kochać życie

C. jak żyć

D. jak się modlić

 

13. Chcąc sprawdzić, czy słowo "pszeniczny" należy pisać przez "sz", czy przez "rz", zajrzysz do:

A. encyklopedii

B. słownika ortograficznego

C. słownika języka polskiego

D. słownika wyrazów obcych

 

                 Chwila

Że mija? I cóż, że przemija?

Od tego chwila, by minęła,

Zaledwo moja, już niczyja,

Jak chmur znikome arcydzieła.

 

Chociaż się wszystko wiecznie zmienia

I chwila chwili nie pamięta,

Zawsze w jeziorach na przemiany

Kąpią się gwiazdy i dziewczęta.

L. Staff, Chwila [w:] Czytam świat. Wypisy z wielkiej księgi kultury.

Podręcznik dla kl.1 gimnazjum, Kielce 1999, s. 67.

 

14. Wiersz Leopolda Staffa mówi o:

A. przemijaniu

B. wartości chwili

C. pięknie przyrody

D. chmurach, gwiazdach i dziewczętach

 

15. W wyrażeniu "znikome arcydzieła" rozpoznajesz:

A. epitet

B. przenośnię

C. porównanie

D. wyraz dźwiękonaśladowczy

 

16. Określenie "pią się" w ostatniej linijce wiersza należy rozumieć :

A. dosłownie w odniesieniu do gwiazd i przenośnie w odniesieniu do dziewcząt

B. dosłownie w odniesieniu do dziewcząt i przenośnie w odniesieniu do gwiazd

C. w obu przypadkach dosłownie

D. w obu przypadkach przenośnie

 

 

Imię i nazwisko ………………………………                        data …………

klasa 6 …..

Sprawdzian szóstoklasistów  „Przemijanie

 

 

Uzupełnij:

1. ……   2. ……   3. ……  4. ……    5. ……   6. ……   7. ……

11.  ……  12. ……   13. ……

                         14.  ……  15. ……  16. ……                      13p.

 

 

Praca pisemna

 

……./10 p.              ocena:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca pisemna

Kończysz naukę w szkole podstawowej. Samorząd powierzył Ci wygłoszenie w imieniu szóstoklasistów krótkiego pożegnania nauczycieli i młodszych uczniów. Napisz takie wystąpienie, pamiętając o zachowaniu odpowiedniej formy wypowiedzi.

Pamiętaj, że twoja praca powinna zająć ponad połowę wyznaczonego miejsca.

 

 

………………………………………………………………………….……………………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

…………………………………………………………………………………….…………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

………………………………………………………………………………….……………………

…………………………………………………………………………………….…………………

…………………………………………………………………………………….…………………

…………………………………………………………………………………….…………………

…………………………………………………………………………………….…………………

…………………………………………………………………………………….…………………

…………………………………………………………………………………….…………………

…………………………………………………………………………………….…………………

………………………………………………………………………………..………………………

……………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………….………………

 

 

 

 

 

 

 

 

Kompendium szóstoklasisty Wzory testów dla klas VI  aut. Klemens Stróżyński

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin