- Triada Arystotelesowska – Mówca-mowa- słuchacz
- lata 30 i 40-te XX wieku powstaje nowa dziedzina zwana komunikologią
Komunikologia – systematyczne studia obejmujące wszystkie elementy, fazy, aspekty społecznego procesu komunikowania bezpośredniego oraz pośredniego, dokonującego się zarówno za pomocą środków masowego przekazu jak i różnych urządzeń technicznych pozwalających na kontakt jednostek
- istotnym obszarem w ramach nauk o komunikowaniu jest wiedza o komunikowaniu masowym zwana socjologią komunikowania masowego (prawoznawstwo, radioznastwo, telewizjoznastwo itp.)=> medioznastwo
Medioznastwo zajmuje się:
- mediami masowymi
- relacjami mediów z otoczeniem zewnętrznym (politycznym, ekonomicznym)
- relacjami wewnątrz przedsiębiorstwa medialnego między pracownikami mediów, dziennikarzami, twórcami
- zawartością, językiem i efektem przekazów medialnych
Ze względu na muliti-dyscyplinarność komunikologii można mówić o różnych podejściach:
- podejście socjologiczne (sondażowe)
- politologiczne
- psychologiczne (małych grup)
- psychologiczne (eksperymentalne)
- antropologiczne
- psychiatryczne
- dziennikarskie
- psycho-lingwistyczne
- matematyczne
- historyczne
Podstawowe elementy aktu komunikacyjnego
NADAWCA=> cechy, kompetencje nadawcy, środki produkcji, wiarygodność organizacji medialnej
INTENCJA=> dziedzina psychologii, filozofii, studia nad perswazją w reklamie, propaganda polityczna, strategia i programowanie
PRZEKAZ=> analiza empiryczna i semiologiczna zawartości prasy, programów, analiza różnych tekstów, analiza semiologiczna reklamy
KODOWANIE=> studia nad formami ikonicznymi, kody werbalne i niewerbalne, zawartość przekazu
DZIAŁANIE KOMUNIKACYJNE=> dynamika interakcji i działania komunikacyjnego w strukturach instytucjonalnych
KANAŁ=> kanał w komunikowaniu interpersonalnym, masowym, sieciowym w instytucji, nowe technologie komunikacyjne
SZUM INFORMACYJNY=> czyli zakłócenia psychologiczne i fizyczne danego przekazu, pomiędzy nadawcą i odbiorcą
ODBIORCA=> jako jednostka i jako publiczność, kwestia używania mediów przez publiczność
DEKODOWANIE=> cała gama zagadnień związanych z percepcją, badania znaków na poziomie werbalnym i para-werbalnym i niewerebalnym
INTERPRETACJA=> rozumienie tekstu, obrazu, dźwięku, symbolika reklam, wspólnota kodów nadawcy i odbiorcy
EFEKT=> studia nad efektem mediów masowych, efekt społeczny, kulturalny, reklama, wpływ na wiedzę, zachowanie, opinie
SPRZĘŻENIE ZWROTNE=> studia cybernetyczne
POZIOMY PROCESU KOMUNIKOWANIA
ETAPY ROZWOJU KOMUNIKOLOGII:
Trendy amerykańskie
Okres przed powstaniem dyscypliny naukowej(XVII/XIXw)
Adam Smith (1723-1790) podział pracy wymusza komunikowanie się ludzi.
Claude Henri de Saint Simon (1760-1825) społeczeństwo to organizm, który potrzebuje transportu.
Herbert Spencer (1820-1903) dystrybucja, regulacja
Scipio Sighel (1868-1913) opinia i tłum
Gustaw le Bona (1841-1931) psychologia tłumu
ETAP PREKURSORSKI (1910-1935)
- amerykański pragmatyzm społeczny
* John Dewey – społeczeństwo istnieje dzięki procesowi przekazu, „Demokracja i przekaz”
Przekaz odbywa się w ramach procesu komunikowania, które obejmuje czyny, myśli i uczucia kierowane do najmłodszych. Bez komunikowania idei od najstarszych do najmłodszych społeczeństwo nie może istnieć i przetrwać
Proces komunikowania wg Dewey’a:
Społeczeństwo->przekaz->komunikowanie->społeczeństwo->…->przekaz->komunikowanie..itd.
Charles H. Cooley (1864-1929) socjolog.
Komunikowanie się z ludźmi to jedyna droga uczenia się. Mechanizm, przez który istnieją i rozwijają się ludzkie stosunki. Ogól symboli ludzkiego umysłu wraz ze środkami do ich przekazywania w przestrzeni i czasie. Obejmuje wyraz twarzy, postawę i gest, tonację głosu, słowa, pismo, druk, koleje, telegrafy, telefony i wszystko co zostanie jeszcze wynalezione w toku rozwoju przestrzeni i czasu.
Cztery czynniki mające zasadnicze znaczenie dla dynamiki stosunków społecznych:
*ekspresywność- zakres idei i uczuć, które może przekazać system komunikacyjny
*trwałość zapisu – możność przezwyciężenia czasu
*szybkość – przezwyciężenie przestrzeni
George Mead (1863-1952) psycholog społeczny. Interakcjonizm symboliczny, analizował proces interakcji społ. poprzez symbole. Koncentrował się przede wszystkim na akcie komunikowania, który traktował w sposób szczególny, uważając go za proces kreatywny.
Interakcjonizm:
*znaczenie (konstruowanie rzeczywistości społecznej)
* język (źródło znaczenia)
* myśl (przyjmowanie roli innego)
Szkoła chicagowska( 1915-35) wydział socjo.,antropologii na uniwer. w Chicago.
Robert Parck, Ernest Barges.
Def.komunikowania nie ogranicza się do prostego przekazu info., jest to proces symboliczny, w wyniku którego kształtuje się kultura. Występuje w sztuce, architekturze, regułach, normach, rytuałach, polityce. Akcent położymy na interakcje społeczne, ich opis, relacje interpersonalne. R.Parck pojęcie tłumu, odwoływanie się do doświadczenia dziennikarskiego.
Trendy europejskie
Szkoła frankfurcka: Theodor Adarno, Max Horkherimer, tradycja krytyczna.
Szkoła francuska: Ferdynand Terrou(prawo i inf.prasowa) 1937r. Paryski Instytut Nauki o Prasie. Francuski Instytut Prasy.
Badania totalitaryzmu III rzeszy i ZSRR. Sergey Tchakhotin, model wszechmocy propagandy, media jako narzędzie manipulacji.
Powstanie i rozwój amerykańskich badań nad komunikowaniem(1935-1955)
Złoty wiek psychologii społ. i socjologii.
Fundamentalny okres rozwoju NAUKI O KOMUNIKOWANIU., w którym się rozwinęły: 1)paradygmaty dominujące:
a) p. behawioralny /psychologowie/
b) p. funkcjonalny /socjologowie/
c) p. cybernetyczny /matematycy, informatycy/
d) p. interpretacyjny.
2) p. techniczny
3) p. krytyczny
4) p. instytucjonalny.
Paradygmat pojęcie to wprowadził Thomas Kuhn w 1960r. Jest to zbiór zasadniczych i najważniejszych koncepcji i założeń w określonym czasie, który dot. konkretnych dziedzin wiedzy.
W najszerszym ujęciu filozof.były 3 paradygmaty /podział wg. Cholbacka/
p. ontologiczny zajmował się bytem, światem wokół nas, pytanie-co istnieje? Co to znaczy, że byt jest a nie bytu nie ma? Od Platona, Arystotelesa, po scholastykę. Filozofia od zachwytu nad światem
p. mentalistyczny powstały w XVII w. Jego twórcami byli Kant, Hegel, Kartezjusz, którzy badali nie tylko byt jako świadomość, czy można ją poznać, będą ich interesowały przebiegi psychiczne, a nie to, co na zewnątrz człowieka, pytanie co mogę poznać? Co mogę wiedzieć?, przedmiot poznawczy- świadomość. Filozofia zaczyna się od wątpienia.
p. lingwistyczny /pocz. XX w./
-przejście od świadomości do języka; zmiana świadomości społeczeństwa.
–język, zdania nabierają większego znaczenia.
–lingwistyka zaczyna odgrywać ważną rolę /symbole, znaki, dialog/
-poprzez język poznajemy świat, gry językowe „o czym nie można mówić, o tym należy milczeć’’
– Ludwik Wittgenstein /dziedzina badań- język, przedmiot badań- zdania/ -Filozofia wywodzi się od KONFUZJI, stanu zmieszania, zakłopotania. –pytanie-> co w ogóle mogę zrozumieć?
Dla Tomasza Gobana-Klasa paradygmat na gruncie nauk o komunikowaniu jest specyficznym wzorem teoretycznym opierającym się na akceptacji pewnego postępowania, który jest wynikiem wcześniejszych studiów empirycznych w tej dziedzinie.
Charakterystyka paradygmatów
P. dominujące: szkoła empiryczna amerykańska. Media mówią nam co myśleć i co robić /paradygmat wpływu mediów/ l. 40. i 50. XX w, społeczeństwo wyizolowane i słabe; media- silne, wpływowe, Columbia University.
P. behawioralny:
- ma źródła w modelu psychologicznym bodziec- reakcja,
-media są silne i wywierają wpływ na publiczność
–współcześnie poddawany jest krytyce, człowiek może tylko przyjąć komunikat; jest zbyt słaby
P. funkcjonalny:
-f.komunikowania, jawna, ukryta, dysfunkcje
-człowiek nie może bronić się przed komunikatami.
P. cybernetyczny / l. 50-60 XX w./
-maszyny- element komunikacji.
-wywodzi się z cybernetyki, inżynierii, nauk przyrodnicznych
-sieci komunikacyjne: kanały przepływu informacji
-satysfakcja w grupie związana z poprawną komunikacją
-paradygmat biologiczno- fizykalno- matematyczny.
P. interpretacyjny / z niem. Idealizmu Kanta/
-interpretowanie, analizowanie znaczeń
-społeczeństwo to konstrukcja techniczna
-interpretacja znaczeń i symboli
P. krytyczny: reakcja krytyczna na myślenie pragmatyczne, amerykańskie, refleksja: media mówią „nie myśleć”, lub „o czym mamy nie myśleć”, a człowiek powinien myśleć, akcentuje nierówności społeczne, odrzuca neutralną rolę mediów
P. instytucjonalny: proces przekazywania informacji w ramach systemu politycznego, media to instrument perswazji, przywołuje stereotypy, obraz społeczeństwa słabego, zdominowanego przez media
P. techniczny:
*technologia nowy sposób poznawania świata, „medium is the message” im mocniejszy tym jest bardziej w stanie wpływać na jednostki, technika- czynnik sprawczy, klucz do sukcesu lub nie
Dominujący:
PARADYGMAT BEHAWIORALNY:
na gruncie badania propagandy politycznej znaleźli się głównie:
*Sergey Tchakhotine 1883-1973 Model wszechmocnej propagandy Tchackhotine'a: Teoria „magicznego pocisku” lub „podskórnego ukłucia”:
1.Media są najważniejszym czynnikiem integrującym społeczeństwo
2.Jednostka nie może im się oprzeć, gdyż bazują one na emocjach i instynktach,
3. Bodźce płynące z mediów wywołują natychmiastową i bezpośrednią reakcję niezależną od woli odbiorcy
4.Odbiorcy są zatomizowanym tłumem(masą) skazaną na wszechpotężne media, które działają na zasadzie bodziec-reakcja, kształtują ich poglądy, postawy, zachowania
Harold Lasswell (1902-1978) → badał problemy strategii i środków propagandowych. PROPAGANDA: Kształtowanie zbiorowych zachowań przez manipulowanie znakami tj. symbolami i półprawdami,a nawet kłamstwami w ”celu osiągnięcia celu”, który nie zawsze musi być znany i rozumiany przez opinię publiczną
→ podkreślał rolę mediów masowych w formowaniu świadomości narodowej i patriotycznej
→ poszukiwał związków między propagandą, a postawami i opiniami
→ uważał, że propaganda jest bardziej racjonalnym i skutecznym środkiem oddziaływania niż przemoc,korupcja albo inne techniki stosowane przez władzę
→ jego zdaniem propaganda nie jest ani moralna,ani niemoralna,gdyż może być stosowana zarówno dla realizacji dobrych i złych celów
→ media to środki cyrkulacji skutecznych symboli, które działają na zasadzie „zastrzyku podskórnego”
→ określił i opisał też „linearny model komunikacji” lub „Model aktu perswazyjnego”-model ten odwołuje się do sukcesu propagandowego:1.Kto?>Nadawca>Analiza nadawcy
2.Co?>Komunikat>Analiza treści 3.Jakim medium?>Analiza kanału 4.Do kogo?>odbiorca>Analiza odbiorcy 5.Z jakim skutkiem?>Analiza efektów
Proces komunikowania to akt złożony z 5 elementów, w których do klasycznej triady Arystotelesa dodał nowe elementy: kanał i efekt. Wszystkie formy komunikowania traktuje się w sposób instrumentalny CEL>Spowodowanie określonego skutku.
Model aktu perswazyjnego Lasswella: dogodny do badania skutków w pytaniu „co media robią z ludźmi?” Analizuje efekty
*Wady: linearność i jednokierunkowość(bierność odbiorcy)
*w praktyce nie uwzględnił zbyt głęboko motywów nadawcy i okoliczności
*na stałe zapisał się w teorii komunikowania
Funkcje Mediów Masowych WG LASSWELLA:
1.utrwalenie otoczenia społecznego w którym wyrażony jest system wartości
2.podtrzymywanie relacji członków społeczeństwa i wytwarzanie reakcji na otoczenie
3.przekazywanie dziedzictwa społecznego
Kurt Lewin 1890-1947
izabela_kubis