BIBLIA DZWIEKOWCA.pdf

(5963 KB) Pobierz
Spis treœci :
WG. ELECTRO-VOICE
1
244509464.001.png
Spis treści :
1
Czy BeL AQUSTIC chce wejść do przemysłu wydawniczego?....................................................... 1
2
Jak czytać niniejszą pozycję ?........................................................................................................... 1
3
O czym traktuje ten podręcznik ?...................................................................................................... 1
4
Co dolega większości Systemów P.A. (nagłośniających) ?............................................................... 2
ASystemy głośnikowe o niskiej efektywności .................................................................................... 2
BZa mała moc wzmacniacza ............................................................................................................... 2
CZła charakterystyka częstotliwościowa ............................................................................................ 3
D Wysokie tony nie trafiają do wszystkich .......................................................................................... 3
EReguła podwójnej odległości ............................................................................................................ 5
F Akustyka sali rozmywa Twój głos .................................................................................................... 5
5
Ogólne uwagi o projektowaniu systemów ........................................................................................ 7
AMałe sale ........................................................................................................................................... 8
B Sale średniej wielkości ...................................................................................................................... 10
CDuże sale ........................................................................................................................................... 15
D Systemy podsłuchowe
.........................................................................................................................
16
E Kilka uwag o stałych instalacjach nagłośnieniowych ....................................................................... 16
Czy BeL AQUSTIC chce wejść do przemysłu
wydawniczego?
Nie. Jesteśmy natomiast przekonani, że uczynienie
naprawdę wielkiego kroku przez muzyków i osoby
obsługujące .aparaturę źwiękową ędzie
wymagało przestudiowania niektórych
nowoczesnych rozwiązań. Przedstawiamy zatem
czytelnikom unikalne opracowanie oparte na
materiałach i wieloletnim doświadczeniu firmy
ELECTRO-VOICE.
Firma Electro-Voice rozpoczęła działalność ponad
pięćdziesiąt lat temu, kiedy kilku ludzi
niezadowolonych z jakości ówczesnych
mikrofonów, zbudowało swoje o wiele lepsze. Od
tej pory E-V regularnie wprowadza innowacje -
mikrofony o niskim poziomie zakłóceń, mikrofony
kierunkowe o płaskiej ch-ce bez efektu
zbliżeniowego, tuba „C.D." - C onstant directivity
horn o stałej kierunkowości promieniowania -
czyniące sztukę reprodukcji dźwięku bardziej
zaawansowaną.
W 1973 roku, E-V wyprodukował pierwszy
komercyjny zestaw głośnikowy HiFi powstały w
oparciu o teorię A. N. Thiele i wspomagane
komputerem metody projektowe. Ten przełom w
sposobie projektowania systemów głośnikowych
pozwolił prawie wszystkim firmom na ulepszenie
swoich produktów.
Nieco później E-V wprowadził jeszcze jeden
pomysł. Jest nim tuba o stałej kierunkowości
promieniowania (constant directivity horn)
przewidziana do użytku profesjonalnego (przy
nagłośnieniu).
Stale rosnąca liczba wykonawców używa systemy
E-V i niektórych można tu wymienić: Journey, Rod
Steward, Marshall Tucker Band, Bob Seger, Yes,
Ronnie Milsap -lista ciągle się powiększa.
Wielu z poważanych konsultantów w USA
regularnie wymienia systemy E-V jako jedne z
najbardziej właściwych.
Niniejszą broszurą, a także serią dalszych
publikacji pragniemy ukazać w jaki sposób można
osiągnąć najlepsze brzmienie, jakie zapewnia
współczesna technika i technologia.
Jak czytać niniejszą pozycję?
Oczywiście - jeśli to tylko możliwe - w całości!
Jeśli interesują Cię szczegóły wyposażenia
niezbędnego do zapewnienia właściwego
dźwięku w niewielkim pomieszczeniu, to możesz
Czytelniku przejrzeć tylko rozdział „Ogólne uwagi
o projektowaniu systemów", paragraf „Małe sale".
Rozdziały l i 3 przedstawiają bliżej firmę Electro-
Voice i niniejsze opracowanie, zaś rozdział 4
omawia typowe błędy spotykane w systemach P.A.
i sposoby ich naprawienia. Rozdział 5 opisuje trzy
typowe, różne co do wielkości pomieszczenia
podając wykaz i sposób podłączenia, odpowiedniej
do ich nagłośnienia, aparatury.
2
O czym traktuje ten podręcznik?
Naprawdę nie przejmuj się tak mocno słabą
jakością dźwięku Twojej aparatury, my chcemy
pokazać Ci dlaczego tak jest i poradzić jak uzyskać
właściwe rezultaty w ramach Twoich możliwości
finansowych. Wskażemy Ci drogę jak przejść od
typowego małego zestawu typu pocket czyli
„wszystko w jednej obudowie" do profesjonalnego,
modułowego i elastycznego systemu, składającego
się z oddzielnych części: tub, driver'ów, obudów
basowych, zwrotnic aktywnych i całej reszty.
Uwzględniliśmy w naszych uwagach realia pracy
przeciętnego muzyka, choć niniejszy materiał
będzie pomocny również przy projektowaniu
wysokiej
rozdział omawia pewne zagadnienia, które pojawiły
się od czasu zaistnienia dźwięku, a ściślej, od czasu
zaistnienia dźwięku w zamkniętym pomieszczeniu.
Aha, i jeszcze jedno: w dalszej części będziemy
stosować termin „poziom ciśnienia dźwięku". W
Polsce stosowany jest raczej termin „poziom
natężenia dźwięku" co z resztą dla naszych potrzeb
nie ma większego znaczenia.
jakości
stacjonarnych
instalacji
Co dolega większości systemom P.A.
(nagłośniającym)?
Oto podstawowe przyczyny, dla których wiele
systemów P.A. brzmi źle i jednocześnie pierwsza
próba podejścia do wyjaśnienia uprzednio
wymienionych problemów.
nagłośniających.
Zajmiemy się tymi podstawowymi problemami,
bolączkami i pytaniami, które trapią co jakiś czas
każdego muzyka czy operatora dźwięku live.
Weźmy na przymiarkę:
1. Nie możesz dojść, dlaczego Twój nowy
wzmacniacz wcale nie jest dużo głośniejszy, niż
poprzedni, mimo, że ma dwa razy większą moc;
2. Kręciłeś już wszystkimi gałkami we wszystkie
strony, ale Twój system jakoś nie chce grać
głośniej, bo się sprzęga i brzmi to mniej więcej jak
jazgotanie psa, któremu nadepnąłeś na ogon;
3. Twój system brzmi szorstko, zniekształca i
męczy uszy;
4. Nagrania Twojej ulubionej kapeli brzmią
świetnie na domowym sprzęcie, ale na ich
koncercie nie mogłeś zrozumieć ani słowa;
5. Uzyskujesz niezłe brzmienie swojego zespołu na
własnej sali, ale zupełnie Ci to nie wychodzi w sali
gimnastycznej;
6. Zaproszeni goście w pierwszych rzędach
trzymają się za uszy, za to publiczność z końca sali
twierdzi, że nic nie słyszy;
7. Chcesz kupić nowy wzmacniacz, ale nie wiesz
jakiej mocy;
8. Myślisz o aktywnym, dwudrożnym systemie
głośnikowym, ale nie wiesz jaka powinna być
częstotliwość podziału;
9. Włożyłeś dużo pracy w uzyskanie zrozumiałości
mowy
na Twoim sprzęcie, ale ludzie z sali twierdzą, że nic
nie
mogą zrozumieć;
Aby rozwiązać przedstawione powyżej problemy,
wpierw musisz, drogi Czytelniku wiedzieć, co
dolega większości spotykanym systemom P.A.
(Public Address). UWAGA:
w dalszej części będziemy używać określenia „P~A.
system" co jest formy określenia systemów
nagłaśniających na świecie.
W osiągnięciu naprawdę dobrego dźwięku nie ma
ani krztyny magii, po prostu - o pewnych rzeczach
trzeba wiedzieć i oswoić się z nimi po to, by
ostatecznym celem mógł być w pełni profesjonalnej
jakości dźwięk z Twojego systemu. Następny
Systemy głośnikowe o niskiej efektywności.
Pomówmy najpierw o „poziomie ciśnienia
dźwięku" (ang. SPL -Sound Pressure Level), który
subiektywnie słyszymy jako głośność. SPL
wyrażany jest najczęściej w decybelach (dB),
którymi operuje się często bez dobrego zrozumienia
ich istoty. Gdy mówimy o decybelach, to zawsze
mamy na myśli różnicę między dwiema
wielkościami (a ściślej ich stosunek). Na przykład,
100 dB oznacza poziom natężenia dźwięku 100 dB
wyższy, niż przyjęty umownie poziom O dB,
będący jednocześnie najniższym poziomem
słyszalności dźwięków przez przeciętne ludzkie
ucho. Takie różnice określa się także wtedy, gdy
mówi się, że jeden dźwięk jest głośniejszy o 3 dB
od drugiego. Różnica taka jest przez większość
słuchaczy dostrzegalna, niemniej jeszcze nie zwala
z nóg. Podwojenie głośności (lub obniżenie o
połowę) jest odbierane dopiero wtedy, gdy nastąpi
zmiana poziomu o 10 , dB. Jednocześnie
podwojenie mocy wzmacniacza, albo dodanie
drugiego takiego samego zestawu głośników daje
zwiększenie SPL tylko o 3 dB! Takie same efekty
uzyskuje się za pomocą dwukrotnego zwiększenia
efektywności stosowanych głośników.
Porozmawiajmy teraz o „efektywności".
Efektywnością systemu głośnikowego nazywamy
„ilość" dźwięku, którą dany system jest w stanie
wytworzyć po dostarczeniu do niego sygnału
elektrycznego (audio) o pewnej wartości. Wynika
więc z tego wniosek, że wysoka efektywność
zespołu głośnikowego jest zjawiskiem pożądanym.
Oznacza to, że używając tego samego
wzmacniacza, możemy uzyskać - z głośników
bardziej efektywnych -więcej dźwięku.
Efektywność wyraża się dobrze w procentach i tak
np. wysokosprawny, klasyczny, promieniujący
bezpośrednio system głośnikowy (jak np. E-V S 15-
3 lub FE 15-3 Dynacord) posiada efektywność
rzędu 5%. Dobry zestaw driver/tuba (np. E-V
DH1506/HR60) posiada efektywność na poziomie
25%!
3
Wszystko to oznacza, że systemy o wysokiej
efektywności są w stanie wytworzyć duży poziom
ciśnienia dźwięku. Dobrze zaprojektowane systemy
głośnikowe niejako z założenia posiadają wysoką
efektywność. Wszystkie systemy E-V serii S12-2 i
większe są zaprojektowane tak, by posiadać
maksymalnie dużą efektywność stosownie do ich
typu i wielkości. Wysoka efektywność oznacza, że
możemy w pomieszczeniu osiągnąć wymagany
poziom ciśnienia dźwięku bez przesterowania
wzmacniacza mocy, co jest zresztą tematem
następnego rozdziału.
Zilustrujmy teraz problem „moc-efcktywność"
następującym przykładem: powiedzmy, że głośniki
o sprawności 2.5% dołączone są do 250 W
wzmacniacza, zaś moc średnia dostarczona do
głośników wynosi 25 W, co daje nam
wystarczająco dużo zapasu mocy na odtworzenie
szczytów sygnału. Niemniej reprodukowana
muzyka nie brzmi specjalnie głośno (SPL jest zbyt
mały). Moglibyśmy teraz wziąć 500 W wzmacniacz
i dostać 3 dB więcej, ale jest to drogie posunięcie, a
i efekt nie jest zbytnio zauważalny. Moglibyśmy też
wziąć głośniki o sprawności 5% żeby uzyskać ten
sam efekt (3 dB więcej), albo w ogóle „przesiąść
się" na głośniki o bardzo dużej sprawności (np.
25%) i osiągnąć naprawdę duży poziom ciśnienia
dźwięku bez wprowadzania zniekształceń,
zostawiając wzmacniaczowi margines mocy.
Problem polega niestety na tym, że efektywność
głośników jest co najmniej tak samo ważna jak moc
wzmacniacza mocy.
Rysunek l pokazuje, w jaki sposób poziom
ciśnienia dźwięku zmierzony w pewnej konkretnej
odległości zmienia się z częstotliwością w
przypadku umieszczenia głośnika w komorze
bezechowej (idealnie wytłumionej), co podobne jest
do warunków pracy w otwartej przestrzeni - braku
sufitu, ścian i innych powierzchni odbijających
dźwięk. Najlepsze rezultaty osiągają głośniki o
„płaskiej odpowiedzi", jeśli zaś chcemy ją zmienić
do pewnych celów, to zróbmy to za pomocą
korektora graficznego - tam gdzie MY chcemy.
Za mała moc wzmacniacza. Zanim system
głośnikowy osiągnie maksimum swoich
możliwości, musi zostać podłączony do właściwego
wzmacniacza, zwłaszcza takiego, który posiada
duży zapas mocy (dużą przesterowywalność).
Zapas ten wyznacza posiadaną przez ten
wzmacniacz rezerwę mocy, umożliwiającą mu
odtworzenie pewnych głośniejszych (szczytowych)
partii programu ponad jego maksymalny poziom
przeciętny, odbierany przez ludzkie ucho jako
„głośność". W muzyce mechanicznej, „na żywo",
10 dB-owe szczyty ponad poziom przeciętny (o
czasie trwania zaledwie kilku milisekund) są
powszechne i nieprzerwanie przechodzą przez cały
system. Jeśli szczyty te nie są w stanie swobodnie
przezeń przejść, to głośność muzyki pozostanie
niemal niezmieniona, natomiast zaczną być
słyszalne zniekształcenia w postaci
nieprzyjemnego, jazgoczącego dźwięku. Oznacza
to, że jeśli odtwarzamy program z ciągłą mocą ok.
10 watów, to potrzebować będziemy wzmacniacza
o mocy 100 W po to, by umożliwić właśnie tym
szczytom (10 dB wyżej) bezpieczne przejście przez
cały tor elektroakustyczny, bez przesterowywania
wzmacniacza mocy. Osiągnięcie przesterowania
jest rozpoznawalne natychmiast, ponieważ
słychać to doskonale z głośników. Wiele osób
twierdzi, że ich głośniki brzmią źle na średnich i
wyższych poziomach nie wiedząc, że mówią o
swoim wzmacniaczu. Głośnik po postu nie ma
innego wyboru, jak tylko wiernie odtworzyć to, co
dostarczy mu wzmacniacz bez względu na
obecność (lub brak) zniekształceń.
Przesterowanie wzmacniacza mocy jest też bardzo
częstą przyczyną uszkodzenia głośników.
Przesterowany sygnał wytwarza zawsze duże ilości
tonów harmonicznych (czyli wyższych
częstotliwości nagrzewających dodatkowo cewki
głośników), które z reguły powodują nadmierne
obciążenie głośników średnio- i wysokotonowych,
co kończy się dużą ilością dymu i grobową ciszą
wkrótce potem. Tak więc należy się upewnić, czy
wzmacniacz, który zamierzamy użyć, posiada
wymagany zapas mocy do tego, aby wiernie
odtworzył reprodukowany dźwięk na żądanym
poziomie.
Zła charakterystyka częstotliwościowa. Załóżmy,
że używamy wysokiej klasy mikrofonu, świetnego
miksera i naprawdę niezłych wzmacniaczy mocy,
lecz do tego posiadamy zestawy głośnikowe o
nieżyt ciekawej charakterystyce częstotliwościowej.
Charakterystyka ta jest jakby odpowiedzią -
sposobem, w jaki głośnik (albo inne cudo) reaguje
na pobudzenie go sygnałem o stałej amplitudzie i
częstotliwości równomiernie zmieniającej się od
najniższych basów do najwyższych sopranów.
Głośniki posiadające nierównomierną
charakterystykę, będą ją mieć także i dla muzyki,
co objawia się „podbarwianiem" dźwięku,
brzmiącego wówczas nienaturalnie. Głośnik o
charakterystyce płaskiej w przedziale, w którym
chcemy go użyć, brzmieć będzie naturalniej niż ten,
którego charakterystyka częstotliwościowa jest
poszarpana i posiada zagłębienia, garby i szczyty.
Poza tym, płaskość charakterystyki
częstotliwościowej umożliwia w dużym stopniu
redukcję sprzężeń między mikrofonem a
głośnikami. Jeśli bowiem głośniki wykazują duże
uwypuklenie charakterystyki w pewnym przedziale,
to może się okazać, że mikrofon zareaguje na ten
szczyt i na tej właśnie częstotliwości zacznie się
sprzęgać.
4
Wysokie tony nie trafiają do wszystkich.
Powiedzmy, że nasz system głośnikowy składa się
tylko z jednego głośnika o średnicy 12" (30 cm),
zamocowanego w obudowie. Spójrzmy na rysunek
2.
Na niskich częstotliwościach dźwięk
rozprzestrzenia się prawie równomiernie we
wszystkich kierunkach, mówimy „bezkierunkowo".
Dzieje się tak dlatego, że średnica membrany jest
mała w porównaniu z długością fali odpowiadającej
niskim częstotliwościom. Długość fali oblicza się
dzieląc prędkość dźwięku w powietrzu (340 m/s)
przez daną częstotliwość. Przykładowo, fala
akustyczna o częstotliwości 50 Hz posiada długość
6.9 metra; jest to trochę więcej, niż średnica
naszego głośnika. Jeśli pójdziemy w górę osi
częstotliwości, to dojdziemy do punktu, w którym
12" głośnik będzie mieć średnicę większą, niż
długość fali i wiązka promieniowanej fali
akustycznej zacznie się ukierunkowywać. Ma to
miejsce tam, gdzie wiązka zamiast być szeroką,
zacznie się zawężać. Jest to przyczyna, dla której
widzowie po bokach sali często nie są w stanie
usłyszeć wysokich częstotliwości. Dźwięk staje się
głuchy i zrozumiałość spada. Tak więc szerokość
promieniowanej wiązki (szerokość dyspersji) jest
dosyć krytyczną cechą projektowanych zespołów
głośnikowych.
„PŁASKA” DAJE DOBRY
NATURALNY DŹWIĘK
„SKOKOWA/GRZEBIENIOWA”
DAJE OGRANICZONY
KLAKSONOWY DŹWIĘK
CZĘSTOTLIWOŚĆ W HERTZACH
RYSUNEK 1 – Osiowe przenoszenie częstotliwości
SZEROKA
DYSPERSJA
WĄSKA
DYSPERSJA
WYSOKIE CZĘSTOTLIWOŚCI
NISKIE CZĘSTOTLIWOŚCI
RYSUNEK 2 – Dyspersja głośnika 12” (calowego)
Dyspersja zespołu głośnikowego w zależności od
kąta, pod jakim słuchacz znajduje się w stosunku
do osi głównej promieniowania tego zespołu, jest
pokazana na przykładowej charakterystyce
kierunkowej na rysunku 3. Pomiary tego rodzaju
wykonywane są na ogół w obu płaszczyznach -
pionowej i poziomej, co pokazano na rysunku.
Typowe podejście przy wykonywaniu takich
pomiarów zakłada doprowadzanie do głośnika
sygnałów z przedziału jednej oktawy (np. 2400 do
4800 Hz) po to, by uniezależnić się od wahań
poziomu związanych z nierównomiernością
charakterystyki częstotliwościowej. Ponieważ
sygnał testowy zawiera wszystkie częstotliwości z
danego przedziału (oktawy), więc nie mają one
żadnej konkretnej wysokości dźwięku, czy
charakteru muzycznego, mają natomiast charakter
szumu (takiego międzystacyjnego spotykanego np.
w odbiorniku FM). Z tego powodu sygnał tego
rodzaju nazywamy „szumem stacjonarnym" o
przypadkowym charakterze. Głośność takiego
szumu (poziom ciśnienia dźwięku - SPL) zostaje
następnie zmierzona w równej odległości od
zespołu dla wszystkich kierunków i wyniki pomiaru
5
244509464.002.png 244509464.003.png 244509464.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin