Głowa (6)
GŁOWA
- włosy
- konsystencja włosów
zmiany:
- chropowate ( niedoczynność tarczycy)
- cienkie ( nadczynność tarczycy)
- rozchylić włosy ( obserwacja złuszczania, uszkodzenia skóry)
- u czarnych ludzi grzybica głowy = wyłysienie
- sprawdzamy kształt głowy ( szukamy starych złamań)
- symetria ( kąciki ust, bruzdy przynosowe czy równe)
- skóra ( uszkodzenia)
OKO
- anatomia
DNO OKA
- tarcza nerwu wzrokowego leży przy stronie przyśrodkowej, przynosowej)
- kolor żółtawy, resztę dna oka ma kolor czerwony
- dwa naczyńka z tarczy nerwu wzrokowego w górę i dwa w dół ( żółta tarcza z czteroma robakami)
- w centrum oka znajduje się okolica odpowiedzialna za widzenie centralne ( zagęszczenie czopków i pręcików)
- tarcza nerwów – z centrum światło odbija się, nie jest większa niż główka od szpilki, ( kropka szpilki to plamka siatkówki ), główka szpilki w środku ( zagęszczenie centralne siatkówki), patrzymy na to zagłębienie, odklejenie, wybroczyny = ludzie tracą wzrok.
OBSERWUJEMY:
- symetria twarzy
- skóra brwi w kierunku gnid
- łuszczenie skóry
- brwi ( łysieją w niedoczynności tarczycy)
- czy nie ma obrzęków
- powieka powinna przykrywać górna część tęczówki, gdy powieka górna odkrywa białkówkę ( staną za pacjentem = wytrzeszcz albo neurologiczne zmiany w opadaniu powieki
- łuk brwiowy ( gruczoły łzowe, przewody łzowe koło nosa, drenują się do nosa, gdy płaczemy, w kącie przynosowej mała plamka = ujście kanalika łzowego ( zaróżowienie, obrzęknięcie przy infekcji), przewód może być zaczopowany ropą, kamieniem ( pacjent ze skargą, że łzawi cały czas
- źródło światła na oko :
- obserwujemy
- przednią komorę ( twardówkę a tęczówkę ) - wypukła, przeźroczysta , światło przechodzi bez problemu
- zabarwienie tęczówki, źrenice – jej kształt ( ten sam, rozmiar, regularny kształt)
- skurczenie się źrenicy ( kierujemy światło na jedno oko, patrzymy na zwężanie, na drugie oko, czy jednocześnie się obkurcza ( oko = światło = skurcz bezpośredni , drugie oko = skurcz pośredni , na drugie oko światło nie pada, potem odwrotnie)
- światło rozproszone z tyłu głowy ( źrenice równe, okrągłe, reagują na światło)
POLA WZROKOWE – BADANIE
- naprzeciw pacjenta
- pacjent patrzy w oczy, ten sam poziom
- pacjent mówi, kiedy zobaczy nasze palce
- z tyłu głowy ( ze strony górnej i dolnej , ręce za głowę w kierunku twarzy, pacjent podnosi rękę, gdy widzi palce)
RUCHY OKA – BADANIE
- czy oczy poruszają się razem
- oczopląs ( uraz głowy, zawroty głowy, choroba drgawkowa, III, IV, VI nerw czaszkowy, - prosimy aby wodził wzrokiem za naszym palcem – górny, środkowy, dolny- obserwacja oczu = oczopląs)
PRÓBA NA AKOMODACJĘ- badanie
- patrzy w dal, a później blisko ( źrenica akomoduje się do odległości)
- błędy najczęściej popełniane:
- nie może stanąć blisko i nie za szybko, bo pacjent ma zawroty głowy
- stajemy 0,5 m od pacjenta, rzucamy wiązkę światła na oczy, punkt odbicia światła w oczach, musi być w tych samych miejscach
- leniwe oko u dzieci ( korekta do 5 roku życia, gdyż ślepe później)
SCHORZENIA MIĘŚNIA OKA
- mięśnie słabe, albo za długie oko, nie ustawia się centralnie do patrzenia
- chore oko pozwala dobremu wykonać pracę, oko chore nie pracuje( nie widzi na stałe, bo nie pracuje)
- leniwe oko zmusić do pracy przez ustawienie ( kilka lat temu zakrywanie)
U LUDZI STARYCH
- powieki, szczególnie dolna, skóra mniej elastyczna, uwypukla się na zewnątrz, łzy wypływają = poczucie suchych oczu
- czasami obniżenie się do rzęs = drażnią rzęsy
VII - NERW CZASZKOWY
- obserwujemy symetrię
- wystaw zęby
- zamknij oczy i nie pozwól mi ich otworzyć
- nadmij policzki
- nos ( czy prosty, czy krzywa przegroda – z zewnątrz widać)
- nos – do środka , na przegrodę , która jest bardziej czerwona niż gardło ( alergia – przegroda szarawa, czysta wydzielina spływająca)
I – NERW CZASZKOWY ( węchowy)
- prosimy o zamknięcie oczu, do wąchania podajemy znane zapachy ( kawa, wanilia), w jedną i drugą dziurkę
ZATOKI
- czołowe
- przynosowe
tkliwość ( czołowe)
- ucisnąć czołowe, do góry brzeg oczodołu, lub uderzyć palcem, lub podskakiwać, lub zgięcie się pacjenta = WYSTĘPOWANIE BÓLU
- ucisk na kości policzkowe, prześwietlenie światłem zatok ( do łuku brwiowego światło – czyste gdy prześwietla tkankę)
- światło do policzka , na podniebieniu światło = czyste
USZY
- czy tam gdzie powinny być ( z kącików oczu, styka się z powierzchnią ucha)
- ucho zewnętrzne :
- czy sterczy ( fałd nie występuje na uchu wewn)
- za uszami z tyłu uszkodzenia?
- Kształt
- Guzek Darlina, genetycznie uwarunkowania u ludzi, którzy mają DNĘ MOCZANOWĄ
SKARGA BÓLU UCHA
- uchwycić ucho, ciągnąć do tyłu ( ból = ucho zewnętrzne, nie środkowe)
- ucisk – gdy boli = w kanale ucha, a nie w środkowym
BADANIE NERWU CZASZKOWEGO VIII – SŁUCHOWEGO
- zatkać drugie ucho i szeptem mówi badany, zakrywając usta ręką
przyczyny ( pacjent słabo słyszy):
- zablokowanie kanału
- przeszkoda w środkowym uchu ( płyn, ropa = błona nieporusza się, słuch gorszy)
- uszkodzenie nerwu słuchowego( trąbka Eustiachiusza łączy się z tylną ścianą gardła, u dzieci trąbka nie jest sztywna, łatwo się zamyka = ciśnienie negatywne = ściąganie płynu do środka)
- jeżeli płyn surowiczy w uchu środkowym = słuch uszkodzony
- ropa rozpręża się, wypychana na zewnątrz, błona szara zmienia się na czerwoną = pęknięcie błony bębenkowej ( p/w u dzieci u dorosłych rzadko )
UCHO
- wziernik ostrożnie
- 1/3 kanału ucha otoczona chrząstką( występują włosy), błona bębenkowa nie ma już włosów, kanał kostny naciskamy wziernikiem = ludzie odczuwają ból ( wnikamy do włosków)
- aby wyprostować kanał górna część ucha do góry i do tyłu ( błona wyprostuje się)
- u dzieci naciągamy w dół w kierunku twarzy
- 7-8 lat podobnie do człowieka dorosłego ( anatomiczne)
- odchylamy małżowinę uszną, wziernik do środka ( błona przeźroczysta, perłowa, kosteczki ucha, młoteczek pod błoną bębenkową i dlatego ta część kostki wygląda biało, centralna część nazywa się uwypuklenie pośrodkowe, z tego wychodzi stożek świetlny. Gdy czysta błona bębenkowa możemy zobaczyć kolejne kosteczki, naczynia krwionośne na rękojeści młoteczka, stożek światła zawsze zwrócony do twarzy( ucho prawe, lewe)
- dwa rodzaje Kamerton, wg częstotliwości ( 500 Hz, 120 Hz do badania neurologicznego)
TEST WEBERA ( na czole i czubku głowy)
- kamerton w rękę, wprowadzić w stan drgań, nogą kamer tona do czubka głowy, przenoszone przez kości czaszki, pytamy po której stronie pacjent słyszy, w środku czy po boku
- dzieci tylko czoło
- gdy z jednej strony dorośli to problem, prawidłowo po obu stronach
- trzymać za podstawę kamertonu, gdyż drgania zlikwidujemy
- uszkodzenie nerwu słuchowego, po jednej stronie i dlatego nie słyszy
- zaczopowanie kanału słuchowego i dlatego nie słyszy – blokada dźwięku ze środowiska zewnętrznego, dźwięki z zewnątrz lepiej, przez zapchane ucho, gdyż dźwięk przenoszony jest przez przewodzenie kostne
- ucho, gdzie nie słyszymy = uszkodzenie nerwu słuchowego
- podrugiej stronie, które lepiej słyszy ( bądź dobre)
- drugi test – jak zróżnicować
- TEST RINIEGO
- Przewodzenie powietrzne dźwięku dłuższe niż przewodzenie kostne
- Kamerton w drgania, do wyrostka suteczkowatego, „ powiedź na kiedy przestaniesz słyszeć dźwięk”
- Kamerton spowrotem do ucha, słyszy gdyż kostne dłużej przewodzi niż powietrzne, przykłada do drugiego ucha, to samo
- Zasada długości słyszenia , przewodnictwo powietrzne powinno być dłuższe niż kostne ( powietrzne 2 x dłuższe niż kostne)
Jama ustna
- obserwacja ust, uszkodzenia
- u starców dolna warga do środka
- patrzymy na ślinianki ( strony policzkowe, drugi ząb trzonowy, upewniamy się, czy nie ma stanu zapalnego
- na dzień przed różyczką u ujścia ślinianki kropki Koplika
- podniebienie ( symetryczne kości złączone centralnie, środkowe złączenie u wielu ludzi brzeg ostry)
- tylna ściana gardła, języczek u niektórych długi, na bocznych stronach gardła kolumny gardła, tylne a przednie kolumny, a między nimi migdałki, gdy starzejemy się migdałki trudniej widoczne
- „ całujące się migdałki” = zabieg operacyjny
- powinny być różowe, gładkie, bez wydzieliny
- zapalenie gardła = czerwone, plamy białej wydzieliny
- wielokrotne zapalenie migdałków = pokryte są licznymi rowkami, wyglądają jak pogryzione ( mleko, ser wypełniają = wygląda jak wydzielina, pol...
Blackkalia