Badanie fizykalne głowy.doc

(81 KB) Pobierz
GŁOWA

Głowa (6)

GŁOWA

 

-          włosy

-          konsystencja włosów

zmiany:

-          chropowate ( niedoczynność tarczycy)

-          cienkie ( nadczynność tarczycy)

-          rozchylić włosy ( obserwacja złuszczania, uszkodzenia skóry)

-          u czarnych ludzi grzybica głowy = wyłysienie

-          sprawdzamy kształt głowy ( szukamy starych złamań)

-          symetria ( kąciki ust, bruzdy przynosowe czy równe)

-          skóra ( uszkodzenia)

 

OKO

-          anatomia

DNO OKA

-          tarcza nerwu wzrokowego leży przy stronie przyśrodkowej, przynosowej)

-          kolor żółtawy, resztę dna oka ma kolor czerwony

-          dwa naczyńka z tarczy nerwu wzrokowego w górę i dwa w dół ( żółta tarcza z czteroma robakami)

-          w centrum oka znajduje się okolica odpowiedzialna za widzenie centralne ( zagęszczenie czopków i pręcików)

-          tarcza nerwów – z centrum światło odbija się, nie jest większa niż główka od szpilki, ( kropka szpilki to plamka siatkówki ), główka szpilki w środku ( zagęszczenie centralne siatkówki), patrzymy na to zagłębienie, odklejenie, wybroczyny = ludzie tracą wzrok.

 

 

 

OBSERWUJEMY:

-          włosy

-          symetria twarzy

-          skóra brwi w kierunku gnid

-          łuszczenie skóry

-          brwi ( łysieją w niedoczynności tarczycy)

-          czy nie ma obrzęków

-          powieka powinna przykrywać górna część tęczówki, gdy powieka górna odkrywa białkówkę ( staną za pacjentem = wytrzeszcz albo neurologiczne zmiany w opadaniu powieki

-          łuk brwiowy ( gruczoły łzowe, przewody łzowe koło nosa, drenują się do nosa, gdy płaczemy, w kącie przynosowej mała plamka = ujście kanalika łzowego ( zaróżowienie, obrzęknięcie przy infekcji), przewód może być zaczopowany ropą, kamieniem ( pacjent ze skargą, że łzawi cały czas

-          źródło światła na oko :

-          obserwujemy

-          przednią komorę ( twardówkę a tęczówkę ) - wypukła, przeźroczysta , światło przechodzi bez problemu

-          zabarwienie tęczówki, źrenice – jej kształt ( ten sam, rozmiar, regularny kształt)

-          skurczenie się źrenicy ( kierujemy światło na jedno oko, patrzymy na zwężanie, na drugie oko, czy jednocześnie się obkurcza ( oko = światło = skurcz bezpośredni , drugie oko =  skurcz pośredni , na drugie oko światło nie pada, potem odwrotnie)

-          światło rozproszone z tyłu głowy ( źrenice równe, okrągłe, reagują na światło)

 

POLA WZROKOWE – BADANIE

 

-          naprzeciw pacjenta

-          pacjent patrzy w oczy, ten sam poziom

-          pacjent mówi, kiedy zobaczy nasze palce

-          z tyłu głowy ( ze strony górnej i dolnej , ręce za głowę w kierunku twarzy, pacjent podnosi rękę, gdy widzi palce)

 

RUCHY OKA – BADANIE

 

-          czy oczy poruszają się razem

-          oczopląs ( uraz głowy, zawroty głowy, choroba drgawkowa, III, IV, VI nerw czaszkowy, - prosimy aby wodził wzrokiem za naszym palcem – górny, środkowy, dolny- obserwacja oczu = oczopląs)

 

PRÓBA NA AKOMODACJĘ- badanie

 

-          patrzy w dal, a później blisko ( źrenica akomoduje się do odległości)

-          błędy najczęściej popełniane:

-          nie może stanąć blisko i nie za szybko, bo pacjent ma zawroty głowy

-          stajemy 0,5 m od pacjenta, rzucamy wiązkę światła na oczy, punkt odbicia światła w oczach, musi być w tych samych miejscach

-          leniwe oko u dzieci (   korekta do 5 roku życia, gdyż ślepe później)

 

SCHORZENIA MIĘŚNIA OKA

 

-          mięśnie słabe, albo za długie oko, nie ustawia się centralnie do patrzenia

-          chore oko pozwala dobremu wykonać pracę, oko chore nie pracuje( nie widzi na stałe, bo nie pracuje)

-          leniwe oko zmusić do pracy przez ustawienie ( kilka lat temu zakrywanie)

 

U LUDZI STARYCH

 

-          powieki, szczególnie dolna, skóra mniej elastyczna, uwypukla się na zewnątrz, łzy wypływają = poczucie suchych oczu

-          czasami obniżenie się do rzęs = drażnią rzęsy

 

VII - NERW CZASZKOWY

 

-          obserwujemy symetrię

-          wystaw zęby

-          zamknij oczy i nie pozwól mi ich otworzyć

-          nadmij policzki

-          nos ( czy prosty, czy krzywa przegroda – z zewnątrz widać)

-          nos – do środka , na przegrodę , która jest bardziej czerwona niż gardło ( alergia – przegroda szarawa, czysta wydzielina spływająca)

 

I – NERW CZASZKOWY  ( węchowy)

 

-          prosimy o zamknięcie oczu, do wąchania podajemy znane zapachy ( kawa, wanilia), w jedną i drugą dziurkę

 

ZATOKI

 

-          czołowe

-          przynosowe

 

tkliwość ( czołowe)

-          ucisnąć czołowe, do góry brzeg oczodołu, lub uderzyć palcem, lub podskakiwać, lub zgięcie się pacjenta = WYSTĘPOWANIE BÓLU

-          przynosowe

-          ucisk na kości policzkowe, prześwietlenie światłem zatok ( do łuku brwiowego światło – czyste gdy prześwietla tkankę)

-          światło do policzka , na podniebieniu światło = czyste

 

USZY

 

-          czy tam gdzie powinny być ( z kącików oczu, styka się z powierzchnią ucha)

-          ucho zewnętrzne :

-          czy sterczy ( fałd nie występuje na uchu wewn)

-          za uszami z tyłu uszkodzenia?

-          Kształt

-          Guzek Darlina, genetycznie uwarunkowania u ludzi, którzy mają DNĘ MOCZANOWĄ

 

SKARGA BÓLU UCHA

 

-          uchwycić ucho, ciągnąć do tyłu ( ból = ucho zewnętrzne, nie środkowe)

-          ucisk – gdy boli = w kanale ucha, a nie w środkowym

 

BADANIE NERWU CZASZKOWEGO VIII – SŁUCHOWEGO

 

-          zatkać drugie ucho i szeptem mówi badany, zakrywając usta ręką

 

przyczyny ( pacjent słabo słyszy):

-          zablokowanie kanału

-          przeszkoda w środkowym uchu ( płyn, ropa = błona nieporusza się, słuch gorszy)

-          uszkodzenie nerwu słuchowego( trąbka Eustiachiusza łączy się z tylną ścianą gardła, u dzieci trąbka nie jest sztywna, łatwo się zamyka = ciśnienie negatywne = ściąganie płynu do środka)

-          jeżeli płyn surowiczy w uchu środkowym = słuch uszkodzony

-          ropa rozpręża się, wypychana na zewnątrz, błona szara zmienia się na czerwoną = pęknięcie błony bębenkowej ( p/w u dzieci u dorosłych rzadko )

 

UCHO

 

-          wziernik ostrożnie

-          1/3 kanału ucha otoczona chrząstką( występują włosy), błona bębenkowa nie ma już włosów, kanał kostny naciskamy wziernikiem = ludzie odczuwają ból ( wnikamy do włosków)

-          aby wyprostować kanał górna część ucha do góry i do tyłu ( błona wyprostuje się)

-          u dzieci naciągamy w dół w kierunku twarzy

-          7-8 lat podobnie do człowieka dorosłego ( anatomiczne)

-          odchylamy małżowinę uszną, wziernik do środka ( błona przeźroczysta, perłowa, kosteczki ucha, młoteczek pod błoną bębenkową i dlatego ta część kostki wygląda biało, centralna część nazywa się uwypuklenie pośrodkowe, z tego wychodzi stożek świetlny. Gdy czysta błona bębenkowa możemy zobaczyć kolejne kosteczki, naczynia krwionośne na rękojeści młoteczka, stożek światła zawsze zwrócony do twarzy( ucho prawe, lewe)

-          dwa rodzaje Kamerton, wg częstotliwości ( 500 Hz, 120 Hz do badania neurologicznego)

 

TEST WEBERA ( na czole i czubku głowy) 

 

-          kamerton w rękę, wprowadzić w stan drgań, nogą kamer tona do czubka głowy, przenoszone przez kości czaszki, pytamy po której stronie pacjent słyszy, w środku czy po boku

-          dzieci  tylko czoło

-          gdy z jednej strony dorośli to problem, prawidłowo po obu stronach

-          trzymać za podstawę kamertonu, gdyż drgania zlikwidujemy

-          uszkodzenie nerwu słuchowego, po jednej stronie i dlatego nie słyszy

-          zaczopowanie kanału słuchowego i dlatego nie słyszy – blokada dźwięku ze środowiska zewnętrznego, dźwięki z zewnątrz lepiej, przez zapchane ucho, gdyż dźwięk przenoszony jest przez przewodzenie kostne

-          ucho, gdzie nie słyszymy = uszkodzenie nerwu słuchowego

-          podrugiej stronie, które lepiej słyszy ( bądź dobre)      

-          drugi test – jak zróżnicować

-          TEST RINIEGO

 

-          Przewodzenie powietrzne dźwięku dłuższe niż przewodzenie kostne

-          Kamerton w drgania, do wyrostka suteczkowatego, „ powiedź na kiedy przestaniesz słyszeć dźwięk”

-          Kamerton spowrotem do ucha, słyszy gdyż kostne dłużej przewodzi niż powietrzne, przykłada do drugiego ucha, to samo

-          Zasada długości słyszenia , przewodnictwo powietrzne powinno być dłuższe niż kostne    ( powietrzne 2 x dłuższe niż kostne)

 

Jama ustna

 

-          obserwacja ust, uszkodzenia

-          u starców dolna warga do środka

-          patrzymy na ślinianki ( strony policzkowe, drugi ząb trzonowy, upewniamy się, czy nie ma stanu zapalnego

-          na dzień przed różyczką u ujścia ślinianki kropki Koplika

-          podniebienie ( symetryczne kości złączone centralnie, środkowe złączenie u wielu ludzi brzeg ostry)

-          tylna ściana gardła, języczek u niektórych długi, na bocznych stronach gardła kolumny gardła, tylne a przednie kolumny, a między nimi migdałki, gdy starzejemy się migdałki trudniej widoczne

-          „ całujące się migdałki” = zabieg operacyjny

-          powinny być różowe, gładkie, bez wydzieliny

-          zapalenie gardła = czerwone, plamy białej wydzieliny

-          wielokrotne zapalenie migdałków = pokryte są licznymi rowkami, wyglądają jak pogryzione ( mleko, ser wypełniają = wygląda jak wydzielina, pol...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin