R O Y C. NADEN BARANEK MI�DZY BESTIAMI Review and Herald Publishing Assiociation Hagerstown MD 21740 [9] Szkic Objawienia Jezusa 1/ Obietnice zmartwychwsta�ego Jezusa. Powr�c� znowu� (Obj 1 r) 2/ Gwiezdny Jezus podtrzymuje Sw�j ko�ci� (Obj 2 i 3) 3/ Intronizowany Jezus czczony przez ca�e niebo (Obj 4 i 5) 4/ Proklamacja Jezusa na przek�r wielkiej opozycji (Obj 6) 5/ Pasterz Jezus z odkupionymi w niebie (Obj 7) 6/ Atakowany Jezus w konflikcie z szatanem (Obj 8 i 9) 7/ Anielski Jezus wysy�a ko�ci� (Obj 10) 8/ �wiadcz�cy Jezus przedstawiany przez ko�ci� (Obj 11) 9/ Baranek Jezus w wielkim konflikcie z szatanem (Obj 12) 10/ Na�ladowany Jezus w paradzie opozycji (Obj 13) 11/ �niwuj�cy Jezus wysy�a trzech anio��w (Obj 14) 12/ Pe�en gniewu Jezus s�dzi Babilon (Obj 15-18) 13/ Oblubieniec Jezus ze Swoj� oblubienic� w niebie (Obj 19) 14/ Zwyci�ski Jezus niszczy szatana i jego na�ladowc�w (Obj 20) 15/ Stwarzaj�cy na nowo Jezus z odkupionymi na wieki (Obj 21) [16] Zarys 1/ Kontekst literatury apokaliptycznej Objawienie: Biblijny przyk�ad apokaliptycznego pisania powszechny w dniach Jana 2/ Struktura Objawienia Dwie po�owy Chiazm Siedmiocz�ciowy uk�ad Wielkie si�demki zbory piecz�cie tr�by czasze Powt�rzenia, wyja�nienia, eschatologia 3/ G��wny symbol barane [17] Rozdzia� 1 PARADOKS - LEW - BARANEK Studium Objawienia Jana jest z jednej strony bardzo trudn�, a z drugiej strony bardzo ekscytuj�c� okazj� dla chrze�cijanina. Przypominam sobie moje pierwsze czytanie ksi�gi Objawienia i wyst�puj�ca na przemian rado�� i rozpacz. Studiuj�c do�wiadczy�em �ywych obraz�w. Zrozumia�em, �e niekt�re widzenia s� poza moim zasi�giem. Nikt nie mo�e czyta� tej ksi�gi bez intuicyjnego odczuwania, �e zwyk�e narz�dzia s�u��ce do jej zrozumienia nie wystarcz�. C� mo�esz powiedzie� o bestii kt�ra by�a, nie jest, a jednak jest, kt�ra ma siedem g��w, kt�re w rzeczywisto�ci nie s� g�owami ale g�rami, kt�rej rogi to kr�lowie? Niewiasta jedzie na bestii, ale siedzi nad wodami, kt�re symbolizuj� ludzi, a w rzeczywisto�ci jest miastem? Jest to fascynuj�cy �wiat apokaliptyki. W tym rozdziale spr�bujemy usytuowa� ksi�g� Objawienia w czasach Jana, rozwa�y� �r�d�a na kt�rych polega�a, zanalizowa� koordynuj�cy symbol tej ksi�gi, kt�ry staje si� najwa�niejsz� wskaz�wk� dla naszego zrozumienia. KONTEKST LITERATURY APOKALIPTYCZNEJ Lata przed narodzeniem Jezusa by�y trudne dla Izraela. Usta�a dzia�alno�� �ywych prorok�w, i gdy �wiat oczekiwa� Mesjasza, Izrael zajmowa� si� pisaniem i rytua�em kt�ry niewiele dawa� [18] by przygotowa� go na uznanie Mesjasza gdy On przyjdzie. Mieli pisma St. Test prorok�w, wiedzieli gdzie si� urodzi i g��wny okres w kt�rym ma przyj��, jednak ich narodowa duma o�lepi�a ich tak, �e upadli by uzna� Jezusa gdy przyszed� On w tak skromnych okoliczno�ciach. W czasie publicznej s�u�by Jezusa uczeni w Pi�mie stale pytali Go o znak mimo cud�w jakich dokonywa� w�r�d nich. Ignoruj�c proroctwa stale wype�niaj�ce si� w Jego �yciu przyw�dcy religijni stale pytali Go sk�d przyszed�. Po przedstawieniu mistrzowskiej prezentacji ducha zakonu, nauczeni w Pi�mie potrz�sali g�owami i pytali o potwierdzenie Jego autorytetu. A na ko�cu Jego trzy i p� letniej s�u�by publicznej gdy oznaki Jego Bosko�ci by�y wielokrotnie potwierdzone, przyw�dcy �ydowscy wzywali do Jego egzekucji a sami poszli, by zachowa� Sabat. Duchowe odchylenie dw�ch wiek�w poprzedzaj�cych narodzenie Jezusa i religijny chaos pierwszego wieku naszej ery by�y cz�sto poruszane przez pisma apokaliptyczne. Wszystkie ich dzie�a koncentrowa�y si� na przyj�ciu Mesjasza celem wyniesienia Izraela jako g�owy wszystkich narod�w i redagowali swoje poselstwa tak, �e podnosili nacjonalistyczn� pych�. William Barclay podaje kilka charakterystycznych cech tych pism. Oto one: 1/ przyj�cie Mesjasza w niszcz�cej sile i chwale 2/ powr�t Eliasza by zapowiedzie� przyj�cie Mesjasza 3/ �wiat obejmuje przera�enie i zniszczenie 4/ wszelkie ludzkie pokrewie�stwa rozerwane 5/ zniszczenie /albo nawr�cenie/ pogan 6/ zmartwychwstanie z �mierci 7/ ostateczny pok�j i urodzajna przyroda, ��cznie z produkcj� tysi�ca ki�ci na ka�dej ga��zi 8/ nowe kr�lestwo, z Izraelem i Jud� ponownie po��czonymi na wieki w �wi�to�ci i sprawiedliwo�ci. /The Revelation of John vol 1, str 7 - 13/ Niekt�re bardziej znane z dzie� to 4 Ezdr, Enoch, Apokalipsa Barucha, Testament Dwunastu Patriarch�w i mowy Sybili�skie. Opr�cz tego co pisze /19/ Barclay, dzie�a te maj� wsp�lny styl. Stosuj� dramatyzm w opisie z licznymi symbolami. Tak wi�c gdy Jan pisze swoj� Apokalips�, nie tworzy jakiej� nowej formy wyrazu, ale raczej pisze zgodnie z dobrze znan� mod�. Gdy wsp�czesny czytelnik otwiera stronice ostatniej ksi�gi Biblii, musi pami�ta�, �e styl tej literatury jest ca�kowicie r�ny od wszystkich ksi�g Nowego Testamentu i �e by� to styl szeroko znany w dniach Jana, dzie�a kt�re Janowi i czytelnikom by�y dobrze znane. Apokaliptyka to swego rodzaju s�owny �impresjonizm�. Tak jak Renoir w malarstwie, tak apokaliptyka w literaturze. Mo�esz tu zobaczy� wiele graficznych kolor�w. Pobie�ne czytanie sprawia, �e nie wida� �adnej formy. Ale gdy uchwyci si� perspektyw�, �mia�o zobaczymy wyra�ny obraz. Nie powinno nas to niepokoi�. Gdy Jezus przekazywa� historie, nie zamierza� k�a�� nacisk na ka�de s�owo. Niekt�re S�owa s� cz�ci� tego co umieszczone jest w wi�kszej prawdzie. Ca�y rozdzia� Ew �ukasza jest po�wi�cony historii syna marnotrawnego. Chocia� znajdujemy kilka mniejszych lekcji w tej przypowie�ci, Jezus jednak pragnie zilustrowa� jedn� wielk� prawd�, mo�emy przyj�� do niebieskiego Ojca tacy jacy jeste�my; nie musimy si� zmienia� by do Niego przyj��, ale przychodzimy do Niego by by� zmienionym. Tak samo w Obj Jana, czytamy obraz historii ilustruj�cej jedn� wielk� prawd�, a nie mo�emy si� doszukiwa� znaczenia w ka�dym szczeg�le. STRUKTURA OBJAWIENIA Chocia� nie wida� tego przy pierwszym czytaniu, Objawienie ma zawi�� struktur� a zrozumienie jej pomo�e nam uchwyci� poselstwo ksi�gi. Dowodzi tego fakt, �e Jan cz�sto wstawia ca�e rozdzia�y i wiersze, kt�re przerywaj� tok czytania jego tematu. Kilka wiek�w p�niej podzielono sztucznie ksi�g� . /20/ Pomaga nam to w znalezieniu tekstu, ale czasem przerywa p�ynno�� fragmentu. Np. rozdzia�y 2 i 3 to jedno widzenie, tak jak 5 i 6; 10 i 11. Pierwszy i podstawowy aspekt struktury to podzia� Objawienia na dwie po�owy, rozdzia�y 1 do 12,10 to dzia� historyczny i 12,11 do 22 .rozdz. to eschatologia. Cz�sto dominuj�cym rysem niekt�rych pism hebrajskich jest struktura zwana chiazmem. Wg . niej wst�pny temat jest powtarzany w punkcie kulminacyjnym, drugi temat powtarza si� w drugiej od ko�ca cz�ci dzie�a, trzeci temat powtarza si� w trzeciej etc. Niekt�rzy uczeni wskazuj� na chiastyczn� struktur� w ka�dej cz�ci Apokalipsy. Kenneth Strand pokazuje wyra�ny chiazm. Uznanie chiastycznej struktury jest pomocne w interpretacji, do czego b�dziemy si� cz�sto odwo�ywali. W tej ksi��ce uznawana jest taka struktura chiastyczna: [21] CHIAZM KSI�GI OBJAWIENIA historyczny eschatologiczny g��wne s�owa Zwyci�stwo Baranka Obj 12,10,11 wst�pnie 12,7 szatan zrzucony ostatecznie 12,13 ucieka 12,6 ko�c. na pustyni ochroniony 12,14 S y n 12,1 - 5 nasienie niewiasty ko�ci� 12,17 B o g u Obj 11 r pok�on bestii Obj 13 r. skierowane Obj 10 r. ewang. dla �wiata uzupe�niona 14 r. tymczasowy 8 i 9 r. s � d ostateczny 15 i 16 r. wyniesienie 7 r. decyzje s�du pomsta 17 r. g�oszenie i op�r 6 r. ewangelia przeciwn. odrzuceni 18 Baranek/ Lew 4 i 5 r. t r o n Lew-Baranek 19 r. na ziemi 2 i 3 r. ko�ci� w niebie 20 i 21 r. obiecane Drugie Przyj�cie wype�nione 22 r. [22] Nast�pne co zbli�a do zrozumienia ksi�gi to uznanie, 54 si�demek wyst�puj�cych w Objawieniu. Komentatorzy dziel� Objawienie na siedem sekcji np. 1/ siedem list�w do siedmiu ko�cio��w 2/ siedem piecz�ci 3/ siedem tr�b 4/ siedem tajemniczych postaci � /1/ niewiasta, /2/ smok, /3/ Dzieci�, /4/ bestia z morza, /5/ bestia z ziemi, /6/ Baranek, /7/ Syn cz�owieczy na ob�oku. 5/ siedem czasz /albo plag/ 6/ wyrok Chrystusa wydany na wrog�w 7/ zako�czenie Ta praca na�laduje prosty szkic s��w Jezusa w Mat 24,25. Oto jej struktura: Wprowadzenie - siedem ko�cio��w sekcja 1 - siedem piecz�ci sekcja 2 - siedem tr�b sekcja 3 - siedem czasz ko�cowe apele Prosta struktura bazuje na czterech wi�kszych si�demkach - ko�cio�ach, piecz�ciach, tr�bach i czaszach - przypominaj�c nam wa�ny precedens z St. Testamentowej Apokalipsy z kt�rej Jan czerpie bardziej obficie ni� z jakiejkolwiek innej ksi�gi St. Test. Gdy B�g objawi� Danielowi histori� �wiata w stosunku do historii ko�cio�a, przekaza� j� w czterech du�ych widzeniach: Dan 2; 7; 8 i 9; 10-12. Gdy czytamy te cztery prorocze widzenia znajdujemy tu powt�rzenia, rozwini�cia i eschatologi�. Ka�de nast�pne widzenie dotyczy tego samego okresu podstawowej historii, ale na�wietlonej z r�nej perspektywy i z przesuni�ciem coraz bardziej do eschaton /ko�ca/. Np. Dan 2 r wi�cej czasu po�wi�ca na opis Babilonu ni� innemu z trzech kr�lestw �wiatowych. Dan 7 r. przesuwa nacisk na czwarte kr�lestwo, ma�y r�g i s�d kt�ry inauguruje kr�lestwo chwa�y. Daniel 8 i 9 zachowuje ten nacisk, ale kieruje uwag� na krzy�. Dan 10 do 12 ma�o uwagi po�wi�caj� ziemskim kr�lestwom, rezerwuj�c wi�ksz� uwag� na moment gdy Micha� powstanie by zastawia� si� za Swoim ludem i zamkn�� wiek grzechu. [23] To samo zbli�enie jest oczywi�cie w Objawieniu Jana. Pierwsza prezentacja, siedem zbor�w daje przelotne spojrzenie na okres mi�dzy Pierwszym a Drugim Adwentem. Nast�pna si�demka, piecz�cie, poruszaj� kr�tko pierwsze cztery okresy i rezerwuj� wi�kszy komentarz dla pi�tej i sz�stej. Trzecia si�demka, tr�by, r�wnie� szybko poruszaj� pierwsze czter...
noczesc