Baranek między bestiami Roj C Naden.txt

(410 KB) Pobierz

R O Y   C.  NADEN






 	BARANEK  MI�DZY  BESTIAMI












Review  and  Herald  Publishing  Assiociation
Hagerstown  MD 21740
 






[9]
Szkic  Objawienia  Jezusa
1/  Obietnice zmartwychwsta�ego Jezusa.  Powr�c� znowu�	(Obj 1 r)
2/  Gwiezdny Jezus podtrzymuje Sw�j ko�ci�	(Obj 2 i 3)
3/  Intronizowany Jezus  czczony przez ca�e niebo	(Obj 4 i 5)
4/  Proklamacja Jezusa na przek�r wielkiej opozycji	(Obj 6)
5/  Pasterz Jezus  z odkupionymi w niebie	(Obj 7)
6/  Atakowany Jezus w konflikcie z szatanem	(Obj 8 i 9)
7/  Anielski Jezus wysy�a ko�ci�	(Obj 10)
8/  �wiadcz�cy Jezus przedstawiany przez ko�ci�	(Obj 11)
9/  Baranek Jezus w wielkim konflikcie z szatanem	(Obj 12)
10/  Na�ladowany Jezus w paradzie opozycji	(Obj 13)
11/  �niwuj�cy Jezus wysy�a trzech anio��w	(Obj 14)
12/  Pe�en gniewu Jezus s�dzi Babilon	(Obj 15-18)
13/  Oblubieniec Jezus ze Swoj� oblubienic� w niebie	(Obj 19)
14/  Zwyci�ski Jezus niszczy szatana i jego na�ladowc�w	(Obj 20)
15/  Stwarzaj�cy na nowo Jezus z odkupionymi na wieki	(Obj 21)

	
	
 

 

[16]

 	Zarys
1/ Kontekst literatury apokaliptycznej
Objawienie: Biblijny przyk�ad apokaliptycznego pisania powszechny w dniach Jana	
2/ Struktura Objawienia
	Dwie po�owy
	Chiazm
	Siedmiocz�ciowy uk�ad
	Wielkie si�demki   
	zbory
	piecz�cie 
	tr�by
	czasze    
	Powt�rzenia, wyja�nienia, eschatologia 
3/ G��wny symbol 
	barane




 
 
 
[17]
 	Rozdzia�   1
 	PARADOKS  -  LEW - BARANEK
Studium Objawienia Jana jest z jednej strony bardzo trudn�, a z drugiej strony bardzo ekscytuj�c� okazj� dla chrze�cijanina. Przypominam sobie moje pierwsze czytanie ksi�gi Objawienia i wyst�puj�ca na przemian rado�� i rozpacz. Studiuj�c do�wiadczy�em �ywych obraz�w. Zrozumia�em, �e niekt�re widzenia s� poza moim zasi�giem.
Nikt nie mo�e czyta� tej ksi�gi bez intuicyjnego odczuwania, �e zwyk�e narz�dzia s�u��ce do jej zrozumienia nie wystarcz�. C� mo�esz powiedzie� o bestii kt�ra by�a, nie jest, a jednak jest, kt�ra ma siedem g��w, kt�re w rzeczywisto�ci nie s� g�owami ale g�rami, kt�rej rogi to kr�lowie? Niewiasta jedzie na bestii, ale siedzi nad wodami, kt�re symbolizuj� ludzi, a w rzeczywisto�ci jest miastem? Jest to fascynuj�cy �wiat apokaliptyki.
W tym rozdziale spr�bujemy usytuowa� ksi�g� Objawienia w czasach Jana, rozwa�y� �r�d�a na kt�rych polega�a, zanalizowa� koordynuj�cy symbol  tej ksi�gi, kt�ry staje si� najwa�niejsz� wskaz�wk� dla naszego zrozumienia.

 	KONTEKST  LITERATURY APOKALIPTYCZNEJ
Lata przed narodzeniem Jezusa by�y trudne dla   Izraela. Usta�a dzia�alno�� �ywych prorok�w, i  gdy �wiat oczekiwa� Mesjasza,  Izrael zajmowa� si� pisaniem i rytua�em kt�ry niewiele dawa� [18] by przygotowa� go na uznanie Mesjasza gdy On przyjdzie. Mieli pisma St. Test  prorok�w, wiedzieli gdzie si� urodzi i g��wny okres w kt�rym  ma przyj��, jednak ich narodowa duma o�lepi�a ich tak, �e upadli by uzna� Jezusa gdy przyszed� On w tak skromnych okoliczno�ciach.
W czasie publicznej s�u�by Jezusa uczeni w Pi�mie stale pytali Go o znak mimo cud�w jakich dokonywa� w�r�d nich. Ignoruj�c proroctwa stale wype�niaj�ce si� w Jego �yciu przyw�dcy religijni stale pytali Go sk�d przyszed�. Po przedstawieniu mistrzowskiej prezentacji ducha zakonu, nauczeni w Pi�mie potrz�sali g�owami i pytali o potwierdzenie Jego autorytetu. A na ko�cu Jego trzy i p� letniej s�u�by publicznej gdy oznaki Jego Bosko�ci by�y wielokrotnie potwierdzone, przyw�dcy �ydowscy wzywali do Jego egzekucji a sami poszli, by zachowa� Sabat.
Duchowe odchylenie dw�ch wiek�w poprzedzaj�cych  narodzenie Jezusa i religijny chaos pierwszego wieku naszej ery by�y cz�sto poruszane przez pisma apokaliptyczne. Wszystkie ich dzie�a koncentrowa�y si� na przyj�ciu Mesjasza celem wyniesienia Izraela jako g�owy  wszystkich  narod�w i redagowali swoje poselstwa tak, �e podnosili nacjonalistyczn� pych�.
William Barclay podaje kilka charakterystycznych cech tych pism. Oto one:
1/ przyj�cie Mesjasza w niszcz�cej sile i chwale 
2/ powr�t Eliasza by zapowiedzie� przyj�cie Mesjasza
3/ �wiat obejmuje przera�enie i zniszczenie
4/ wszelkie ludzkie pokrewie�stwa rozerwane
5/ zniszczenie /albo nawr�cenie/ pogan
6/ zmartwychwstanie z �mierci
7/ ostateczny pok�j i urodzajna przyroda, ��cznie z produkcj� tysi�ca ki�ci na ka�dej ga��zi
8/ nowe kr�lestwo, z Izraelem i Jud� ponownie po��czonymi na wieki w �wi�to�ci i sprawiedliwo�ci.  /The Revelation of John vol 1,  str 7 - 13/
Niekt�re bardziej znane z dzie� to 4 Ezdr, Enoch, Apokalipsa Barucha, Testament Dwunastu Patriarch�w i mowy Sybili�skie. Opr�cz tego co pisze /19/  Barclay, dzie�a te maj� wsp�lny styl. Stosuj� dramatyzm w opisie z licznymi symbolami. Tak wi�c gdy Jan pisze swoj� Apokalips�, nie tworzy jakiej� nowej formy wyrazu, ale raczej pisze zgodnie z dobrze znan� mod�.
  Gdy wsp�czesny czytelnik otwiera stronice ostatniej ksi�gi Biblii, musi pami�ta�, �e styl tej literatury jest ca�kowicie r�ny od wszystkich ksi�g  Nowego Testamentu i �e by� to styl szeroko znany w dniach Jana, dzie�a kt�re Janowi i czytelnikom by�y  dobrze znane.
Apokaliptyka to swego rodzaju s�owny �impresjonizm�. Tak jak Renoir w malarstwie, tak apokaliptyka w literaturze. Mo�esz tu zobaczy� wiele graficznych kolor�w. Pobie�ne czytanie sprawia, �e nie wida� �adnej formy. Ale gdy uchwyci si� perspektyw�, �mia�o zobaczymy wyra�ny obraz.
Nie powinno nas to niepokoi�. Gdy Jezus przekazywa� historie, nie zamierza� k�a�� nacisk na ka�de s�owo. Niekt�re S�owa s� cz�ci� tego co umieszczone jest w wi�kszej prawdzie. Ca�y rozdzia� Ew �ukasza jest po�wi�cony historii syna marnotrawnego. Chocia� znajdujemy kilka mniejszych lekcji w tej przypowie�ci, Jezus jednak pragnie zilustrowa� jedn�  wielk� prawd�, mo�emy przyj�� do niebieskiego Ojca tacy jacy jeste�my; nie musimy si� zmienia� by do Niego przyj��, ale przychodzimy do Niego by by� zmienionym. Tak samo w Obj Jana, czytamy obraz historii ilustruj�cej jedn� wielk� prawd�, a nie mo�emy si� doszukiwa� znaczenia w ka�dym szczeg�le.

 	STRUKTURA OBJAWIENIA
Chocia� nie wida� tego przy pierwszym czytaniu, Objawienie ma zawi�� struktur� a zrozumienie jej pomo�e nam uchwyci� poselstwo ksi�gi. Dowodzi tego fakt, �e Jan cz�sto wstawia ca�e rozdzia�y i wiersze, kt�re przerywaj� tok czytania jego tematu. Kilka wiek�w p�niej podzielono sztucznie  ksi�g� . /20/  Pomaga nam to w znalezieniu tekstu, ale czasem  przerywa p�ynno�� fragmentu. Np. rozdzia�y 2 i 3 to jedno widzenie, tak jak 5 i 6; 10 i 11.
Pierwszy i podstawowy aspekt struktury to podzia� Objawienia na dwie po�owy, rozdzia�y 1 do 12,10 to dzia� historyczny i 12,11 do 22 .rozdz.  to eschatologia.
Cz�sto dominuj�cym rysem niekt�rych pism hebrajskich jest struktura zwana chiazmem. Wg . niej wst�pny temat jest powtarzany w punkcie kulminacyjnym, drugi temat powtarza si� w drugiej od ko�ca cz�ci dzie�a, trzeci temat powtarza si� w trzeciej etc.
Niekt�rzy uczeni wskazuj� na chiastyczn� struktur� w ka�dej cz�ci Apokalipsy. Kenneth Strand pokazuje wyra�ny chiazm. Uznanie chiastycznej struktury jest pomocne w interpretacji, do czego b�dziemy si� cz�sto odwo�ywali. W tej ksi��ce uznawana jest taka struktura chiastyczna:
 


 
 



[21]

 	CHIAZM  KSI�GI  OBJAWIENIA
historyczny		eschatologiczny
	g��wne s�owa	
	Zwyci�stwo Baranka
Obj 12,10,11	
wst�pnie  12,7	szatan zrzucony	ostatecznie  12,13
ucieka 12,6	ko�c. na pustyni	ochroniony  12,14
S y n  12,1 - 5	nasienie niewiasty	ko�ci�  12,17
B o g u  Obj 11 r 	pok�on	bestii Obj 13 r.
skierowane Obj 10 r.	ewang. dla �wiata 	uzupe�niona 14 r.
tymczasowy  8 i 9 r.	s � d	ostateczny 15 i 16 r.
wyniesienie  7 r.	decyzje s�du	pomsta  17 r.
g�oszenie i op�r  6 r.	ewangelia	przeciwn. odrzuceni 18
Baranek/ Lew 4 i 5 r.	t r o n	Lew-Baranek  19 r.
na ziemi  2 i 3 r.	ko�ci�	w niebie  20 i 21 r.
obiecane	Drugie Przyj�cie	wype�nione  22 r.
 
[22]
Nast�pne co zbli�a do zrozumienia ksi�gi to uznanie, 54 si�demek wyst�puj�cych w Objawieniu.  Komentatorzy dziel� Objawienie na siedem sekcji np.
1/ siedem list�w do siedmiu ko�cio��w
2/ siedem piecz�ci
3/ siedem tr�b
4/ siedem tajemniczych postaci � 
/1/ niewiasta, /2/ smok, /3/ Dzieci�, /4/ bestia  z morza, /5/ bestia z ziemi,  /6/ Baranek,  /7/ Syn cz�owieczy na ob�oku.
5/ siedem czasz /albo plag/
6/ wyrok Chrystusa wydany  na wrog�w
7/ zako�czenie
Ta praca na�laduje prosty szkic s��w Jezusa w Mat 24,25. Oto jej  struktura: 
Wprowadzenie - siedem ko�cio��w
sekcja 1 - siedem piecz�ci
sekcja 2 - siedem tr�b
sekcja 3 - siedem czasz
ko�cowe apele
Prosta struktura bazuje na czterech  wi�kszych si�demkach  -  ko�cio�ach, piecz�ciach, tr�bach i czaszach  -  przypominaj�c nam wa�ny precedens z  St. Testamentowej Apokalipsy z kt�rej Jan czerpie bardziej obficie ni�  z jakiejkolwiek innej ksi�gi St. Test.  Gdy B�g objawi� Danielowi histori� �wiata w stosunku do historii ko�cio�a, przekaza� j� w czterech du�ych widzeniach: Dan 2; 7; 8 i 9; 10-12. Gdy czytamy te cztery prorocze widzenia znajdujemy tu powt�rzenia, rozwini�cia i eschatologi�. Ka�de nast�pne widzenie dotyczy tego samego okresu podstawowej historii, ale na�wietlonej z r�nej perspektywy i z przesuni�ciem coraz bardziej do eschaton /ko�ca/.  Np. Dan 2 r wi�cej czasu po�wi�ca na opis Babilonu ni� innemu z trzech kr�lestw �wiatowych. Dan 7 r. przesuwa nacisk na czwarte kr�lestwo, ma�y r�g i s�d kt�ry inauguruje kr�lestwo chwa�y. Daniel 8 i 9 zachowuje ten nacisk, ale kieruje uwag� na krzy�. Dan 10 do 12 ma�o uwagi po�wi�caj� ziemskim kr�lestwom, rezerwuj�c  wi�ksz� uwag� na moment gdy Micha� powstanie by zastawia� si� za Swoim ludem i zamkn�� wiek grzechu. [23]
To samo zbli�enie jest oczywi�cie w Objawieniu Jana. Pierwsza prezentacja, siedem zbor�w  daje przelotne spojrzenie na okres mi�dzy Pierwszym a Drugim Adwentem. Nast�pna si�demka, piecz�cie, poruszaj� kr�tko pierwsze cztery okresy i rezerwuj� wi�kszy komentarz dla pi�tej i sz�stej. Trzecia si�demka, tr�by, r�wnie� szybko poruszaj� pierwsze czter...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin