Jack Sequeira LAODYCEA Pacific Press Publishing Association Boise, Idaho Oshawa, Ontario, Canada LAODYCEA WPROWADZENIE Ksi�ga Objawienia jest g��wnie prorocz� histori� o ciele Chrystusa, ko�ciele, kt�r� B�g objawi� Swo-jemu Synowi , a ukaza� Swemu ludowi przez Jana aposto�a. Chocia� ma ona znaczenie dla czytelnik�w Jana w pierwszym wieku, ma jednak szczeg�lne znaczenie dla chrze�cijan w tych ostatnich dniach. Poka-zuje bowiem �rzeczy kt�re wkr�tce b�d� mia�y miejsce,� /Obj. 1,1/ Obiecuje specjalne b�ogos�awie�stwo czytaj�cemu i zwracaj�cemu uwag� na to poselstwo. /3/ Jest napisana j�zykiem tak wysoce symbolicz-nym, �e odkrycie ukrytych skarb�w wymaga bardzo g��bokiego kopania. Chcemy to robi� w tej ksi�dze, szuka� wskaz�wek dotycz�cych czas�w ko�ca ko�cio�a, tak by�my mogli zrozumie� i oceni� prawd� na nasz czas zawart� w poselstwie Chrystusa do Laodycei. Zanim przyst�pimy do poselstwa do Laodycei musimy zrozumie� niekt�re sprawy dotycz�ce ksi�gi Objawienia jako ca�o�ci. Objawienie uzupe�nia Starotestamentow� ksi�g� Daniela. Obie te ksi�gi skupiaj� si� g��wnie na wydarzeniach ostatnich dni. Wiele symboli jakie Jan u�ywa w Objawieniu pochodzi z ksi�gi Daniela. Np. gdy czytamy w Obj. 14,8 �Upad�, upad� Babilon ono miasto wielkie�, musimy zro-zumie�, �e Jan stosuje duchowe zastosowanie zniszczenia historycznego miasta Babilon jakie jest opisane w Dan. 5r. Jak b�dziemy interpretowali symbole obu tych ksi�g? Dzisiaj obowi�zuj� cztery metody interpretacji Daniela i Objawienia. [10] .........[11] Takie s� cztery metody interpretacji Daniela i Objawienia aktualnie obowi�zuj�ce. �atwo jest zrozu-mie� dlaczego ko�ci� rzymskokatolicki u�ywa metody preterystycznej albo futurystycznej, po to by bro-ni� ko�ci� przeciwko pogl�dowi historycznemu. Ale zadziwiaj�ce, �e ko�cio�y protestanckie stopniowo przyjmuj� metod� futurystyczn� i preterystyczn�. Wi�kszo�� protestant�w dzisiaj jest preterystami i futu-rystami w interpretacji Daniela i Objawienia. Np. wielu protestant�w interpretuje siedemdziesi�t tygodni Daniela 9 rozdz. u�ywaj�c teorii przerwy w metodzie futurystycznej. M�wi� oni, �e pierwsze 69 tyg wype�ni�o si� w dniach Daniela a siedemdzie-si�ty tydzie� wype�ni si� w czasie ko�ca. Powstaje tym samym d�uga przerwa czasowa mi�dzy 69 tygo-dniem a ostatnim, siedemdziesi�tym. Ci, kt�rzy ucz� o �tajemniczym porwaniu� i ci, kt�rzy s� dyspensa-cjonalistami, przyjmuj� teori� przerwy metody futurystycznej. Dlatego s� trudno�ci u chrze�cijan dzisiaj , opr�cz ADS , kt�rzy trwaj� przy nauczaniu historycznego pogl�du w interpretacji proroctw Daniela i Objawienia. Adwenty�ci D.S s� jedynymi kt�rzy stoj� wyra�-nie przy rozwijaniu pogl�du Reformacji na te dwie ksi�gi. Gdy skupimy si� na Bo�ym, dobrym poznaniu i zrozumieniu ziemskiej historii, wtedy oka�e si�, �e jedynie interpretacja historyczna jest najw�a�ciwsza. Uwa�am, �e metoda, kt�r� g�osi�a Reformacja jest w�a�ciw� metod�. Jest to metoda, kt�r� b�dziemy u�y-wali w tej ksi��ce przy interpretacji poselstwa Chrystusa do zboru w Laodycei. Musimy pami�ta� i o innej zasadzie interpretacyjnej - gdy studiujemy ksi�gi Daniela i Objawienia - jest to zasada paralelizmu, albo powt�rze�. Oznacza to, �e ksi�gi nie [12] tylko szkicuj� histori� �wiata, ale szczeg�lnie ko�cio�a; powtarzaj� to r�ni anio�owie. Np. Daniel 2, 7, i 8 rozdz. to paralelne fragmen-ty; ka�dy dotyczy tego samego okresu historii, ale ka�dy k�adzie nacisk na inne szczeg�y. Objawienie robi to samo, u�ywaj�c do tego tematu si�demek. S� tu: siedem zbor�w, siedem piecz�ci, siedem tr�b, etc. Wszystkie te paralelne fragmenty odnosz� si� do tego samego okresu czasu, ale ka�dy koncentruje si� na innych wydarzeniach. Dlatego musimy zwraca� uwag� na kontekst wszystkich siedmiu zbor�w /Obj 1 - 3r/ by prawid�owo zrozumie� co Chrystus m�wi do zboru w Laodycei, do ostatniego w tej serii. Musimy zada� pytanie: �Co Chrystus pragnie przekaza� w Swoim poselstwie do tych siedmiu zbor�w. Czy jest co�, co ��czy je wszystkie razem. Gdy dobrze przyjrzymy si� poselstwom do ka�dego z siedmiu zbor�w, znajdziemy, �e tak jest. Do pierwszego, do Efezu, Chrystus m�wi �znam uczynki twoje� /Obj. 2,2/ T� sam� fraz� powtarza przy ka�dym z siedmiu zbor�w. Do zboru w Smyrnie m�wi On: �Ja znam uczynki twoje.� /w.9/ Fraza ta jest wsp�ln� nici� spinaj�ca ka�dy zb�r, jeden z drugim. Do ka�dego Jezus m�wi �Znam uczynki twoje� - Pergam /w.13/ Tyatyra /w.19/ Sardes /Obj 3,1/ Filadelfia /w.8/ i Laodycea /w.15/ Bazuj�c na tej wsp�lnej frazie, co Jezus robi w Swoim poselstwie do siedmiu zbor�w? Ocenia ich du-chowy stan. Mo�esz zobaczy� Boga os�dzaj�cego zbory i jednostki wg ich uczynk�w. Nowy Test uczy o tym wyra�nie. �Przez uczynki s� poznawani.� /Mat 7,20/ Nasze uczynki pokazuj� nasz duchowy stan. Tak to poselstwa do siedmiu zbor�w s� dokonywan� przez Chrystusa ocen� stanu Jego ludu od czas�w Jana do ostatniego pokolenia. Nowy Test wyra�nie m�wi, �e nasze uczynki objawiaj� nasz duchowy stan. W Mat 5,14,16, Jezus po-wiedzia� Swoim uczniom �WY {l. mn.} jeste�cie �wiat�o�� {l. poj.} �wiata... Niech �wiat�o�� wasza �wieci przed lud�mi, kt�rzy widz�c wasze uczynki chwali� b�d� Ojca kt�ry jest w niebie.� Chrystus jest tym �wiat�em, ale my kt�rzy jeste�my Jego cia�em, reprezentujemy [13] Go wobec �wiata naszymi dobry-mi uczynkami. Nasze uczynki objawiaj� czy rzeczywi�cie mamy albo nie mamy podobie�stwo do Zbawi-ciela. Gdy Jezus przyjdzie podzieli �wiat na dwie grupy - owce i koz�y. Chocia� nikt nie b�dzie zbawiony przez uczynki, Jezus m�wi do owiec, �By�em g�odny i nakarmili�cie mnie. By�em nagi a przyodziali�cie mnie. By�em chory i odwiedzili�cie mnie. /Mt 25,33-36/ Usprawiedliwienie przez wiar� zawsze przynosi owoc, a owoc ten przynosi dobre uczynki. Jezus k�adzie tutaj nacisk na dobre uczynki Swoich na�ladow-c�w jako dow�d na to, �e przyj�li Jego sprawiedliwo��. Podobnie m�wi o braku dobrych uczynk�w jako o dowodzie na to, �e koz�y odrzuci�y Jego zbawienie. /zob w.41 -46/ Inny przyk�ad Biblijny pokazuj�cy jak nasze uczynki objawiaj� nasz duchowy stan znajduje si� w li-�cie Jakuba. M�wi on: �Czy wiesz o cz�owiecze marny, �e wiara bez uczynk�w jest martwa?� /Jak 2,20/ Wydaje si� jak gdyby Jakub uczy� o usprawiedliwieniu przez uczynki. Ale gdy przeczytasz dok�adnie co on m�wi, znajdziesz, �e broni on idei, �e prawdziwe usprawiedliwienie przez wiar�, zawsze wyda dobre uczynki. Tym, kt�rzy m�wi� �Ty masz wiar�, a ja mam uczynki�, Jakub odpowiada: �Poka� mi wiar� bez uczynk�w, a ja poka�� ci wiar� przez uczynki moje.� /w.18/ Wiara i uczynki, dowodzi Jakub, nie mo-g� by� oddzielone. A Pawe� zgadza si� z nim. Co jest dowodem naszej wiary? Nie tylko nasze uczynki, ale r�wnie� objawienie mocy Bo�ej w naszym �yciu. /zob. 1Kor 4,20/ �wiat nie jest pod wra�eniem chrze�cijan, kt�rzy krzycz�, podnosz� swoje r�ce i wo�aj�: �Chwa�a Panu, jestem zbawiony.� �wiat pra-gnie widzie� Chrystusa i Jego moc dzia�aj�c� w naszym �yciu. Filozof Fryderyk Nietsche wzywa ko�ci� chrze�cija�ski �Je�li chcesz bym wierzy� w twojego Odkupiciela, to wy chrze�cijanie musicie pokaza� wi�ksze swoje odkupienie. Tak wi�c gdy Jezus m�wi do ka�dego z siedmiu zbor�w �Znam uczynki twoje� pragnie jedynie po-wiedzie�: �Oceniam jedynie tw�j duchowy stan. Czy dobre s� twoje uczynki? Albo s� z�e? Jaki jest tw�j stan ?� Jest to wsp�lna ni� przewijaj�ca si� w ka�dym Jego poselstwie do siedmiu [14] zbor�w. Praw-dziwy �wiadek ocenia ka�dy zb�r. Mo�emy r�wnie� zbada� poselstwa skierowane do tych zbor�w, kt�re zbudowane s� na bazie czterech element�w: 1/ Pochwa�a. Jezus zauwa�a dobre rzeczy u ka�dego z nich. 2/ Nagana. Os�dzaj�c ka�dy ze zbor�w na podstawie ich uczynk�w, Jezus m�wi: �mam jednak co� przeciwko tobie.� 3/ Rada. Jezus nie napomina Swojego zboru bez przekazania lekarstwa na problem. Na ka�dy pro-blem zboru jest rada. 4/ Obietnice. Jezus ko�czy Swoj� rad� obietnic�. Je�li Jego lud przyjmie rad� i zastosuje si� do niej, obietnica ta ca�kowicie si� wype�ni. S� te� jednak interesuj�ce wyj�tki w tym wzorze. Jezus nie ma nagany do dw�ch z siedmiu zbor�w - Smyrny i Filadelfii. Niefortunnie ma On nagan� do Laodycei, zboru reprezentuj�cego czas, w kt�rym my �yjemy. Ale jest co� bardziej niepokoj�cego w poselstwie Chrystusa do Laodycei ni� Jego nagana. Jezus ma nie tylko nagan� do Laodycei, ale nie mo�e On powiedzie� o nim nic dobrego! Nie ma pochwa�y dla zbo-ru w Laodycei. E White m�wi: �Poselstwo do ko�cio�a w Laodycei jest strasznym oskar�eniem i jest sto-sowane do ludu Bo�ego w obecnym czasie. {3T 252} Jest tu zb�r uwa�aj�cy, �e ma obecn� prawd� - a jednak Jezus nie ma dla niego pochwa�y. Jest tu zb�r uwa�aj�cy si� za Bo�y ostatek - a mimo to Chrystus m�wi �Nie mam nic dobrego do powiedzenia o to-bie!� Gdzie pope�niamy z�o? Jaki jest nasz problem? Musimy bardziej troskliwie spojrze� na poselstwo Je-zusa do Laodycei. Musimy zwr�ci� si� do S�owa Bo�ego by odkry� co On do nas m�wi. Ale najpierw od-notujmy jak E White stosuje to poselstwo do Adwentyst�w Dnia Si�dmego: [15] �Poselstwo do Laodycei jest najlepiej zastosowane do nas, jako do ludu. Zosta�o przekazane dawno temu, ale nie zwracano na niego uwag� tak jak by� powinno. Gdy dzie�o pokuty jest bardziej szczere i g��bokie, indywidualni cz�onkowie zboru zdob�d� bogate dobra nieba.� /SDA BC 7,961/ �Pokazano mi, �e �wiadectwo do Laodycei odnosi si� do ludu Bo�ego obecnego czasu i dowodzi to, �e nie wykona� wielkiego dzie�a ze wzgl�du na odporno�� ich serc.� /1T 186/ �Poselstwo do Laodycei odnosi si� do ludu Bo�ego wyznaj�cego, �e wierzy w obecn� prawd�. W wi�kszo�ci s� letnimi wyznawcami, maj� imi�, ale bez gorliwo�ci.� ./4T 87/ Jak ju� zaznaczono, Objawienie jest ksi�g� symboli. Ale nie mo�emy u�ywa� s�ownika albo naszej kultury do interpretowania tych symboli. Musimy i�� do Pisma �w. Gdy Jezus m�wi do nas �Nie jeste� ani zimny ani gor�cy /zob Obj 3,15,16/ musimy u...
noczesc