Pojednawcze kapłaństwo Jezusa Chrystusa Frank B Holbrook.txt

(626 KB) Pobierz
Frank B.
Holbrook
	POJEDNAWCZE KAPASTWO JEZUSA CHRYSTUSA
	db
	Chrzecijaski Instytut Wydawniczy "Znaki Czasu" Warszawa .

Tytu oryginau: The Atoning Priesthood ofjesus Christ Przekad: Jarosaw Kauc Redaktor: Ryszard Jarecki Korekta: Jadwiga Kral Projekt okadki: Jarosaw Kauc
	i Copyright 2002 by Chrzecijaski Instytut Wydawniczy "Znaki Czasu"
	Ksik t powicam pamici Edwarda Happenstalla,
	pod ktrego nauczycielskim okiem zaczem pojmowa znaczenie ofiary Chrystusa,
	oraz
	ISBN 837295-049-0
	Gerharda F.
Hasela,
	mojego wieloletniego przyjaciela i kolegi, ktry zachci mnie i przygotowa do napisania tego dziea.
	Ydanie pierwsze JSloO chlw //znaki C2asu" ul- Foksal 8 - Warszawa, tel.
(022) 827-58-19.

SPIS TRECI
	WSTP.............
	SKRTY ZASTOSOWANE W PUBLIKAOI......................................................
	DO CZYTELNIKA
	ROZDZIA l
	RӯOM 11
	ROZDZIA III
	ROZDZIA IV
	ROZDZIAY
	ROZOZIA.
VI
	ROZDZIA VII
	ROZDZIA VIII
	ROZDZIA IX
	INAUGURAGA CHRYSTUSA JAKO KRLA-KAPANA............
	WITYNIE ZBAWIENIA..................................................
	ZASADY INTERPRETAGI...................................................
	WIELKIE PORӯNIENIE...................................................
	OTARZIKRZY...............................................................
	MOST NAD PRZEPACI...................................................
	DZIE POJEDNANIASD OSTATECZNY........................
	KAPASTWO CHRYSTUSA A PROROCTWA (CZʌ l).........
	KAPASTWO CHRYSTUSA A PROROCTWA (CZʌ 11)......
	PYTANIA DOTYCZCE KAPASTWA CHRYSTUSA....
	ABC OSOBISTEGO ZBAWIENIA!
..............................
	ZASADA "DZIE ZA ROK"....
	IZRAELSKIE WITYNIE..............
	..7
	n
	13
	19
	38
	59
	B5
	..................
l36
	...........................
l52
	................................r0
	......................l14
	.................................21
	.................................28
	..""...."""...."..".."...
	.................................
i
	.............................J
	WSTP
	Adwentyci dnia sidmego nigdy nie uwaali siebie za ja ki kolejny Koci, now denominacj religijn, chocia maj wszelkie podstawy do tego, aby by Kocioem i ta k nazw przyjli.
Od pocztku swego istnienia wierzyli i gosili, e s ludem proroczym, ktry zosta wyznaczony i zapowiedzia ny przez sowo prorocze i ma szczegln rol do odegrania w ko cowym okresie historii wiata.
Przecie Chrystus te nie pojawi si przypadkowo.
Jego misja, ze wszystkimi szczegami, zostaa zapowiedziana wczeniej.
Gdy rozpocz swoje zbawcze dzieo, powiedzia: "Wypeni si czas i przybliyo si Krlestwo Boe" (Mar.
1,15), co dotyczy 9.
rozdziau Ksigi Daniela.
Prorocze prze konanie adwentyzmu jest zakorzenione take w 7.
i 8.
rozdziale Ksigi Daniela, a zwaszcza w Objawieniu Jana, w rozdziaach od 10.
do 14.
	Ju wczeniejsze ruchy eschatologiczne przed powoaniem do istnienia Kocioa Adwentystw Dnia Sidmego, szczeglnie milleryzm rozumiay i gosiy, e otwarta ksiga z Obj.
10,8 jest Ksig Daniela, wczeniej zamknit i zapiecztowan (zob.
Da.
12,4.9).
Teraz otwarta i zrozumiana miaa by w ustach "sodka jak mid" (Obj.
10,9).
Rzeczywicie, prawda o powtrnym przyjciu Chrystusa bya dla nich sodycz.
Nie zwrcono jednak uwagi na fragment, e pniej otwarta ksiga miaa napeni odek gorzkoci.
T gorycz byo rozczarowanie, jakie przeyli w 1844 roku.

POJEDNAWCZE KAPtASTWO JEZUSA CHRYSTUSA
	Podobnego rozczarowania doznali uczniowie, gdy zobaczyli Chry stusa w koronie cierniowej na krzyu Golgoty, zamiast na tronie Dawida.
Jednak ani w jednym, ani w drugim przypadku ich misja nie miaa si skoczy na rozczarowaniu.
Co dalej mieli czyni, zostao im wskazane: "Musisz zasi prorokowa przed wiel ludzi, i narodw i jzykw i krlw" (Obj.
10/11 Biblia gdaska).
Co wi cej, wczeni adwentyci, aby zrozumie swoje miejsce i misj, nie zakoczyli studium Objawienia Jana na rozdziale 10., ale przestu diowali rwnie rozdzia 11., zwracajc szczegln uwag na Obj.
11,1: "Dano mi trzcin podobn do laski mierniczej i powiedziano:
	Wsta i zmierz wityni Bo i otarz, i tych, ktrzy si w niej modl".
	Dopiero wtedy mogli uwiadomi sobie, dlaczego spotkao ich rozczarowanie i na czym polega ich misja.
Jeli chcesz wiedzie, co jest twoj misj, "wsta i zmierz wityni Bo i otarz".
Zapo znanie si ze sub witynn pomogo im zrozumie, na jakim etapie znajduje si zbawcza misja Chrystusa.
Okazao si, e nie zwykle istotny jest werset z Obj.
11,19: "Otworzya si witynia Boa, ktra jest w niebie, i ukazaa si Skrzynia Przymierza jego w wityni jego".
Ten fragment pomg im zrozumie, co to zna czy oczyszczenie wityni zgodnie z Da.
8,14.
Nie dotyczy on ziemi jako wityni czy Jerozolimy, ale wityni, ktra jest w niebie.
Zwrcono wic uwag nie tylko na wityni, ale i na fakt, e w cza sie koca ma by otwarte miejsce najwitsze, to znaczy drugi prze dzia tej wityni.
W tym przedziale znajduje si skrzynia przy mierza z tablicami dziesiciu przykaza, cznie z przykazaniem czwartym: "Pamitaj, aby dzie sobotni wici.
(...) Przez sze dni bowiem czyni Pan niebo i ziemi, i morze, i wszystko, co w nich jest, a odpocz dnia sidmego; i dlatego pobogosawi Pan dnio wi sobotniemu i powici go" (II Moj.
20,8.11 Biblia Wujka).
	Do tego nawizuje rwnie rozdzia 12.
Objawienia Jana, kt ry jest faktycznie histori chrzecijastwa, poczwszy od narodze nia Chrystusa (zob.
Obj.
12/5), a skoczywszy na wizji czasw ko ca: "Rozgniewa si smok na niewiast, i poszed, aby walczy z druWSTP
	gimi z nasienia jej, ktrzy zachowywuj .przykazania Boe, i maj wiadectwo Jezusa Chrystusa" (Obj.
12/17 Biblia gdaska).
Jest to proroctwo mwice o tym, e w czasie koca Bg bdzie mia lud ostatkw zachowujcy Jego przykazania.
W rozdziale 13.
Objawie nia Jana zostao pokazane, e ten wierny Koci, reprezentujc prawd, "ktra raz na zawsze zostaa przekazana witym" (Juda 1,3), bdzie z tego powodu przeladowany.
	Ten Koci, dokadnie wyznaczony przez proroctwo, ma prze kaza umierajcemu wiatu ostatnie Boe poselstwo, tzn.
"ewan geli wieczn" (Obj.
14/6), nauk o zbawieniu w Chrystusie, zarw no przez Jego pojednawcz mier, jak i porednicz sub w nie biaskiej wityni.
To poselstwo zawiera take informacj, i "na desza godzina sdu jego" (Obj.
14,7).
Te prawdy mog by zrozu miane jedynie w oparciu o sub witynn i powinny by zanie sione "wszystkim narodom, i plemionom, i jzykom, i ludom" (Obj.
14,6).
To poselstwo, zgodnie ze sowami Jezusa, bdzie goszone "po caej ziemi na wiadectwo wszystkim narodom, i wtedy na dejdzie koniec" (Mat.
24,14).
Ma ono, jak wszystko w dzisiejszym wiecie, wymiar globalny.
Ma by o tym powiadomiony nie tylko wiat chrzecijaski, ale i niechrzecijaski.
	Tylko gbokie zrozumienie suby witynnej umoliwi nam uwiadomienie sobie naszej wyjtkowej roli, i mamy szczeglne poselstwo w cile okrelonym czasie, dotyczce tego, e Jezus Chrystus, Baranek z Golgoty, nasz Porednik w niebiaskiej wi tyni, rozpocz godzin sdu, ostatni faz dziea pojednania, tu przed swoim powtrnym przyjciem.
Jest to najwaniejsze posel stwo, jakie kiedykolwiek byo zwiastowane.
Nic nie powinno nas bardziej zajmowa.
Jako Koci ostatkw powoani zostalimy na strw i nosicieli wiata/ ktre pynie z Pisma witego, jedy nej reguy wiary i postpowania chrzecijaskiego.
	To decyduje o niezwykej wartoci wydanej w jzyku polskim ksiki Franka B.
Holbrooka pt.
Pojednawcze kapastwo Jezusa Chry stusa.
Niewiele jest bowiem publikacji na ten temat, mimo i jest to podstawowa nauka Nowego Testamentu.
Najczciej wszelkie pra.

10
	POJEDNAWCZE KAPASTWO JE2DSA CHRYSTUSA
	ce powicone zbawczej subie Chrystusa kocz si na Jego mier ci na krzyu i zmartwychwstaniu.
Musimy jednak pamita/ e midzy Jego pierwszym a drugim przyjciem nie ma adnej prze rwy w zbawczej misji Boga.
Takie pojmowanie suby witynnej gwarantuje take pene zrozumienie korelacji i rwnowagi mi dzy usprawiedliwieniem a uwiceniem, przeciwstawia si te za miarowi posugiwania si cudownym darem zbawienia w celu usprawiedliwienia amania prawa i bezkarnego grzeszenia.
	Ksik t oddajemy do rk szanownych czytelnikw z mo dlitw/ aby pomoga pozna lepiej Boga i Jego zbawcz misj oraz dowiadczy gbokich, duchowych przey.
	Wadysaw Polok
	SKRTY ZASTOSOWANE W PUBLIKACJI
	Przekady Pisma witego
	BG Biblia Gdaska
	BT Biblia Tysiclecia
	BW Biblia Warszawska
	BWP Biblia Warszawsko-Praska
	Uwaga: Wszystkie teksty biblijne o ile nie podano inaczej s cytowane z Biblii Warszawskiej.
	Dziea rdowe
	AG William F.
Arndt i F.
Wilbur Gingrich, A Greek-English Lexicon of the New Te stament, Chicago, 1957.
AUSS Andrews Unwersity Seminary Studies,-Nancy J.
Vyhmeister, red., Berrien
	Springs.
	BDB Francis Brown, S.
R. Driver, Charles A.
Briggs, A Hebrew and English Lexi con, Boston Nowy Jork, 1907.
DARCOM Daniel Revelation Committee Series, Frank B.
Holbrook, red., Silver
	Spring, 1982-1992, siedem tomw.
	Tom I, Selected Studies on Prophetic Interpretation (William H.
Shea).
	Tom II, Symposium on Daniel.
	Tom III, The Seyenty Weefcs, Leviticus, and the Natur of Prophecy.
	Tom IV, Jsswes in the Book of Hebrews.
	Tom V, Doctne of the Sanctnary: A Histocal Survey (1845-1863).
	Tom VI, Symposium on Revelation, cz.
I.
	Tom VII, Symposium on Revelation, cz.
II. DB Dictionary of the Bibie, James Hastings, red., wyd.
popr., Frederick C.
Grant
	i H. H.
Rowley, red..
Nowy Jork, 1963.
ExpBC Expositors Bibie Commentary, The, Frank E.
Gaebelein, red..
Grand Rapids,
	1976-1992, dwanacie tomw.
EGT Expositors Greek Testament, The, W.
Robertson Nicoll, red..
Grand Rapids,
	...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin