Homo Ludens 02 (2010).pdf

(3740 KB) Pobierz
HL2.indb
ISSN 2080-4555
Homo Ludens
Czasopismo ludologiczne
Polskiego Towarzystwa Badania Gier
Czasopismo wydawane przy współpracy z Pracownią Badań Ludologicznych
w Glottodydaktyce i Komunikacji Interkulturowej Instytutu Lingwistyki Stosowanej UAM
Numer 1(2)/2010
O
Polskie Towarzystwo Badania Gier
O cjalne czasopismo Polskiego Towarzystwa Badania Gier
442929839.003.png 442929839.004.png
Homo Ludens
Homo Ludens (ISSN 2080-4555) is the oicial journal of the Games Research Association of Poland (Polskie Towarzystwo Badania Gier).
he journal carries original articles on various aspects of ludology as broadly perceived games research in the humanities, social and other
sciences. It presents a representative survey of empirical and theoretical research conducted in this area in Poland and abroad as well as
relections on issues in the area of game studies. It also publishes selected book reviews in this area. he language of the journal is basically
Polish but articles in English and German are also accepted. At least one issue is published each year.
Founding Editor: Augustyn Surdyk
Editor-in-Chief: Augustyn Surdyk
Associate Editor: Jerzy Zygmunt Szeja
Assistants to the Editor: Emanuel Kulczycki, Stanisław Krawczyk
Editorial Secretary: Dorota Ćwiklińska-Surdyk
Rada naukowa
Przewodniczący: Prof. zw. dr hab. Waldemar Pfeiffer
Prof. zw. dr hab. Bolesław Andrzejewski
Prof. zw. dr hab. Teresa Siek-Piskozub
Prof. UP dr hab. Henryk Noga
Prof. UAM dr hab. Izabela Prokop
Prof. UG dr hab. Halina Stasiak
Dr Joanna Andrzejewska-Kwiatkowska
Dr Andrzej Bełkot
Dr Dorota Chmielewska-Łuczak
Dr Agnieszka Dytman-Stasieńko
Dr Mirosław Filiciak
Dr Dariusz Grzybek
Dr Dobrosława Grzybkowska-Lewicka
Dr Agata Hofman
Dr Paweł Hostyński
Dr Arkadiusz Jabłoński
Dr Rolisław Jan Kolbusz
Dr Michał Mochocki
Dr Piotr Sitarski
Dr Agata Skórzyńska
Dr Tomasz Smejlis
Dr Jan Stasieńko
Dr Britta Stőckmann
Dr Dominika Urbańska-Galanciak
Dr Zbigniew Wałaszewski
Dr Michał Wendland
Dr Agata Zarzycka
Dr inż. Jan Zych
Redaktor naczelny: Augustyn Surdyk
Zastępca redaktora naczelnego: Jerzy Zygmunt Szeja
Komitet redakcyjny: Augustyn Surdyk, Jerzy Zygmunt Szeja, Emanuel Kulczycki, Stanisław Krawczyk
Projekt okładki, stron tytułowych i opracowanie techniczne: Emanuel Kulczycki
Korekta techniczna/Sekretarz czasopisma: Dorota Ćwiklińska-Surdyk
Redaktor naczelny korekty: Stanisław Krawczyk
Administrator witryny internetowej wersji online Homo Ludens: Jakub Marszałkowski
Korekta obcojęzyczna: Graham Knox Crawford (j. angielski), Bogumiła Surdyk (j. niemiecki)
Zdjęcie na okładce: Marta Kliponis-Kulczycka
Wersja elektroniczna: www.PTBG.org.pl
Adres redakcji:
Polskie Towarzystwo Badania Gier
„Homo Ludens”
ul Kossaka 9/7
60-759 Poznań
e-mail: SurdykMG@amu.edu.pl
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Badania Gier
ul Kossaka 9/7
60-759 Poznań
Druk: Drukarnia Totem, ul. Jacewska 89, 88-100 Inowrocław
ISSN 2080-4555
PoLSKIe TowArzySTwo BAdAnIA GIer
GAMeS reSeArCh ASSoCIATIon of PoLAnd
Czasopismo ludologiczne
Polskiego Towarzystwa Badania Gier
Numer 1(2)/2010
O
Poznań 2010
442929839.005.png 442929839.006.png 442929839.001.png
 
Dotychczas wśród publikacji Polskiego Towarzystwa Badania Gier
dzięki doinansowaniu Instytutu Lingwistyki Stosowanej UAM
oraz Rektora UAM ukazały się:
1. Surdyk A. (red.), 2007, K ulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał. Tom I , seria
„Język–kultura–komunikacja” nr 1, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
2 Surdyk A., Szeja J.Z. (red.), 2007, Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst
i rytuał. Tom II , seria „Język–kultura–komunikacja” nr 2, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Książki dostępne w sprzedaży w księgarniach na terenie całej Polski oraz w sprzedaży wysyłkowej
Wydawnictwa Naukowego UAM w Poznaniu; <http://www.staf.amu.edu.pl/~press/>.
INFORMACJE O SPRZEDAŻY WYDAWNICTW
UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU
Sprzedaż wszystkich publikacji Wydawnictwa naukowego UAM prowadzi Księgarnia Uniwersytecka
w  Poznaniu. Książki naszego Wydawnictwa można nabywać również w  innych księgarniach na tere-
nie całego kraju, zwłaszcza w  księgarniach naukowych. W  razie braku poszukiwanych tytułów
w  tych księgarniach można skierować zamówienia pisemne do Księgarni Uniwersyteckiej (adres:
60-813 Poznań, ul. Zwierzyniecka 7, tel. (0-61) 847-02-81), która prześle książkę za zaliczeniem pocz-
towym, o  ile nakład nie został wyczerpany, lub do Wydawnictwa (61-734 Poznań, ul. Nowowiejskiego 55,
tel. (061) 829-39-79, fax (0-61) 829-39-80).
Adres elektroniczny: e-mail: press@amu.edu.pl; pełna oferta Wydawnictwa: <http://www.staf.amu.edu.pl/~press>.
INFORMATION ON THE SALE OF
ADAM MICKIEWICZ UNIVERSITY PRESS PUBLICATIONS
All Adam Mickiewicz University Press publications are sold by the University Bookshop (Księgarnia
Uniwersytecka, 60-813 Poznań, ul. Zwierzyniecka 7, tel. (+48 61) 847-02-81). Books published by AMU Press are also
available in bookshops of scientiic publications all over the country.
Foreign customers can contact directly Adam Mickiewicz University Press, 61-734 Poznań, Nowowiejskiego 55,
tel. (+48 61) 829-39-79, fax (+48 61) 829-39-80. hey can obtain information on other kinds of transactions and edi-
torial cooperation with AMU Press.
e-mail: press@amu.edu.pl; <http://www.staf.amu.edu.pl/~press>.
Jako numery specjalne czasopisma „Homo Communicativus” wydawanego przez
Zakład Teorii i Filozoii Komunikacji Instytutu Filozoii UAM ukazały się:
1. Surdyk A., Szeja J.Z. (red.), 2008, K ulturotwórcza funkcja gier. Gra w  kontekście edukacyjnym,
społecznym i medialnym, „Homo Communicativus”, nr 2(4), ZTIFK UAM, Poznań [dostępne do
pobrania w darmowej wersji cyfrowej online ze strony: <http://www.hc.amu.edu.pl>].
2. Surdyk A., Szeja J.Z. (red.), 2008, K ulturotwórcza funkcja gier. Cywilizacja zabawy czy zabawy cy-
wilizacji? Rola gier we współczesności, „Homo Communicativus”, nr 3(5), ZTIFK UAM, Poznań
[dostępne do pobrania w darmowej wersji cyfrowej online ze strony: <http://www.hc.amu.edu.pl>].
SPIS TREŚCI
I. ARTYKUŁY/ARTICLES
Cecylia BArŁÓG
Konceptualizacja gier w kontekście treningu interkulturowego ........................................................
9
Maria GArdA
Gra he Witcher w uniwersum Wiedźmina ...............................................................................
19
Arkadiusz JABŁoŃSKI
Recepta na klęskę w komunikacji międzykulturowej – o ksenofobicznych grach komunikacyjnych
Amélie Nothomb ........................................................................................................................
29
Jens JAhnKe, Britta STŐCKMAnn
Of Dice and Men. he role of dice in board and table games .........................................................
37
Andrzej KLIMCzUK
Zastosowanie koncepcji kapitału społecznego w badaniach ludologicznych. Przykład branży gier
komputerowych ..........................................................................................................................
51
Stanisław KrAwCzyK
Badacz z fanem w jednym domu. O potrzebie kontaktów z fandomem w badaniach nad narracyjnymi
grami fabularnymi ......................................................................................................................
61
erik-Jan KUIPerS
Lokalizacja gier komputerowych – czyżby dziecinnie proste? Nowe perspektywy w szkoleniu tłumaczy
pisemnych ..................................................................................................................................
77
Izabela ŁUC
(A)kulturowe i (a)kulturalne gry komunikacyjnojęzykowe we współczesnych tekstach reklam ............
87
Jakub MArSzAŁKowSKI
Problematyka pomiaru popularności gier przeglądarkowych jako przykładu serwisów internetowych .....
97
Aleksandra MoChoCKA
Mierzalny wynik gry (w kontekście analizy książek-gier) ...............................................................
107
442929839.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin